فارس نوشت:

یک مقام بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رویترز گفته که ایران تأسیسات تبدیل گاز اورانیوم به اکسید که در راستای تعهدات این کشور به آن نهاد نظارتی سازمان ملل است را از نیمه دوم ژوئن (بین ۲۵ خرداد تا ۹ تیرماه) راه‌اندازی می‌کند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که هفته پیش منتشر شد نشان داد تهران در حال ساخت تأسیساتی است که مقادیر زیادی از گاز اورانیوم با درصد غنای پایین را به اکسید تبدیل می‌کنند.

اورانیوم تبدیل شده به اکسید قابلیت تبدیل به بمب هسته‌ای را از دست می‌دهد و تهران این اقدام را در راستای توافق موقت ژنو و برای کاهش آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند انجام می‌دهد.

یکی از مفاد توافق بین ایران و کشورهای ۱+۵ در توافق موقت سال گذشته در ژنو این بوده که ایران باید تا اواخر ماه ژوئن (تیرماه) اقداماتی را برای کاهش ذخائر گاز اورانیوم خود که به مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای با غلظت بالای ۵ درصد تبدیل شده‌اند را کاهش دهد.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود ایران برای تحقق این هدف، تأسیساتی در نزدیکی شهر اصفهان ساخته تا گاز اورانیوم را به پودر تبدیل کند.

رویترز در گزارشی در روز پنجشنبه از یک مقام بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در یک جلسه پشت درهای بسته حضور داشته درباره زمان مورد انتظار برای راه‌اندازی این تأسیسات پرسیده است.

این مقام آژانس که اشاره‌ای به نام وی نشده زمان راه‌اندازی تأسیسات مورد نظر را از قول افراد حاضر در نشست مذکور نیمه دوم ژوئن اعلام کرده است.

گزارش‌های پیشین آژانس حاکی از آن است که ایران تمامی قوانین توافق موقت با قدرت‌های جهان را تحقق بخشیده است.

ایران هدف از تولید اورانیوم با درصد غنای پایین را سوخت‌رسانی به مجموعه‌ای از تأسیسات اتمی خود اعلام کرده است. کشورهای غربی در مقابل می‌گویند هدف ایران تولید بمب است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =