ایسنا نوشت:

پس از بررسی‌های صورت گرفته در کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره کارگری برای یک ماه اعلام شد.

کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران پس از تشکیل چهار جلسه و انجام تحقیقات گسترده در سطح استان با بررسی وضعیت معیشت خانوارهای کارگری، جمع‌بندی و اخذ میانگین از هزینه‌ خانواده‌های کارگری تمام نقاط استان، رقم حداقل سبد معیشت یک خانوار چهارنفره را 17.603.000 ریال اعلام کرد.

 

در بررسی جدول هزینه‌ یک خانوار چهارنفره کارگری، هزینه‌ خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر اساس 18 قلم کالای اساسی و قیمت میادین میوه و تره‌بار و مراجع رسمی تهیه شده است، همچنین هزینه مسکن که سهم 18 درصدی را پس از خوراکی‌ها در سبد هزینه خانوار به خود اختصاص داده با در نظر گرفتن میانگین هزینه‌های مسکن در تمام نقاط استان و بر فرض اینکه 50 درصد از کارگران صاحب خانه و 50 درصد دیگر مستاجر باشند، محاسبه شده است.

سبدهزینه یک خانوار 4 نفره کارگری در استان تهران در سال 92 به شرح جدول زیر است:

شرح ضریب اهمیت بهمن 92 توضیحات
سهم خوراکی 47درصد 8.288.840 قیمت‌ها براساس نرخ میادین شهرداری
سهم دخانیات - - -
سهم مسکن 18 درصد 3.157.330 با احتساب 50 درصد مستاجر و 50 درصد صاحب‌خانه
سهم پوشاک %5 874.000 -
سهم اثاثیه منزل - - -
سهم بهداشت و درمان %7 1.200.000 -
سهم حمل‌ونقل 9 درصد 1.600.000 با استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی
سهم ارتباطات %3 481.148 -
سهم امور فرهنگی و تفریح - - -
سهم تحصیل و آموزش %6 1.090.000 فقط هزینه‌های فرزندان
سهم رستوران و هتل - - -
سهم کالاها و خدمات متفرقه %5 938.682 -
سهم کل سبد خانوار چهار نفره در یک ماه 100درصد 17.603.000 -

عدم درج هزینه‌های مربوط به دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی و تفریح، هتل و رستوران به منزله‌ نفی این‌گونه هزینه‌ها برای کارگران شریف کشور نیست و برابر بررسی کمیته مزد، هزینه‌های مذکور عمدتا از محل کاهش هزینه‌های خوراکی‌ها صورت می‌گیرد که خود نشانگر ضرورت توجه به این مساله است.

بر اساس مندرجات جدول، خوراکی‌ها با 47 درصد و ارتباطات با 3 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در سبد هزینه یک خانوار چهارنفره کارگری داشته است.
45231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    62 1
    چرا هزینه یک خانواده دو نفره و یک مجرد را هم بیان کنید تا مردم تشخیص بدهند که ازدواج بکنند و یا بچه دار بشوند یا نه . طبق این آمار حداکثر مجاز بچه فقط و فقط یک فرزند است تا اشاال.... سی چهل سال دیگر نه مشکل مسکن داشته باشیم نه مشکل بیکاری
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    81 4
    بیچاره فقرا
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    78 2
    بيچاره كارگرها! كارگر خيلي وقته كه تو اين كشور مرده!!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    5 0
    مطمئنی حداقل هزینه 1 نفر منظورت نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    6 0
    روش محاسبه اشتباه است. سهم مسکن باید بیشتر از خوراک باشد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    9 0
    والا الان اين مقدار حقوق رو كارمندان دولت هم نميگيرن
  • ملت A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    15 0
    ما دونفر هستيم.در ماه فقط خوراكي و قبوض و اجاره و بنزين بالاي يك ميليونه...در ضمن خيلي شب ها شام نميخوريم! هزينه از يك ميليون بالا ميزنه..اينا چطوري حساب كردن؟
  • سعید سعید سعید IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    12 0
    خب با مخارج این روزها این مزد دقیقا کارگر و خانوادش رو به سطح بخور نمیر میرسونه ... بیچاره ها اصلا نمیتونن یه مسافرت کوچیک برن نمیتونن یه وسیله نقلیه بخرن نمیتونن خونه بخرن نمیتونن ...
  • رضا GB ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    2 1
    با سلام پاسخ آقایی که گفته: والا الان اين مقدار حقوق رو كارمندان دولت هم نميگيرن : اولا ساعت کاری کارمندان ببین با ساعت کاری کارگران چقدره (کارگران در بعضی از شرکتها 7-19 می باشد) خدماتی که به کارمندان داده میشود شامل : وام خرید مسکن ، خرید ماشین ، تفریح و وووو ولی کارگر بدبخت با هزار ترس و لرز هیچی نداره که هیچ از ترس امروز فردا اخراج نشه امنیت شغلی نداره و هزار و یک دلیل داره
    • ميثم IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      3 0
      آقا رضا عزيز اينا كه شما ميگين كاملا درست ولي براي كارمند هاي رسمي، كارمند هاي قرار دادي دقيقا حقوق مزاياي كارگري ميگيرن و هيچ اطمينان شغلي هم وجود نداره ، بنده با مدرك فوق ليسانس 5 سال هستش دارم بصورت قرار دادي كار ميكنم و حقوق و مزايايي كه ميگيرم با اضافه كاري 1 ميليون رو پر نميكنه.