یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران و وزیر اسبق بازرگانی اعتقاد دارد که دولت یازدهم در بخش بازرگانی خارجی ظرف مدتی که روی کار آمده خوب عمل کرده است.

بر اساس گفته های آل اسحاق با تمام مشکلاتی که وجود داشته دولت یازدهم موفق شده در زمینه تجارت خارجی موفق عمل کند. 

آل اسحاق در رابطه با عملکرد تجاری دولت یازدهم در گفت و گو با خبرآنلاین به این شکل توضیح داد:  « اگر این حوزه را به دو حوزه بازرگانی داخلی و خارجی تقسیم کنیم، در بخش بازرگانی خارجی که مواردی نظیر صادرات، واردات و تامین مواد اولیه و تامین کالاهای اساسی را دربر می‌گیرد، باید بگویم که دولت در این ماه‌ها به رغم مشکلاتی که وجود داشته، در تامین کالاهای اساسی موفق عمل کرده و به اندازه کافی ذخیره‌سازی صورت گرفته است» .

او ادامه داد: « یعنی در رابطه با واردات و ذخیره‌سازی نهاده‌های کشاورزی مانند ذرت، گندم تا حدودی موفق بوده‌اند. تامین قطعات و تجهیزات نیز همچنان با هزینه گران صورت می‌گیرد؛ یعنی مایحتاج تولید 10 تا 25 درصد گران‌تر به دست تولیدکنندگان ایرانی می‌رسد. این مشکلات، تداوم مشکلات گذشته بوده و هنوز باقی مانده است. یعنی بخش تولید دارد دست و پا می‌زند. این بخش هنوز درگیر مسائل اولیه است، مسائلی که در ارتباط با بانک، با مالیات و بیمه است؛ تولیدکننده مدام باید به این بیندیشد که با نوسان بازار یا با چک‌های برگشتی چه کند. یعنی آنها هنوز فرصت نکرده‌اند، که به دنبال برندسازی برود.»

رییس اتاق بازرگانی تهران در این رابطه مثالی نیز مطرح کرد و گفت: « برای مثال، عراق به عنوان یک بازار بزرگ در منطقه شناخته می‌شود که تا 10 ،15 سال دیگر هم بزرگ‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در منطقه باقی خواهد ماند. کشوری با صد میلیارد دلار درآمد سرانه که ایرانی‌ها از جدول خیابان گرفته تا پالایشگاه امکان سرمایه‌گذاری در آنها را دارند؛ اما هنوز پیمانکاران ما با مطالباتی که از دولت دارند، انگار فرصت نکرده‌اند به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور فکر کنند. یا اکنون به دلیل تسهیلاتی که از بانک گرفته و نتوانسته است پرداخت کند، جریمه می‌شود و البته خانه و کارخانه‌اش هم تحت تملک در‌می‌آید.» 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =