ابراهیم اصغرزاده از دانشجویان پیرو خط امام در باره پیشنهاد اخیرش مبنی بر عذرخواهی از امریکا بدلیل اشغال لانه جاسوسی به روزنامه اعتماد گفت:

*صحبت عذرخواهی یک دولت از یک دولت دیگر نیست. بلکه صحبت همدردی با خانواده افرادی است که به هر دلیل دچار آسیب روحی و روانی شده‌اند. نه من نه آنها هیچ یک دارای پست دولتی نیستیم. این کار انسانی در نوع خود ابتکار جدیدی هم نیست چیزی حدود 16،15 سال پیش حتی در سطح رییس دولت آقای خاتمی در مصاحبه با CNN و خانم کریستین امانپور نسبت به آلام و رنجی که دیپلمات‌های امریکایی در طول 444 روز گروگانگیری کشیده‌اند ابراز همدردی کرد. خانم آلبرایت وزیر خارجه دولت کلینتون هم نسبت به مداخله سابق امریکا در امور داخلی ایران و ساقط کردن دولت ملی دکتر مصدق عذرخواهی کرد. به هر حال روابط ایران و امریکا نمی‌تواند که تا ابد گروگان گذشته باشد . وقتی یکی از وزرای دولت قصد داشت از محل ساختمان سفارت امریکا برای دفتر کارش استفاده کند امام خمینی(س) مخالفت کردند و گفتند مگر قرار است قطع رابطه با امریکا تا ابد طول بکشد. حالا هم ملت ایران تجربه دوران احمدی‌نژاد را پشت سر گذاشته‌اند و هوشمندانه با انتخاب شخصی مانند حسن روحانی سایه جنگ و انزوا را از سر کشور دور ساخته‌اند باید به ابتکار عمل دولت میدان داد. تاکید می‌کنم که روابط ایران و امریکا نمی‌تواند تا ابد در بن بست باقی بماند و باید گره‌گشایی شود. مسائلی در روابط دو کشور وجود دارد که اگر گره گشایی نشود به صورت مزمن سایه بر حوادث بعدی خواهد انداخت. رابطه ایران و امریکا چه بخواهیم و چه نخواهیم گروگان یک اتفاق تاریخی است که در 35 سال پیش رخ داده است.

*دانشجویان خط امام یا جمعی از دانشجویان که در آن حادثه نقش داشته‌اند و حکومتی هم نیستند اگر پیشقدم شوند شاید بتوانند مشکل را حل کنند. من به خاطر اینکه گره گشایی کنم اعلام کردم در شرایطی که منافع ملی کشورم ایجاب کند می‌شود از این قضیه عبور کرد اما این مقید و مشروط به منافع ملی است. من چون معتقدم نهاد دانشجویان خط امام غیرحکومتی است و از 16 سال پیش به عنوان یک جریان رفرمیست و اصلاح‌طلب به کمک فضای سیاسی کشور آمده است نباید مخالفتی داشته باشند. البته در بین این دانشجویان خط امام افراد رادیکال هم وجود دارند که مدافع وضع موجودند اما اکثریت دانشجویان خط امام از گشایش در روابط خارجی ایرانی حمایت می‌کنند و موضوع اشغال سفارت امریکا را متعلق به قالب تاریخی زمان خود می‌دانند. با این حال پیشنهاد داده شده کاملا شخصی بود.

‌ *سیاستمداران دو کشور اجازه ندهند فرصت‌ها به‌راحتی از دست بروند یا خود تبدیل به تهدید بشوند. ببینید همین ماجرای ایرانشناس و ایران دوست شهیر امریکایی مرحوم ریچارد فرای که وصیت کرده است در کنار استادش پروفسور آرتور پوپ در اصفهان دفن شود چگونه بازیچه دست عده‌یی کم خرد و خودسر قرار گرفت که هیچ درکی از موقعیت و تمدن ایرانی ندارند. من از سکوت آقای رییس‌جمهور و اعضای کابینه ایشان تعجب می‌کنم که خودشان را به ندیدن و نشنیدن زده‌اند. مگر نمی‌دانند فرای همان شخصی است که نه تنها یک بار از ایران و ایرانی جماعت بد نگفت که در کتاب عصر طلایی ایران، در زمانی که شیوخ عرب دلارهای بادآورده را خرج می‌کردند که تمدن اسلامی را کاملا عربی نشان دهند و حضور دیگر ملت‌ها را کمرنگ سازند، از اهمیت ایرانیان و فرهنگ ایرانی برای شکل‌گیری تمدن اسلامی دفاع و اهمیت زبان فارسی را برای تمدن آسیا گوشزد کرد.

*رابطه ایران و امریکا چه بخواهیم چه نخواهیم گروگان تاریخ گذشته‌های دور است از سقوط مصدق تا سقوط سفارت امریکا در 35 سال پیش. طبیعتا شایسته نیست که دولت یا ملت ایران برای گشودن و حل مشکل بخواهند اقدامی بکنند اما گروه دانشجویان خط امام یا همان جمعی از دانشجویان که در اشغال سفارت نقش داشته‌اند و جریانی دولتی و حکومتی هم نیستند پیشقدم نشوند. گرچه در جبهه برای صلح، کسی سراغ سرباز در حال جنگ را نمی‌گیرد. با این‌حال شاید ما هم در حد بضاعت خود بتوانیم به جای کور کردن بیشتر گرهی از گره‌های موجود باز کنیم.

 

1717

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    متاسفم برای ایشان،اصلا جای چنین اشخاصی در بین دانشجویان خط امام نبوده،اشتباهی داخل این جمع شده ایشان و امثالهم
  • عرشیا A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    افرین .اشغال سفارت امریکا کاریست مربوط به گذشته و قابل بررسی در ظرف مکان و زمان خودش ولی اینگونه حرکات در حال حاضر هیچ گونه محلی از اعراب ندارد .
  • بی نام EU ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    واقعا مگه كاراشتباهي بوده ؟؟؟؟ پوتين جان ناراحت نشن
  • خرد A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    احسنت
  • بی نام US ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    عذرخواهي براي چه؟شما لانه جاسوسي را گرفتيد
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    "خانم آلبرایت وزیر خارجه دولت کلینتون هم نسبت به مداخله سابق امریکا در امور داخلی ایران و ساقط کردن دولت ملی دکتر مصدق عذرخواهی کرد"، وجدانا شما يك بار هم كه شده بابت اشغال سفارت امريكا اظهار تاسف حالا نه عذرخواهي كرده ايد؟‌
    • محسن A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      18 5
      البته این عذرخواهی هم مثل عذرخواهی آقای اصغرزاده یک عذرخواهی رسمی نیست، خانم آلبرایت در زمان عذرخواهی در جایگاه وزارت خارجه نبودند، اصلا در دولت نبودند. تنها زمانی مسائل ایران و آمریکا شروع به حل شدن میکنه که دو طرف به طور رسمی، از همدیگه به خاطر، کودتای علیه مصدق، گروگانگیری و شلیک به هواپیمای مسافر بری و .... عذرخواهی کنن تازه این شروعه توافق بر سر مسئله اسرائیل پایان دهنده مسائل بین ایران و آمریکاست.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    iهمانطور كه خودتان بيان داشتيد اين دشمني از سقوط دولت مصدق توسط آمريكا شروع شد پس ابتدا انها از ملت ايران بخاطر آن و دشمني هاي بعدي عذر خواهي كنند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    تعداد کشته های سقوط هواپیماها به دلیل تحریم قطعات به اندازه ای هست که اگر یک جو غیرت داشتید تا حالا هزاربار باید خود کشی می کردید.
    • بی نام EU ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      18 2
      حافظه تاریخی بعضیا فقط بعضی اتفاقات حداکثر 10 سال پیش رو به یاد داره و انگار نه انگار کشورهایی مثل عراق و روسیه مستقیماً به کشور ما حمله کردن. تعداد کشته ها و مجروحین و معلولین موشکهای اسکاد و تانکها و سایر اسلحه های روسی زمان جنگ که عراق علیه مردم کشورمان استفاده کرد، چند نفرند؟ اصلاً می دونید روسیه هنگام تصرف گیلان و آذربایجان چقدر آدم کشت؟ آیا با همین جدیت پیگیر عذرخواهی عراق همسایه عزیزتر از جان فعلی و روسیه شریک تجاری و نامرد ابدی هستید؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      2 2
      10 سال پيش ببينم مرد حسابي تو عقلت به كجا قد ميده الان سال 93 هست و جنگي كه عراق با تحريك آمريكا اون رو شروع كرد سال 58 بود كه شما خواب بودي همين آمريكاي عزيز شما باعث شد هزاران نفر از مردم اين كشور كشته بشن چند ميليون نفر شيميايي باشن كه از مرگ هم بد تره يه نگاهي به دور برت بنداز ببين چند تا خو نواده بي سرپرست شدن آيا آمريكا اومد به خا طر اينهمه جنايت حتي يه عذر خواهي خشك و خالي انجام بده تو كه ميگي عراق به ايران حمله كرد عراق كشوري بود كه بتونه به ايران حمله كنه كي تجهيزش ميكرد آمريكاي عزيز تو پسر خوب تو اگه منتظر عذر خواهي عراق هستي بايد از رفيق شفيق آمريكايي ها صدام بخواي عذر آمريكا عزيز تو 200 سال هست كه بوجود اومده در 80 سال از اين 200 سال همچين جنايت هايي رو عليه ايران ايجاد كرده
  • نیما A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    79 9
    از قدیم گفتن خون را با خون نمی شویند ممنون از اظهار نظر بلندتان.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    73 3
    همانهایی که به گفته شما به دلیل مخالفت با دفن فرای در اصفهان کم خردی می کنند، با آنچه شما انجمن دادید تفاوتی ندارند. اینها رفتارهای احساسی و بی خردانه و با اهداف سیاسی است که شما بایستی بجای آنکه آنها را بی خرد فرض کنید، بگویید شما کاری بی خردانه کردید و دیگران راه شما را نروند. تاریخ یک جوی روان است، شما نمی توانید خودتان را در اشغال سفارت محق بدانیدو دیگران را برای آنکه مخالف دفن فرای هستند بی خرد.
  • آرش A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    آقای اصغر زاده شما یک عذرخواهی بزرگ دیگر به مردم ایران بدهکارید و آن حضور شما در شور ای شهر و عملکرد بسیار بدتان بود که در نهایت منجر شد تا در دور بعد ابادگرایان شورای شهر را در اختیار بگیرند که از دل این شورا احمدی نژاد بیرون آمد و این بلای خانمان سوز را بر سر ملت ایران فرود آورد. بله شما و سایر اصلاح طلبان عضو آن شورا ابتدا برای عملکردتان از مردم عذرخواهی کنید که باعث شد تا هشت سال مردم ایران با انواع و اقسام مشکلات روبرو شوند.
  • mohsen IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    بابا این چیه گداشتی خبر آنلاین؟؟؟
  • هادی IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    22 98
    بابا حاشا یه غیرتت
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    75 3
    حاضرید؟ آدم اگه یه کار اشتباه بکنه باید عذر خواهی کنه نه اینکه تازه بعد از این همه سال خودشو حاضر کنه واسه عذرخواهی.
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    60 9
    دستش درد نکنه خوب مثل ایشان واقعیت درک کنند
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    انسان منطقی و آینده نگر ، احسن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    تو که نمی تونی پشت کاری که کردی وایسی چرا حرف تو دهن بقیه میزاری ؟
  • محمد IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    شما پشیمون شدی از طرف خودت حرف بزن همه عتبار و ابرو و مطرح بودن امثال شما از این کار انقلابی بوده حالا این همه بی عزتی رو کجای دلمون جا بدین
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    واقعا که چقدر آدم ها عوض می شند حکایت نون به نرخ روز خوردن
    • بی نام GB ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      اون موقه تب تندي داشتند مسئله اينه كه به اشتباه خودشون پي بردن وخوبه كه قبول ميكنن اشتباه كردن نه مثل يه عده كه بر سر اشتباه خود از حمايت احمدي نژاد باقي موندن
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      صحبت نون به نرخ روز خوردن نيست،صحبت اينه كه اشتباه كردن و الان پشيمون هستن،واقعا گروگان گيري ديپلماتها و اشغال سفارت يك كشور چه توجيهي داره؟ اين كار چه سودي براي كشور داشت؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      19 3
      دم روسیه گرم,واسه نابود کردن رابطه ی ما با امریکا چه راهکاری ارائه داده بود
  • جواد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    عذرخواهی اصغر زاده و یا هرکس دیگه ای نشانه ترس ،کوتاه اومدن و گرفتار شدن به دنیا و مال دنیاست.آمریکا این همه جنایت کرده ولی یکبار عذر خواهی نکرده حالا شخصی مثل اصغر زاده به چه حقی میخواد عذر خواهی کنه؟
  • پدرام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    امیدوارم که جناب اصغر زاده پیشگام این حرکت شوند و دیگر دوستان شرکت کننده در اتفاق تسخیر سفارت ایشان را همراهی کنند تا هزینه حل اختلافات بین دو کشور سر شکن شده و فقط بر عهده دولتها نباشد.بدین ترتیب افراطیون کمتر مجال حضور می یابند.
  • س IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    بابا اونا يه عمر دارن پوست ما رو ميكنن .................. الله اكبر
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    حقارت شاخ و دم نداره متاسفمببخشید نذاشتیم آزادانه طبق حقوق بشر غربی جاسوس ی کنید؟
  • ناصر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    آنها هم عذر خواهی میکنند درگیر کردن ملت ایران به 8 سال جنگ و شهید کردن صدها هزار نفر و آواره کردن همسران و پدر و مادر هایی که با داغ دلشان زندگیشان را چند444روز سیاه کردند و فرزندانشان در آرزوی دیدن پدر به هر پدر و فرزندی که میرسیدن آهی در ته دل میگذراندن و مسافران هواپیمای ما را ناو وینسنس به قعر آبهای خلیج فارس فرستاد و خانواده های آنها چند444روز است که........وموارد بیشمار دیگر.........
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    13 74
    فقط باید به حال ایشان و طرز فکرشان تاسف خورد ... جای شهدا واقعا خالیه ...
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    29 19
    آفرين بر شجاعت
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    45 5
    واینگونه هستش که واقعیت ها به مرورزمان روشن میشود.............
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    64 11
    عذرخواهی بجا و شایسته ای است
  • آنلاین A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    39 2
    این عذرخواهی نشان این نیست که افرادی مثل ایشون عوض شده‏ اند ، عملکردشان در شورای شهر که فقط باعث تشنج و به هم ریختگی شد نشان از افراطی بودن این افراد دارد چه در دوران جوانی چه پس از 30 سال تجربه. مشکل از رفتارهای افراطی است چه در جناح راست چه در جناح چپ.
  • مهدی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    67 9
    آقای اصغر زاده اگر گروگانگیری شماها نبود جنگی هم با صدام پیش نمیومد.همون طور که صدام وقتی به کویت حمله کرد آمریکا سریع جلوش رو گرفت. گرونگانگیری 444 روزه شماها این بلاها رو سر ملت ایران آورد.....
  • بى سان A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    17 4
    جالبه به يكباره و هماهنگ شده و كاملا تابلو به قول بچه هامون زير بعضى خبرهاى سايت، مورد حجوم و حمله برادران برادر ميشه
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    20 10
    ضمن تشكر از اظهارت عاقلانه اقاي اصغرزاده ، ميخوام به اونهاي كه بعد ار سي و اندي سال همچنان از اشغال سفارت امريكا دفاع ميكنند بگم الان كه ديگه سال 58 نيست ... خدايي واقعا اشغال سفارت آمريكا در ايران هنر بود؟؟مثلا الان اگه ما بريزم سفارت انگليس و فرانسه را اشغال كنيم و 4 برگ اسناد پيدا كنيم هنر كرديم؟؟ ايا درسته يه كشوري در خاك خودش اجازه سفارت زدن به كشور ديگه اي را بده و بعد بريزه اونو اشغال كنه و اعضاي اون سفارت را گروگان بگيره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • l A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    3 9
    جناب اصغرزاده هزاران خطای امریکای را ندیده گرفتی افکار سلطنت طلبان را دارید . دانشجویان خط امام اگر صد نفر بوده اند تا ملت 25 ملیونی حمایت نمی کرده اند و امام هم حمایت نمیکرد پیروز نمیشدند . اینان مملکت را می خواستند مثل عراق و افغانستان و مصر کنند و آن جناب چطور بخودت اجازه میدهی بجای ملیونها ایرانی حرف بزنی . امریکا میتواند به عراق دستور دهد بما حمله کند . تروریسم برعلیه ما پرورش دهد. مغزهای متفکر را بکشد . ما باید عذرخواهی کنیم. پدربزرگ ما امریکای خونخوار نیست خودمان رئیس خودمان هستیم . جناب اصغرزاده
    • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      5 5
      درود بر شما سخن حق گفتيد