روزنامه کیهان در سرمقاله خود که به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اختصاص دارد نوشت:

هیچ یک از نامزدها نتوانستند آراء لازم برای پیروزی در همان دور نخست را کسب کنند، و انتخابات به دور دوم کشیده شد. «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی احمد زی» دو فردی هستند که به ترتیب با حدود 45 و 31/5 درصد از آراء به دور دوم راه یافته‌اند.

عبدالله از نیروهای جهادی است که سوابق حضور در کنار شهید احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان را هم دارد. وی فارسی‌زبان و مشتاق به بهبود روابط با کشورهای فارسی‌زبان به ویژه ایران است و این موضع را چندی پیش نیز تکرار کرد...
در مقابل این جریان، «اشرف غنی احمدزی» قرار دارد که در افغانستان به عنوان فردی آمریکایی و غربگرا شناخته می‌شود.
وی که تابعیتی دوگانه داشته (آمریکایی و افغانی) و مواضعی بسیار نزدیک به مواضع غربی‌ها دارد، در مواجهه با اسلام و مسلمانان نیز دارای مواضع تند و معنی‌داری است.
حمایت همجنس‌بازان افغانی از وی در همین انتخابات  که سر و صدای زیادی هم به پا کرد، نیز می‌تواند در شناخت بهتر این فرد به ما کمک کند. چندی پیش، هم رسانه‌های افغانی و هم رسانه‌های صهیونیستی طی گزارش‌های متعدد، از حضور احمد زی در اورشلیم برای شرکت در مراسم خاص مذهبی در کنار دیوار ندبه خبر داده بودند.  بنابراین، طبیعی است که ایالات متحده تمام قد از چنین فردی حمایت و برای به قدرت ‌رساندن وی کم نگذارد.
با توجه به سوابق و موضع‌گیری‌های این دو، پیروزی کدام یک از این افراد منافع افغانستان و کشورهای همسایه آن را تأمین می‌کند؟! نتایج به دست آمده از دور نخست انتخابات نشان می‌دهد، عبدالله عبدالله با فاصله نسبتاً زیادی از احمد زی جلو بوده و چه بسا می‌توانست در همان وهله نخست، پیروز این انتخابات باشد.


 اکنون سؤال مهمی مطرح می‌شود مبنی بر این که، «مسئولین محترم در دولت آقای روحانی به ویژه در وزارت خارجه و وزارت کشور، به عنوان متولیان کمک به برگزاری انتخابات کشورهای خارجی در داخل، چه اقداماتی برای برگزاری این انتخابات در کشور انجام داده‌اند؟» و اینکه «برنامه دولت برای دور دوم این انتخاب که قرار است هفتم خرداد ماه برگزار شود چیست؟»
در پاسخ سوال اول باید گفت: متاسفانه گویا دولت هیچ اقدامی برای مشارکت 2.5 میلیون افغانی ساکن کشورمان در انتخابات نکرده است. با توجه به جمعیت 30 میلیونی افغانستان، این عده حدود 8 درصد جمعیت افغانستان می‌شود. با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد اکثر این افراد بنا به دلایل متعدد سال‌هاست که در کشورمان زندگی می‌کنند و در این مدت وابستگی‌هایی نیز به جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده‌اند و عده‌ای از آنها که شمارشان کم هم نیست، از علاقه‌مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند. باز بر اساس همین اطلاعات، متاسفانه مسئولین محترم کشورمان بنا به دلایلی که به نظر می‌رسد، از روی درک نشدن اهمیت موضوع ارائه شده، اعلام کرده‌اند توان تامین هزینه این انتخابات را ندارند بنابر این «هیچ» اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.
با توجه به آراء کسب شده از سوی عبدالله یعنی 45 درصد، و نیاز وی به 6 درصد برای پیروزی در همان دور نخست، و حضور چند میلیون شهروند افغان در کشور با ویژگی‌هایی که گفته شد، آیا در صورت مهیا شدن امکانات لازم برای برگزاری این انتخابات در کشور، وی پیروز این انتخابات نمی‌شد؟ بنابراین چرا باید مسئولین کشورمان به این سادگی از کنار مسئله به  این مهمی بگذرند؟

  قرار است دور دوم این انتخابات در هفتم خرداد ماه برگزار شود و بر اساس آنچه گفته شد، آمریکایی‌ها برای این کشور خواب‌های زیادی دیده‌اند. آماده کردن مقدمات لازم برای مشارکت افغانی‌های ساکن ایران در این انتخابات، همه آن کاری است که مسئولین محترم کشورمان باید انجام دهند تا بدین ترتیب اولا واجدان شرایط این جمعیت 2.5 میلیونی، بتوانند از حق خود در تعیین سرنوشت کشورشان استفاده کنند، ثانیا، از نفوذ دشمن قسم خورده‌ای مثل آمریکا در منطقه باز هم کاسته شود. ممکن است عده‌ای مشکلات اقتصادی را بهانه کرده و بگویند تامین هزینه لازم برای برگزاری این انتخابات، به‌صرفه نیست که در پاسخ باید گفت؛ اگر بر اساس معیار سود و زیان نیز با این مسئله برخورد کنیم، آیا سودی بالاتر از دفع شر «شیطان بزرگ» و کاستن از نفوذ و سیطره آن در منطقه می‌توان متصور شد؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    201 9
    از یارانه انصراف بدیم تا خرج انتخابات افغانی ها بشه؟
    • علی EU ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      7 38
      شماها فقط امروز و فردا رو میبینید، اما امریکایی ها فکر 100 سال دیگه اند. چطوره امریکا همه جور هزینه و کاری میکنه که فرد مورد نظرش به قدرت برسه ولی ما هیچ کاری نکنیم؟؟
  • مانی A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    90 4
    حتما افغانیها پول برگزاری انتخابات را نداده بودن... 2.5 میلیون نفر آنهم در شهرهای مختلف ایران از لحاظ هزینه برگزاری به اندازه انتخابات یک کشور اروپایی است. تامین امنیت آن که هر لحظه از طرف طالبان تهدید می شد به عهده چه کسی بود؟ به نظر حاج حسین برای عبدالله عبدالله و یا هر کس دیگری ارزشش را دارد که جان حتی یک شهروند ایرانی به خطر بیفتد و یا حتی یک ریال هزینه از بیت المال شود؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    188 6
    شریعتمداری جان ول کن قربونت. افغانستان جایی نیست که ما بخوایم روش سرمایه گذاری کنیم.بذار یه خرده این احمد زی بی دینی رو در اونجا تبلیغ کنه. شاید بساط طالبان هم برچیده بشه. دینداری افغانها بعدا وبال گردنمون میشه حاج حسین.
  • شهاب IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    109 4
    شاد شدیم.
  • اراد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    215 8
    دیگه دخالت کردن تو مسائل ایرانیان برای شما خسته کننده شده به دیگر کشورها گیر میدین
  • ایرانی A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    135 7
    اگر وزارت خارجه هزینه میکرد و طرف مقابل رای میاورد چی؟ اگر هزینه میکرد و این بابا که میگی رای میاورد و با ایران خوب نبود چی ؟ مطمئنم اون وقت مینوشتی چرا دولت تدبیر بی تدبیری کرد ...
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    انتخابات افغانستان به ما چه؟ دولت داره التماس میکنه مردم از یارانه ها انصراف بدن بعد ما از جیب خودمون خرج انتخابات افغانستان کنیم؟ بسه هی خرج برای این همسایه و اون همسایه.
  • علی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    دولت افغانستان پول نداشت در سفارتخانه اش در لندن انتخابات برگزار کند، چه توقعی است که دولت ایران این کار بر دوش کشد. این کار مبالغ زیادی هزینه بر دوش دولت تحمیل می کرد و مردم ایران راضی نیستند این مخارج از جیبشان پرداخت شود. آقای کیهان "تو برو خود را باش"
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    241 5
    ما عادت داریم فکر کنیم فلان آدم تو فلان کشور طرف ماست ولی وقتی انتخاب بشه می بینیم همه طرف کشور خودشون هستن.مگه مرسی نبود . فکر کردیم رییس جمهور مصر شود به نفع ماست اما به ضرر ما بود.
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    داريم از گشنگي مي ميريم بعد شما نگران افغانستاني؟ معلومه ديگه چون شما مثل ما تو خرج زندگيت نموندي تاميني مي فهمي؟ تامين
  • م IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    به نظر من اگر عبدالله عبدالله رییس جمهور شود تعداد مهاجران در ایران بیشتر و برگشت افغانها به افغانستان منتفی خواهد شد .
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    67 22
    من دیگه هیچ حرفی ندارم
    • بی نام EU ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      143 6
      منم رفتم تو افق محو بشم
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    276 6
    مناسب است کیهان حقوقدانی استخدام کند تا قبل از درج چنین مسائلی مشورت کوتاه قانونی اعمال گردد یاد آور می شود چهار پنجم از افراد اتباع افغانی که در کشور جمهوری اسلامی ایران حضور دارند غیرقانونی وارد کشور شدند وبه عنوان ناقضان قانون مملکت ، به قانون کشور نیز دهن کجی کردند آیا کیهان تعقل نمی ورزند اگر رئیس دولت با ناقضان قانون هم آوا وآنان را حمایت کنند چه حکمی پیدا خواهد کرد.
  • asad RO ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    داش حسین حرف دیگه ای نبود؟ ما ضامن چه چیزها که نباید باشیم.
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    عجبا ولمون کنید .مردم نون ندارن شما افغانستان افغانستان افغانستان کنید
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      ما باید دست آمریکایی ها را از منطقمون قطع کنیم.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      انشالله احمد زی رییس جمهور افغانستان میشه.
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      دست شما را هم از مملکت
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      چونکه کیهان از عبدالله حمایت میکنه، حتما ایشون فرد مناسبی نیست. پس امیدواریم که احمد زی رییس جمهور بشه.
    • رضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      واقعا گل گفتی
    • نانوا A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      43 98
      عدۀ متاسفانه زیادی از مردم جامعۀ ما از هر چیز که براشون صحبت کنی می گن مردم نون ندارند بخورند و شما چشبیدی به فلان چی, از سیاست بگی همین رو می گن از فرهنگ بگی همین جواب رو می دن, از علم که ... دیگه صحبتش رو نکن, انسان مثلاً اشرف مخلوقاته و بنیادی ترین تفاوت انسان و حیوان فکر می کنم این باشه که دغدغۀ حیوانات فقط خوردن و رفع سایر نیاز های جسمانی ه, انسان به حکم انسانیت باید به چیز های دیگه ای هم فکر کنه, تجربه نشون داده کسانی که بیشتر از نوک دماغشون رو نمی بینن همون دماغ رو هم نمی تونن پاک کنند
    • رضا A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      80 31
      واقعا بايد از اين نوع از حرفها انگشت به دهان ماند،برگزاري يك انتخابات براي افغانها در ايران،جدا از هزينه دها ميلياردي آن در شرايطي كه مردم بامشكلاتي فراوان دست وپنجه نرم ميكنند،شامل يك ريسك امنيتي بالا در جامعه اي است كه نياز به آرامش دارد،افراطيون ميخواهند به هروسيله ممكن هرچند برهم زدن آرامش داخلي،يراي دولت مشكل ايجاد كنند،هرچند هنوز عبدالله عبدالله تابحال هيچ جا از ايران دفاع نكرده است.
    • سیاستمدار IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      18 76
      وقتی سر از سیاست در نمیاری خواهشا حرف نزن ببخشید 500 تا رای مثبت اوردی من به شخصه شک دارم در سطح سواد و درک علوم سیاسی امثال شما
    • ساجدی A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      76 50
      جناب آقای شریعتمداری عزیز انتخابات ریاست جمهوری بشاراسد درراه است ..انتخابات نوری المالکی هم کمک کردیم برگزارشد ودرتهران وشهرستانهاصندوقهای برای پارلمانی عراق بود ..حال انتخابات افغانستان حدوددومیلیون برادرافغانی هم درایران ساماندهی کنیم فردابورکینافاسو وبرونئی هم هست .برادربزرگواربرادرحسین چراغی که برخانه رواست برمسجدحرامست. خبرانلاین خواهشا نظرات کاربرانت راباسعه صدرمنتشرکن ماهم ایرانی دودوستدارآبادانی ایران هستیم .موفق باشید
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      87 12
      آفرین به این حاج حسین که ریزبینانه همه امور همسایگان را در جهت منافع ملی ایران موشکافی میکنه.... همه مردم ایران سیر و در رفاهند حالا مونده یک کم خرج همسایه کنند.... آقای محترم انگار موضوعی نمونده شما بهش گیر بدی متوسل شدی به انتخابات افغانستان....
    • آرش IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      24 98
      به امید روزی که بتوانیم مردم سالاری دینی رو در کل جهان نهادینه کنیم و جهانیان رو از این بدبختی و گمراهی که در آن به سر میبرند نجات دهیم با مدیریت جهانی.
    • ناشناس A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      67 12
      به جای انتقاد به دولت محبوب میشه به حضور این همه افغانی در ایران انتقادکنند؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      ارتباط احمدزی با جورج سورس را افشا کنید
    • بی نام AU ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      اتفاقا یکبار کیهان درست گفته باشه همینه
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    159 7
    چند نکته از این مقاله به نظرم رسید: 1 اول اینکه باید دولت افغانستان این درخواست رو از ایران داشته باشه تا دولت ایران انتخابات رو برگزار کنه و ثانیا ایران باید مجوز بده به ناظران بین المللی طبق قانون انتخابات افغانستان. حال که دولت افغانستان درخواست نداده ایران باید به زور این انتخابات رو برگزار کنه؟ 2 دوم اینکه اعلام کردید در ایران 2.5 میلیون افغانی حضور دارن. ایا تمامی این افراد دسترسی به سفارت افغانستان رو دارن که بتونن رای بدن؟ و دیگه اینکه ایا همه این افراد واجد شرایط رای دادن هستند و بین آنها نوجوان و کودک وجود نداره؟ در کل اینکه دوستان کیهانی و سایر وابستگان فقط دنبال بهانه برای کوبوندن دولتیان هستند و متاسفانه بدون فکر و تامل هر چیزی که می بینند رو خام و نپخته می نویسند
    • saeed A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      24 4
      واقعا به قدري مقاله كيهان سطحي و مسخرس كه ارزش پاسخ دادن هم نداره.
  • یدالله A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    کیهان فقط دنبال ایراد گرفتن از این دولت نباش . ای کاش زمان احمدی نژاد هم به جای حمایت از بی سامانی ، همین قدر ایرادگیر بودی .
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    چرا میگید 2/5 میلیون؟ به غیر از بچه ها بیشتر اینها غیر قانونی در ایران هستند چگونه در رای گیری شرکت کننده وقتی مدارک قانونی در ایران ندارند . اگر هم مدارک قانونی داده شود یعنی ما از ورود و اقامت غیر قانونی ها حمایت می کنیم. امکان تحقق ندارد . نهایت 400 500 هزار نفر افغانی در ایران واجد شرایط رای دادن هستند.
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      67 23
      اتباع یک کشور با مدارک شناسایی کشور متبوع رای میدهند.
    • مهدی A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      25 2
      اکثر افغانیهای داخل ایران همون مدرک شناسایی کشور خودشونم ندارن،چون مدارک شناسایی افغانستان برمیگرده به بعد از حمله امریکا به طالبان که افغانیهای ایران خیلی سال ها قبل تر وارد ایران شده بودن
    • محسن A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      21 5
      گل گفتی. هدف فقط خرده گرفتن از دولت و انداختن سنگ به هر بهانه ای هر چند کوچکه جلوی پای مسئولینه. الان که هیچ دخالتی دولت نمی کنه تو سطح بین الملل میگن دخالت در مسائل داخلی افغانستان وای به حال اون موقعی که بخواد برای پیروزی نامزد خواصی همچین اقدامی بکنه. واقعا برا کیهان متاسفام که بدون اطلاعات درست اقدام به نشر مغرضانه مطالب می کنه. مردم آگاه هستن بیدار شو کیهان
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    98 4
    باشه.
  • ایرانی بیکار IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    به عنوان یک ایرانی راضی نیستم پولهای کشورم حیف و میل شود .
  • سجاد A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    131 5
    اگر همه ی این 2.5 میلیون افغان هم به عبدالله عبدالله رای میدادند باز آراء عبدالله میشد 49 درصد و انتخابات میرفت به دور دوم. واقعا محاسبه ش انقد برای دوستان سخته؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      20 3
      به فرض که عبدا... با 51 در صد آرا انتخاب می شد باز همین آقای کیهان نمیومد بگه که 51 درصد هم شد رای
  • بی نام AU ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    این دفعه استثنائا با برادر حسین موافقم. از بعد استراتژیکی و اهمیتی که افغانستان برای ما دارد
    • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      من هم برای اولین بار در این سال های بعد از جنگ با این حرف کیهان موافقم.
    • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      17 4
      با چی موافقی؟ بعد استراتزیک دیگه چه صیغه ایه؟ اهمیت افغانستان هم برای مردم ایران چند میلیون نفر که همه جوره سربار مردم هستند نفعشون هم فقط گرفتن کار از ایرانی، مواد مخدر ، انواع جرم و جنایت، تحمیل فشار سنگین بر اقتصاد ایرانه .حالا اگه یکنفر انتخاب بشه که طرفدار ایران باشه این مشکلات حل میشه؟ قطعا نه و کلا هیچ فرقی نمیکنه .درضمن میگم یک درخواست کار برا حاج حسین بفرست باید بری تو اتاق فکر کار کنی
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    من هم از این موضوع تعجب گردم. ما باید به روند دموکراسی در افغانستان کمک کنیم.
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      6 30
      اینهایی که منفی دادند یعنی با کمک به گسترش دموکراسی در افغانستان مخالفند.به بیان دیگر ظاهرا با طالبان بیشتر جورند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    95 4
    برادر حسین نکند افغانستان را جز ایران می داند که به دولت انتقاد می کند که چرا برای شرکت افغانها در انتخاباتشان فعالیت نکرده مگر در هنگام انتخابات ریاست جمهوری ایران که شعبی از ان هم در نمایندگی های سیاسی ایران در سایر کشور ها دایر می شود دولتهای ان کشورها به ایرانیان ساکن انجا می گویند بروید رای بدهید که حالا ایشان انتظار دارنند که ایران در انتخابات افغانستان دخالت کند در حالی که فراهم کردن زمینه رای دادن افغانها بر عهده ان کشور و سفارت ان کشور در ایران است نه وزارت کشور ایران
  • جواد A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    30 96
    در عالم سیاست باید استراتژی داشت همانطور که امریکا داره کسایی که میگن افغانستان به ما چه مردم ما گرسنه ان ساده اندیشن و سرشون کردن زیر برفامیدوارم نظرمو بزارید
    • iraj IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      20 4
      دوست محترم در عالم سیاست باید پول هم داشت سرانه در آمد سالانه آمریکایها با ما را مقایسه کن بعد هم در آمد و گردش مالی اقتصاد آمریکا رو.فقط یک قلم بودجه نظامی آمریکا حدود 700میلیارد دلار است که تقریباً هفت برابر بودجه کل ایران است.
  • بی نام AE ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    8 4
    همه ایرانیان هم اگه به عبدالله عبدالله رای بدن بازم بر کرسی ریاست نمی شینه. چون عبدالله عبدالله دراصل تاجیک است. جلالدین فارسی را فراموش کردی حسین خان. اطلاعات در مورد افغانها خیلی ضعیف برو مطالعه کن.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    16 1
    این همجنس بازی چیه که تو همه تحلیل های این روزها دیده می شه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    10 3
    بابا دم شریعتمداری و دارو دستش گرم که هوای افغانی ها رو دارند ولی تاریخ یادش نمیره همین اقای داییه داغتر از مادر تیتر روزنامش این بود که چرا کارگران افغانی در ایران بر کارگران ایرانی ترجیح دارد.
  • ایرانی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    15 6
    چند صد سال پیش، سرزمینی بود به نام خراسان، که مردمانش از پیشگامان تکلم و نوشتن به زبان فارسی بودند، اصلا جایگاه اصلی زبان فارسی بود، یعنی زبان فارسی آنجا شکل گرفت،،، ولی وقتی همه ی ما در خواب سنگین قرون بودیم، دشمنان فرهنگ و هویت ما، تکه پاره اش کردند، سمرقند و بخارایش را به ازبکان دادند، در قندهارش دیگر کسی به زبان فارسی سخن نمیگوید، نامش زیبای خراسان را نیز بر نتافتند و افغانستانش خواندند... قرار را نیز برین گذاشتند که آنفدر از هم بیگانه شویم ، که برادری دیرینمان و همخونی و همزبانی ایمان را از یاد ببریم.. اروز آن خراسان دیرین، افغانستان امروز در بزنگاه تاریخی خود است، بریدن از ایران و فرهنگ فارسی و فارسی زدایی یا همگرایی با سرزمین مادری.ببخشید حواسم نبود یارانه برای ما مهم تر ازین حرفهاست
  • رضا IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    15 3
    اقا جان دستور بدید اونایی که از یارانه انصراف دادن پولش صرف ابادانی افغانستان بشه تا حاج حسین خوشحال باشه
  • پارسا A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    13 19
    این دفعه با کیهان موافقم... آیا فکر میکنیم وقتی فردوسی گفت: چو ایران نباید تن من مباد،، منظورش همین نقشه ی گربه شکل امروز بوده؟ نه دوستان عزیز، منظور او از ایران ، ایران تاریخی است، ایرانی که بلخ و کابلستان جزیی ازان است... دستهای استعمار با ما چه کرده که چنین از خود بی گانه و ناآگاه شده ایم،، بی دلیل نیست صدها سال است، حوزه ی فرهنگ و تمدنی ایرانی و فارسی کوچکتر و کوچکتر میشود. دوستان انتخابات امروز افغانستان مرحله ای تاریخ ساز است، یعنی مقابله ی دو جبهه ی ایران دوست و فارسی زبان با جبهه ی ایران ستیز و فارسی ستیز است،، امروز ازبکها و پشتون ها با هم متحد شده اند در یک سمت هستند و فارسی زبانان و ایران گرایان در سمت دیگر،، آنوقت ما نگران یارانه مان هستیم...خبر آنلاین منتشر کن
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    15 2
    شریعتمداری ۰۰۰۰۰قبل از نوشتن یکم فکر کنی جای دوری نمیره۰۰۰ میخای با موضوعات روز خلاقیت نشون بدی۰۰۰حداقل یکم تجزیه و تحلیل کن بعد
  • هادی A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    9 6
    من تو شهری زندگی می کنم که پر از اتباع افغانی غیر قانونی و بسیار پر ضرر و پررو هستم و آرزوم اینه که هر چه زود تر اونها کشور ما رو ترک کنند تا ما بتونیم یه نفس راحت تو کشور خودمون بکشیم.
  • علی RO ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    10 6
    آخه موندم از دست بعضی ها درسته حرف کیهان غیر قابل قبول... ولی باید اوضاع افغانستان با این موقعیت استراتژیکی که داره برای ما مهم باشه عزیزان. هزاران مشکل داریم میدونم ولی نباید ساده اندیش باشیم میدونم منفی میدید چون جامعه مون داره رو به نابودی میره
  • nashenas AM ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    11 4
    ما باید حرص افغانها را هم بخوریم؟کیهان هم از هر چیزی برای انتقاد از روحانی استفاده می‌کنهواقعاً مسخرس
  • بی نام RO ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    10 2
    به احتمال زياد عبدالله كه وزير خارجه سابق هست رئيس جمهور خواهد شد چون زلمى رسول كه نفر سوم شد و ١١.٥ درصد راى داشت در دور دوم از عبدالله حمايت مى كنه در ضمن اين حرفايى هم كه در مورد اضرف غنى كه وزير سابق ماليه و از اقتصاددانان صنزوق بين المللى پول هست مثل بسيارى از حرف هاى حاج حسين ساخته و پرداخته ذهن بيمار ايشون هست و مثل هميشه بدون مدرك صحبت كردند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    19 2
    بعد آقای شریعتمداری از کجا میدانستند افغانی های ایران به عبد الله عبدالله رای میدهند؟؟؟ سواد آماری ندارند یا چی؟
  • بابک IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    10 15
    متاسفم که در بیشتر نظرات مردم، رگه هایی از نژاد پرستی به چشم میاد.
  • علی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    7 1
    آقای شریعتمداری،اطمینان داری که اگر دولت این حرکت غیر استراتژیک را انجام میداد،دوستان در مجلس دست روی دست میگذاشتند،و
  • iraj IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    32 2
    حالا باز خوبه نگفته : تمامی ملت ایران خواستار برگزاری انتخابات افغانها در ایران بودند.
  • بهنام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    29 3
    روزنامه کیهان برای تمیز کردن شیشه پنجره عالی توصیه میکنم برای این کار از کیهان استفاده کنید
  • negar IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    11 4
    آقای شریعت رای مردم افغانستان هر چی هست بهتره بهش احترام بزاری و اینقدر جوش نزنی
  • نیما الیاس A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    22 7
    تنها روزنامه رسمی کشور که شیشه ها را برق می اندازد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    8 6
    اصلا با کیهان موافق نیستم اما هر کشوری برای حفظ قدرت منطقه ایش باید خرج کنه و ریسک کنه...در این مورد خاص با کیهان موافقم....عربستان و امریکا مگه کم خرج میکنند...خیلی بی عقلی هست ایران ساکت بشینه تا حوزه های نفوذشو ازش بگیرند...
  • میلاد A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    24 3
    واقعا تقلب در انتخابات از همین تفکرات نشات میگیره.مثلا ما به این 2.5 میلیون نفر بگیم به زور به عبداله رای بدین؟؟؟در ضمنآقای عبدالله تفکرات بسیار نزدیکی به اصلاح طلبان دارن
  • حمید IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    14 1
    من که به سختی میتوانم از کسی حمایت کنم که حسین اقا ازش حمایت میکنه
  • محمد IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    17 1
    آقای شریعتمداری شما علم غیب داری که اون 2/5 میلیون نفر به عبدالله رای میدن؟
  • پژمان A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    12 5
    نه اینکه تو اینجا هرکس میاد سالمه و هیچ ایرادی نداره و فقط فکر مردم کشورشه حالا هی شما از احمدزی ایراد بگیرید که ادم درستی نیست، کمتر فتنه کنید تو مسایل کشورهای دیگه یه کم هم خودتونو اصلاح کنید.
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    8 14
    تجربه نشون داده در هر کشوری از منطقه که پای امریکایی ها باز شده امنیت آن کشور بشدت پایین اومده البته سیاست آمریکایی ها همین است . به اوضاع عراق پاکستان سوریه مصر نگاهی بیندازید . امنیت منطقه امنیت ایران را هم تامین میکنه . اگه ثروتمند باشی ولی امنیت نداشته باشی ارزشی ندارد . بنابراین به نفع همه ماست که پای امریکاییها و بطور کلی بیگانگان از مملکت و منطقه قطع بشه . بطور حتم اونا بیشتر دنبال منافع خودشون هستند تا ما .
  • محمد US ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    17 3
    اقای شریعتمداری شما خودت از افغانی ها وکالت میگرفتی و واسشون رای میدادی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 33
    حمایت از دولت عبد الله عبدالله حمایت از اسلام است وبس
  • reza A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    17 2
    حاجى مىخاى انتخابات اونجا رو مهندسى کنى
  • ناشناس A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    15 9
    2/5میلیون حتما 2/5میلیون شغل رو در کشور اشغال کرده اند.بابا بیرونشون کنید ...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    11 4
    بد نیست طرح خوبیه / صندوق رای بگذاریم هر کس آمد پای صندوق بگیریم برگردونیمشون به افغانستان.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 2
    اول دولت افغانستان گفته بود که زمینه انتخابات را فراهم کنید ؟ اگر به دست دولت ایران است زمینه انتخابات را برای دیگر کشورها مانند پاکستان را فراهم نمایند .
  • مهدی US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    20 3
    انتشار مقالاتی اینجنین نشون میده حاج حسین چقدر سطحی به مسائل نگاه میکنه.اولا تعداد افغانی های واجد شرایط را چطور تخمین زده دوما از کجا می دونه که همه اونا به عبدالله رای می دند با توجه به اینکه تعداد نامزدها 8 نفر بوده و با توجه قومیت های مختلف همه اونا احتمال رای اوردن داشتند.به هر حال برای ایشون مصالح ملی اصلا مهم نیست براشون و فقط تخریب دولت وظیفه شونه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    33 1
    من فقط یک سوال دارم چرا هر کی که مواضعش با ما یکی نیست حتما ادم فاسد و همجنس گرا و هزار صفت این مدلی دیگه هستش؟ چرا آیا واقعا
  • کوشا A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    18 3
    دولت چی کار می کرد؟ نمی تونست آقای خاتمی و آقای هاشمی و به همراه آقای عارف بفرسته افغانستان که بعد تیتر می زدید این ها می خوان از افغانستان سهم خواهی کنند
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    15 3
    اگر شرایطش را فراهم نکرده بودند جنابعالی آقای شریعتمداری پس چطور رای دادی؟
  • باولايت IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    15 3
    سلام حاج حسين آقا خدا را شكر دولت از دست شماها خارج شد تا شما جولانگاه تاخت و حمله بي انصاف تان بيشتر و بيشتر بشه
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    12 4
    کمک کردن به برگزاری انتخابات افغانستان خوبه ولی نیت شما دخالت در نتیجه و امور کشورهای دیگست
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    18 6
    با وجود تندروهايي مانند كيهان كه از عبدالله حمايت مي كنند، احتمالاً افغاني هاي داخل ايران به احمدزي راي مي دادند. اين موضوع را آقايان كيهاني كه در خواب بسر مي برند هنوز نفهميدند
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    21 6
    کیهان از کجا میدونه اینها به عبداله عبدالله رای میدن .خبرانلاین تبلیغ کیهان را بعهده گرفته .این مزخرفات را چاپ میکنه تا مردم کیهان بخونن .،
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    7 18
    من به عنوان یک ایرانی از آمدن عبدالله عبدالله خوشحالم چرا که وقتی کیهان شریعتمداری می گوید بد است حتما خوب است
  • ایرانی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    17 5
    چه اصراری دارید از کیهان مقاله چاپ کنید؟ این همه روزنامه. این همه مقاله، این همه وبسایت، این همه نقل قول. کیهان؟؟؟ تو رو خدا روزمون رو با این دروغها و تهمتهای کیهان خرابتر نکنید. مرسی خبر
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    11 2
    بعد از اينكه موفق نشد در ايران دولت تعيين كنه دنبال دولت افغانستان است . حسين اقا تو بزرگتر از اين حرفهايي. به فكر انگليس كه نه خودمونيه به فكر آمريكا باش.
  • امیر DK ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    20 2
    آقای کیهان خیانتی که این به اصطلاح جهادی ها در حق مردم افغانستان کردند در تاریخ کم سابقه است.افغانستان رو از استانه پیشرفت به عصر حجر برگردوندند. حالا خودشون شدن مظهر دسته سوم سرمایه داری امریکایی که شما مثلا باهاش مبارزه میکنی.بعد از کجا معلوم که نتیجه اونی بشه که شما می خوای؟اگه احمدزی نتیجه رو تو ایران می برد نمیگفتی به خاطر نادانی دولت دست نشانده امریکا اومد سر کار؟
  • ایرانی A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    10 2
    حاج حسین بهانه گیرمطمئن باش اگر دولت این کار رو کرده بود هم بهونه می گرفتیدکه چرا تو این وضعیت بد اقتصادی چنینن کاری کرد ن.یادمه زمان احمدی نژاد تو هر شهر وروستایی که می رفت شهر را پر می کردن از پارچه وپرچم عکس واسم احمدی نژادوبنر وپوسترشما هم به به ،چه چه که رئیس جمهور مردمی اومده هزینه همه اینا از بیت المال خرج می شد حالا بخاطر هرچیزی گیر میدین دوات از پول بیت المال خرج کرده
  • داریوش A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    11 1
    بابا این اقای شریعتمداری نظر خودش و گفته ولش کنید دیگه توصیه های فرا منطقه ای میکنه سوادش با لا رفته رو که نداره
  • شهرام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    راستی اونجا فتنه نشد...پیراهن عثمان