مجلس آینده و گروه بندی هایش به چه شکل خواهند بود؟ آیا اعتدالیون پیروز آن خواهند بود یا به دست افراطیون خواهد افتاد؟

سید صادق روحانی: چیزی که از حالا اذهان عمومی مردم ایران و به خصوص رجال سیاسی کشور را به خود در گیر کرده است که چهره مجلس آینده و ترکیب اعضای آن است. آیا مجلس آینده یک مجلس معتدل و همسو با دولت خواهد بود ، یا یک مجلس افراطی اصلاح طلبانه. برخی هم که خیلی بدبین هستند مجلس آینده را یک مجلس اصولگرایانه افراطی می بینند. اما فارغ از اینکه مجلس آینده به چه جناح و گروه و سلیقه ای مرتبط باشد ، سوال بزرگتری مطرح است و آن اینکه با توجه به شی اعتدالی دولت اگر مجلس آینده از دارای یک مشی و مرام دیگری باشد و اگر افراطی باشد چه اثراتی را در پی خواهد داشت. حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان آیات عظام وحید خراسانى، فاضل لنکرانى ، شیخ جواد تبریزى ،مکارم شیرازى و جوادى آملى  است.وی در کنار دروس فقه و اصول در موسسه در راه حق و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم(ع) و موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) دروس کلام و فلسفه و آشنایى با مکاتب غربى را پشت سر گذاشته است. غرویان از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم از مشی اعتدالی این دولت حمایت کرده است. گفت و گوی ما با او درباره همین مشی اعتدالی در دولت آینده بود. وی در این گفت و گو ضمن پیش بینی اینکه  مجلس آینده نیز مشی اعتدالی خواهد داشت و مشی اعتدالی رای اکثریت مردم خواهد بود گفت: هر حال دولت باید مراقب باشد که افراط چه در جانب اصلاح طلبی و چه در جانب اصولگرایی، هر دو مضر است. باید این فضای اعتدال را حفظ کنند و چهره های متعادل واقعی را به مردم معرفی کنند.

به نظر شما دو قطبی شدن فضای جامعه وخروج از فضای اعتدالی چه اثراتی می تواند داشته باشد؟

تحلیل من این است که اعتدال به معنای همان توجه به اکثریت مردم است. ملاک حرکت اعتدالی ، حرکت در جهت رای اکثریت ملت است. الآن اکثریت جامعه گفتمان اعتدال در دولت جدید رای داده اند. این نشان می دهد که مصلحت جامعه و مردم هم در همان مشی اعتدالی است. وقتی ما از مصلحت صحبت می کنیم، مصلحت همان خواست اکثریت ملت است. بنابر این گروه های فراطی و تفریطی، هردو از مسیر اکثریت خارج اند و در اقلیت هستند و آنچه که آنها ترغیب می کنند خلاف مصلحت جامعه است.

برای ممناعت از خروج جامعه از مسیر اعتدالی باید چه کارهایی انجام بگیرد؟ الآن بحث انتخابات مجلس در پیش است و برخی سعی می کنند جامعه را به سمت قطبی شدن و افراط بکشانند.

به نظر من باید عقلای قوم، چه از حوزه های علمیه و چه از دانشگاه ها و همچنین از میان طیف ها و رجال سیاسی، آنهایی که از عقلانیت ، علمیت و خبرویت بیشتر و والاتری برخوردارند، آن ها جلودار حرکت مردم باشند. مصاجبه ها، گفت و گو ها، نوشته ها و ... می تواند فضای اعتدال و آرامش را در جامعه حفظ کند. مردم همیشه تحت تاثیر تبلیغات هستند. به هر حال باید زمینه های تنش آفرینی در جامعه کم بشود و مردم با روشنگری در جریان مسایل حرکت اعتدال قرار بگیرند. دولت مردان هم همین وزانت و اعتدال و متانتی را که تا الآن حفظ کرده اند و از کوره در نرفته اند، همچنان حفظ کنند. به هر حال اقلیت همیشه در جامعه تلاش هایی می کند اما رای نهایی از آن اکثریت است. باید از طریق رسانه ها و مطبوعات، این فضای آرامش و اعتدال را حفظ کرد.

اگر احیانا نتوانیم تا انتخابات مجلس آینده این فضای اعتدال را در کشور حفظ کنیم و مجلس آینده یک مجلس غیر اعتدالی باشد، چه اثراتی را خواهد داشت؟اگر افراطیون بتوانند اکثریت مجلس آینده و یا یک اقلیت قدرتمندی از مجلس آینده را در دست بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

من بعید می دانم که افراطیون بتوانند اکثریت مجلس آینده را در دست بگیرند. حتی بعید می دانم که بتوانند یک اقلیت قدرتمندی در مجلس آینده باشند. اما به حال باید توجه کرد که ما تجربه هشت ساله حرکت های افراطی را داریم و ملت هم ضربه ها و آسیب هایش وجدان و حس کرده اند. باید توجه کنند که دوباره کشور ، هم از جهت بین المللی و هم از جهت درونی دچار آسیب های افراطی گری خواهد شد اگر اکثریت مجلس در دست افراطیون بیفتد. البته بسیار بسیار بعید است.

بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات بلافاصله مجلس ششم روی کار آمد. خیلی ها این مجلس را یک مجلس تندرو و افراطی عنوان می کنند و معتقدند این مجلس با وجود اینکه با دولت آقای خاتمی همسو بودند و مربوط به جریان اصلاح طلبان بودند اما به خاطر تندروی هایی که داشتند نتوانستند مسیر اصلاح طلبی را ادامه بدهند. آیا ممکن است این اتفاق بر سر دولت آقای روحانی هم بفتد و مجلسی بر سرکار بیاید که در ظاهر همسو با دولت باشد اما در حقیقت مانع اهداف دولت باشد؟

فکر نمی کنم. دولت فعلی، دولت آقای دکتر روحانی، از یک اعتدال قابل قبولی برخوردار است. بسیاری از چهره های به اصطلاح اصولگرا حامی این دولت هستند. خود جناب آقای دکتر روحانی هم یک شخصیت روحانی، مورد قبول رهبری و ملت هستند. البته این نکته را باید بگویم که به هر حال دولت باید مراقب باشد که افراط چه در جانب اصلاح طلبی و چه در جانب اصولگرایی، هر دو مضر است. باید این فضای اعتدال را حفظ کنند و چهره های متعادل واقعی را به مردم معرفی کنند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =