درحالی که مردم بشدت نگران رشد قیمت حامل های انرژی شده اند، به نظر می رسد که حرکت صعودی قیمت حامل های انرژی با شیب ملایمی همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی روزهای گذشته و همزمان با انتشار خبر رشد قیمت بنزین نگرانی ها در مورد آینده قیمت ها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که دولت بارها اعلام کرده، شیب افزایش قیمت ها ملایم خواهد بود. معاون اول رئیس جمهور و وزیرامور اقتصادی و دارایی نیز تایید کرده اند که قیمت ها به صورت یکباره افزایش نمی یابد.

در همین حال موسی غنی نژاد طی توصیه ای به دولت گفت: تفاوت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی با مرحله قبل این قانون در موضوع اصلاح نرخ حامل های انرژی با شیب ملایم است. بدون شک اصلاح یکباره و دفعی قیمت حامل ها بر هزینه های تولید و بهای کالاهای و البته تورم تاثیر گذار خواهد بود اما زمانی که طبق برنامه دولت شیب افزایش قیمت محدود و ملایم باشد همانطور که هم اکنون در خصوص قیمت آب و برق صورت گرفته، تبعات تورمی در جامعه به همراه نخواهد داشت و به افزایش بهای تولید منجر نمی شود. تدبیر دولت در این مرحله، نزدیک سازی قیمت حامل های انرژی به نرخ های واقعی است اما به صورت آرام و قرار نیست همانند سال 89 به صورت یکباره و با شوک درمانی این اصلاح قیمت ها صورت گیرد.

رشد قیمت حامل های انرژی اثرات روانی شدیدی در بازار داشته است. در حال حاضر بسیاری از بازارهای کشور به انتظار رشد قیمت ها نشسته اند. با این وجود به نظر می رسد دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی قصد کنترل قیمت ها را دارند.  

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =