تندروی‌ها و تعصب‌های کور از مشکلات مسیر گفت و گوی ادیان است

خبرگزاری ایسنا نوشت:

آیت‌الله مدنی نماینده مقام معظم رهبری در امارات در پی دعوت وزارت فرهنگ و جوانان امارات عربی متحده، در همایش بررسی گفت‌وگوی ادیان سخنرانی کرد.

همایش بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان در هتل دوست تانی ابوظبی با حضور وزیر فرهنگ و جوانان امارات عربی متحده شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان، شخصیت‌های برجسته‌ای از علمای امارات و دانشمندان مذاهب مختلف اسلامی از برخی کشورها، شخصیت‌های برجسته مسیحی از کشور امارات و برخی کشورهای دیگر، برخی شخصیت‌های هند و همچنین برخی مسئولین موسسات نهادهای مرتبط با گفتگوی ادیان و برخی اساتید دانشگاه‌ها و فرهیختگان، با سخنان وزیر فرهنگ و جوانان امارات متحده عربی برگزار شد.

در این همایش سیدعلی الهاشمی از علمای امارات و مستشار امور قضائی و دینی دولت امارات عربی متحده و آیت‌الله مدنی به عنوان نماینده مذهب اهل بیت(علیهم السلام) و کشیش اسحاق از کلیسای قبطی ارتودکس و پدر روحانی اندی تومبسون از کلیسای انجیلی سخنرانی کردند.

آیت‌الله مدنی در سخنرانی خود با اشاره به اینکه قرن معاصر شاهد پیشرفت‌های شگرف انسان در عرصه صنعت و تکنولوژی و علوم مختلف بوده است، اظهار کرد: ولی این پیشرفت و ترقی آرامش و صلح و خوشبختی را برای بشر به ارمغان نیاورده است بلکه به واسطه همین قدرت صنعتی و تکنولوژیکی تعداد کشته‌های جنگ‌های قرن معاصر از مجموع کشته‌های قرن‌های متمادی فزون‌تر بوده است امروز بشر فهمیده است که صلح و آرامش و سعادت با علم و تکنولوژی تنها بدست نمی‌آید از این رو عطشناک بدنبال ایمانی است که در پرتو آن به آرامش و صلح و سعادت برسد و این وظیفه ادیان الهی است که به این نیاز اساسی بشریت معاصر پاسخ بدهند و برای ارائه پاسخ شایسته به این نیاز گفتگوی بین ادیان ضرورت دارد.

وی در ادامه سخن به برخی مشکلات مسیر گفتگوی بین ادیان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این مسیر عدم فهم حقایق ادیان است آنان که بصیرت در معارف دینی ندارند گمان می‌کنند هر دینی انسان را به سویی می‌خواند و برای خود رسم و رسومی دارد بنابراین اتحاد و هماهنگی آن‌ها محال است ولی کسی که به حقایق اصیل ادیان آگاه است می‌داند که همه ادیان الهی از یک سرچشمه نشأت گرفته‌اند و انسان‌ها را به یک سلسله ارزش‌های مشترک دعوت می‌کنند، بنابراین گفتگوی ادیان و هماهنگی آنها نه تنها محال نیست بلکه آسان و در دسترس است.

وی افزود: مشکل دیگر در مسیر گفتگوی ادیان تندروی‌ها و زیادی خواهی‌ها و تعصب‌های کور است که موجب درگیری‌ها و خشونت‌ها می‌شود و اسلام ما را از آن باز داشته و نهی فرموده است و همه پیروان ادیان باید با محکوم کردن تندروهای متعصب طرفدار خشونت راه را برای صلح و دوستی باز کنند.

در ادامه این همایش دانشمندانی از کشور هند، ایتالیا و استرالیا و مفتی دبی و دیگر شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی به سخنرانی پرداختند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =