رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر: زمانی برای افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام نکرده بودیم

فرمانداری با افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در سال 93 موافقت کرد و این برای اولین بار است که در چند سال گذشته بدون هیچ اختلاف نظری در شورای شهر و فرمانداری، کرایه ها افزایش می یابد.

زهرا تالانی: فرمانداری زمان اجرای مصوبه افزایش نرخ کرایه ها را از ابتدای اردیبهشت ماه سال 93 اعلام کرده چون سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی 15 روز برای اجرای آن زمان نیاز دارد. با این وجود از 15 فروردین کرایه مترو گران شده است.در همین زمینه با محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:


معاون عمرانی فرماندار تهران اعلام کرده که افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی از اول اردیبهشت ماه قابلیت اجرایی دارد اما مترو از دیروز قیمتها را 25 درصد گران کرده است.این خلاف مصوبه نیست؟

ما در مصوبه بودجه 93 شهرداری اعلام کردیم که نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی برای سال 93، 25 درصد گران شود. اما هیچ زمانی برای آن اعلام نکردیم که از اول اردیبهشت باشد یا پایان تعطیلات نوروز.شهرداری اکنون با توجه به شرایط خود این افزایش 15درصدی را در مورد مترو اعمال کرده است، اما اگر فرمانداری این موضوع را اعلام کرده بهتر است از خود مسئولان آنجا سوال شود که بر چه اساسی اول اردیبهشت را مشخص کرده اند .


این 15 درصد بر چه اساسی اعلام شد؟

الان نرخی که بابت کرایه از مسافران گرفته می شود خیلی کمتر از هزینه های تمام شده در بخش حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است اما چون شهرداری تاکید دارد که نباید کرایه ها زیاد بالا برود تا مردم تشویق به استفاده از مترو و اتوبوس شوند ما این رقم 15 درصدی را در نظر گفتیم. البته این قم 10 درصد هزینه های بخش حمل و نقل عمومی هم نیست و خیلی با رقم واقعی فاصله دارد.


معمولا کرایه ها از اواسط اردیبهشت گران می شد. به نظر شما چرا امسال زودتر گران شده است؟

اجرای مصوبه افزایش کرایه حمل و نقل عمومی با شهرداری است که سازو کار آن را مشخص می کند. همانطور که گفتم الان در مترو و اتوبوس درصدی از قیمت تمام شده از مردم گرفته می شود و باقی آن به صورت یارانه پرداخت می شود. درسالهای گذشته شهرداری برای گرفتن یارانه دولتی خود مشکل داشت و با کمبود بودجه مواجه بود شاید برای همین امسال زودتر کرایه ها را گان کرده تا بخشی از هزینه ها جبران شود. به هرحال هرقدر شبکه حمل و نقل ما توسعه پیدا کند در کاهش ترافیک و سالم کردن هوا موثر است.


کرایه تاکسی ها از چه زمانی گران می شود؟

وضعیت تاکسی ها متفاوت است چون آنها بخش خصوصی هستند.احتمالا کرایه تاکسی ها هم در همین چند روز آینده گران شود. وقتی افزایش حقوق کارمندان از فرودین اعمال می شود طبیعتا کرایه تاکسی هم بالا می رود چون رانندگان هم در همین جامعه زندگی می کنند و باید بتوانند هزینه زندگی را بدهند.


شما در بودجه چقدر افزایش نرخ کرایه تاکسی ها را چقدر پیش بینی کردید؟

حدود 20 تا 25 درصد.البته شهرداری معادل 35 درصد یعنی معادل نرخ تورم اعلام کرده بود اما شورای شهر آن را کاهش و به 20 تا 25 درصد رساند.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    10 0
    فروش كارتهاي اعتباري يكساله مترو به كجا رسيد . نمي خواهيد كه آن را گرانتر كنيد؟
    • 1 IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      1 0
      اونو که فروشش چون به ضررشون بود،از چند ماه پیش کنسل کردن اعتراش مردم هم فایده نداشت خدا کنه برگرده