محمدعلی سپانلو، شاعر می‌گوید که مسعود کیمیایی اشتباه می‌کند و اصلا چنین اتفاقی در روز خاکسپاری فروغ فرخزاد رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود کیمیایی کارگردان سینما در گفت و گو با روزنامه شرق گفته بود: «فروغ فرخ‌زاد در حادثه رانندگی سرش به جدول می‌خورد و کشته می‌شود. باید فردا برویم از پزشکی‌قانونی جنازه‌اش را تحویل بگیریم و تشییع کنیم. اتومبیل خواهرم را می‌گیرم. 19ساله‌ام. تصدیق رانندگی ندارم. همه سوار می‌شوند. «محمدعلی سپانلو»، «مهرداد صمدی»، «اسماعیل نوری‌علا» و «احمدرضا احمدی». راه می‌افتیم به سمت پزشکی‌قانونی. جنازه را با آمبولانس حمل می‌کنند. تند می‌رود. همه جا می‌مانند. جا مانده‌ها می‌روند ظهیرالدوله. ما به‌دنبال آمبولانس می‌پیچیم زرگنده، آنجا یک غسالخانه هست. مردی از غسالخانه بیرون می‌آید. می‌گوید: غسال ‌زن نداریم. باید به مرحوم محرم شوید. خطبه‌ای خوانده می‌شود. دونفر از ما به فروغ محرم می‌شویم. می‌شویم برادران او. روی او آب می‌ریزیم.»

این صحبت‌های کیمیایی با اظهار نظرهای مختلفی از سوی اهالی فرهنگ و هنر مواجه شده است. محمدعلی سپانلو که در این روایت از او نام برده شده، در گفت و گو با خبر آنلاین می‌گوید:«ین روایت واقعیت ندارد. اصلا چنین اتفاقی نیفتاده است. آن روزها آقای کیمیایی هنوز فیلمی نساخته بودند و اصلا سرشناس نبودند که بخواهند در چنین موقعیتی قرار بگیرند.»

سپانلو همچنین درباره بخش دیگری از صحبت‌های کیمیایی در خصوص پیشنهاد این شاعر و دوستان نویسنده دیگرش در کانون نویسندگان ایران، به او مبنی بر رفتن به تلویزیون گفت که این ماجرا برعکس بوده است.

کیمیایی در مصاحبه خود با شرق در مورد این ماجرا این‌گونه می‌گوید: «یک شب در «کانون نویسندگان» با گروهی از نویسندگان بودیم. احمد شاملو، باقر پرهام، محسن یلفانی، محمدعلی سپانلو، غلامحسین ساعدی و خیلی های دیگر بودند به من گفتند که باید به تلویزیون بروی. گفتند تو به آنجا برو. ما هم به اداره نگارش می رویم.»

اما سپانلو می‌گوید:«واقعیت این است که یک شب کیمیایی به کانون نویسندگان ایران آمد و از طرف قطب‌زاده به ما پیشنهاد کار در تلویزیون را داد. البته کانون نویسندگان آن پیشنهاد را قبول نکرد و حتی در بیانیه‌ای که در روزنامه‌ها هم منتشر شد، اعلام کرد که به این همکاری تن نمی‌دهد. من در کتابی که درباره کانون نویسندگان نوشته‌ام و متاسفانه در ایران اجازه چاپ پیدا نمی‌کند، آن بیانیه و روزنامه را آورده‌ام.»

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    205 8
    واقعا معلوم نیست کیمیایی هدفش از گفتن این حرفها چه بود. و اصلا چرا اینقدر پراکنده گویی در مصاحبه هست
    • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      35 5
      هر وقت پیر شدی میفهمی
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      27 4
      از اول همین بوده ما دقت نداشتیم
    • بی نام US ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      24 7
      شاید می‌خواد با این جو دادنا فیلمش بیشتر دیده بشه.
    • بی نام US ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      23 7
      هدف خاصی ندارد. کهولت سن است دیگر.
  • ظهیردوله IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    8 28
    خیلی خوشحالم که مصاحبه اقای کیمیایی اینقدر جنجال به پاکرده چون نشون میده بر خلاف نظر دوستان روشن فکرفروغ و امثال او همچنان بزرگ هستند...
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      9 0
      چه ربطی داره وجدانی؟؟؟؟؟؟
  • بابک GB ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    35 3
    هدف :ایجاد حاشیه :بلبشو خبری : فروش میلیاردی فیلم جدیدش
  • پریرخ هاشمی A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    14 57
    از همه چیز جالب تر این کلام آقای سپانلو ست که میگویند : آن زمان کیمیایی معروف نبود . فیلمی نساخته بود سرشناس نبود تا در چنین موقعیتی قرار بگیرد . نمیدانستم مرده شوری هم مدرک کارشناسی و سرشناسی میخاد از همه اینا گذشته این موجی که فرج سرکوهی برای تخریب کیمیایی راه انداخته غیر عادی به نظر میرسه . این یعنی کمر به قتل کسی بستن . جنجالی که با تحریف حرفهای کیمیایی بوی خون میده . من در فیسبوک مطلبی نوشتم و تحریف های سرکوهی را بر شمردم . اصلا کیمیایی نمیگه من هدایت را دیدم میگه : دوره ای بود که آن گئشه میشد " گاری کوپر " را ببینی و آن گوشه " هدایت " را . در واقع اشاره ای به فیلم های روی صحنه میکند . باز برای این که بگوید ویزای امریکا چقدر آسان بود میگوید : اصلا لازم نبود بری توی سفارت
    • بی نام A1 ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      7 19
      موافقم هر کی یه گوشه کارو گرفته به کیمیایی حمله کنه
  • امید A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    31 3
    خانم هاشمی ظاهرا شما به قدری ذوب در استاد هستید که ترجیح میدید شهادت سپانلو و خواهر فروغ رو نشنیده بگیرید. موضوع خیلی واضحه. آقای کیمیایی دروغ گفتن. به همین راحتی. آقای سپانلو هم نمیگه کیمیایی فیلم نساخته بود پس نمی تونست مرده بشوره، میگه فیلم نساخته بود و معروف نشده بود که با چهار تا آدم سرشناس دم خور باشه. تو رو خدا حداقل خودتونو گول نزنید. این اندازه تعصب، واقعا نوبره
  • رادين IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    16 1
    به نظر من آقاي كيميايي شخصيتي كه در سن 19 سالگي براي خود تصوير سازي كرده بوده را روايت كرده است.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    6 2
    آخه کیمیایی چی فکر کرد چه خوابی دید که اومد این حرفارو زد؟ حالا حالاها دست بردار نیستن ...
  • آر A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 1
    ممکنه هرروز اتفاقاتی بیفته که خودمان شاهدش هستیم ولی طور دیگری بازگو میشود وبه روایتی فردای ان تحریف میشود چه برسد به موضوعی که مربوط به سالها پیش است . مثل خیلی مسایل که که علت حقیقی ان هرگز مشخص نمیشود. امیدوارباشیم شخصی بیطرف اصل قضیه را اعلام نماید.وحرمت تمام طرفهای قضیه حفظ شود.
  • تهران۷۹ US ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    5 0
    کلا این جملات اقای کیمیایی با یک اشتباهه بزرگ تاریخی همراه می‌شه. کیمیایی می‌گوید که ۱۹ ساله بود که فروغ فوت کرد. کیمیایی متولد ۱۳۲۰ هستش و فروغ سال ۱۳۴۶ فوت کردش. اقای کیمیایی اصلا نتونسته یک حساب ساده انجام بده ببینه که ۲۶ ساله بوده نه‌ ۱۹ ساله. بقیه حرفاش هم نمی‌شه روشون حساب کرد.