در روزهای گذشته که واژگونی یک اتوبوس اسکانیا در تهران هشت نفر از هموطنانمان را به کام مرگ برد دوباره بحث اتوبوس های اسکانیا داغ شده است.

هادی معیری نژاد: شرکت عقاب افشان افزون بر پنجاه سال است که در زمینه اتوبوس سازی فعالیت دارد. این شرکت که توسط هادی اکبری راد راه‌اندازی شد ابتدا فعالیت محدودی در این زمینه داشت. ولی با گذشت زمان و بعدها با گرفتن حق امتیاز اتوبوس‌های اسکانیا در ایران تولیداتش را بالا برد. این فعالیت تا جایی گسترش یافت که به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده اتوبوس رانی در ایران شناخته شد. این شرکت در سال ۹۰ به عنوان بزرگترین تولید کننده اتوبوس در ایران شناخته شد.

پس از حوادث مختلف و بحث‌های گسترده پیرامون وضعیت ایمنی این خودرو که عدم شماره گذاری یک تیپ آن توسط پلیس را در پی داشت، در اسفند ۱۳۹۲ موسسه استاندارد اعلام کرد که این خودرو ۱۹ مورد از استانداردها را پاس نکرده است. به  همین دلیل روشن نیست که مجوز شماره گذاری این خودرو یا این وضعیت چگونه صادر شده بوده. مسولان این شرکت پیش از این مدعی بودند که با استانداردهای لازم، اتوبوس تولید می‌کنند. هرچند که سازمان استاندارد گفته است که این اتوبوس ها استاندارد است. اما اجباری نبودن ۱۹ مورد از ۵۳ مورد تست استاندارد خودروها برای اتوبوس ها، ایمنی این خودروها را زیر سوال برده است.


خونبارترین تصادفات اسکانیا

بررسی پرونده های تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می دهد در 9 تصادفی که اتوبوسهای اسکانیا داشته اند بیش از 105 هموطن جان خود را از دست داده اند تعدادی از این تصافات به قرار زیرند.

1- در شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور ماه ۹۲ بود؛ ساعت ۲۲:۵۵ در کیلومتر ۲۸ اتوبان تهران قم، پس از مجتمع مهتاب لاستیک اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود ترکید؛ اتوبوس پس از انحراف با یک سواری هوندا تصادف کرد، سپس از گاردریل وسط اتوبان رد و وارد لاین غربی شد،‌ در همین حال یک اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد، اما این تلاش فایده ای نداشت؛ هر دو اتوبوس با هم شاخ به شاخ شدند. نتیجه؛ هر دو اتوبوس آتش گرفتند. ۴۴ نفر کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند.

2- یک اتوبوس مسافربری اسکانیا در محور شوراب سوادکوه واژگون شد و۳۶ مصدوم برجای گذاشتاین اتوبوس با ۴۲ سرنشین قصد رفتن به شهرستان بابلسر را داشت که متاسفانه با وقوع این حادثه از ادامه مسیر ناکام ماند.شواهد اولیه حاکی از آن است که نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس منجر به وقوع این تصادف شده است

3- یکی از مهمترین تصادفات این خودرو در جاده ایذه - بروجن رخ داد که موجب مرگ 26 دختر دانش آموز شد. در این حادثه که ابتدا به علت نقص در سیستم ترمز رخ داد، راننده برای متوقف کردن خودرو اقدام به کوبیدن اتوبوس به تپه می کند که همین مسئله موجب واژگونی می شود. همزمان با واژگونی 26 دانش آموز دختر که از اردو باز می گشتند،به دلیل نقص در اتاق خودرو و گیر کردن در میان آهن پاره ها جانشان را از دست دادند.

4- حادثه مهم بعدی در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس اسکانیا و کامیون رخ داد.در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند. این در حالی بود که مشخص نشد چرا این اتوبوس در این حادثه دچار آتش شده و مسافران نتوانستند با چکش ویژه استفاده و با شکستن شیشه خارج شوند. این تصادف و عدم مقاومت اتوبوس هنوز هم ابهامات فراوانی دارد.

5- در حادثه دیگر اتوبوس اسکانیا این خودرو در جاده های استان گیلان با یک راس اسب برخورد کرده و پس از انحراف از جاده واژگون می شود. این بار نیز ستون و سقف آسیب دیده و 7 مسافر جانشان را از دست می دهند. این حادثه نیز 30 مجروح به دنبال داشت. در حادثه دیگری که این اتوبوس رقم زد 3 نفر به علت بی احتیاطی راننده این خودرو در کیلومتر 12 آزادراه قزوین کشته شدند. این حادثه از جمله تصادفات کم تلفات خودرو اسکانیا است.

موارد دیگر؛ در تصادفات دیگری که این خودرو نقش اساسی در آنها داشت می توان به تصادف این اتوبوس با کامیون ایسوزو در شیراز اشاره کرد که راننده کامیونت را به کام مرگ کشاند. در حادثه دیگری که در آزاد راه ساوه رخ یک نفر کشته شد و سه مسافر زخمی شدند. البته این خودرو در سمنان محل تولید خود نیز تصادفات مرگباری را رقم زده است که می توان به حادثه تصادف اتوبوس با تریلر کمر شکن، تصادف در محور نهبندان و تصادف جاده تبریز اعلام کرد.


بررسی در کمیسیون اصل 90 مجلس

پس از واژگونی اتوبوس شهری اسکانیا در بزرگراه آزادگان تهران،  کمیسیون اصل 90 مجلس هم به موضوع ورود کرده است. 

محمد علی پورمختار درباره آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به شرکت اسکانیا در کمیسیون متبوعش گفت: تاکنون درباره وضعیت پرونده خودروهای اسکانیا راهنمایی و رانندگی گزارشاتی در باره نحوه ساخت این خودروها ارائه و اخطارهایی را نیز مطرح کرده همچنین شرکت اسکانیا گزارشی را به مجلس ارائه کرد که نواقص این خودروها بر طرف شده است و بخش دیگری از آن نیاز به زمان دارد و از مجلس فرصتی درخواست کردند.

وی همچنین به فرصت یک ماه مجلس به شرکت اسکانیا برای رفع نواقص خودروهایش اشاره کرد و گفت: با پایان این فرصت امیدواریم این شرکت موفق در رفع نواقص خود شده باشد و ما رسیدگی مجدد به پرونده این شرکت خودرو سازی را در جریان کار کمیسیون قرار می‌دهیم.


استاندارد: جو ساز نکنید اسکانیا استاندارد است

این درحالی است که نیره پیروزبخت رییس سازمان استاندارد کشور پیش از این گفته بود؛ سیاست دولت این است که با هیچ بنگاهی بر سر سلامتی و ایمنی مردم شوخی نداشته باشد و صنعت خودروسازی نیز این قاعده مستثنی نیست. در جلساتی هم که در چند وقت اخیر با خودروسازان داشتیم این موضوع را به آنها گوشزد کردیم. 

او همچنین گفت: اعتقاد دارم در مورد اتوبوس اسکانیا و استاندارد و کیفیت آن از سوی برخی جوسازی رسانه‌ای صورت گرفته و من از اصحاب رسانه می خواهم در این زمینه با دقت عمل کنند. اتوبوس اسکانیا از نظر ما استاندارد بوده و تائیدیه‌های لازم را نیز کسب کرده است. هم اکنون در حال بررسی موارد موردنیاز برای اصلاح استاندارد این اتوبوس در صورت تغییر در طراحی آن هستیم. این را نیز باید بگویم که استانداردهای خودرو 52 مورد است اما همه این استانداردها برای اتوبوس اجباری نیستند.

 

چالش پلیس و کارخانه عقاب افشان

سردار احمدی مقدم در اوایل سال 93 علام کرد که نواقص اسکانیا هنوز رفع نشده است .اما مدیرکارخانه عقاب افشان سمنان تولید کننده اتوبوسهای اسکانیا در واکنش به اظهار نظر پلیس راه مبنی بر نقص فنی این اتوبوس ها گفت:اسکانیا یک برند بین المللی و همه استانداردهای 51گانه ایران واروپا را داراست . مرادی مدیر کارخانه عقاب افشان همچنین گفت: اظهار نظرهای پلیس راه درباره نقش این شرکت در حادثه اخیر رانندگی تهمتی نارواست و به خاطر تخریب وجهه ی تجاری شرکت عقاب افشان قابل پیگیری در مراجع قضایی است .


نقص فنی اسکانیا چیست؟

برخی از رانندگان اتوبوسهای اسکانیا می‌گویند سیستم کولر و بخاری این اتوبوس عامل اصلی آتش گرفتن آن است. از سوی دیگر مالکان این خودرو نیز با انتقاد از شرکت عقاب افشان به دلیل خودداری از رفع نقص و کتمان مشکلات آن می گویند در صورت اعمال محدودیت تردد از سوی پلیس، اتوبوسها را به شرکت باز می‌گردانند و از شرکت اسکانیا شکایت می‌کنند. 

به گفته رانندگان سیستم برق اتوبوس اسکانیا نسبت به سایر اتوبوس ها ضعیف است. به دلیل اینکه باتری در جلوی خودرو قرار گرفته است امکان آتش سوزی در تصادفات شاخ به شاخ زیاد است اما مهمترین علت قرار گرفتن سیستم تهویه خودرو از جمله کولر و بخاری در کنار باتری خودرو است. وقتی که این سیستم ها روشن باشند به شدت داغ می کنند و در یک برخورد حتی کوچک با سرعت 60 کیلومتر به دلیل وجود باتری و جرقه، خودرو آتش می گیرد.

برخی هم می گویند لاستیک میشلند نیز که کارخانه مدعی است آن را روی اتوبوس های صفر کیلومتر نصب می کند برای جاده های ایران مناسب نیست و شرکت اسکانیای سوئد اگر این لاستیکها را در اتوبوسها استفاده می کند به این دلیل است که لاستیکهای میشلند مخصوص هوای سرد هستند و با شرایط جغرافیایی کشورهای اروپایی سازگارند.

ضعف بدنه نیز یکی از نواقص مورد اشاره درباره اسکانایست که رانندگان معتقدند که بدنه اسکانیا نسبت به همتایان آلمانی خود بسیار ضعیف تر است.

در همین زمینه پلیس نیز بارها به نقص فنی اسکانیا اشاره کرده است از جمله سردار اسکندر مومنی رییس پلیس راهور وقت که نقص فنی اسکانیا مخصوصا در بدنه را محرز دانست سردار اسکندر مومنی،‌ ضمن اینکه اعلام کرد عمده کشته های حمل و نقل عمومی مربوط به اتوبوس های اسکانیاست، گفت: تمام ایرادات این اتوبوس به شرکت، سازمان‌های مربوطه و دستگاه‌ قضایی اعلام شده است. به دلیل اینکه در کشور ما در زمینه تولید اتوبوس‌ها رقابت وجود نداشته و انحصاری است بعد از وقوع چنین حوادثی به سرعت فرافکنی می‌کنند که این کار خوبی نیست .

اما مدیر کارخانه گفت که پلیس ایرادات اتوبوس ها را اعلام نکرده است.

محمود براتی پیش از این در یک نشست خبری درباره مهلت پلیس به شرکت عقاب‌افشان برای رفع عیوب اعلام‌شده اتوبوس اسکانیا، گفت: در گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها، آیتم‌هایی که قرار است ما رفع کنیم، به صورت فنی و دقیق مطرح نشده است، ‌نمی‌دانیم باید چه جزئیاتی را از موارد مطرح‌شده درباره مخزن سوخت، باتری و پروفیل بدنه تغییر دهیم. پلیس به صورت کلی مواردی را برای ما تعریف کرده است و این در حالی است که در اجرای این موارد همه تأییدیه‌های سازمان استاندارد را اخذ کرده‌ایم؛ اگر سیستم‌های مذکور مشکلی دارد پس چرا سازمان استاندارد آنها را تأیید کرده است؟

در این میان طرفداران شرکت اسکانیا و مدیران آن تلاش شرکتهای رقیب و برخی دیگر تلاش برای جایگزین کردن اتوبوسهای چینی را عاملی برای بزرگنمایی تصادفات می دانند اما هرچه هست اتوبوس اسکانیا با این اسم دهان پر کن و یکی از معروفترین ومعتبر ترین شرکتهای تولید وسایل نقلیه سنگین همچنان معمای بی پاسخ این روزهای حمل و نقل عمومی ماست که این اظهار نظرها و تهدیدها در مورد شماره نشدن آن مردم عادی را راضی نکرده است و پاسخ پرسش ها و نگرانی های آنان را نداده است.

۴۷۴۶

کد خبر 352447

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 2
    مشكل سود بسيار بزرگي است كه توليد خودروي بي كيفيت براي برخي دارد . واقعا" براي من جاي سوال است كه وقتي همه چيز زندگي مان خارجي است چرا فقط محكوم به استفاده از خودروهاي وطني هستيم؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      5 2
      ای والـ...
  • زین الله مرغابی اصلمصوب93 A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 1
    دوهفته دیگه از یاد میرهاونی که زیاده تو این مملکت آدمه
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 3
    مقصر منم چون سوار میشم به مسولین عزیز چه ربطی داره :
  • ارسلان IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 3
    مهندسین ایرانی فکر این رو نمی دونند که خود سوئدی ها هم به فکرشون می رسیده که مخزن سوخت رو میشه بزرگ تر ساخت ؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      2 2
      انفجار از مخزن نمی پرسد تو کوچکی یا بزرگ. جانمایی غلط مخزن سوخت در کنار بخاری، کولر و باتری اتوبوس مشکل عمده است که دیگر فکر نکنمکسی در این مملکت مانده باشد که این موضوع بی اطلاع باشد.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 1
    مقصر اونی است که پول توشه .و برای مردم ارزشی قایل نیست .خوشون ماشین مدل بالا ومحافظ دارن تو خیابان هم با محافظ میروند .
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 4
    لتوبوس های عقاب افشان این قدر خوب هستند که واقعا حیف است مردم عادی و معمولی سوارشان شوند. این اتوبوس های بی نظیر مال خود شرکت عقاب بمانند و توی دست نیایند کلا به نفع همه است.
  • بی نام GB ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    5 1
    من نمیدونم چرا همش میگید اسکانیا.سوید ..این اتوبوس شرکت عقاب افشان همه قطعاتش چینی هست و از ورق فولاد که بسیار سبکتر از اصلش است استفاده میکنند.این اتوبوس با نمونه سویدیش کلا فرق داره
  • ... IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 6
    قطعا ضعف فنی به اسکانیا وارد میشه با این همه تلفات تو این مدت کوتاه... ولی باید مقایسه کرد با بقیه ...این طوری غلطه که بشینیم فقط حوادث اسکانیا رو دربیاریم من می خوام بدونم که ایا بقیه اتوبوس ها کاملا نرمال استاندارد و مطمئنه که ما فقط بند کردیم به اسکانیا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      6 0
      عجب آتش تندی داری برادر. آتشت در حد اسکانیا می سوزاند. چند بار چند بار یک دیدگاه را گذاشته ای که چه بشود؟ به خیالت با این حرف ها حوادث اسکانیا تطهیر می شوند؟
  • ... IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 5
    قطعا ضعف فنی به اسکانیا وارد میشه با این همه تلفات تو این مدت کوتاه... ولی باید مقایسه کرد با بقیه ...این طوری غلطه که بشینیم فقط حوادث اسکانیا رو دربیاریم من می خوام بدونم که ایا بقیه اتوبوس ها کاملا نرمال استاندارد و مطمئنه که ما فقط بند کردیم به اسکانیا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 1
    قطعا ضعف فنی به اسکانیا وارد میشه با این همه تلفات تو این مدت کوتاه... ولی باید مقایسه کرد با بقیه ...این طوری غلطه که بشینیم فقط حوادث اسکانیا رو دربیاریم من می خوام بدونم که ایا بقیه اتوبوس ها کاملا نرمال استاندارد و مطمئنه که ما فقط بند کردیم به اسکانیا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      2 0
      از اسکانیا بهتر اند. کسی هم به اسکانیا بند نکرده بلکه اسکانیا به جان و مال مسافرها و راننده ها و مالکان اتوبوس ها بند کرده است، آقا جان. ضمنا همان طور که گفتی حوادث اسکانیا را با ح.ادث بقیه اتوبوس ها حتما حتما مقایسه کن تا به تفاوتش عمیقا پی ببری.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    9 2
    چرا تو این پنجاه سال مشکل نداشته یکهو تو یکسال این همه مشکل پیدا کرد مطمئنا کاسه ای زیر نیم کاسه هست
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      2 1
      اعتماد به نفس را باید از هواداران اسکانیا آموخت.
  • حامد A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    6 7
    اگر اشتباه نکنم 90 درصد اتوبوس های بین شهریِ ایران اسکانیاست،بنابراین طبیعیه که بیشترین تلفات جاده ای مال اسکانیا باشه.برای اینه که شرکت عقاب بخاطر ارزونتر بودن اسکانیا رو انتخاب کرده و باهاشون قرارداد بسته.معلومه شرکتهای مان یا وولوو هم برند های برتری هستند و هم قیمتهاشون بالاتره و هم سیستم های پیچیده تری داردن،پس مونتاژ اتوبوسهای اسکانیا برای شرکت عقاب افشان راحتتر و به صرفه ترهبه عبارتی امنیت کیلو چنده مشتی؟پولو بچسب
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      1 3
      مـــــــــنفـــــــــی. دستم اشتباه روی مثبت رفت.
    • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      3 2
      90 درص می دانی یعنی چه؟ یعنی از هر 10 اتوبوس، 9 تا اسکانیا است شما مطمئن هستی شمارش بلدی؟ یا این که اتوبوس های آکیا، مان، رنو، بنز و ولوو را هم اسکانیا دیده ای؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    6 3
    واقعا مسخره است ...چرا جمعش نمی کنن
    • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      3 4
      تا آدم هایی پیدا می شوند که به دیدگاه شما منفی می دهند، همچنان پهن و پلاس می ماند.
  • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    15 5
    جاده وراننده استاندارد نیستند
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      11 2
      اتوبوس چی؟
    • ehsan A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      7 1
      آقا چطور شده تا حالا اتوبوس های مان یا ولوو که تو جاده ها کم هم نیستند یهویی آتش نمیگیرند؟؟؟ بازم راننده و جاده مقصره؟؟ مقصر خود شرکت اسکانیاست شک نکنید. با این ماشین های غیر استاندارد که حتی سوئدی ها هم تأییدش نمی کنند و همچنین آقایان مسئول مخصوصا سازمان اساندارد که خیلی مدییون هستند برای کسانی که مردند.
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    13 3
    تا وقتی قطعه چینی مصرف می کنید، همین مشکلات را داریم
  • بی نام A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    38 3
    در ايران هميشه مقصر مرده ها هستند.
    • حمید صحرایی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      0 3
      این سازمانهای مختلف هستند که به مشکلات پیوسته ورود کردند و بعد از ورود به علت گم کردن راه قادر به خروج نبودند. این اتوبوسهای سانحه دیده هیچکدام نو نبوده تا مسئولین تقصیر را از تحریم بدانند و اتوبوسهایی بوده که سالها از مونتاز ان میگذرد. احتمالا مشکل در نوع لاستیک های چینی است البته چین هم دارای کالاهایی با درجه های مختلف است و کالاهای چینی درجه یک از نوع اروپایی هم بهتر است. بیشتر تقصیر تجار واردکننده است که طمعکار هستند و کالای درجه 3 و4 را وارد میکند و اداره استاندارد که ورود این کالاها را تایید میکند بیشتر لپ تاپ ها و دیگر لوازم صوتی وتصویری مونتاز چین است و تحت لیسانس تولید میشودو هیچ اشکالی هم ندارد.
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      0 0
      اتوبوس های نو بوده اند. همان اتوبوسی که در آزادراه قم فاجعه آفرید نهایتا پنج سال عمر داشت. در اروپا اتوبوس پنج ساله را از رده خارج نمی کنند. این اتوبوس هم که در تهران واژگون شده کهنه نبوده است.
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      2 0
      اتوبوس های اسکانیا حدود 10 سال است که وارد شهرها و جاده شده اند و از پنج، شش سال پیش حوادث ناگوار خود را رقم زده اند. با این حساب کهنه ترینشان 10 ساله است در حالی که اتوبوس های درون شهری و برون شهری شرکت های دیگر بیش از این ها عمر دارند ولی چه نو و چه کهنه شان حوادث کمتری دارند.
  • بی نام EU ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    18 10
    میشه لطفا اسم و برند اسکانیا را خراب نکنید اون چیزی که تو ایران اتفاق داره میافته حاصل بی برنامگی و بی مدیریتی . چرا اسکانیا فقط تو ایران دچار این اتفاقها میشه؟ چرا ولو و بنز هم در ایران دچار این اتفاقها میشن؟من خودم بارها سوار اتوبوس شدم وقتی به طرف تهران حرکت میکنه معمولا میگن صندوق بار جا نداره و بارها دیدم که میان راهتوقف میکنه یک یا دو وانت بار کنار اتوبوس توقف میکنن و بار رو داخل اتوبوس تخلیه میکنن در مسیر برگشت از تهران هم تو تمام جایگاههای سوخت گازییل میزنن
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      15 1
      کجا ولوو و بنز مثل اسکانیا حادثه آفریده اند؟ خواب دیدی، خیر باشد.
    • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      1 1
      تو كارت چيه؟
  • عباس IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 11
    خبر آنلاین شما از خراب کردن اسم یک شرکت با سابقه چه سودی می بری ؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      7 3
      عباس آقا شما از کشته شدن مسافرها در محصولات اسکانیا چه سودی می بری؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      5 2
      اگر عقاب افشان باسابقه است که پس بقیه خودروسازهای ایرانی لابد از روز ازل وجودداشته اند و ما نمی دانستیم.
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      3 3
      حوادث پرتلاف و ناگوار اسکانیا اسم شرکت را خراب کرده نه اطلاع رسانی خبرآنلاین.
    • عباس A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      1 1
      من نمی خوام با کسی بحث یا جنگ و جدل کنم و نمی دونم شما تو این زمینه تخصص دارین یا نه شاید تو این زمینه از من با سابقه تر باشید اما حرف من از روی بی اطلاعی نیست حدافل چهار ماه تحقیق برای این حرف تحقیق شده
    • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      1 0
      "حدافل چهار ماه تحقیق برای این حرف تحقیق شده". دیگه ایمان آوردم.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 4
    توی همه دنیا اونایی که پول و قدرت دستشونه حرف اول را می زنند و برای مردم تصمیم می گیرند... مقصر اصلی مردم هستند که هیچ وقت از مسوولین پاسخگویی را انتظار ندارند. یعنی همیشه می ترسند اگر از مسوولی بپرسند چرا... بدتر سرشان بیاید. حالا این که اسکانیاست.. اگر رفت بنجلهای چینی به مردم غالب میشه که اونوقت همه حسرت همین اسکانیا را بخورند.....
    • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      2 3
      حسرت چه چیز اسکانیا را بخورند؟ حسرت مردن و آش و لاش شدن در اسکانیا؟
  • جلال A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 7
    اگر مطلب را کامل بخویم متوجه می شیم که اسکانیا در سال 90 بزرگترین تولید کننده در ایران بوده پس اگر فقط تعداد تصادفات و جانباختگان را مورد بررسی قرار دهیم واقعا غیر عادلانه است . بهتر است از نسبت تعداد جانباختگان بر اساس کل مسافت طی شده اتوبوسهای اسکانیا در ایران صحبت کنیم و با دیگر برندها مقایسه کنیم. خوب مسلم است وقتی تعداد اتوبوسهای اسکانیا بیش از هر برندی است تعداد تصادفات هم بیشتر می باشد. در نهایت هم متاسفانه مطلبی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد جان مردم است و گرنه یک سری تصفیه حساب های شخصی صورت می گیرد و تولید اتومبیل های مشکل دار همچنان ادامه پیدا می کند .
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      6 0
      شما هنوز در رویای قشنگ اسکانیا به سر می بری. دفعه بعد که رفتی توی جاده یا همین خیابان های شهر خودت، یک نگاه دقیق تر بینداز ببین چند درصد اتوبوس های درون شهری و برون شهری اسکانیا هستند. البته مطمئن نیستم شما مفهوم 90 درصد را درست متوجه شده باشی.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 1
    صندلی ها دارای فوم های آتش زا هستند که برای ارزان بودن ساخت آنها از گاز متان برای اشباع فوم ها استفاده میشود در صورتی که باید از گاز استاندارد استفاده کنند بررسی شود نقطه ضعف اینجاست

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین