پیش بینی های بین المللی از آینده اقتصاد ایران: اقتصاد ایران « ضعیف» ولی در حال «رشد» است

مدیر بخش خاورمیانه و آفریقا صندوق بین المللی پول «مارتین سریسولا» در این گزارش دلایل ضعف ساختاری اقتصاد ایران در سال های گذشته را شوک های بزرگ و سوء مدیریت اقتصاد کلان در سال های گذشته دانسته است

بهراد مهرجو:در کنار پیش بینی های داخلی برای اقتصاد ایران در سال 93 موسسات مهم اقتصادی جهان همچون صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، مجله اکونومیست و موسسه بیزینس مانیتور هم در ماه های گذشته پیش بینی هایی را از اقتصاد ایران در سال جاری ارائه داده اند.

این موسسات جهانی پیش بینی روند اقتصاد ایران در سال جاری را مثبت دیده اند ولی در بین این موسسات جامع ترین و مثبت ترین نگاه به رشد اقتصادی ایران در سال آینده را « صندوق بین المللی پول» داشته است. براساس پیش بینی های این صندوق اقتصاد ایران در سال جاری میلادی شاهد رشد 3/1 درصدی خواهد بود البته در این گزارش اقتصاد ایران « ضعیف» ولی در حال «رشد» توصیف شده است. 

این نخستین گزارش صندوق بین المللی پول درباره اقتصاد ایران در سه سال اخیر محسوب می شود. در این گزارش به دولت « حسن روحانی» توصیه شده است «دست به اصلاحات اقتصادی سریع و ریشه ای» بزند و اقداماتی را برای جلوگیری از ضعف بیشتر اقتصاد ایران انجام دهد تا ثبات، توانایی و سرمایه گذاریی در اقتصاد ایران افزایش یابد.

مدیر بخش خاورمیانه و آفریقا صندوق بین المللی پول «مارتین سریسولا» در این گزارش دلایل ضعف ساختاری اقتصاد ایران در سال های گذشته را شوک های بزرگ و سوء مدیریت اقتصاد کلان در سال های گذشته دانسته است. او شوک ناشی از اجرای مرحله نخست طرح «هدفمندسازی یارانه ها» و شرایط دشوار فعالیت اقتصادی به علت تشدید تحریم ها را از دیگر دلایل ضعیف اقتصاد ایران در سال های خوانده است. البته با همه این ها او در این گزارش با عینکی مثبت به آینده اقتصاد ایران نگاه کرده است و نوشته دورنمای اقتصاد ایران مثبت است و مدیران دولت روحانی مشکلات اقتصاد ایران را درک می کنند و اقداماتی را برای سامان دهی اقتصاد کشور انجام خواهند داد.

همچنین در ادامه این گزارش صندوق بین المللی پول به پیش بینی شاخص های مهم اقتصادی ایران همچون تورم و رشد اقتصادی پرداخته است. این گزارش رشد اقتصاد ایران را در سال 2014 میلادی را 3/1 درصد و تورم را 29 درصد اعلام کرده است.

براساس گزارش این نهاد مهم اقتصادی سال آینده بعد از دو سال اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و حجم اقتصاد ایران افزایش خواهد یافت و در شرایطی که تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته میلادی 388 میلیارد دلار بوده است امسال (2014) به رقم 408 میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین تولید ناخالص داخلی ایران طبق شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار از یک تریلیون دلار عبور می کند و به یک تریلیون و ۱۶ میلیارد دلار می رسد در صورتی که این رقم برای سال ۲۰۱۳ حدود ۹۸۷ میلیارد دلار برآورد شده بود. از سوی دیگر در این گزارش آمده است که درصد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2014 به اندازه 114/1 درصد تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان بوده است. از سوی دیگر پیش بنی شده میزان صادرات و واردات ایران نیز در سال 2014 میلادی با رشد مواجه شود و صادرات رشد 13/0 درصدی و واردات رشد 13/6 درصدی خواهد یافت.

علاوه بر این ها صندوق بین المللی پول وضعیت اشتغال در ایران در سال 2014 را سخت تر از 2013 دیده است و در گزارش خود نوشته نرخ بیکاری که در سال گذشته میلادی 2/13 بوده است امسال به 5/14 درصد خواهد رسید. همچنین بدهی دولت ایران نیز در سال 2014 دو برابر خواهد شد و از 4/32 در انتهای سال به 6/74 می رسد. پیش بینی شده است کل درآمد دولت ایران هم در سال ۲۰۱۴ با رشد ۹ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برسد و کل هزینه های دولت هم با افزایش ۲۵ درصدی مواجه شود و به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

علاوه بر صندوق بین المللی پول و مجله اکونومیست بانک جهانی هم در گزارشی تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری را یک درصد برآورد کرد و نوشت:« تراز حساب جاری ایران از منفی 0.9 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده برای سال جاری، به منفی 1.6 درصد در سال جاری میلادی خواهد رسید.» در کنار این گزارش موسسه اقتصادی بیزینس مانیتور هم در پیش بینی کرده است تجارت خارجی ایران در سال 2014 میلادی شاهد رشد 5/5 درصدی باشد. همچنین سازمان جهانی رقابت هم رتبه اقتصادی ایران در سال 2014 در بین 148 کشور جهان از نظر قدرت رقابت را 82، کارآیی نیروی انسانی را 145 ، توسعه یافتگی بازارهای مالی را 130 ، رتبه آمادگی پذیرش دانش نو را 116 و کارآیی بازارهای مالی را 110 دانست است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    5 1
    عالی بود ممنون از قلم این بزرگوار
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    5 5
    مرده رو چه میخواهید زنده کنید!!!