۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۵

فارس نوشت:

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی به نخست وزیر موقت اوکراین وعده کمک به استقلال انرژی این کشور با همکاری اتحادیه اروپا را داده که به اعتراف خود مقامات کی‌یف، اوکراین نمی‌تواند از واردات گاز از روسیه صرف‌نظر کند.


به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در جریان مذاکرات تلفنی با "آرسنی یاتسنیوک" که از سوی پارلمان اعلای اوکراین به سمت نخست وزیری این کشور منصوب شده، به وی قول داد که دولت ایالات متحده با اوکراین و اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد تا روسیه دیگر نتواند از مسئله ارسال گاز بعنوان سلاح سیاسی علیه اوکراین استفاده کند.

بایدن با تاکید بر اهمیت افزایش استقلال انرژی اوکراین یادآور شد که آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا دیگر هیچ کشوری نتواند از مسئله ارسال انرژی بعنوان یک سلاح سیاسی برای اعمال فشار بر دیگران استفاده کند.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به یاتسنیوک در خصوص موفقیت دولت جدید اوکراین در دستیابی به توافق با بانک جهانی برای برقراری ثبات اقتصادی در کشور تبریک گفت.

ضمن اینکه "یوری پرودان" کفیل وزارت انرژی اوکراین اعلام کرده است که این کشور امکانات خود برای ارسال گاز از اروپا را افزایش خواهد داد، ولی صرف نظر کردن کامل از گاز روسیه برای این کشور ممکن نخواهد بود.

پرودان با اشاره به اینکه در حال حاضر مذاکراتی در خصوص ارسال انرژی از اروپا در جریان است، افزود: البته اوکراین امکانات لازم برای متنوع کردن منابع واردات گاز به کشور را ندارد.

لازم به یادآوری است که قیمت گاز روسیه برای اوکراین از اول آوریل سال جاری و بعد از لغو تمامی تخفیف‌ها مورد توافق قبلی بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت نفت و گاز اوکراین به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های قبلی طرف اوکراینی، به میزان 1.8 برابر افزایش یافته و به 485.5 دلار در ازای هر 1000 مترمکعب گاز رسیده است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =