۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۹
تجارت ایران شفاف می شود

کاهش تعداد طبقات تعرفه ای باعث شفاف سازی در تجارت می شود.

 

بهاره چراغی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش یک طبقه تعرفه‌ای در سال جاری خبر داده و اعلام کرده است که پایین ترین تعرفه 4 درصد و بالاترین تعرفه 100 درصد است که بر این اساس،329 قلم کالا تعرفه 100 درصدی دارند. داشتن تعرفه های بالا یکی از عواملی است که اقتصاد کشور را بیمار کرده و مانع روشن سازی در امر تجارت و واردات شده است. 

مجید رضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درمورد کاهش طبقات تعرفه​ای درگفتگو با خبرآنلاین گفت: «کاهش  تعداد طبقات تعرفه ای باعث شفاف سازی در تجارت می شود.»

وی افزود: در حال حاضر این تعرفه ها تاثیر گذار نیست زیرا این تعرفه ها نسبت به سال های قبل تغییری نکرده است و نباید انتظار داشته باشیم که به زودی شاهد تغییرات موثر باشیم.

حریری درمورد مشکلات پیش روی کاهش طبقه تعرفه ای اظهار داشت: موضوع تعرفه در کشور ما از چند منظر دارای اشکال است. یکی از این مشکلات تعداد طبقات کالاهای است که تعرفه در آنها وجود دارد. 14 طبقه بندی کالایی و تعرفه ای داریم که کاملا غلط است و باید کمتر شود. طبق سیاست های که دولت در پیش گرفته است امیدواریم که این طبقات را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: حذف مقررات اضافه و پرهزینه باید یکی از مهمترین دستور کارهای دولت برای روان سازی و پیشرفت تجارت باشد. در جوامع پیشرفته تجارت یکی از اساس دولت های قدرتمند است و امیدواریم که دولت یازدهم با برنامه ریزی مفید و کارآمد بتواند زمینه پیشرفت تجارت در کشور را مهیا کند.

 عضو نمایندگان اتاق ایران همچنین افزود: یکی از ابزار شفاف سازی در امر تجارت تعیین همین طبقات تعرفه هاست. مثلا همین ذرتی که از گمرک وارد می کنیم اگر این ذرت حیوانی باشد تعرفه حدود 4 درصد دارد و اگر انسانی باشد حدود 90 درصد است. حال فقط کافیست زمانی که این بار وارد گمرک می شود شما با مامور گمرک تبانی کنید که ذرت انسانی را به عنوان ذرت حیوانی قالب کنید به این معنا که تعرفه 90 درصدی تبدیل می شود به تعرفه 4 درصد و این موضوعات اصلا ر راستای شفاف سازی نیستند. کشور ما در دنیا جز 3 کشوری است که بیشترین تعرفه را دارد و باید این تعرفه ها کاهش پیدا کند و اگر این طرح امسال اجرا شود و بخواهیم به کشورهای بین المللی بپیوندیم می بایست معدل این تعرفه ها تا حد ممکن باید کم شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد بیطرف IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    1 0
    اون وقت اگه این تعرفه ها کاهش یابد، "برادران قاچاقچی" چگونه امرار معاش نمایند؟