شب گذشته مراسم بزرگداشت مردی برگزار شد که خودش می گفت ناگهان هفتاد ساله شد ولی با این حال کارهای زیادی هست که هنوز انجام نداده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی، در کانون زبان پارسی و به همت مجله بخارا برگزار شد و تنوع چهره هایی که در این مراسم حضور داشتند، نشان از گستردگی ارتباطات این کارگردان با اهالی ادبیات، موسیقی و سینما داشت.

داریوش شایگان، شهرام ناظری، بهروز افخمی، اکبر زنجانپور، هوشنگ گلمکانی، جعفر والی، جواد مجابی، احمد پوری، احمد طالبی نژاد، فخرالدین فخرالدینی، محمدرضا فروتن و ... از جمله کسانی بودند که دور هم جمع شدند تا مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی را برگزار کنند.

مشایخی: فکر می کردیم محال است «قیصر» بفروشد

نخستین سخنران این مراسم اما جمشید مشایخی بود. کسی که می گفت عاشق مسعود کیمیایی است و سابقه دوستی اش با او به قدمت فیلم «قیصر» است. نخستین تجربه مشترک آن دو: « اولین بار کیمیایی فیلمی را کارگردانی کرد که یک ضدقهرمان نقش اصلی آن را به عهده داشت و ما فکر می‌کردیم محال است این فیلم مشتری داشته باشد اما برعکس شد. دلیل این بود که در جامعه عدالت وجود نداشت.»

مشایخی گفت که کیمیایی هرگز فیلم هایش را به جشنواره های خارجی ندارد، ولی اگر می داد: «اطمینان دارم جوایز بزرگی کسب می کرد. اما او فقط به نظر ملت بزرگ ایران و فرهیختگان آن اکتفا کرد.»

او در پایان سخنان خود با تشکر از علی دهباشی که بانی مراسم بود، این بیت حافظ را «گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی» به کیمیایی،‌ دهباشی و دیگر هنرمندان داخل و خارج ایران از جمله بهرام بیضایی، تقدیم کرد.

بعد از مشایخی، علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا که تاکنون شب های بزرگداشت بسیاری برای نامداران عرصه فرهنگ و هنر و اندیشه برگزار کرده، پشت تریبون رفت تا بگوید که آثار مسعود کیمیایی گواهی بر یک دوره تاریخی ملت ایران است و فیلم هایی چون «قیصر»، «گوزن ها» و «سفر سنگ» همه حکایت هایی از تیزبینی و دریافت های عمیق او در جامعه ای هستند که او در آن زندگی کرده است.

او گفت: «وجه دیگر زندگی کیمیایی توانایی او در نویسندگی است و چندین رمان و داستان و انتشار آنها گواهی بر این قضیه است.»

اکبر عالمی: کیمیایی هرگز بیشتر از چارچوب آداب معاشرت خم نشده است

اکبر عالمی منتقد و مدرس سینما، اما در سخنانش به فرش قرمزی اشاره کرد که نمی دانست چه زمانی آن را زیر پای دهباشی پهن خواهند کرد: « نمی‌دانم چه زمانی برای علی دهباشی فرش قرمز پهن می‌کنیم اما می‌دانم به زودی این کار برای دایوش شایگان انجام می‌شود.»

او گفت: «امروز نیامده‌ایم که بدون منطق کارنامه کیمیایی را ستایش کنیم،کیمیایی «قیصر» را در 27 سالگی ساخت اما الان در روزگاری زندگی می‌کنیم که زیر همین سقف و در همین مکان چهره‌هایی هستند که نامشان جاودانه می‌ماند و چه بخواهیم و چه نخواهیم مسعود کیمیایی هم از جمله کسانی است که جزو میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود.»

عالمی در ادامه با بیان اینکه چقدر خوب در ایران ما کنار هم جمع می‌شویم و این اتفاق به این معنی است که یکسری چشم عادل هست که ببیند، گفت: کجا بوده که کیمیایی بیشتر از چارچوبی که در آداب و معاشرت می‌شناسیم خم شده باشد؟ او کجا کار سفارشی ساخته است؟

او با اشاره به اینکه فیلم قیصر تا به امروز مورد مناقشه است و نیز با اشاره به صحبت‌های جمشید مشایخی درباره عدالت گفت: باید به خودمان نهیب بزنیم و حسد را از خودمان دور کنیم و کارنامه 50 سال کار سینمایی مسعود کیمیایی را به درستی ببینیم. چون نه او و نه خسرو سینایی و بهمن فرمان آرا، نه بهرام بیضایی و نه ناصر تقوایی جای کسی را تنگ نمی‌کنند.

بهروز افخمی: 50 سال است که آدم ها به کیمیایی چشم دوخته اند

از دیگر میهمانان این مراسم بهروز افخمی و همسرش مرجان شیرمحمدی هم بودند. افخمی متنی را در ستایش کیمیایی خواند که در آن نوشته شده بود: « کلمه‌های کیمیایی تصویر و داستان می‌شوند و داستان‌هایش گاهی فیلم می‌شود و گاهی رمان. نثر داستانی او، لحنی غمناک و رازگونه دارد و در قلم او زهری است که کم کم خواننده را به حالتی از نیمه هوشیاری می‌برد. مهترین فیلم‌های کیمیایی تماشاگر را هم نیمه هوشیار می‌کند و برای دریافت کارهای او باید خواب و بیدار باشید، چون آدم‌های خود او هم، خواب و بیدارند و زیاد راه می‌روند.»

او به رابطه آثار کیمیایی با شهر «تهران» هم اشاره کرد آنجا که گفت: « نام بیشتر شهرهای داستان‌های کیمیایی تهران است، تهران او خسته و بیمار است و خواب و خاطره دارد، تهران او سالن‌های سینمایی متروکه و خیابان‌های تاریک و روشن دارد.»

افخمی از آدم های تهران نیز حرف زد. آدم هایی که امروز خواب و بیدار نیستند: « بیشتر آنها یا خوابِ خواب هستند یا بیدار بیدار هستند و عده ای دیگر هم اصلا نمی‌دانند که خواب و بیدار یعنی چه. از همین روست که تهران 50 سال قبل و تهران امروز خیلی شباهت دارند اما بچه‌های آن روز با بچه‌های امروز فرق می‌کنند.»

افخمی ادامه داد: «الان بیش از 50 سال است که برخی او را یا از گوشه چشم می‌بینیند یا وانمود می‌کنند که نمی‌بینند، بعضی‌ها او را با حسرت می‌بینند و آرزو می‌کنند که فیلم آتشفشانی بسازد.»

او در پایان گفت: «کیمیایی فیلم می‌سازد و رمان می‌نویسند اما بالاتر از همه، کیمیایی است او آن فیلم و رمان را "کیمیایی" می‌کند پس همان بهتر از گوشه چشم نگاه کنید و آرزو کنید تا یک رمان و یک فیلم دیگر بسازد و شاید هم سر ذوق بیاد گردی از کیمیا در آن فوت کند.»

بعد از افخمی اما بهزاد عبدی آهنگساز فیلم «متروپل» پشت تریبون رفت تا درباره دانش کیمیایی در حوزه  موسیقی سخن بگوید: « مسعود کیمیایی موسیقی را به ذات، خوب می‌شناسد و آن را می‌فهمد او همچنین بیان کرد، موسیقی فیلم‌های او به هیچ وجه خودنمایی نمی‌کنند و حتی در فیلم شنیده نمی‌شود، اما سی‌دی آنها فروخته می‌شود این در حالی است که الان موجی آمده که کم کم حذف می‌کند و موسیقی را خیلی ساده و بدون ملودی می‌کند. اما ما هرگاه به فیلم قیصر فکر کنیم موسیقی‌ آن به خاطرمان می‌آید.»

نمایش تصاویری گزیده از فیلم های مسعود کیمیایی مثل «قیصر»، «تیغ و ابریشم»، «ردپای گرگ» و ... که با دیدن چهره بازیگران این فیلم ها از جمله بهروز وثوقی همراه بود، گیتارنوازی برادرزاده کیمیایی، کاریلا و رونمایی از فیلم مستند «وقت رو به انتهاست» ساخته بهنام یوسف پور از دیگر برنامه های این شب بزرگداشت بود.

در ادامه این مراسم هم ناظری،‌جعفر والی،‌منوچهر اسماعیلی، مرجان شیرمحمدی و فخرالدین فخرالدینی پرتره‌ی از مسعود کیمیایی را که توسط فخرالدینی تهیه شده بود به این کارگردان سینما اهدا کردند.

همه این کارها انجام شد تا سرانجام مسعود کیمیایی پشت تریبون برود و از برگزاری این مراسم تشکر کند و البته اشاره ای هم داشته باشد به رفاقت هایش. رفقایی که در این مراسم حضور داشتند: « گفوقتی به این دوستی‌ها و سال‌هایی که با هم دوست هستیم، نگاه می‌کنم،می‌بینم، با وجود اینکه همدیگر را کم می‌بینیم اما هنوز یکدیگر را دوست داریم.»

او به بهروز وثوقی هم اشاره کرد و از تاثیر او در فیلم هایش سخن گفت: « صورت بهروز را دیدید، اما آن حس دوکاره که وجود داشت، صدای منوچهر اسماعیلی است که شنیدید.»

کیمیایی همچنین گفت که: هنرمند متعلق به خودش نیست بلکه متعلق به جامعه است لذا اثر هنری را تولید می‌کند و این اثر گاهی مرز‌ها را می‌شکند و به راه خود می‌رود و حتی تبدیل به میراث گران بهای بشریت می‌شود.»

بدین ترتیب شب مسعود کیمیایی به پایان رسید. شبی که با ازحام دوستداران کیمیایی مواجه شد و کار به جایی رسید که جمعی از خبرنگاران و البته چهره هایی چون جواد طوسی، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، یونس تراکمه، شاهرخ تویسرکانی و... مراسم پشت درهای بسته و از طریق مانیتور دنبال کنند.

57244

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    74 5
    باید این باور راداشته باشیم وجود بهروزوثوقی در فیلمهای ماندگار اقای کیمیایی تاثیر زیادی در موفقیت فیلمهای ایشان داشته خاک،قیصر،گوزنها
  • فرناز IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    6 0
    همیشه همیشه "مرغ همسایه غازه"شروع آهنگسازی فیلم محمد بدست آهنگساز برنده اسکار بابا مگه خودمون لطفی نداشتیم مگه خودمون حسین علیزاده نداریم ...
  • علی A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    2 3
    جان وین جان فورد را جهانی کرد بهروز وثوق مسعود کیمیایی را جاودانه کرد.