اقدام اعتراضی روزنامه خراسان؛ صفحه اول بدون عکس چاپ شد

ایسنا نوشت: روزنامه خراسان رضوی، شماره امروز خود را در اعتراض به برخورد با عکاسان و خبرنگارانش در جریان تهیه یک گزارش خبری بدون عکس یک منتشر کرد.

روزنامه خراسان رضوی در شماره پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه خود در اعتراض به توقیف دوربین و حذف عکس‌های کارت حافظه دوربین عکاسان و خبرنگار این روزنامه در جریان تهیه گزارش از وضعیت تخلیه فاضلاب در کشف رود، بدون عکس یک منتشر شد و تیتر زد «آقای آبفا معضل کشف رود با بگیر و ببند خبرنگار حل نمی‌شود!».

این روزنامه در گزارش خود از این واقعه خطاب به استاندار خراسان رضوی نوشت «چه اتفاقی افتاده است که با وجود هماهنگی قبلی از تهیه گزارش خبرنگار و عکاسان روزنامه خراسان به بهانه امنیتی بودن منطقه جلوگیری می‌شود، عکس‌ها رویت می‌شود و به رغم این که عکس خاصی وجود نداشته جز همان تخلیه فاضلاب که آینه و منعکس کننده کم‌کاری‌های برخی مسئولان است، از کارت حافظه دوربین خبرنگاران پاک می‌شود! جناب آقای نظری، روز گذشته تماس تلفنی ما با مدیران آبفا و نیروی انتظامی دست آخر منجر به آزادی خبرنگاران خراسان شد، اما متاسفانه مجبور شدیم برای اولین بار در طول ۱۷ سال انتشار اولین روزنامه استان، صفحه اول را بدون عکس منتشر کنیم، اما لطفاً به این موضوع ورود کنید و نگذارید فضای انتقاد سازنده و اطلاع‌رسانی که وظیفه خبرنگار است مخدوش شود».

سعید برند، معاون سردبیر روزنامه خراسان و مدیر روزنامه خراسان رضوی، در گفت‌وگویی در این خصوص، اظهار کرد: «کشف‌رود بیش از ۲۰ سال است که یکی از معضلات زیست‌محیطی مشهد محسوب می‌شود. همواره رسانه‌های مختلف در این موضوع ورود پیدا کرده و گزارش‌های مکتوب و تصویری زیادی از این معضل منتشر کرده‌اند که در مقاطع مختلف زمانی تاثیرگذار بوده و باعث شده آقایان مسئول از خواب بیدار شوند و بودجه‌ای جذب شود.»

وی افزود: «روز گذشته خبرنگار و سه عکاس برای یک گزارش معمولی از این اتفاق به منطقه کشف‌رود رفتند. حتی پیش از آن هم هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود. عکاسان در حین گزارش مشغول عکاسی بوده و خبرنگار با یکی از کارشناسان تصفیه‌خانه در حال مصاحبه بود که آقایی خود را مامور حراست معرفی می‌کند و با پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرد. ماموران نیروی انتظامی به محل گزارش رسیده و مدارک خبرنگار، عکاسان و راننده روزنامه را اخذ کرده و آنان را به پاسگاه رضویه می‌برند.»

مدیر روزنامه خراسان رضوی ادامه داد: «انتظار داشتم در همان محل گزارش که ماموران نیروی انتظامی از صحت شغلی خبرنگاران مطلع شدند موضوع ختم به خیر شود، اما متاسفانه نیروهای روابط عمومی و حراست آبفا مشهد درخواست توقیف و تحویل دوربین عکاسان را داشتند. کارت حافظه دوربین عکاسان را تحویل گرفته و در اداره آبفا مشهد عکس‌های این گزارش را حذف می‌کنند. تقریبا بیش از ۶ ساعت عکاسان روزنامه معطل شده و در کار آنان وقفه ایجاد کردند.»

برند با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی و گزارش حق خبرنگار است، تصریح کرد: «این حق را بدون هیچ دلیل منطقی از خبرنگاران ما سلب کردند. پاسخ نیروهای اداره آبفا مشهد امنیتی بودن منطقه کشف‌رود بود. اگر آن منطقه امنیتی است باید حفاظت شده باشد و یک نگهبان در آنجا حضور داشته باشد که اصلاً خودرویی وارد آن منطقه نشود. ما نیز برای این گزارش هماهنگ کرده بودیم، پس هماهنگی‌های پیش از گزارش برای چه کاری است؟»

وی بیان کرد: «پیگیری معضلات منطقه کشف‌رود را ادامه خواهیم داد. معضل کشف‌رود موضوعی نیست که با گرفتن خبرنگاران و  بگیر و ببند حل شود. شاید بتوانند کارت حافظه عکاس یک رسانه را حذف کنند، اما نمی‌توانند حافظه تاریخی یک خبرنگار را از بین ببرند. این موضوع را ادامه داده و گزارشاتی از این منطقه ارائه خواهیم داد تا معضل این منطقه زیست‌محیطی به ساماندهی برسد. فاضلابی که روزانه در این منطقه تخلیه می‌شود، سلامت مردم مشهد را به خطر می‌اندازد.»

۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    1 25
    خب حالا که چی؟؟!! عکس بزنی یا نزنی،فرقی نداره؛ مگه چه موضوع مهمی و کار می‌کنی که ادا هم در میکنی
    • علی IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      آب و فاضلاب مشهد
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    7 13
    حالا که خبرنگار و عکاس تون رو نکشتند باز هم طلبکارید ؟
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    20 2
    اینم از حاکمان اصولگرا که تاب نقد و اتتقاد ندارند
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    30 1
    فارغ از موضوع مورد اشاره و عدم اطلاع از جزئیات، یکی از مشکلات کشور اینه که برخی مسئولین فقط با " امنیتی کردن " مسائل دنبال سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی خودشون هسنن !!!
  • خسته از گرونی. IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    حالا قشنگ داریم درک میکنیم ک اعتدال گریان و اصلاح طلبها چقد جلو این دست اتفاقات با سختی وایمستادن. برا همین بود دنبال یکدست ‌کردن کامل بودن، تو این ۴ سال از این اتفاقات زیاد خواهد افتاد