۴ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۳
گذشت پس از اعدام؛ خطرناک‌ترین شکل بخشش‌

آرزو رستم‌زاد

26 فروردین ماه، جوان مازندرانی تا مرز قصاص رفت و درست چند لحظه قبل از آنکه طناب دور گردنش محکم شود، با بخشش اولیای دم از مرگ نجات پیدا کرد. موج رسانه‌ای این بخشش که به خبرگزاری‌های خارجی هم رسید، با واکنش‌های همدلانه‌ای در جامعه همراه بود که «نه به اعدام» اولیای دم را تحسین می‌کرد. بخشش‌هایی که 6بار دیگر در گوشه و کنار ایران تکرار شد و البته دو مورد مشابه و قابل تامل در آنها شانس بیشتری برای رسانه‌ای شدن پیدا کردند: بخشش مجرم چند دقیقه بعد از اجرای حکم.

در آخرین روزهای فروردین ماه اولیای‌دم جوانی که 14سال قبل در بندرعباس به دست پدر دختر مورد علاقه‌اش کشته شده بود، 2دقیقه بعد از اجرای حکم از تصمیم‌شان منصرف شدند و پیکر نیمه‌جان مرد 67ساله را از دار پایین کشیدند. چند دقیقه بعد قاتل به بهداری منتقل شد تا بعد از درمان از جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

اولیای‌دم پیش از اجرای حکم از خانواده متهم درخواست دیه 4میلیارد تومانی کرده بودند که با موافقت خانواده متهم قرار بود در ازای بخشش، این مبلغ به آنها پرداخت شود اما در نهایت نظر اولیای دم تغییر کرد و قصاص را به دیه توافق شده ترجیح دادند. این تصمیم دو دقیقه بعد از اجرای حکم باز هم عوض شد تا متهم زنده بماند و پرونده با بخشش و توافق‌های مالی سابق بسته شود.

کمتر از یک هفته بعد اما همین خبر با کمی تفاوت روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. بخشش قاتل، 3دقیقه بعد از اجرای حکم. این بار ولی‌دم مقتول تبریزی، 3دقیقه بعد از آنکه پیکر نیمه‌جان قاتل روی طناب دار تاب خورد، از حق قصاص خود گذشت تا سرنوشتی مشابه متهم بندرعباسی برای قاتل فرزندشان رقم بخورد: پیکر نیمه‌جان، بهداری و ادامه محکومیت...

در پرونده‌های جنایی ایران قصاص قاتل پای چوبه دار اتفاق تازه‌ای نیست؛ آنقدر که وکیل مدافعان متهمان به تجربه دریافته‌اند که نه قطعی شدن حکم به معنی امید آخر است و نه مشخص شدن تاریخ اجرای حکم. در خاطرات حرفه‌ای آنها گاهی برگ آخر ولی‌دم تا لحظه قصاص رو نشده باقی می‌ماند. درست مثل 7بخششی که از ابتدای امسال شامل حال مجرمانی از شهرهای نور و نیشابور و بندرعباس و بیجار و داراب و ساری و تبریز شد. با این حال بخشش بعد از اجرای حکم اتفاق تازه‌ای است که دوبار تکرار شدنش، احتمال سومین و چهارمین و دهمین تکرار آن را قوی‌تر می‌کند. احتمال باب شدن بخشش در وقت اضافه و شانس تماشای همزمان لبخند جامعه و آرامش انتقام.

حکم الهی قصاص، حق شرعی و قانونی هر مسلمانی است که عزیزش را به ناحق از دست داده؛ رنج کشیده، داغ دیده و کمرش را به سختی راست کرده است. اما بخشش بعد از اعدام، تصمیمی است که اگرچه سخت گرفته شده اما دیر گرفته شدنش توالی خطرناکی را از جریحه‌دار شدن احساسات جامعه تا آسیب‌های جسمی و روحی متهمی که یک بار مرگ را به چشم دیده و ناباورانه از آن گریخته رقم می‌زند.

این بخشش خطرناک است. وجدان اجتماعی که برای قضاوت به قهرمان‌های مطلق احتیاج دارد، با این بخشش دیرهنگام در دوگانگی مبهمی گرفتار می‌شود که نمی‌داند وضعیت را چطور تفسیر کند. نمی‌داند سناریویی را که هم انتقام دارد، هم بخشش، هم مرگ، هم زندگی، هم منفعت مالی و هم شهرت و محبوبیت چه بنامد.

چنین بخششی شاید برای جماعتی که در چند قدمی چوبه دار موبایل به دست جان دادن متهم را ثبت می‌کنند روایت هیجان انگیزی با پایان مبهم و دراماتیک در پی داشته باشد، اما برای عموم مردم قضاوت سردرگمی را به بار خواهد آورد که ارزش‌های اخلاقی را از تعریف‌های اصیل خود دور می‌کند و جا می اندازد که قرار گرفتن در جایگاه ولی دم به معنای فرصتی است که می‌توان همه جوره در آن برنده بود. می‌شود انتقام گرفت، متهمی را ادب کرد، بخشید و تحسین اجتماعی را جلب کرد، و در نهایت از معامله‌ای (عموما مادی) در ازای این گذشت بهره برد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 156
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اکبر A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    58 27
    تداوم اینجور بخشش ها جامعه رو به سمت بی قانونی سوق میده شما چه میدونید خانواده های داغدار چقدر زیر فشارهای مختلف قرار میگیرن اصلاً چه معنی داره مجازات قاتل منوط به رضایت خانواده مقتول باشه ..جنایتی انجام شده قاتل هم باید مجازات بشه
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      6 1
      واقعا. بد نیست در این باره هم مقالاتی نوشته شود. خوب شد یکی هم در میان این همه دفاع از قاتل و هانواده قاتل، از فشارهایی که به خانواده مقتول از جوانب مختلف وارد می شود؛ گفت.
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    چه به سر ایران و ایرانی آمده؟ همه چیز شده پول.... حتی بخشش...حتی دوست داشتن ...حتی عشق کم کم پول داره جای همه چیز رو می گیره
    • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      119 4
      کم کم نه عزیزم خیلی وقته پول جای همه چیز رو گرفته
  • محمد A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    با نوشته بالا کاملا موافقم اگر قرار است بخشش و بزرگواری انجام بگیرد بهتر است با حفظ کرامت انسانی و رعایت تمام ملاحظات انجام شود که خدای نکرده برای آن فرد عواقبی بدتر از قصاص نداشته باشد.
    • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      27 60
      بدتر از قصاص؟ مگه بدتر از مرگ هم چیزی هست؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      91 8
      بله بدهر از اعدامم هست, یک عمر فلج شدن ...
    • رضا ازمازندران A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      33 40
      محمدجان چه حرفیه آخه مقتول بدبخت کرامت انسانی نداشت؟من نمیفهمم توایران مردم چرا بیشتر دلشون برای قاتل جماعت میسوزه تا خانواده مقتول
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      29 12
      نه اقا رضا واقعا فکر نمیکنم کسی دلش واسه قاتل بسوزه ولی اگه قاتل این حق رو به خودش داده تا جون کسی رو بگیره بقیه این حق و به خودشون ندن و مجازاتهای دیگه اعمال بشه . به اعتقاد من فقط خدا باید این حق و داشته باشه .
    • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      5 6
      کرامت انسانی قاتل؟ همین کرامت های انسانی که شما و امثال شما برای قاتلان قائل می شوند قبح عمل شنیع قتل را شکسته و تعداد قاتلان منتظر اعدام را افزایش داده است. انسانیت و کرامت ان مال کسی است که جان موجوداتی که خدا به آن ها جان بخشیده است را نمی گیرد نه قاتلان که مردم را داغ دار می کنند.
    • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      4 7
      آقای بی نام که می گویی "فقط خدا باید این حق و داشته باشه" یعنی "حق گرفتن جان". مگر خدا در قرآن نگفته اگر کسی از شما را کشتندف او را قصاص کنید؟
  • طاها IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    39 72
    اتفاقا خیلی هم خوب است چون متهم ضمن گوشمالی حسابی قصاص نمی شود.
  • مانی A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    31 14
    چنین بخششی ..............برای عموم مردم قضاوت سردرگمی را به بار خواهد آورد که ارزش‌های اخلاقی را از تعریف‌های اصیل خود دور می‌کند و جا می اندازد که قرار گرفتن در جایگاه ولی دم به معنای فرصتی است که می‌توان همه جوره در آن برنده بود. می‌شود انتقام گرفت، متهمی را ادب کرد، بخشید و تحسین اجتماعی را جلب کرد، و در نهایت از معامله‌ای عموما مادی در ازای این گذشت بهره برد....... دقیقا گل گفتی آقا...
  • مجتبی EU ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    19 27
    ای آقا اگه جای اون متهم بودی میفهمیدی که همین بخشش هم یعنی زندگی را دوباره شروع کردن و نه پایان که جان شیرین خوش است . بزار ببخشن حالا یکی دو دقیقه بعدش هم که باشه فکر کن متهم چه حالی بهش دست میده
  • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    مرد 67ساله با دیه 4میلیارد تومانی .......... مرده بود بهتر بود.........
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    42 6
    متاسفم
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    22 4
    چون جامعه به قهرمان نیاز داره بخشش رو زودتر اعلام کنند یا پول نگیرند...جامعه بگرده جای دیگه دنبال قهرمانهاش....اتقاقا بخشش پای چوبه دار باعث میشه متهم که تخیلی درباره مرگ نداشته اگر داشت که آدم نمیکشت حسابی مرگ رو حس کنه و دیگه هوس آدمکشی نکنه
  • مینو IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    49 15
    هیچ کس نمیدونه، همه ما فقط خوندیم که لحظه جون دادن چقدررر سخته... آیا انصافه یه انسان فارغ از هر گناهی که کرده که همه ما گناهکاریم رو 2 بار مجبور به تجربه این لحظه در زندگیش کنیم؟ تو اون لحظه واسه خانواده داغ دیده چه چیز مشخص میشه که تا قبل اون لحظه نمیدونستن؟
    • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      5 2
      تو لحظه قتل برای قاتل چه چیز مشخض می شود که مقتول را بکشد ولی تا قبل از آن لحظه نمی دانسته؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    32 45
    شايد اين يك نوع تنبيهي باشد تا ديگر هيچ مجرمي به دنبال خلاف نرود و هيچ شخصي زود دست به سلاح سرد يا گرم نشود
  • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    174 9
    سوالی هم مطرحه، اگر بر اثر ضربه ایی که ممکنه طناب بر سیستم عصبیه فرد وارد کنه یا حتی شوکی که بهش وارد میشه یا به دلیل نرسیدن اکسیژن به مغز احتمالا یک عمر اون فرد رو فلج کنه، چه حکمی و شرایطی داره؟ درسته که در مورد یک قاتل صحبت می کنیم، اما در صورت بروز این اتفاق مجازات اون اعدام بود نه یک عمر زمینگیر شدن.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      67 7
      در اون صورت باید ولی دم دیه بده برای جبران خسارتی که به متهم وارد شده.
    • کربلایی هوشنگ A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      12 75
      مجازات اعدام هم یعنی زمینگیر شدن تو آخرت. زمینگیری تو دنیا بهتر از زمینگیری در آخرته. اون روی دیگه سکه رو هم ببین خان عمو.
    • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      3 5
      در پاسخ سوال شما این سوال را مطرح می کنم. اگر پاسخ دادی، پاسخ خودت را هم می گیری. مقتولان معمولا با جراحات بسیار بر بدن و سیستم عصبی یا حتی شوکی که بهشان وارد می شود یا نرسیدن اکسیژن به مغز احتمالا اول ناقص می شوند و سپس به دست قاتل کشته می شوند ولی چون مرده اند نمی توانند این ها را بازگو کنند و فقط دیه یک انسان را بابت این همه خسارت جسمی و روحی به خانواده شان می دهند یا فقط حکم قصاص پس از کلی چانه زنی برای رهایی قاتل به خانواده شان داده می شود. شما بگو این چه حکمی و شرایطی دارد؟ درست است که در مورد یک مقتول صحبت می کنیم اما آن فرد مقتول که گناهی نکرده بود تا به دست قاتل برای همیشه از زمین محو شود.
  • ایرانی IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    106 6
    خیلی وحشتناک است چه از نظر روحی چه از نظر جسمی از قدیم گفتن مرگ یه بار شیون هم یه بار
  • ::مسعود:: A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    به نظر من این نوع بخشش از صد تا اعدام بدتره.. لابد ماه رمضونم میخوان اولیای دم بیان ماه عسلو کلّی با به به و چه چه بگن ما فقط به خاطر خدا گذشت کردیم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      همین قدرکه قاتل رومیبخشن ازسراون قاتل زیادیه واقعا برات متاسفم
    • میمنت4 A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      17 9
      در جواب حسن آقا اون اون نوع اعدام دیگه مرسوم نیست و بعد از طناب بستن به دور گردن با جرثقیل بلند میکنن اینجوری فقط از خفه گی میمیره سکته و گردن شکستن مال وقتیه که مثلا میزاشتن رو اتوبوس و گردنشو میبستن با طناب بعد اتوبوس یه دنده عقب میرفت و اعدامی یه دومتری می افتاد و یهویی که زور بهگردنش می افتاد گردنش خرد میشد
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      8 31
      باید از اون قاتل بپرسی که دوست داشتی میمردی ، یا این که بعد از این که یه مقدار درد و ترس مرگو چشیدی برگردی؟ من که خودمو جای اونی که بالای داره میزارم میبینم حتی اگه 1 ثانیه از درد مرگ کم ببشه با قبول میکنم ، به هر حال اون طرف که روی داره 3 دقیقه درد کشیده ، شاید تا مردنش 5 دقیقه دیگه هم درد میکشید ، و بعد از مرگ هم فشار قبر و ...
  • علی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    68 4
    تحلیل جالب وتفکربرانگیزی بودممنون
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    آفرین به نویسنده عزیز. برای تک تک کلمات متن فکر کردین. آفرین.
    • بی نام GB ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      76 17
      اين كه حكم اعدام درموردش اجرا شده ديگه محكوميت و ديه چه صيغه ايه؟؟ چه به سر ما اومده؟ اين بخشش نيست ، عين انتقامه با درصد بالاتر
    • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      2 1
      اگر نکنند فردا ممکن است خود شما هم به قتل برسی، حواست هست؟
  • علی A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    بخشش 3 دقیقه بعد از اعدام بخشش نیست عین خشونت و بی رحمی ست
    • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      دقیقن از روزی بخشش تبریزی بعد اعدام رو خوندم توی این مسئله گیر افتاده بودم که طرف ترس و درد کشیده و خانواده اش جوون به لب تا بخشیده شه.این چه وعضشه؟؟می خاین ببخشین ببخشین واقعن خوشحالم این مقاله نوشته شد. اینگونه بخشش بدترین بخششه از نظر من
    • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      بنظر من میخواستند زجر کشش کنند .کی میخواهیم اثبات کنیم هنوزمتمدنیم ؟کجای دنیا این اتفاق می افتد ؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      تنها یک ایرانی میتواند از صحنه جان دادن افراد با لذت هر چه تمام فیلم بگیرد...
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      نبخشن بهتره
    • فرشید IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      دوستان دارید درباره ی یک قاتل نظرمیدین.نه یک فرشته آسمانی
    • امیر IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      چرا خشونت ؟ یعنی آدمی که آدم می کشه نباید لحظه ی سخت گرفتن جان عزیز رو درک کنه واقعا جای تعجبه نظرتون چیه ازشون تقدیر هم بشه که آدم کشته ...
    • سیاوش IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      شما جای اون افرادی نیستید که عزیزشان را از دست داده اند. چطور اونوقتی که قاتل در حین ارتکاب قتل بوده یک لحظه بفکر بخشش مقتول نیفتاده بوده است، شاید اگر اوهم فکر میکرد الان مقتول زنده بود و بالای سر خانواده اش. شما ها هم هروقت عزیزتان را از دست دادید شاید همینکار را بکنید و شاید شما حتی بعد از مرگ هم نبخشیدش
    • فرهاد IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      مشكل اصلي حكم بخشش يا اعدام است به نظر من اگر خانواده خواست طرف بجاي اعدام حبس برود قاضي قبول كند بخشش يا اعدام اشتباه است
    • رامین A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      علت اینکاراینه که خانواده مقتول میخوان قاتله بفهم عزیزشون روکه کشته چه زجری هنگام قتلش کشیده درکش زیادم سخت نیست بعلاوه وقتی بخشیدبهتره ازاینه که کلا کوتاه نیان
    • حسن IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      83 15
      یک تحقیق در زمان دانشجویی سر یک از دروس حقوقی رو استاد برامو گفت خلاصش این بود که 90 درصد اعدامی ها در صدم ثانیه اخر که زیر پایشان خالی میشود سکته قلبی میکنند و از این 90 درصد 20 درصد سکته مغزی کرده و 100 درصد کسانی که اعدام میشوند گردنشان خورد و 99 درصد نخاعشان قطع میشود
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      64 0
      دقیقا همین بخشش یا اعدام مشکله ,مثل بخشش اون قاتلی که مادریو کشت و گلوی بچه رو برید ...
    • یلدا A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      16 4
      علی اونم عین خشونت وبی رحمی زده کسی رو کشته.....یا حداقل موقعی که در حال خشونت ونفرت بود قتل انجام داده..
    • احسان IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      93 10
      می دونید علت این همه منفی و مخالفت با اینکار چیه؟ اکثرا فکر میکنند خانواده مقتول 100 درصد با نیت قبلی دست به این کار زدند درصورتی که این احتمال وجود دارد اونها اصلا به فکر گذشت نبودن و قصد قصاص داشتند ولی وقتی در اون شرایط قرار گرفتن تحمل نداشتند و گذشت کردند
    • محمد A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      4 3
      با سرمایه دیگران ریسک کردن شده جزی از زندگی روزمره ما برای اینکه نشون بدیم روشن فکریم. شماها که با اعدام مخالفین روش انجامش مورد انتقاد هست یا فکر میکنید تمام اتفاق های دنیا فقط تو کوچه شما میوفته؟
    • امین A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      17 15
      الحق که قرآن خوب گفته ؛ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى ؛ اگه قراره به کسی خوبی کنید با منت و اذیت کردن صوابشو باطل نکنید. این کار دقیقا مصداق اذیت کردنه قطعا اولیای دم بعد از این شکنجه وحشتناک هیچ ارج و قربی نصیبشون نمی شه اونا هم عزیزشونو از دست دادن هم ثواب بخشیدن رو
    • حمید 0098 A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      9 4
      علی آقا اینم در نظر داشته باش اولیای دم یه آدم نزول خور نبوده، کسی بوده که عزیزش رو اون کسی که بالای دار بود کشته. پس یه دو دقیقه زجر کشیدن با یه عمر نبود مقتول اصلاً قابل مقایسه نیست
    • کارشناس ارشد حقوق A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      18 6
      نویسنده ازیک موردتغفل ورزیده وآن این است که اگربعد ازسه دقیقه متهم راپایین بیاورند واگرنامبرده برای ابدقطع نخاع شود وآسیبهای جسمی ومغزی دید چه کسی جوابگوست واین لعن ونفرین شامل حال خانواده مقتول میشود ..پس اگرکسی میخواهدببخشد حداقل قبل ازاجرای حکم ببخشد وآن هم فقط برای رضای خدا وترویج گذشت وفداکاری وعفو....
    • بی نام FR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      17 1
      خبر این بخششهای اخیر نشون داد که ما چقدر اعدام داریم فقط هفته ای سه جارتاش بخشیده میشه
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 11
      دوستان هر فردی که میره اون بالا و حالا شرایط سختی رو تجربه میکنه قبلا همین شرایط رو برای یه کس دیگه فراهم کرده و احتمالا تمام خواهش و التماسای اون آدمی که داشته می کشته باعث نشده از کارش منصرف بشه حالا کامنت های اینجا و این متن کلا خیلی برا من بامزه است
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      24 1
      اگر به جای اعدام حبس طولانی بااعمال شاقه باشه مثلا کاردرپروژه های معدنی وجاده کشی وتونل سازی بهترنیست لااقل نفع اون به عموم جامعه میرسه این اعدام واون بخشش به جه دردی میخوره؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      11 11
      می خواسته طعم اعدام رو بچشه تا بهتر بتونه زندگی جدیدی که در اختیارش گذاشته شده رو لمس کنه. آدمی که مرگو به چشم خودش دیده باشه، قطعا یه جور دیگه زندگی می کنه.
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 16
      کاش شهلا هم بخشیده شده بود با اون همه موارد ضد و نقیض در پرونده اش عکس هایی که در سحرگاه اعدام از مادرش که در حال ضجه بود گرفته بودند خیلی تاسف بار بود
    • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      21 5
      درسته که داریم درباره یک قاتل صحبت میکنیم ولی آیا زجر کش کردن و یا آسیب زدن به یک فرد و بعد بخشیدن او یک دستور اسلامی است ؟ از دید اسلام اگر فردی قتل کرد باید او را به قتل رساند نه اینکه او را مورد شکنجه فیزیکی و روحی قرار داد. و از دید اخلاقی اگر قرار باشد با بی رحمی یک فرد را ولو قاتل مورد شکنجه قرار دهیم چه فرقی با ان قاتل داریم ؟ غیر از این است که خشونت را به جامعه تزریق میکنیم و قبح اینگونه خشونت برنامه ریزی شده را میشکنیم؟ برخی فکر میکنند چون طرف قاتل است پس هر رفتاری میتوان با او انجام داد. خیر دوستان نه حقوق بشر و نه شرع و نه اخلاق به ما اجازه چنین رفتاری را با افراد نمیدهد.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      4 7
      کجاش عین خشونته؟ اگه میمرد بهتر بود؟
    • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 2
      می خواهید اصلا خانواده مقتول سر ضرب ببخشد یا کلا شکایتی نداشته باشد یا اصلا یک دست مزدی، پاداشی، چیزی هم به قاتل بدهد؟
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 2
      برای آن کسی که نوشته "خبر این بخششهای اخیر نشون داد که ما چقدر اعدام داریم فقط هفته ای سه جارتاش بخشیده میشه"؛ همین طور نشان می دهد که ما چه قدر قاتل داریم و چه قدر آدم بی گناه که به دست این قاتلان کشته شده اند و چند برابر آن، چه قدر خانواده مقتول که به دست این قاتلان محترم برای همه عمر، داغ دار شده اند.
    • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 2
      برای آقای امین که به آیه قرآن استناد کرده می نویسم که در قرآن نوشته قاتلان را قصاص کنید. ضمنا شما چگونه به این یافته مهم رسیدید که اولیای دم که بالای دار حق خود را بخشیده اند، هیچ ارج و ثوابی نمی برند؟ مگر از عالم غیب خبر دارید یا جای خدا نشسته اید که اجر و ثواب محاسبه می کنید؟
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 1
      حبس با اعمال شاقه؟ مگر نمی دانی که زندان ها هتل اند.
    • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 1
      کسی که عمدا آدم می کشد یا با خودش چاثو و قمه حمل می کند تا احتمالا از آن استفاده مرگ آفرین کند حتما حساب همه چیز آن را کرده است. خانواده مقتول هم حق دارد از همه حق خود استفاده کند: ببخشد، انتقام بگیرد، مشهور شود، معامله مادی کند، ادب کند و .... یادمان باشد که این بازی مرگ و زندگی را فرد قاتل شروع کرده است نه خانواده مقتول. پس به خانواده مقتول خرده نگیریم.
  • میترا IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    72 4
    عوارض جسمی این کار برای فرد گاهی از مرگ بدتر است و نوع عوارض بستگی به سن و سابقه بیماری در فرد دارد. عوارض روحی هم که تا آخر عمر وجود دارد. به نظر من این کار شکنجه روحی و جسمی فرد خاطی و بسیار خشن است.
    • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 2
      عمل "قتل" هم شکنجه جسمی و روحی مقتول و خانواده اش است.
    • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 2
      نظرت درباره شکنجه روحی و جسمی مقتول بی گناه توسط فرد خاطی چیست؟
  • پیمان DE ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    35 5
    آفرین
  • ناشناس DE ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    چقدر باید بیرحم بود که یک نفر رو بعد از چشیدن حس جان کندن به زور به دنیا برگردوند این یعنی قصاوت
    • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      2 6
      برو بابا، نفست از جای گرم در می آید.
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    81 11
    واقعا قشنگ نوشته شده. بنظرم باید بخشش بعد از اجرای حکم ممنوع بشه
    • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      4 1
      ازون حرفها بودها جای اونی که اون بالا داره تاب میخوره بودی این حرف رو نمیزدی
  • هاشم IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    39 85
    کار باحالی کرده. حقش بوده.
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    31 12
    اين بحث ولي دم به نظر بايد اصلاح بشه، اصلا ممكنه اون ولي دم مشكل روحي رواني جنون يا موارد ديگه داشته باشه كه جون يك نفر رو ميدن دستش، اصلا خود اين هم نوعي قتل نيست؟ مثل اين مي مونه كه يكي بزنه يه نفرو بكشه بعد همون لحظه باباي مقتول بياد به هواي انتقام بزنه اون شخص رو بكشه، نمي دونيم والا
    • هرمز A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 4
      طرف قاتل شما چنان طرف قاتل ميگيريد كه انگار سرمشق انسانيت و عدل هست ، چطور مردم رو قضاوت ميكنيد اگر سر شما هم مي امد شما ميبخشيديد اين قاتل بايد يك كم هم استرس ميكشيد يا نه ولي دم از نظر شما بهتر نبود شاخه گل رز ميداد
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    23 8
    اینجور بخشش مثل این میمونه که اولیای دم گذشت و رضایت خودشون را موکول کنند به اینکه قاتل را ابتدا مثلا دو یا سه دقیقه شکنجه کنند و سپس گذشت خودشون را اعلام کنند.گذشت مشروط به شکنجه قاتل به شکلی که اولیای دم میپسندند.مساله اینجاست که اگربصورت شرط بیان بشه قاتل مختاره درقبول یا ردگرچه قبول قاتل محتمل است معمولااما وقتی به این شکل اخیر اجراشود قاتل رابنوعی باگذشت همراه باشکنجه سورپرایز میکنند واو نقشی در قبول یا رد این نوع گذشت همراه با سه دقیقه آویزان ماندن از طناب دار ندارد.
    • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      2 2
      مگر مقتول نقشی در قبول یا رد قتلش داشت که حالا قاتل برای مجازاتش ایفای نقش کند؟
  • منصور A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    42 10
    بخشش وقتی ارزش داره که همون لحظه اول از طرف بگذری نه اینکه زجزکشش کنی بعدش بگی بفرما برو... این دیگه بخشش نیست. شما یه جورائی مجازاتش کردی اما دلت نیومده مجازاتت رو کامل کنی اسمشم میذاری بخشش منت هم سر طرف میذاری که بخشیدمت.... بخشش یعنی گذشتن از حق خودم بطور کامل. بخشش یعنی من تو رو بخشیدم تا خدا هم منو ببخشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    36 12
    جدیدا چقدر مردم مهربون شدن؟؟
  • رضا امیدی IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    48 9
    چرا نظام فقهی و قضایی برای دیه بخشش نباید سقفی و یا محدوده ای تعیین کنند ؟ آخه دیه 4 میلیاردی چه مفهومی از بخشش دارد ؟ این کار فروش وآنهم بدترین نوع گرانفروشی خون مقتولین نمیباشد ؟ وقتی از سوی دادگستری رسماً مبلغ دیه 150 ملیون تومان اعلام شده ، درخواست دیه 4 میلیاردی فقط معامله با خون مقتول و سوء استفاده از رویه شرعی بخشش با اخذ دیه است . مجلس و فقها و قوه قضاییه اگر برای این مشکل فکری اساسی نکنند ، بزودی تعالی مفاسد آن در بالابردن مبلغ دیه بخشش را شاهد خواهیم بود که چه بسا بسیاری از خانواده های محکومین به اعدام توانایی تهیه و پرداخت چنین مبالغ سرسام آوری را نداشته باشند .
  • شهروند IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    49 22
    آخه اون عزیزی که می گه قصاص خوبه و باعث می شه کسی دنبال جرم و جنایت نره؟؟؟ می خوام ببینم تا حالا که قصاص بوده تاثیرش رو جرم و جنایت کم شده ؟؟ یا قصاوت و بی رحمی رو در جامعه بدنبال داشته؟؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      3 2
      شما از کجا مطمئن هستی قصاص در کاهش جر قتل تاثیر نداشته؟ شاید اگر قصاص انجام نمی شد الان شما هم به دست یک قاتل کشته شده بودی و این جا نبودی تا دیدگاهت را مطرح کنی. دست خانواده ات هم به هیچ چیز بند نبود.
  • بی نام EU ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    14 8
    در فیلم پنجه گربه اثر هارولد لوید متهمان رو با ترساندن از مرگ در صحنه اعدام نمایشی تنبیه می کنند ...روش خوبی است برای قاتلها
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    15 15
    قصاص حقه خودتونو بزارین جای خانواده ی مقتول که جوونشون پر پر شده نمی شه قضاوت کرده بلکه با هر دو خانواده باید همزاد پنداری کرد شما با این نظرات دل این خانواده ها رو چرکین نکنین از خون جوونشون گذشتند کم چیزی نیست اون خانواده هم که گفته 4 میلیارد مطمئنا دنبال پول خون فرزندشون نبودن
    • شکوه A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      18 6
      قطعا همین طوره اما نه این که یه بار ببرنش بالای دار دو سه دقیقه که جون داد بگن نه بیاریدش پایین. این بخشش نیست. این ظلم مسلمه.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    13 6
    جامعه را قوه قضائيه ميتواند از خشونت نجات دهد
  • مهرداد A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    22 22
    کسانی که با این مقاله موافقتند باید خودشان را جای خانواده مقتولی بگذارند که عریزشان پاره تنشان در اثر خشم و عداوت و نقشه از قبل طراحی شده فردی روانی و قسی القلب بطور فجیهی به قتل رسیده. قاتل با اینکه میداند پس از قتل عمدی و لو رفتن محاکمه شده و به قصاص محکوم خواهد شد و باید منتظر اعدام با طناب دار باشد ولی بازهم با طرح نقشه احمقانه اقدام به جنایت میکند. شاید هم فکر میکند بعدآ با تهدید یا پرداخت دیه و یا با گریه و زاری خودش را آزاد میکند و رضایت دادن اولیای دم رنجکشیده و داغ عزیز دیده این مجرم خطرناک عین بی عدالتی و بی غیرتیس... حال کسی بخواهد با بخشش هنگام اعدام لااقل طعم مرگ را بر او بچشاند که هم انتقام گرفته باشد و هم به قاتل و دیگر قاتلین بالقوه بفهماند که عاقب قتل عمدی همین است...
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      11 1
      جناب آاقای مهرداد حرف سر مجازات نشدن محکوم نیست ولی این مجازات باید برابر جرم باشه . اگر فردی فرد دیگری رو میکشه و مجازات قتل هم اعدامه باید اعدام بشه ولی وقتی فردی اعدامی بعد از چند دقیقه پایین کشیده میشه ممکنه از گردن به پایین فلج بشه و یا سکته مغزی بکنه ممکنه تا اخر عمرش زمینگیر بشه یعنی نمیتونه کارهای شخصی خودش رو انجام بده ، کنترل ادارار و مدفوعش رو از دست میده به زخم بستر مبتلا عضلاتش آب میشن ممکنه بدنش مستعد انواع عفونتها و قارچها بشه و ... من فکر نمیکنم هیچ جای اسلام گفته شده باشه قاتل رو ولو جانی و روانی هم باشه اینگونه مجازات کنیم ، حتی در قرون وسطایی ترین نوع مجازاتها محکوم بعد از چند روز میمیره در حالی که فلج ها مغزیس و گردنی ممکنه تا چند سال با چنین وضعی مجبور به زندگی باشن .
    • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      4 4
      آقای بی نام که می گویی "مجازات باید برابر جرم باشه"، مقتول، به چه گناهی مجازات مرگ را از قاتل دریافت کرد؟ مقتول، با هر چه قاتل اراده کند و به هر شیوه که پسند قاتل باشد زجرکش می شود و حتی گاهی به جنازه اش رحم نمی شود ولی قاتل طی تشریفات قانونی و با رعایت حقوقی که دارد تنها با طناب دار اعدام می شود و کسی هم به جنازه اش کار ندارد. شما با این استدلالت، از کدامین "برابری" سخن می گویی؟
  • آهاآ A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    18 18
    به نظرم خوبه که قاتل بی رحم بره بالای چوبه دار و طعم مرگ رو بشه و به زندگی برگرده. وقتی عکسای اعدام خودش رو می بینه یادش می مونه که دیگه غلط اضافی نکنه و خانواده ای رو داغدار نکنه. البته اگر خانواده ای احساس می کنه که مرگ عزیزش بر اثر یک اشتباه یا یک حادثه بوده نباید روی قصاص و انتقام گرفتن پافشاری کنه... .
  • عماد EU ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    30 5
    بخشش لازم نیست اعدامش کنید
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      4 2
      تازه کتاب زبان فارسی رو خوندی ؟
  • جورج A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    51 31
    این پدرومادر بهترین کارو انجام دادن تا این بابا فردا هوس نکنه عزیز شمارا هم بکشه یقین داشته باشید از سرشم زیاده این بخشش شما .چرا خودتونو میزارین جای قاتل یه لحظه به حال این پدرومادر فکر کنید
    • مینو IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 4
      به نظرتون کسی که تا پای چوبه دار رفته و دیگه تقریبا مطمئنه که رفتنیه بازم بیاد پایین آدم میکشه؟؟
  • ناهید IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    25 21
    زجر کش کردن از اعدام بهتره چون طرف تا اخر عمر کابوس این لحظه را میبینه...
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 7
      دوست داری یکی خودت هم زجر کش کنه؟؟؟.... واقعا چطور فکر میکنی همچین آدمی که بقول شما تا آخر عمر کابوس این لحظه رو می بینه بتونه نرمال رفتار کنه و به زندگی عادیش ادامه بده؟.... و حتی بدتر نشه و واسه جامعه دردسر بیشتری درست نکنه؟ واقعا برای این طرز فکر شما متاسفم
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    24 7
    همانطور که مشاهده میکنیم اولیای دم در مراحل آخر به دنبال احساسات و افکار درونی خود منقلب شده تصمیم خود را عوض میکنند . چه بسا اولیای دم که بعد از قصاص هرگز آسوده نبوده اند. پیشنهاد : در موارد قصاص اعدام برای اولیای دم جلسات متعدد روانشناسی گذاشته شود و حتی با صحنه فرضی یک اعدام مواجه شوند تا تجربه آن را احساس کنند. همانطور که میبینیم مادر متهم به قصاص بعد از زدن یک سیلی تخلیه میشود. پس چرا با جلسات روانشناسی به آنها برای تخلیه خشمشان به صورتیکه پشیمان نشوند کمک نکنیم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    12 17
    بخشش همیشه ارزش داره حتی پشیمانی بعد از قصاص هم با ارزشه. لطفا راه را برای امور پسندیده با کم ارزش جلوه دادن نبندید.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    23 12
    اینایی که اینکارو میکنن هم میخان انتقام بگیرن هم پول بگیرن کاش قانونی بذارن که بعد از اعدام بخشش قبول نیست تا کسی نتونه سو استفاده کنه
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      16 12
      بایددیه روحتما بگیرن چشم قاتل کور دنده شم نرم آدم نکشه
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    15 10
    جای تامله. مراجع قانونی قانون وضع کنند تا تکلیف بخشش در همان شرایط درست اعلام شود
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    27 4
    يه فكر اساسي بايد براي اين چاقوهايي كه دست خيلي از جوانهاست بكنن، مثلا جريمه هاي سنگين بزارن، تو بعضي جاها مثل ايستگاههاي مترو بصورت رندوم افراد مشكوك رو بگردن البته فقط براي اين منظور نه منظورهاي ديگه
    • امیر IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      10 6
      دوست عزیز مملکتو که نمیشود با شیوه های پلیسی اداره کرد باید مسایلی که باعث ترویج بزه و ایجاد عقده های روانی جامعه شده ریشه یابی نموده و انها را خشکاند مثلا جوان پر انرزی نیاز به سرگرمی و تفریح و کار دارد متاسفانه هر سه مورد کیمیا ست و اینست نتیجه تراکم گره های روحی و روانی جامعه
  • حقگو A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    41 18
    سه دقیقه بعد از اعدام بدتر از مرگ است
    • بی نام EU ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      13 24
      چرا فانتزی می بافید...3 دقیقه بعد از اعدام مساوی زندگی....مرگ مساوی عدم زندگی...حالا زندگی بهتر است یا عدمش؟
  • معماري A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    36 15
    اين نوع بخشش يك نوع جنايت محسوب مي شود چون امكان داره كه محكوم تا ابد فلج بشه يا هرمشكل ديگه ايي كه قابل جبران نيست به نظر من اين نوع از بخششها نمي توانند اجر داشته باشند و حكومت اسلامي هم بايد براي آن چاره يي بيانديشد
    • روهینا A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 25
      کامنت شماهم نمک برزخم خانواده مقتو حساب میشود
  • حسن IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    14 12
    چرا عده ای به خود حق می دهند بجای خانواده مقتول صحبت کنند. خدای ناکرده خودتان را لحظه ای بجای قاتل قرار دهید که که به این دنیا برگشته حالامی خواهد سه دقیقه بعد از اجرای حکم باشه . بنظرم ارزشش داشته
  • فرشید IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    13 14
    باید اولیای دم باشی تا بدونی اون چی کشیده و اون لحظه چی می خواد.....
  • حسن IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    22 1
    پيش گيري بهتر از درمان است مثلا تو قضيه آمنه خودش گفت به پليس گفتم منو تهديد به اسيد پاشي كردن ولي پليس سرسري گرفت بعد از جرم بريد چشم طرفو كور كنيد آمنه ديگر نابود شده.
  • عبدی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    13 22
    کارش خوب بوده... حالا دیگه قدر زندگیو میدونه و همینجوری آدم نمی کشه. باید 5 بار این کارو میکرددن تا تربیت میشد.
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    7 3
    خیلی خوب گفتی تابی
  • سعيده IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    32 9
    اينكه انقدر شجاعت داشتيد تا دست به قلم برده و اين اتفاق رو از نگاه متفاوتي بررسي كنيد واقعا جاي تحسين داره
    • بی نام EU ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      3 11
      کجای این نگاه متفاوت بود؟ تقریبا همه با نویسنده مقاله موافق هستند در کامنتها....پس نگاه بسیار عمومی بود و چیز خاصی نداشت
  • شفیعی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    55 5
    من از یک قاضی دادگاه کیفری استان شنیدم که : تا قبل از قطعیت حکم، اولیاء دم زیاد به پیشنهادات مالی توّجه نمی کنند. تا حکم قطعیت پیدا کنه، اونوقت پیشنهادات مالی یک برابر تا دو برابر و حتی تا 78 برابر رقم رسمی ریّه، از سوی اولیاء دم مطرح می شود. من نمی دانم آیا قانونی هست که بطور غیررسمی و شفاهی مبلغ 1 میلیارد تومان بعنوان دیه مطالبه کند خانواده مقتول برای رضایت دادن ؟ این از مصادیق برخورد " سر گردنه" نیست آیا ؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      1 2
      نه نیست. تا قاتل ها باشند که پیش از بریدن سر مردم به ته کار خودشان هم فکر کنند. عزیز مردم که 150 میلیون تومان در مورد زن ها و بچه ها، نیم بها نمی ارزد. از نظر شما به اندازه دیه می ارزد و مبلغ درخواستی، "مبلغ سر گردنه" است ولی از نظر خانواده اش، عزیزش "خدا تومان" می ارزیده است.
  • محسن IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    22 6
    این گونه بخشش ها بیشتر به انتقام شبهات دارد تا بخشش.یجوری خانواده مقتول بازی رو برای خودشون دوسر برد میکنن.ولی باید به این نکته هم توجه داشت که از دست دادن عزیزی سخته...
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    19 42
    نویسنده مقاله یه خانم هست و تحت تاثیر عواطف رقیق این مقاله را نوشتن. همینه که میگن خانمها نباید قاضی بشن.
    • جیم جارموش IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      11 0
      آخه عزیز من چه ربطی داره به مذکر و مونث بودن نویسنده ؟ حرف منطقی از دهان هرکس بیرون بیاد منطقی حساب میشه حتی از دهان یک کودک.در ضمن جهت اطلاع شما در بسیاری از کشورهای دنیا قضات خانم فوق العاده کارکشته ای در حال خدمت به دادگستری کشورشان هستند.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 0
      یعنی الان همه خانمها با مجازات اعدام مخالف هستن؟ فکر نکنم ‌وجود این مجازات در سیستم قضایی لازمه اما لازم نیست هر صاحب حقی از حقش استفا ه کنه. مید‌ونن نفهمیدی چی گفتم.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 0
      چه ربطی داره حرفش که منطقیه. مگه نه این که امام علی فرمودن: به حرف توجه کنید نه به گوینده حرف؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      8 1
      برداشت من این بود که نویسنده نگفته با اعدام مخالفه. چون نوشته: «حکم الهی قصاص، حق شرعی و قانونی هر مسلمانی است که عزیزش را به ناحق از دست داده». به نظرم خواسته بگه با این شکل بخشش مخالفه. که خب همه ما هم قبول داریم. اینجوری که یکی رو ببرن بالای دار و هزار تا آسیب روحی جسمی ببینه بعد بکشنش پایین و بگن حالا پول رضایت دادن ما رو بدید از نظر همه مردوده.
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    21 6
    یعنی انسان با دشمنش هم نباید همچین کاری بکنه برام اصلا قابل تصور نیست اینـایی که بالای چوبه دار 3 دقیقه جون کندن در آینده چطور میخوان به زندگی مثلا بخشیده شده شون ادامه بدن؟ وحشتناکــــه این حرکت وحشتنـاک ک ک ک ک ک ک ک ک ک ک
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 8
      می دونی چطوری ادامه می دهند؟ همونطوری که بعد از دیدن جون کندن مقتول یا قربانیشون ادامه دادند.
  • سامان IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    12 14
    همیشه بخشش خوب نیست چون دیگه قتل به امیدبخشش زیاد میشه ودیگه بازدارنده نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    22 8
    به نظر من مسولین نباید اجازه این کار رو بدن و به این تقاضاها عمل کنن ، چون ممکنه کسی دچار صدمات جسمی شدید بشه و تا آخر عمر زجر بکشه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    13 23
    چرا شما جند وقته به اعدام گیر داید می خواهید به چی برسید . این حق ولی دمه می تونه نبخشه یا اینکه ببخشه که اگه ببخشه براشون بهتره . آین کلام خداست .
  • بی نام US ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    20 32
    پیشنهاد میکنم از این به بعد به قاتلها یک دسته گل هدیه بدیم تا شرمنده بشن،اینطوری خوب بازدارنده است.
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      7 0
      اتفاقا حکم قصاص که در قرآن آمده نه تنها آنرا حق خانواده مقتول می داند که کاملا به حق است اما باز نظر به خانواده مقتول دارد که اگر ببخشند برای خودشان بهتر است چون دلهایشان سخت نمی شود. البته برای اجتماع هم بهتر است اما اثر فوری ندارد.
  • شقایق GB ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    11 3
    این هم مد شده. کاش مهران مدیری یه ایتم هم در این مورد میساخت
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 1
    متن زيباييبود . واقعا اگه قاتل بالاي دار ميمرد چي ميشد؟ يك عمر حسرت
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    8 1
    متاسفانه بعضی ها به امید شکستن مهره های گردن و قطع نخاع محکوم این کار را می کنند
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    9 2
    به یه تیر چندا نشون آخه ؟ هم طرفو قصاص می کنن هم کلی پول به جیب می زنن هم اسمشون در می ره که قاتل رو بخشیدن بابا اینا ازهمه ی ما بیشتر اهل حساب و کتابن بخدا
  • حسین A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    7 1
    اگه این محکوم بدبخت بره بالای دار بعد یه مدتی آویزون بمونه بعد بیارنش پایین، اگه گردنش بشکنه اگه هوا به مغزش نرسه اگه کلا ناقص بشه و آخر سر بخوان "گذشت" کنن... بهتره بمیره تا اینکه تا آخر عمر ناقص زندگی کنه. کی میخواد جوابگوی نقصان احتمالی این آدم باشه؟؟؟ این حرکات به ظاهر "گذشت مانند" چیزی جز عین فرمایشات نویسنده مقاله نیس: قرار گرفتن در جایگاه ولی دم به معنای فرصتی است که می‌توان همه جوره در آن برنده بود. می‌شود انتقام گرفت، متهمی را ادب کرد، بخشید و تحسین اجتماعی را جلب کرد، و در نهایت از معامله‌ای عموما مادی در ازای این گذشت بهره برد.
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    5 2
    دلیل افزایش جرایم بخش عمده اش ناشی از افزایش تورم و الودگی هوا است.
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 2
    بخشش و گذشت ارزشهای ماندگار انسانی اند و در دین مبین اسلام بسیار سفار شداه اند . ولی همین دین قصاص را گذاشته که افراد حواسشان باشد که .... . این طوری که پیش می رود تعداد افرادی که کشتن را تجربه کرده اند و در جای جای شهر با ما نشست و برخاست دارند زیاد می شود و کافیه بهش بگی بالا چشت ابروئه ..... .
  • بابک IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 0
    بعضیا می گن چطور اون قاتل نبخشید و کشت؟ پس ما هم می کشیم. ولی باید توجه کنن اون لحظه ای که قاتل مرتکب جرم شد عقلش از کار افتاده بود و هر عملی که انجام میداد از ضمیر ناخودآگاهش سرچشمه می گرفت و ضمیر ناخودآگاهش سرشار از خشم بود و اتفاقا این خشم در ضمیر ناخودآگاه خیلی از ما وجود داره و همین اعدام ها اونو تقویت می کنه. ما باید دنبال راهی باشیم که این خشم رو از ضمیر ناخودآگاه جامعه پاک کنیم تا دیگه این اتفاقات نیفته.
  • حاجي A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    2 8
    براي من هم از اين منظر قابل توجه بود ولي شما غيرمنصفانه به قضيه نظر كرديد و خودتان را جاي ولي دم نگذاشته ايد و صرفا هم از يك مصداق برداشت كرده ايد كه مسئله مالي و فلان... در حاليكه اي بسا واقعا پس از مواجهه علني با درخواست قصاص باعث متقاعد شدن به بخشش باشد... در مقام حرف مسائل آسان هستند چه براي شما، چه براي او
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    5 1
    نمی‌داند سناریویی را که هم انتقام دارد، هم بخشش، هم مرگ، هم زندگی، هم منفعت مالی و هم شهرت و محبوبیت چه بنامد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    10 4
    اکنون باید دیه نقص عضو و مشکلات عدم تنفس در سه دقیقه را به اعدامی بدهند و وگرنه آنها نیز باید پاسخگو باشند.
  • پرستو US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    9 0
    همه ماها که داریم خیلی راحت در مورد قتل،قاتل،مقتول،حکم قصاص،بخشش و .....نظر میدیم،برامون هیچکدوم از این اتفاقات ناگوار نیفتاده و درگیر اینجور مسائل نشدیم.نمی دونم اگه یکی از ماها مشابه چنین اتفاقی برامون پیش بیاد اونوقت نظر واقعیمون چیه؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    14 1
    اين قانون در يك جامعه ابتدايي كه قبيله تنها حامي و تعلق فرد محسوب ميشده و در زمان حيات ازش حمايت ميكرده پس از قتل هم ميتوانسته حقوق مقتول را احيا كند كارايي داشته. امروز جامعه عوض شده ولي قانون نتوانسته عوض بشه براي همين خانواده جاي اون قبيله را گرفته. درحاليكه بايد دولت جاي قبيله را ميگرفت مثل تمام جوامع مدرن. بستگان يك فرد قاضي نيستند كه بتوانند درباره زندگي يك انسان قضاوت كند.
    • امین IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
      8 4
      نظر شما تک بعدیه آقاجان. در زندگی قبیله ای اگر نان آور خونه رو می کشتند قبیله از بازمانده ها حمایت می کرد اما در جامعه امروزی که خانواده ها کوچیک شدن زنان سرپرست خانوار با یکی دو سر عائله نمی تونن خودشون رو تأمین کنن. اتفاقا در زندگی امروزی موضوع دیه و قصاص اهمیت بیشتری داره.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      1 3
      احسنت برشما آقا امین چه جواب بجایی بود درود
  • نیما IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    4 2
    تاکنون تعدادی از محکومین در پای دار بخشیده شده اند واین تا اندازه ای بیانگر جلو بودن مردم از مردم درامر کشتار واعدام است وجادارد که در دومقوله فرهنگی بخشش متهم وواگذاردن متهم بمجازات ابد وهمچنین تغییر قوانین در مجلس شورای اسلامی اقدام گردد . مجلس درحال حاضر در زمینه وضع قوانین عقب تر از جامعه مدنی است.
  • سعید A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    8 4
    ارزش حیات را در نزد ما ایرانیانیها نشون میده زنده بودن اینجا یعنی شما بتوانید نفس بکشید
  • لامرد A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    1 8
    موافقم ....
  • حسن IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    5 0
    امیدوارم ما ایرانی ها صبورتر و با حوصله تر بشیم. دست به کاری نزنیم که بعد چندتا خانواده رو به جان همدیگه بندازیم. یک تصمیم شتاب زده با عث میشه که خونواده ها پیر و داغون و افسرده بشن. خویشتن دار باشیم ایرانی ها، مهربون باشیم مردم ایران، به همدیگه رحم کنیم تا خدا بهمون رحم کنه.
  • لیلا IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    3 0
    چطوری 3 دقیقه بعد زنده مونده ؟
  • بی نام US ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    6 1
    اسیب روحی که این شخص دیده تا مرز جنون میتونه ببره خدا بعداز این بهش رحم کنه
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    4 7
    چه دل ها که برای قاتلان و خانواده هایشان می سوزد ولی برای مقتولان و خانواده هایشان نمی سوزد. این است رسم زمانه.
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 5
    حالا اگر این قدر نگران شکستن مهره های گردن و قطع نخاع قاتل هستید؛ می توانید مثل عربستان گردن بزنید تا این نگرانی ها برطرف شوند. این قدر هم خانواده مقتول را نکوبید.
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    مي ترسم نظر بدم. جاي دوطرف بودن سخته . ولي مطمئنم خود قاتلين و خونواده هاشون حتي از اين طرز بخشش هم تشكر مي كنن و خيلي ها آرزو دارن حتي به اين شكل بخشيده بشن. از خدا عاقبت بخيري همه رو مسئلت دارم.
  • دل سوخته IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 1
    چرا
  • دل سوخته IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    6 0
    چرا نبخشن هیچ کس دوست نداره ادم بکشه ولی خیلی وقتا مجبور میشه برادر من اعدام شد نمیدونید چه زجری میکشیم
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    5 0
    سلام من امسال پدرم روباضرب گلوله به شهادت رسونندن 80تا ساجمه داخل بدنش بود از این 8 تا توقلبش بود میخوایم اعدامش کنیم
  • فهیمه A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    3 1
    چقدر کار خوبی کرده. به امید روزی که من قاتل خواهرم را روی چوبه دار ببینم وضجه خانواده اش را بشنوم