وزارت بهداشت اعلام کرد؛ شناسایی دو مورد ابتلا به کرونا در ایران/ درمانی وجود ندارد، مراقب باشید

بالاخره کرونا هم در ایران شناسایی شد. این درحالی است که تا پیش از این ۱۸ کشور دنیا از شناسایی این بیماری خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کرونا تاکنون بیشترین ابتلا را در عربستان و امارات داشته است، اکنون و پس از اعلام جهانی برای دیده شدن این ویروس در ۱۸ کشور دنیا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس در کشور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر محمد مهدی گویا دراین باره گفت: 4 مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده است که 2 مورد ابتلا به آن مربوط به 2 خواهر در کرمان تایید شده است که یکی از آنها بدحال و در شرایط ویژه تحت درمان است.

به گفته او افرادی که در تماس با این 2 مورد بوده اند، در کمتر از 48 ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت های ویژه از آنها به عمل آید.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر ضمن اشاره به امکان تشخیص عفونت کرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری گفت: کلیه موارد مشکوک به بیماری عفونت MERS در مدت کمتر از 48 ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

گویا گفت: در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. همچنین درمان دارویی برای بیماری عفونت کرونا ویروس جدید تاکنون بطور قطعی در جهان پیدا نشده است.

او در ادامه در خصوص علائم بیماریMERS گفت: مبتلایان به این بیماری علائمی نظیر مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی دارند که در ادامه ممکن است دچار نارسایی کلیه، کبد و سایر دستگاه های حیاتی بدن شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری ها رعایت نکات بهداشتی را مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و بر شستشوی مرتب دست ها و رعایت آداب تنفسی تاکید کرد. افرادی که تا 2 هفته پس از بازگشت از حج دچار علائم مشکوک به این بیماری هستند باید از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.

 

عربستان، کلونی کرونا

پراکندگی بیماران مبتلا به کرونا ویروس MERS با افزوده شدن کشور آمریکا به کشورهایی که مورد مثبت این بیماری در آنها گزارش شده است به 5 قاره رسید.

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده اند.

براساس این گزارش در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کوین، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.

بیشترین موارد مبتلایان به کرونا ویروس در عربستان با 562 مورد و امارات متحده عربی با 68 مورد بوده است. 


حجاج فعلا مصون مانده اند

اما کلونی بودن عربستان در حالی است که در چهار ماه گذشته،‌ موسم عمره مفرده برای ایرانیان بوده است. با توجه به آمار وزارت بهداشت، تاکنون مورد مثبتی در جمع حجاج دیده نشده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت دراین باره گفت: دراین راستا همکاری هایی میان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت، هیئت پزشکی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی 8 ماه گذشته به منظور برنامه ریزی های دقیق و ایجاد آمادگی های لازم برای مراقبت از بیماری کرونا وجود داشته است که در نتیجه برنامه های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه های کشور و همچنین در طی ایام حضور در عربستان بصورت فعال صورت گرفته است.

گویا در ادامه از وجود تیم های پزشکی آموزش دیده در حج که وظیفه مراقبت از موارد مشکوک به عفونت MERS را بر عهده دارند خبر داد و گفت: همچنین تدارکات لازم جهت بررسی زائرین پس از بازگشت از حج نیز صورت گرفته است.

او همچنین به حجاج چنین توصیه کرد: برای زائرین تا 14 روز پس از بازگشت از حج چنانچه علائم مشکوک به عفونت کرونا ویروس داشته باشند بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم از آنها به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری خواهند شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    خب بابا نرین عربستان مجبورین؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      یکی از همکارای شوهر من گفته فامیلشون که از حج برگشته مریش شده وفوت شده
    • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      در قبول بودن زيارت آدمهايي که باعث دردسر براي مردم ميشن،شک دارم.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      24 80
      اگه تونستی جلوی آنتالیا و دبی رفتن مردم رو بگیری این رو هم می تونی
    • ایران آزاد A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      71 2
      یا باید این سفر لغو شود یا قرنطینه ی دو هفته ای بگذارند
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      15 44
      یکی از همکارای شوهر من ... این یعنی سیستم یک کلاغ چل کلاغ زنانه خداییش خود خبر گفته وارد ایران شده مرگ و میرم ویروسش داره دیگه این کامنت چیه؟؟
    • سنگ پا قزوین IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      22 69
      ظاهراً یه خانمی کامنت گذاشته که یکی از همکارای شوهرش گفته فامیلشون که از حج برگشته مریض شده وفوت شده اونوقت 66 نفر مثبت دادن 2نفر منفی یعنی 66 نفر از کاربرا همکار شوهر این خانم رو می شناختن و ایضاً این زوج رو و موضوع رو تائید کردن و 2 نفر هم منفی دادن یعنی اونام می شناختن اما گفتن ماجرا دروغه و موضوع رو تائید نمی کنن بابا اینا چه ملت بیکاری و ... ان . کاش میشد فحش آبدار گذاشت واسه اینجور مثبت و منفی دادنا .
    • چوپان IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      13 43
      خانم بی نام پس هرکس که از حج برگشت و فوت کرد مبتلا به کرونا بوده... واقعا یکی از خنده دار ترین کامنت هایی بود که خوندم...خواهش میکنم منتشر کن خبر.. خود من بخاطر نوع شغلم ماهی حداقل یکبار جده و مدینه پرواز میکنم و ماهانه با کلی زائر در ارتباطم.. دست دادن و ... تا الان که چیزی نشده ..وزارت بهداشت راست میگه زائرین ایرانی تا الان مصون بودن...
    • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      15 0
      عراق چی؟/
    • روح اله A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      14 7
      توی امارات هم تعداد مبتلایان بالا بود چرا اونجا رو نمی گی؟ ظاهرا هم مراقبت بیشتری برای حجاج هست تا مسافران امارات.
    • بی نام A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      9 12
      بابا شما ملت کی میخواهید دست از دخالت و فضولی تو کار بقیه بردارید. آقا دوست دارن برن. به شما چه؟ شما نرو تایلند که ایدز وارد نکنی.
  • علی راستگو A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    خوب بابا سفر به عربستان رو تا مدتی ممنوع کنید ؟ اگه چند وقت دلار به جیب این عربا نریزیم بخدا هیچی نمیشه .....
    • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      46 4
      عزیزم این دلاره همه همش هم تو جیب عربا نمیره هاااااااا
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    285 9
    کرمان استانی که از کمبود نیرو کادر پزشکی و بهداشتی رنج می بره
    • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      20 3
      الکی بحث رو عوض نکنید استانهای بدتر از کرمان هم داریم
    • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      10 3
      فکر کردی فقط کرمانه؟؟؟
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    419 9
    اي قوم به حج رفته، كجاييد كجاييد؟ معشوق همين جاست، بياييد بياييد سوغاتی برامون حالا کرونا میارن
    • یلدا A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      23 3
      سوغاتی برامون کرنا میارن....مرسی کلی خندیدم.....
  • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    471 5
    ترا خدا این حج عمره های چشم و هم چشمی رو ور اندازید...طرف نماز یکی در میون میخونه یا پول نداره قرض میکنه بره حج ...وقتی هم که میاد حاضر نیس قرضشو پس بده..آخه مورد داشتیم که میگم / این عادت کمک به نیازمندان رو باب کنید که چهره زشت فقر از بین بره...نه اینکه اعراب روز به روز فربه تر بشن....
    • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      6 2
      البته بعضیهاشون
    • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      38 1
      واقعا حرف دل منو زدی احسنت منم بسیاردیدم که طرف اصلا اهل نمازوروزه وخدانیست اما بخاطر چشم وهم چشمی واسم عوض کردن وبرایاداوری که منم حاجیم هرچندسال یکبار به عربستان میره.
  • مینو IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    13 1
    خدا رو شکر که این دفعه پنهان کاری وزارتخانه بهداشت طولانی تر نشد .
  • وروجک IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    21 2
    اگه به خدا اعتقاد دارین، پس باید قبول داشته باشین که خدا همه جا هست، نیازی نیست یه نفر تحت هر شرایطی بره عربستان یا عراق/نکته ای که در اینجا وجود داره اینه که بعضی ها خیال می کنن اگه برن عربستان دعاهاشون زودتر مستجاب میشه که این در واقع یه نوع تبعیض هستش/ به نظر من "خداوند" تفاوتی بین کسی که تو خونه ی خودش دعا می کنه با اون کسی که تو زیارتگاه دعا می کنه، قائل نخواهد شد
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    34 1
    سفر به عربستان را ممنوع کنید
  • حسین IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 45
    انالله وانا الیه راجعون همه ما که یه روزی میمیریم چه با این بیماری باشه یا بیماری های دیگر
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      13 1
      یعنی مسخره تر از این نظر تا حالا ندیده بودم. چه معنی میده یه روزی بالاخره میمیریم. خوبه بندازنت زیر ماشین بمیری، بعد بگن یه روزی بالاخره می مرد دیگه حالا چه فرقی زیر ماشین باشه یا براثر کهولت سن.
    • جیم جارموش IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      22 3
      آره همه یه روزی میمیرن ولی دلیلی هم ندهره به استقبال مرگ بریم آقای عزیز
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    16 3
    دیروز رفته بودم قصابی یکی از دوستاش اومد دنبال ادرار شتر میگشت و میگفت برادرش بعد از برگشت از عمره توی کما رفته و بیمارستانهای قم جوابش کردن و یکی گفته داروش فقط ادرار شتره. قصابه هم زنگ میزد به قلعه دارها که بتونه کمکش کنه. برام عجیب بود که کرونا به قم هم رسیده؟
  • عسل A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    7 2
    چشم اداره بهداشت روشن .شما که گفتین هیچ موردی از ابتلا توی حج مشاهده نشده .حالا اینا چجوری مبتلا شدن ؟
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    6 0
    این دوتا خواهر از کجا آلوده شدن؟آیا حج رفتن؟
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    6 0
    بالاخره منشاء بیماری این دو نفر از کجا بوده ؟ از عربستان؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    33 1
    لطفا نرید عربستان بابا حد اقل به مردم رحم کنید
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 24
    ز نکات قابل توجه این بیماری این است که اکثر موارد گزارش آن در میان مراکز بهداشتی درمانی نظیر بیمارستانها رخ داده است که در فرانسه موارد ابتلا فقط در بیمارستان گزارش شده است که به نظر می رسد که عامل زمینه ای مانند بیماریهای دیگری باید وجود داشته باشد تا احتمال ابتلا انسان به این بیماری افزایش یابد . این بیمری هم مانند سارس است و خواهی نخواهی یک دوره اوج دارد و نزول.. و هر کجای جهان ممکن است به آن مبتلا شویم
  • اهل کرمان A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    31 7
    باسلام خدمت همه شما عزیزان ....این خانواده کرمانی از اقوام ما هستند ولی دکترها به ما نگفتند که این بیماری همون کرونا هستش......الآن که فهمیدم خیلی ناراحت شدم .....تنها بیمارستانی که در کرمان بخش عفونی اون میگن کار درسته بیمارستان افضلی پور هسته که اونم یه مشت دانشجوی بی سواد و پیش پا افتاده تو اون سر کارن که کرمانی ها شدن موش آزمایشگاهی برای این دانشجویان عزیز هیچ دکتری هم که جوابگو نیستش...تو رو خدا یه کاری کنید شما که میگین این همه علم پزشکی پیشرفت کرده پس کجاست این پیشرفت....حداقل برین ببینین که طب سنتی کاری میتونه بکنه یا نه اونم هنوز.............مطمین باشین اگه به بیمار ما کمک کنید انگار به خودتون و پدر و مادرتونو نسلتون و جامعتونو کشورتون کمک کردین.....التماس دعا برای شفای همه بیماران
    • سعید A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      22 1
      اول این که همه بیمارستانای دولتی دانشجوی پزشکی دارن برای آموزش و دانشجوهای پزشکی هم کار درمانی خاصی انجام نمیدن. سواد مادرزادی هم ندارن. پزشک هم از آسمون نازل نمیشه باید تربیت بشه دوم این که طب سنتی هیچ کاری نمیتونه بکنه که اگه واقعا کاری میتونست بکنه تو چند هزار سال میکرد
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    17 3
    واقعا که این حج رفتن که باعث مرگ خودت و چند نفر دیگه بشه اخه به چه درد میخوره؟ بشین توی خونت از همون جا هم میتونی خدا رو عبادت کنی نمی دونم با من موافق هستین یا نه اما بهترین جا برای شیوع بیماری و از بین بردن هر چه بیشتر مسلمانان همین مکه بود . معلوم نیست اینم دسیسه کافراس. یه ویروسی رو این طوری توی کشورا پخش میکنن. خدا لعنتشون کنه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    16 0
    خوب یکی از بیشترین موارد بیماری تو عربستان دیده شده ما هم که دسته دسته مسافر می فرستیم آنجا یعنی انتظار دارید دو ضربدر دو چهار نشه؟ لا اقل از هر کی می ره عربستان تست اجباری به هزینه خودش بگیرید وقتی بر میگرده و چند روز بعد از برگشت لطفا
  • اهل کرمان A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    10 0
    در جواب به این سوال که آیا این دو نفر کرمانی عربستان بودن یا نه بهتون بگم که این عزیزان عربستان نبودن بلکه پدر این عزیزان در بیمارستان به علت کهولت سن بستری بودن و این دو تا دخترشم کنار تخت باباشون و همراهیش بودن مثل اینکه یک نفر بیمار عربستانی حول و حوش تخت این پدره بوده که مرتبا سرفه میزده و بعد از چند روز این زن هم شروع به سرفه زدن میکنه و کم کم که منتقلش میکنن بیمارستان و الان هم حدود دو سه هفته هسته که بستری هسته و اینو بگم که سعی کنید تو مکانهای عمومی کمتر برید و حتما یه چک آپ برید و اصلا دور و بر بیمارستانها مخصوصا عفونی ها نرید...به امید روزی که واکسن این بیماری کشف و تولید بشه.یاعلی.....
  • نقی A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    7 0
    بیچاره اون دو نفر چه عذابی می کشن با بلاتکلیفی. اگر واکسن بیماری رو پیدا کنن به ایران می دنش؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    3 0
    راه پيشگيرى اين بيمارى چى هستش؟
  • فریده IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    6 0
    فکر کنم یه چند وقت دیگه تو مردن از کرونا هم رکود بزنیم.
  • بی نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    3 0
    خواهش میکنم درباره علائم این بیماری بیشتر توضیح دهید
  • مینو EU ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    4 0
    ولی صدا و سیما هم چنان داره انکار می کنه
  • کاملیا A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    5 0
    یعنی واقعا نمیتونن جلوی اینارو بگیرناین همه مردم بدبخت دارن میمیرن بازم میرن عربستاناونایی که میگن من دلم میخواد برم و دلم اونجاسو و .... دقت کنین میرین اونجا برمیگردین بقیه رو مریض می کنین دیگه خدا تو قلب آدماس بیخیال رفتن به کشورایی که کرونا دارن بشید لطفا بقیه رو هم مریض نکنین ما خودمون میخواستیم بریم دبی بخاطر کرونا نرفتیم