رییس سازمان خصوصی سازی در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با کاهش واگذاری ها طی چند ماه اخیر توضیح می دهد.

 

محمد هیراد حاتمی: بحران اقتصادی که در حال حاضر چندین ماه از آغاز آن می گذرد، هنوز شروع نشده بود که وزیر کار و امور اجتماعی به انتقاد از روند واگذاری های صورت گرفته پرداخت. محمد جهرمی در نخستین روز های تیر سال جاری و در چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، انتقاد های خود از روند اجرای اصل 44 را به شکلی جدی مطرح کرد تا این بار یکی از مردان اقتصادی دولت، منتقد این اقدام لقب گرفته باشد: " واگذاری چند کارخانه تصدی دولت را کم نکرده و بخش خصوصی را نیز ضعیف تر کرده است و دولت برای توانمندسازی بخش خصوصی باید حاکمیت و تصدی گری دولت را تفکیک و رویکردهای یارانه ای را به سمت توانمندسازی بخش خصوصی هدایت کند. بنگاه ها و سازمان های دولتی اگر خود را با شرایط هماهنگ نکنند، نمی توانند به حیات خود ادامه دهند. منابع انسانی بنگاه ها نیز بعضاً بی مسوولیت هستند و کاری به هدف سازمان ندارند."

 این انتقادات توسط یکی از وزرای دولت نهم مطرح شد که وی را یکی از موثرترین مردان اقتصادی دولت نام نهاده اند : " تا زمانی که نگرش و رویکرد مدیران دولتی و منابع انسانی را تغییر ندهیم، خصوصی سازی تحقق نمی یابد. "

دو ماه از این انتقادات وزیر کار و امور اجتماعی نگذشته بود که جهان در گیر بحران مالی گسترده ای شد و به این ترتیب فصل تازه ای در اقتصاد کشور ها پدید آمد. موضوعی که  غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی آن را مهم ترین دلیل کاهش واگذاری ها طی چند ماه اخیر عنوان می کند: " بحران جهانی بر واگذاری های ما اثر گذار بوده است. "

کرد زنگنه در گفت و گو با خبر آنلاین به این نکته اشاره کرد که نمی توان تاثیر بحران اقتصادی بر بورس ایران را نادیده گرفت: " مطمئنا وضعیت بورس بر روند واگذاری ها اثر گذاشته است و روند واگذاری ها را کند کرده است. "

وی در بخش دیگری از گفته های خود به افت شاخص های بورس اشاره کرد و گفت : " واقعیت این است که شاخص های بورس در داخل کشور کاهش پیدا کرد. در این شرایط بازار اشباع شد و به این ترتیب نباید انتظار رشد واگذاری ها را داشته باشیم. "

رییس سازمان خصوصی سازی به نقش عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفته های خود را اینگونه ادامه داد: " بازار شامل عرضه و تقاضا است. هنگامیکه تقاضا وجود نداشته باشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که عرضه را انجام دهیم. به عبارت دیگر می توان گفت وقتی تقاضا ضعیف باشد طبیعی است که این موضوع بر روی عرضه هم اثر گذار خواهد بود. "

وی گفته های خود در رابطه با تاثیر بحران اقتصادی بر روند واگذاری ها را به این شکل تکمیل کرد: " با توجه بحران اقتصادی جهان، بورس کشور در نیمه دوم سال تحت تاثیر قرار گرفت و روند واگذاریها کند شد اما با بهبود شاخص ها، دوباره عادی شده است. "  

کرد زنگنه اعتقاد دارد که در حال حاضر بورس وضعیت مناسبی پیدا کرده است و برای این گفته خود واگذاری بانک ها را دلیل  آورد: " در حال حاضر خوشبختانه بورس وضعیت خوبی پیدا کرده است و ما هم دوباره فعالیت های خودمان را آغاز کردیم. در همین راستا واگذاری بانک ها را آغاز کردیم؛ به طوریکه 4 شنبه این هفته جلسه واگذاری بانک ملت بر گزار می شود و هفته آینده هم کار واگذاری آن را انجام خواهیم داد. "

رییس سازمان خصوصی کشور در رابطه با واگذاری سایر بانک های کشور نیز عنوان کرد این اقدام پس از واگذاری 5 درصدی سهام بانک ملت صورت خواهد گرفت: " برنامه ما این است که به تدریج بعد از واگذاری 5 درصد سهام بانک ملت، شرایط را بسنجیم و بقیه بانکها را به تدریج وارد بورس کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =