۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۸

ترکیه ،یمن را بهانه خوبی می‌داند برای قدرت‌نمایی در منطقه

ترکیه باز هم برای نقش آفرینی در بحران‌های منطقه‌ای اعلام آمادگی کرد. درست در روزهایی که رابطه میان ترکیه و اسرائیل به واسطه انتقادهای صریح نخست وزیری این کشور از رهبران تل‌آویو متشنج است، ترکیه خود را برای حل بحران یمن آماده می‌کند .
احمد داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه نخستین مرد این دولت بود که از آمادگی کشورش برای کمک به دولت یمن جهت پایان دادن به بحران بین صنعاء و شبه نظامیان حوثی، سخن گفت.
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اقدام ترکیه مبنی بر میانجیگری بین دولت صنعاء و شبه نظامیان حوثی برای پایان دادن به جنگ بین دو طرف وجود دارد؟ گفت: آنکارا یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای است که مورد توجه طرف‌های ذیربط در منطقه است.

مرد شماره یک وزارت امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: ترکیه برای تحکیم صلح در یمن و حمایت از سلامت ارضی، وحدت سیاسی و پایان دادن به بحران در این کشور آمادگی کامل دارد .
به گفته این مقام ، ترکیه تنها مشورت‌هایی را با طرف‌های درگیر منطقه‌ای در خصوص شبه نظامیان حوثی در یمن انجام داده است.
پیش از این اظهارات ،رسانه‌های خارجی و رسانه‌های ترکیه گزارش‌هایی را درخصوص تلاش ترکیه ضمن هماهنگی با کشورهای منطقه جهت پایان دادن به بحران یمن از طریق ابزارهای مسالمت آمیز منتشر کرده بودند.


همزمان از یمن خبر می‌رسد که علی عبدالله صالح، رییس جمهور یمن یک تعهد کتبی از شبه نظامیان حوثی در خصوص اجرای شرط‌های پیشنهادی رییس جمهور درباره آتش بس دریافت کرده است. رییس‌جمهور یمن ضمن رد این نامه خواستار تعهد کتبی عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها در این خصوص شده است. اما با توجه به اخباری که در خصوص زخمی و کشته شدن عبدالملک الحوثی منتشر شده این تعهد توسط عبدالکریم الحوثی جانشین عبدالملک در گروه حوثی ارایه شده و رییس جمهور یمن نیز به طور اولیه با این مساله موافقت کرده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =