شکست انحصار: راهکارهای تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور

کتاب «شکست انحصار» دربردارنده نقشه راه تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران به قلم فواد صادقی است.

به گزارش ایبنا، در این کتاب مساله انحصار رسانه‌های دیداری و شنیداری در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از مناظر گوناگون بررسی شده است و نویسنده تلاش کرده نقشه راه حرکت به سوی تکثر و تنوع ساختاری و محتوایی و رسیدن به الگوی مطلوب رسانه‌ای را به تصویر بکشد.

این اثر برگرفته از تحقیقی است که با راهنمایی دکتر محمدسعید تسلیمی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده و قرار است بخشی از این تحقیق که شامل مصاحبه با 14 تن از شخصیت‌ها و صاحبنظران در مجموعه‌ای مجزا منتشر شود.

صادقی، نویسنده کتاب این موضوع را از منظر مبانی دینی، نظریه انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تجربیات سایر کشورهای جهان و رهیافت‌های نظری صاحبنظران بین‌المللی و داخلی حوزه رسانه بررسی کرده و با توجه به چارچوب‌های ساختاری، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی مدل‌گذاری از وضعیت انحصاری به متکثر تدوین شده است.

از جمله موضوع‌هایی که در این کتاب بررسی شده می‌توان به نیازسنجی ایجاد تکثر در نظام رادیو و تلویزیونی ایران، امکان‌سنجی لغو انحصار و ایجاد تکثر در نظام رادیو و تلویزیونی ایران، شناسایی موانع و پیامدهای تکثر در نظام رادیو و تلویزیونی ایران و ارایه فرایند و نقشه راه ایجاد تکثر رادیو و تلویزیونی در ایران اشاره کرد.

این کتاب در سه فصل نوشته شده است و در نخستین فصل آن با عنوان «آیا الگوی مطلوب وجود دارد؟» مباحثی مانند مبانی نظام متکثر رسانه‌ای در اسلام و نظریه انقلاب اسلامی، تکثر رسانه‌ای از منظر منافع و امنیت ملی، تکثر در تحولات جهانی رسانه، حمایت‌های نهادهای بین‌المللی از تکثر و استقلال رسانه‌ها، تلویزیون خصوصی در ایران، سابقه تلویزیونی خصوصی قبل و بعد از انقلاب، علل مخالفت با تلویزیون خصوصی و نظام‌های رایج رادیو و تلویزیونی در جهان بیان شده است.

دومین فصل این کتاب به بررسی نظریه‌های موافقان و مخالفان خصوصی‌سازی رسانه اختصاص دارد، در این مباحث ساز و کار نظارت بر رادیو و تلویزیون خصوصی، امکان‌سنجی تحقق رادیو و تلویزیون غیردولتی، چارچوب فعالیت رادیو و تلویزیون غیردولتی، روابط متقابل صدا و سیما با حوزه‌های تاثیرگذار، روابط متقابل رسانه خدمت عمومی و حوزه‌های تاثیرگذار با مدل تلفیقی نظام رسانه‌ای مطرح می‌شود.

آخرین فصل این کتاب نیز مدل رسانه‌ای مطلوب را برای مخاطبان ترسیم می‌کند، در این مبحث مقایسه کارایی نظام انحصاری و نظام متکثر، نتایج ارزیابی کارآمدی نظام‌های رادیو ـ تلویزیونی بر اساس کارکردها، الگوی مطلوب نظام رسانه‌ای، نقشه راه تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور و پیشنهادهایی برای آِینده معرفی می‌شوند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «تحولات تکنولوژیک در حوزه‌های رسانه‌ای، دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای و ورود رسانه‌های دیداری ـ شنیداری مبتنی بر شبکه، موجب شده است کارآمدی و اثرگذاری ساختار انحصاری رسانه‌های رادیو و تلویزیونی فعلی کشور با چالش مواجه شود و بخش قابل توجهی از شهروندان جذب رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای شوند. افزون بر این با گذشت ثلث قرن از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران و از سرگذراندن بحران‌ها و تهدیدهای متعدد در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظام و امنیتی، اکنون جمهوری اسلامی برای به دست‌آوردن جایگاه قابل اطمینان و اتکا در نظانم بین‌المللی نیازمند ترسیم الگوهای ساختاری در عرصه‌های گوناگون نظام است.»

کتاب «شکست انحصار» در 231 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات ایران منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    14 1
    فقط در رويا ميشود. تصور راديو تلويزيون خصوصي. را.تصور كرد
    • رضا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 5
      تلوزیون خصوصی راه بیفته اونوقت شماها قدر صدا و سیمای الان رو می دونید.وقتی برای دیدن یه مسابقه فوتبال یا یک سریال مجبور شدی فلان قدر پول بدی اونوقت میگی صدا و سیما کجایی که یادت بخیر؟
  • پارسا GB ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    18 1
    درصد قابل توجهی از مردم بیننده تلویزیون دولتی نیستند و بهتره زودتر این انحصار برداشته بشه .