شفا آنلاین نوشت:

بعضی افراد به دلیل اعتقادات مذهبی یا برخی باورهایشان، با حذف مصرف گوشت از رژیم غذایی به سمت گیاه خواری می روند. از این رو یک متخصص تغذیه به تشریح مضرات و فواید این نوع رژیم ها پرداخت.
دکتر مرتضی عقبایی ضمن اعلام این مطلب گفت: رژیم های گیاه خواری با درجات مختلفی صورت می گیرد. در شرایط گیاه خواری مطلق حتی مصرف شیر و تخم مرغ هم حذف می شود.
او ادامه داد: همچنین از فرآورده های حیوانی هم در آنها استفاده نمی شود اما در رژیم های ملایم تر از شیر و تخم مرغ استفاده می شود.
او با بیان این که در دسته دیگر رژیم های گیاه خواری مصرف ماهی مجاز است گفت: حال این سوال مطرح می شود که آیا پیرو رژیم های گیاهی بودن مفید است یا نه؟
متخصص تغذیه و رژیم درمانی پاسخ داد: این رژیم ها شاید در برهه ای از زمان برای برخی از بیماری ها مفید باشد.
او در این باره گفت: حال اگر این گونه رژیم ها در طولانی مدت استفاده شوند سبب ساز مشکلاتی برای فرد می شود که مهم ترین آنها کمبود اسیدهای آمینه است.
دکترعقبایی گفت: در صورتی که فردی در طولانی مدت، تنها از رژیم غذایی گیاهی استفاده کند احتمال بروز کمبود ریزمغذی هایی نظیر روی وجود دارد.
او یادآور شد: استفاده از رژیم های خاص مانند گیاه خواری باید در یک دوره کوتاه و تحت نظر متخصص تغذیه و به دنبال این نکته که برای فرد کمبود ایجاد نشود ادامه داده شود.
او گفت: به دنبال استفاده از رژیم های گیاه خواری در صورت بروزهرنوع کمبود برای فرد باید خیلی سریع در راستای جبران کمبودها اقدام شود.
متخصص تغذیه با بیان این که افراد به ندرت تمایل به پیگیری رژیم های گیاه خواری دارند گفت: برای فردی که دچار نقرس یا افزایش اسید اوریک خون است استفاده از رژیم های گیاه خواری برای مدتی مفید واقع می شود.
او در ادامه گفت: گاهی برخی افراد باهدف کاهش وزن برای دریافت رژیم های گیاهی مراجعه می کنند اما باید بدانند که گیاه خواری صرف، نتایج چندان جالب و مطلوبی به همراه نخواهد داشت.
دکترعقبایی بیان کرد: زیرا پس از قطع کردن دوره رژیم درمانی؛ فرد به صورت مجدد دارای اضافه وزن می شود.
او با بیان این که خوشبختانه رژیم های گیاه خواری در کشورمان چندان شایع و متداول نیست گفت: البته در کلینک های تغذیه ای که با اصول علمی اداره می شوند رژیم های گیاه خواری تجویز نمی شوند.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: باز هم تأکید می شودکه این رژیم ها در موارد خاصی باید داده شوند و به طور اصولی گیاه خواری نباید به مدت طولانی ادامه پیدا کند.
او گفت: در صورتی که کسی رژیم های گیاه خواری را دنبال می کند باید بداند که یک تمرین اشتباه را پیش رو دارد و باید از ادامه آن بپرهیزد.
او ضمن اشاره به این که در رژیم های غذایی رکن تنوع- تعادل و کیفیت باید تا حد امکان رعایت شود گفت: از این رو باید سعی شود از مواد غذایی طبیعی بیشتر استفاده شود.
دکتر عقبایی ادامه داد: همچنین باید سعی شود با رعایت اصل تنوع و تناسب از تمام سبزیجات و میوه جات که حاوی منابع خوب معدنی و ویتامین ها هستند استفاده کنیم تا سلامتی را در بهترین سطح حفظ نماییم.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مانکن IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    12 4
    من 28 ساله گیاه خوارم و واقعا راضی هستموزنم هم از 47کیلو بالاتر نرفته خدارو شکر
  • شادی A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    19 4
    وقتی کسی تصمیم گرفته گیاه خوار شه به خاطر حقوق حیواناته و لا غیر. این که کسی با گیاهخواری لاغر نمیشه اظهر من الشمسه . خود من دست کم پنج تا تا آدم تپل مپل میشناسم که گیاهخوارن. میگی خوشبختانه گیاهخواری رایج نیس تو کشور ، من میگم متاسفانه . به وحشیانه ترین شکل ممکن ماهی کشته میشه . گوساله ها و بره ها رو میکشن که موقع غذا خوردن بیشتر لذت ببرن، در حالیکه این گوساله و بره هم مثه بچه های من و شما حق زندگی و بزرگ شدن دارن ، تازه بعضی جاها با افتخار بره تو دلی میفروشن و نوش جان میکنن.میخواستم یه ستاره بدم ولی ارزش یه ستاره هم نداره .
  • عضو هیات علمی د ع پ اصفهان A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    11 2
    بنده به عنوان متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشکاه که تمام همکارانم را در این رشته می شناسم تا به حال افتخار آشنایی با ایشان را نداشته ام. لطفا اطلاعات ناصحیح و غیر علمی را از هر فرد غیر متخصصی در این زمینه منتشر نفرمایید و باعث سردرگمی هموطنان عزیز نشوید.
  • آرش A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    14 3
    آقای دکتر عزیز اون چیزی ک واسه شما تو کتاباست واسه من هر روز زندگیم تو این ده سالی بوده که گیاهخوارم و هرکجا که شما خواستی بیا با هم بریم ازمایش بدم تا ببینیم شما درست می گید یا من... من واقعن هیچ مشکلی از نظر کمبود مواد غذایی در این ده سال نداشتم... بهتره نگاه مجددی ب منابع دانشی رشته تون داشته باشید... تکرار کردن حرفای پوسیده شایسته یه پزشک نیست...