چالش دولت تدبیر و امید با افراطیون همسوی داخلی و خارجی

اگر منتقدان مذاکرات هسته‌ای، دغدغه منافع ملی کشور را دارند، باید با تکیه بر عقل، انصاف و درک واقعیات کنونی جامعه ایران، تحولات منطقه ای و بین المللی همگرایی را مشی خود قرار داده و ارایه نظرات کارشناسانه، اصولی، منطقی و واقع بینانه را جایگزین حملات نیش دار و تخریبی خود نمایند.

از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با رأی مازاد بر 18 میلیون نفری حسن روحانی همواره شاهد تحرکات افراطیون داخلی و خارجی علیه تلاشهای دولت بویژه در زمینه مذاکرات هسته ای بوده ایم که این روند کماکان ادامه دارد.

افراطیون و تندروهای آمریکایی، اسراییلی و کشورهای اروپایی در دستگاههای اجرایی، تقنینی و رسانه ای به شکل گسترده ای مقامها و محتوای مذاکرات هسته ای را هدف قرار داده و در راستای کسب امتیازات بیشتر از ایران از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند و نمی کنند.
در داخل ایران نیز تندروهای شکست خورده از انتخابات 24 خرداد 1392 به صورت اعلام نشده و تلویحی عملاً با رادیکالهای خارجی همصدا و همسو شده اند تا تلاش کنند دولت تدبیر وامید را به مسیری که منجر به عدم موفقیت می‌گردد، سوق دهند و با گل آلود کردن آب، ماهی‌های مورد دلخواه خود را صید کنند و در طول نزدیک به دوسال مانده به انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی با ضعیف نشان دادن دولت مانع از ورود نمایندگان حامی دولت که می تواند ترکیبی از عقلا، میانه روها و معتدلین اصلاح طلبان و اصول گرایان باشد، شوند.
حملات نیش دار افراطیون داخلی به تیم مذاکره کننده داخلی در حالی ادامه دارد که روز گذشته 10اردیبهشت دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ در بروکسل با یکدیگر دیدار کردند تا درباره راهبرد خود نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران با یکدیگر به گفت‌و‌گو بپردازند تا خود را مهیای مذاکرات با تیم ایرانی کنند که قرار است از نیمه ماه جاری میلادی (ماه می) به منظور شروع روند تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای آغازگردد.
در حالی که کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ همۀ تلاش خود را برای حفظ یک موضع منسجم و مقتدرانه در مقابل ایران انجام می‌دهند، حجم حملات به تیم مذاکره کننده ایرانی اخیراً تا حدی در داخل کشورشدت یافته که بخش عمده توان این تیم به جای تمرکز بر موضوع مذاکرات، صرف پاسخ به این تهاجمات و انتقاد‌ها گردیده است.
درهمین حال دو محور اصلی در گروه ۱+ ۵، یعنی روسیه و آمریکا در هفته‌های اخیر تحت تاثیر تحولات اوکراین وارد مرحله جدید و جدی تری از اصطکاک شده‌اند. به رغم اینکه مقامات هر دو کشور تأکید داشته‌اند که تلاش خواهند کرد، اجازه ندهند اختلافات بر سر اوکراین، به موضع همگرایانه و واحد ۱+ ۵ در مقابل ایران ضربه وارد کند، اما با توجه به سابقه روسیه در بهره برداری از ایران به عنوان کارت بازی در معادلات منطقه ای و بین المللی نمی‌توان به این اطمینان خاطر از سوی مسکو اعتماد نمود. رفتارشناسی سیاسی روسها بیانگر آن است که آنها می توانند حتی با تنظیم سناریوهایی که در ظاهر منافع ایران را تأمین کند، سبب به هم خوردن روند عادی مذاکرات شوند و ازاین رهگذر با فرسایشی کردن مذاکرات به منافع ایران لطمه وارد کنند.
در چنین شرایطی اکثر منتقدان افراطی عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای که منافع شخصی و باندی خود را بر منافع ملی کشور ارجح می شمارند، تضعیف اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی و طرح موضوعات انحرافی را جایگزین نقدهای منصفانه و توصیه های راهبردی نموده و با تمام امکانات و توان، اساس توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در ژنو را آماج تهاجمات خود قرار داده‌اند.
این در حالی است که از یک سو، مقام معظم رهبری، متناوباً از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای دفاع نموده و آن‌ها را فرزندان انقلاب اسلامی نامیده‌ است و از سویی تیم ایرانی نیز همواره مساعی خود را در انجام مذاکرات با بهره گیری از ‌نطرات کار‌شناسان ذیربط مصروف نموده است.
بروز چنین رویکرد غیر کارشناسانه و مغرضانه از سوی مخالفان دولت تدبیر وامید در حالی صورت می گیرد که آنها در دوره دولت احمدی نژاد که با اقدامات غیر اصولی وغیر منطقی خود زیانهای جبران ناپذیری به منافع ملی کشور وارد نمود، سکوت اختیار کرده بودند و نمی خواهند، منصفانه به این موضوع اعتراف کنند که این دولتهای نهم ودهم بود که کشور را به جایی رساند که دولت یازدهم گریزی از انجام مذاکره و تلاش برای توافق ژنو وادامه روند کنونی نداشت.
اگر منتقدان مذاکرات هسته‌ای که رفتارهایشان بیشتر به رفتار مخالفان شبیه است تا منتقدان، دغدغه منافع ملی کشور را دارند، باید با تکیه بر عقل، انصاف و درک واقعیات کنونی جامعه ایران، تحولات منطقه ای و بین المللی همگرایی را مشی خود قرار داده و ارایه نظرات کارشناسانه، اصولی، منطقی و واقع بینانه را جایگزین حملات نیش دار و تخریبی خود نمایند.
تأمل بارتر اینکه در حالی مخالفان داخلی وخارجی دولت تدبیر وامید خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته با یکدیگر همسو وهمگرا شده اند که این روزها عربستان سعودی برای نخستین بار موشک‌های بالیستیک میان‌برد خود را به نمایش عمومی گذاشت؛ اقدامی که به باور اکثر ناظران آنها وکار‌شناسان، هدف اصلی آن ایران است. (گفته می‌شود موشک‌های موسوم به "دانفنگ ۳" که روز سه شنبه 10اردیبهشت در جریان یک رزمایش در ریاض به نمایش گذاشته شد، در سال ۱۹۸۷ از کشور چین خریداری شده است(
این اقدام عربستان می تواند تداعی گر این نکته باشد که ریاض که مخالف پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران با 5+1و توافق ژنو بود، با هدف تحت تاثیرقرار دادن مذاکرات پیش رو در نیمه ماه می و تضعیف موقعیت ایران در این مذاکرات که با هدف تهیه پیش نویس متن توافق نهایی انجام خواهد شد، مبادرت به چنین تقلایی نموده است، بویژه آنکه این اقدام پس از سفر اخیر باراک اوباما به عربستان سعودی صورت گرفته است.
توضیح اینکه عربستان سعودی ‌نخستین کشور خاورمیانه است که این موشک‌های پیشرفته و قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خود را در رژه پایانی رزمایشی تحت عنوان "سیف عبدالله " در پایگاهی نظامی در شهر حفر الباطن به نمایش عمومی در‌آورده است. حفرالباطن در نقطه تلاقی مرزهای عربستان سعودی، کویت و عراق قرار دارد. موشک دنگ‌فنگ ۳ به زبان چینی به معنای باد شرق است. این ‌موشک دوربرد با سوخت مایع DF-۳ کار می کند و 2650کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهکی به وزن 2150 کیلوگرم است.
این رزمایش 130هزارنفری که موشک مذکور در جریان آن نمایانده شد در استان شرقی عربستان در پایگاه نظامی ملک خالد و در شهر حفر الباطن که در مقابل ایران و عراق قرار دارد، برگزارشد که می تواند پیامی ازسوی ریاض به این دو کشور شیعی تلقی گردد. برگزاری این رزمایش با نهمین سالگرد به تخت پادشاهی رسیدن ملک عبدالله تنظیم شده بود. لازم به ذکراست که این موشک‌ها در چین به کلاهک هسته‌ای مسلح هستند و خرید آن‌ها با وساطت شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر پیشین عربستان در آمریکا انجام شده بود و پس از آگاهی آمریکا از موضوع استقرار این موشک‌ها در سیلوهای عربستان، آن‌ها به امریکا تضمین دادند که این موشک‌ها به کلاهک هسته‌ای مسلح نیستند.
از آنجا که در این مانور نظامی، علاوه بر جمعی از مقامات عربستانی و خارجی، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان بر آن نظارت داشت و ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان، حمد بن خلیفه شاه بحرین و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز حضور داشتند و همچنین روشن بودن مواضع بحرین و امارات متحده عربی نسبت به ایران، می‌توان به رویکرد غیردوستانه ریاض نسبت به کشورمان بیشتر پی برد. ناظران معتقدند این نمایش می‌تواند پیش‌نمایش یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه باشد.
دبکا سایت اسراییلی در این باره می نویسد این نمایش عمومی به معنای اعلام عمومی این مسأله است که عربستان سعودی، موشکی قادر به حمل کلاهک هسته‌ای‌ دارد و آماده است، آن را علیه ایران بکار برد. دبکا همچنین مدعی شده ‌که نمایش این موشک به نسبت قدیمی، این پیام را نیز در بر دارد که عربستان نسخه جدید‌تر آن را به دست آورده است. منابع اطلاعاتی مدعی شده‌اند که هیأتی عربستانی در بازدید اخیر از پکن، موضوع خرید موشک DF-۲۱ را مورد مذاکره قرار داده‌اند که هرچند 1700 کیلومتر برد دارد، اما ‌به مراتب دقیق‌تر است. تصاویر ماهواره‌ای که در تیرماه سال گذشته از عربستان سعودی منتشر شد، بیانگر آن بود که سکوهای پرتاب موشک در یک پایگاه موشکی تازه راه‌اندازی شده این کشور، به سوی ایران و نیز سرزمین‌های اشغالی جهت‌گیری شده است.
نهایت اینکه:
عربستان که مدعی رهبری جهان اسلام است، با چراغ سبز امریکا و کمکهای چین و پاکستان به موشک بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد دست یافته است و از حکومت نظامیان در مصر و دیکتاتوری بحرین حمایت میکند و به جز قطر و دولت سوریه با دیگر کشورهای عربی روابط نزدیک دارد و برآنها تاثیرگذاراست.
در این شرایط تهران باید به موازات کاهش تنش با عربستان، بحرین و امارات با قطر، ترکیه و عمان مناسبات خود را نزدیکتر نماید و در جهت پیشبرد مذاکرات هسته ای با غربیها گامهای جدی خود را جدی تر نماید و با واشنگتن نیز مذاکرات پیرامون مسایل مهم منطقه ای بویژه در مورد سوریه را کلید بزند و مانع از ایجاد خلایی شود که بازیگران منطقه ای ازآن به زیان ایران بهره برداری کنند.
در شرایط فعلی کاهش هزینه های سیاست خارجی و افزایش سود حاصله از روابط با سایرکشورها حول محور منافع ملی باید در سرلوحه اهداف خارجی کشور باشد. دراین میان تقویت روابط با همه کشورهای پیرامون و دیگر کشورها با درنظر داشتن اولویتها بیش از پیش ضروری است.

برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 2
    افراطی ترین اصولگرا احمدی نژاده و افراطی ترین اصلاح طلب خاتمی هست.............
  • مرتضی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    عالی بود
  • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 1
    افراطی، فتنه گر است.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    1 2
    با رفت و آمد میتوان همه این تنش ها را حل کرد نه با نشان دادن سلاح۰۰۰وقتی ما نشان میدهیم آنها هم همین کار را انجام میدهند
  • سام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    3 1
    بی شک افراطیون وطنی هرگزدغدغه منافع ملی رانداشتند وندارند