۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۵

مدیر موزه بریتانیا در آخرین گفتگوی تلفنی خود با رئیس سازمان میراث فرهنگی از کشف دو قطعه گل نوشته منقوش به خط میخی مربوط به یکی از حکم‌های شاهنشاهی کوروش خبر داد که این قطعات برخی از نقاط از دست رفته منشور موجود در موزه بریتانیا را اصلاح می‌کند.

حمید بقایی با تشریح این اطلاعات در گفتگو با میراث آریا افزود:دو قطعه گل نوشته میخی بدست آمده توسط موزه بریتانیا با متنی که برروی منشور موجود در موزه بریتانیا وجود دارد مطابقت دارند.

به گفته معاون رئیس جمهور؛ نکته قابل تأمل در این است که با مطالعه قطعات مورد اشاره، بررسی و ترجمه قسمت‌هایی از متن منشور که از دست رفته و یا مبهم هستند آسان تر فراهم خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: نیل مک گریگور در صحبت‌های خود اشاره کرده که قطعات یاد شده به فهم بیشتر منشور کمک بسزایی می‌کنند همچنین نشان می‌دهند که بیانیه‌ای که بر روی منشور صادر شده تنها یک حکم نبوده بلکه حکمی شاهنشاهی بوده که به شکلی گسترده در تمام امپراطوری هخامنشیان آن زمان توزیع شده است.

بقایی با اشاره به تمایل مدیر موزه بریتانیا مبنی بر نمایش این دو قطعه جدید پیش از هر جای دیگری در تهران اظهار داشت: بنا بر اظهارات نیل مک گریگور قرار است این دو قطعه پس از انجام مراحل مطالعاتی همراه با منشور کوروش به تهران ارسال و به نمایش گذاشته شوند.

وی در پایان از برگزاری یک کارگاه بین‌المللی توسط موزه بریتانیا خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت کشف این دو قطعه، موزه بریتانیا در نظر دارد کارگاهی بین‌المللی با حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی برگزار کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =