پیل 50 با وجود کوچک و کم وزن بودن هنوز در بازار پررقابت «ترین»های خودرو توان رقابت ندارد

نسرین خسروشاهی: پیل 50 کوچکترین خودرویی که ممکن است در جاده‌‌ دیده شود بین دو ون در خیابانی در لندن پارک شده است. این خودرو اولین بار در سال 1962 در نمایشگاه موتور لندن به نمایش گذاشته شد.

پیل 50  با یک متر و 34 سانتی‌متر طول و 99 سانتی‌متر عرض سرعتی حدود 38 مایل بر ساعت دارد. پیل 50 دنده معکوس ندارد ولی از آنجا که وزن آن حدود 59 کیلوگرم است به راحتی با دست پارک می‌شود که این برای خیابان‌های پرتردد که کمتر فضایی برای پارک خودروهای معمولی دارند مزیتی است. در سال 1962 این ماشین به تمام نقاط دنیا از جمله آمریکا فرستاده شد.نام این خودرو که بیشتر شبیه موتور است در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده و هم اکنون تنها دو عدد از آن باقی مانده که یکی در موزه لندن است و دیگری در اختیار یک خانواده قرار دارد.

از آنجا که صنعت خودرو یکی از بزرگترین صنایع جهان است و مانند سایر صنایع رقابت در آن در جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش کارآیی و البته غلبه بر مشکلات زیست محیطی است با رهسپار شدن پیل 50 به موزه  قطعا اتفاقات مهم دیگری در این صنعت افتاده است.

در حال حاضر شرکت تویوتا خودرویی وارد بازار کرده که عنوان کوچکترین خودروی چهار نفره را یدک می‌کشد.به گفته تویوتا موتورز طول این خودرو  که IQ نام دارد از مینی‌خودروها هم کمتر است. با وجود کاهش میزان فروش خودرو به سبب افزایش قیمت بنزین و بحران مالی در جهان، بازار فروش خودروهای کوچک تقریبا ثابت مانده است.

به همه اینها اضافه کنید خودروهای الکتریکی را که طرفداران محیط زیست را با خود همراه کرده است.

مهم‌ترین ویژگی خودروهای الکتریکی عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی و نداشتن آلودگی است. هم اکنون کوچکترین خودروی برقی جهان 150 کیلوگرم وزن دارد و  ساخت ژاپن است. CEO  کارخانه دیگری که تلاش می‌کند تا خودروهای الکتریکی نظیر این را بسازد بیان کرده که تنها قادر به ساخت خودرویی با وزن 300 کیلو گرم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =