فارس نوشت:

وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» با بیان این که سیاست‌های جدید فرهنگی بر اساس رهنمودهای رهبری به زودی اعلام می‌شود،‌از تدوین نظام نامه جامع صنفی فعالان عرصه فرهنگ و هنر خبر داد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز از نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» شامل آثار نقاشی ایرج اسکندری و کاظم چلیپا دیدن کرد و علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان او را همراهی می‌کردند.

وزیر ارشاد بعد از بازدید از این نمایشگاه در گالر‌ی‌های مختلف موزه هنرهای معاصر تهران و شنیدن توضیحات ایرج اسکندری و کاظم چلیپا درباره آثارشان، در یک نشست کوتاه با حضور خبرنگاران شرکت کرد و به چند سؤال پاسخ داد.

علی جنتی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی فرهنگی ایران و حضور هنر و هنرمندان ایرانی در رویدادهای معتبر جهانی گفت: دیپلماسی فرهنگی را تا جایی که امکانات ما اجازه می‌دهد در حوزه هنرهای تجسمی،‌موسیقی و تئاتر دنبال می‌کنیم تا گروه‌های مختف هنری امکان حضور در رویدادهای هنری جهان را داشته باشند و در همین راستا،‌ نوروز امسال نیز سه گروه هنری را به سه کشور مختلف اعزام کردیم.

وزیر ارشاد از ضرورت پرداختن به هفته‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: باید هفته‌های فرهنگی ایران را در خارج از کشور فعال کنیم و مجموعه‌ای از هنر ایران را در قالب هنرهای تجسمی ،‌موسیقی،‌تئاتر و فیلم در این هفته‌های فرهنگی ارائه کنیم.

وی افزود: اگر امکانات مالی ما اجازه می‌داد باید هر هفته یک گروه هنری را به خارج از کشور اعزام می‌کردیم و در طول سال ۵۲ گروه هنری امکان ارائه آثارشان را در خارج از کشور پیدا می‌کردند اما متأسفانه امکانات مادی ما در این اندازه نیست با این حال روابط ما با اروپا در حال تلطیف شدن است و این زمینه را برای ارائه هنر ایران در این کشورها فراهم می‌کند.

وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره نظام جامع صنفی هنرهای مختلف هم توضیح داد: گروه‌های مختلفی به دنبال نظام صنفی هستند که در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و در گروه‌های هنری از جمله تئاتر،‌ موسیقی، ‌هنرهای تجسمی و سینما نیز چنین موضوعی دنبال می‌شود به همین دلیل ما به دنبال نظام جامع صنفی هستیم که در زمینه همه هنرها به دولت ارائه کنیم و در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

جنتی گفت: این نظام جامع صنفی شامل همه رشته‌های هنری است و زمانی که به تصویب برسد، همه شاخه‌های مختلف هنری اعم از تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را دربرمی‌گیرد.

وزیر ارشاد تصویب نظام نامه جامع صنفی هنرمندان را یکی از ضروریت‌های عنوان کرد که تاکنون در طول این سه دهه انجام نشده است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره بودجه‌ هنرهای تجسمی و نحوه حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان توضیح داد: بودجه امسال ما هیچ تفاوتی با سال گذشته ندارد و اگر چه ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما اگر تورم را حساب کنیم،‌ یا کمتر و یا هم اندازه بودجه سال گذشته است. اما تغییری که احساس می‌شود، نحوه نگرش ماست چرا که ما در حال واگذاری امور اجرایی از بخش دولتی به بخش خصوصی هستیم و در این زمینه روی اقتصاد هنر بسیار جدی کار می کنیم و گام‌هایی را نیز در این راستا برداشته‌ایم.

وی افزود: تلاش ما این است که بخش خصوصی پشتیبانی شوند و امور اجرایی خود را خودشان انجام دهند که این کار در حال انجام است.

جنتی گفت: در گذشته، حمایت از هنرمندان در حد مسائل بیمه‌ای و رفع مشکلات درمانی هنرمندان خلاصه می‌شد اما اکنون صندوق حمایت از هنرمندان در حال تبدیل شدن به یک مؤسسه اعتباری است که فعالیت اقتصادی انجام دهد و در سایه این فعالیت اقتصادی به امور حمایتی هنرمندان بپردازد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ما در این راستا بانک‌ها را وارد کار کرده‌ایم تا به ما در این کار اقتصادی بزرگ کمک کنند و در سایه این فعالیت‌های اقتصادی به فعالیت‌های هنری نیز کمک شود و به این ترتیب بدون تکیه بر اعتبارات دولتی، فعالیت‌های هنری انجام شود.

وی افزود: با این گونه فعالیت‌ها و تأکید بر اقتصاد هنر با استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی،‌ از وابستگی به بودجه‌های دولتی رها می‌شویم و هنرمندان هم روی پای خود می‌ایستند.

وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره سال ۹۳ که به نام سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است و فعالیت‌های وزارت ارشاد در سال جاری توضیح داد: از ابتدای سال جاری کارگروهی را برای تدوین سیاست‌های جدید بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری تشکیل دادیم که تربیت نیروهای جوان و مستعد و بکارگیری آن‌ها، حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در همه حوزه اعم از کتاب و مطبوعات تا حوزه هنر از آن جمله است و به زودی این سیاست‌های جدید را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: نامگذاری سال ۹۳ به نام سال فرهنگ و اقتصاد به این معنی نیست که فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما یک ساله است بلکه ما فعالیت‌هایی را خواهیم داشت که شاید در طول سالیان دراز به نتیجه برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه این نشست،‌ از چاپ و انتشار دو کتاب جداگانه از آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی خبر داد و گفت: این دو هنرمند که از نیروهای انقلابی و با انگیزه ایران اسلامی هستند، آثارشان برای ما بسیار ارزشمند است و فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی ما را منعکس می‌کند.

ایرج اسکندری هنرمند نقاش نیز در بخشی از این نشست با تقدیر از موزه هنرهای معاصر تهران،‌معاونت هنری وزارت ارشاد و مرکز هنرهای تجسمی برای برپایی این نمایشگاه گفت: با گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی، شاید اولین بار است که نمایشگاهی از آثار هنرمندانی که در انقلاب پا گرفته‌اند در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است.

او همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خواست تا سند این نمایشگاه شامل مروری بر آثار این نمایشگاه نیز چاپ و منتشر شود که وزیر ارشاد نیز پذیرفت و قرار است کتاب جامعی از آثار این دو هنرمند به صورت جداگانه و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شود.

در ادامه نیز کاظم چلیپا به اهمیت موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد و گفت: موزه هنرهای معاصر باید جایگاه واقعی خود را داشته باشد و نمایشگاه‌های دوره‌ای در سایر فضاهای نمایشگاهی مثل مؤسسه صبا برپا شود.

وی از ضرورت ارائه آثار هنرمندان شاخص در موزه هنرهای معاصر تهران سخن گفت و بر ضرورت تعامل وزارت ارشاد با شهرداری تهران به منظور استفاده از توانمندی‌های هنرمندان تأکید کرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    مردی به خدا خدا پشت و پناهت وزیر مردمی