۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱

دلواپس‌گرایی به شرط آنکه زمینه شروع یک گفتمان منطقی و مستدل باشد که در فضایی آرام و سازنده باعث دستیابی به راه‌حل‌های جدید و گشایش در امور و مسایل کشور شود، بسیار مطلوب است. در غیر این‌صورت، اگر بحث بیان دلواپسی‌های یک‌طرفی که رمز عبور یک پروژه باشد همان‌گونه که در روزهای اخیر در فضای مجازی و در میان پیامک‌ها انواع دلواپسی‌ها و دلواپسگرایان به‌صورت جدی، لطیفه، شعر و نثر بیان شده است، خیلی از دلواپسی‌های دیگر هم باید گفته شود. باید گفته شود که در دولت گذشته، توهم مدیریت جهانی مانند بختک افتاده بود و هیچ‌کس و چیزی، یارای تنفس نداشت و نه سیاست خارجی ماند و نه سیاست داخلی و اقتصاد و فرهنگ و هنوز هم داعیه مناظره دارند تا این باقیمانده رمق مردم و مملکت را هم بمکند!

اما اولا دلواپسیسم فقط در حوزه سیاست خارجی نمی‌ماند، ثانیا باید برای خیلی از اتفاقاتی که در کشور افتاده دلواپس بود. باید دلواپس داشتن شغلی آبرومند بود. تامین نیازهای مادی و معنوی، رعایت کرامت انسانی مردم، بالابردن تولید و انداختن مملکت روی ریل توسعه که از حقوق اولیه مردم و وظیفه اصلی دولت است تا جامعه‌ای انسانی و روبه‌توسعه داشته باشیم. پروژه دلواپس‌گرایی نسخه جدیدی از بحران‌زایی و کشیدن قالیچه از زیر پای دولت از طریق افزایش حاشیه بر متن یا درگیرکردن دولت با امورات جزیی برای عدم‌پرداختن به مشکلات عمده مردم و دستیابی به راه‌حل‌های مناسب است.
اما از ابتدایی‌ترین اصول سیاست‌ورزی، صداقت و مسوولیت‌پذیری افراد و جریان‌های سیاسی است و آن نیز ایجاب می‌کند آنها با شناسنامه خود که بیانگر عقبه‌شان باشد و به‌طور شفاف، مواضع خود را اعلام و بیان کنند.
در این‌صورت است که می‌توان ادعا کرد آنها دوگانه برخورد نمی‌کنند و گفته‌ها، مواضع، اقدامات و تحرکات سیاسی‌شان با گذشته آنها قابل مقایسه و متناقض نیست. همین دو ویژگی برشمرده‌شده باز ایجاب می‌کند کسانی که هشت‌سال گذشته دولت را در اختیار داشته، تاب تحمل در اقلیت‌بودن و نقش اقلیت سیاسی بازی‌کردن را نداشته و به قوانین بازی سیاسی تن در نمی‌دهند، حداقل کمی صبوری پیشه کنند. در عالم سیاست، کفن‌پوشی سیاسی ممکن است انتحار سیاسی را نیز به دنبال داشته باشد، بنابراین اگر آنها رشادت سیاسی دارند بپذیرند که در راه‌اندازی دلواپس‌گرایی زودرس اجتماعی که انتظار داشتند روح تازه‌ای به بدنه اجتماعی‌شان دمیده شود، کمی عجله به‌خرج دادند. البته دور نیست که با حساسیت مردم روی این اقدام برخی‌گروه‌ها، راه‌اندازان این غائله در نزد مردم خجالت‌زده شوند کما اینکه یکی از مجموعه‌های دانشجویی دخیل در این ماجرا نماینده خود را عزل کرده است. بنابراین تا دیر نشده بد نیست این افراد حداقل از بزرگان خود عذرخواهی کنند، مردم پیشکش‌شان!

منبع: روزنامه شرق

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    15 7
    سلام بر دکتر تاجیک عزیز. بی نام مینویسم که بعضیها حساس نشوند. آقای دکتر اشکال این مقاله چیه که در صفحه اول سایت نیست؟از مقاله امروز دکتر زیباکلام که تندتر نیست و حال آنکه آن در صفحه اول سایت در قسمت یادداشتهاست. مقاله شما حرف دل من هم هست اما یه چیزی برام این روزها سواله. واقعا مرز بین اصولگراها و اطلاح طلبها کجاست؟یه روزی دکتر زیباکلام گفته بود که علی مطهری اصولگرا نیست که من خیلی تعجب کردم. اما شاید هم زیباکلام حق داشته باشه. واقعا این مرزها این روزها چگونه تعریف میشه. نکنه خدای ناکرده یه عده اصولگرایی را بر اساس فاتحه عقل رو خوندن تعریف میکنند؟خلاصه یه کمی شناسنامه ها مخدوش شده. ما هم که این وسط موندیم که بابامون کیه.همینجوری سر گردونیم. هههههه
    • تاجیک A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      8 4
      قرار گرفتن مقاله در صفحه اول بر اساس محتوا و یا کندی و تندی اش نیست. این سایت سیاستش اینست که مطالب منتشره در نشریات دیگر را در صفحه اول قرار نمیدهد. چندی پیش شما و یا دوست دیگر پیشنهاد داده بود که مطالب با توجه به اهمیت مفادشان و نه منتشره در مکان دیگر در صفحه اول قرار گیرند. من آن پیشنهاد را به دوستان سایت منتقل کردم و گویا پذیرفته بودند. به نظر من اگر مطلبی مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفت بهتر است بعنوان جایزه در فوتر و یا صفحه اول بیاید انتخاب را برای خوانندگان بیشتر میکند. این پاسخ را باز برای دوستانهم میفرستم تا شاید نظر جنابعالی تامین شود. به نظر من عبارت مرز بین اصلاحطلبی و اصولگرائی درست نیست اگرچه مصطلح است و عبارت صحیحتر مرز بین محافظ کاری و اصلاحطلبی است که خود داستان مفصلی است. اینکه گفتم آن عبارت صحیح نیست به این دلیل است که اصولگرای حقیقی اصلاحطلبی است که به اصولی معتقد و میخواهد وضع موجود را اصلاح و به آن اصول برگرداند یعنی تا فرد اصولگرا نباشد نمی تواند اصلاحطلب باشد. و اما در مورد مرز تا زمانیکه تحزب هم برای آموزش و هم قواره بندی مردم جامعه و مخصوصا" نسل ژله ائی شکل نگیرد این بی شناسنامه ائی که بقول شما مثل بچه سرراهی با او برخورد میشود همچنان آفت هویت بخشی جامعه است. مطلبی در زمینه شناسنامه سبز نوشتم گویا تند بود و منتشر نشد در صدد ویرایش آن هستم تا شاید خوب از کار دراید که باعث سوء تعبیر نشود. در مورد نوشتن با نام و بی نام هر جوری راحت هستید ولی شما نگران حساسیت نباش اگر حرف حقی به نظرت میرسد با عبارات منطقی و محترمانه در این وبلاگ بنویس.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      4 1
      سلام بر دکتر عزیز. حق همینه. قشنگ فرمودین که تا اصولگرا نباشی نمیشود اصلاح طلب شد. بله محافظه کاری غیر از اصولگرایی هست و شاید بتوان گفت جاهایی ضد اصولگرایی هم عمل میکنه. کاش خود دوستان اصولگرا تکلیفشون رو با محافظه کاری زودتر مشخص میکردن. اون تعبیر نسل ژله ای خیلی جالب بود. خیلی حرفها برای گفتن داشت. آقای دکتر ما اگر محترمانه هم ننوشتیم شما هر جا رو که دوست دارین سانسور کنید. ممیزی جنابعالی ممیزی درستی هست. بعضی وقتها به خاطر عصبانیت کلمات از دست آدم در میره.این هم نقطه ضعف بعضیها مثل من هست. شما به بزرگواری خودتون ببخشید.من اسم ممیزی شما را سانسور به معنی رایج نمیذارم. خدا نگهدار شما
  • آرمین A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    9 7
    اگر شما راست میگید پس اجازه بدید یک جلسه مناظره با اصولگرایان برگزار بشه تا مردم حقایق را بفهمند.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      14 7
      خیلی جالبه که این دوست عزیز هنوز باورش نمیشه که محافظه کاران در طی دو دولت نهم و دهم مملکت را تا مرز نابودی برده اند و اگر هجوم مردم به صندوقهای رای برای نشان دادن مخالفتشان با سیاستهای آن دولتها و درایت مسئولین مملکتی نبود الان دچار فاجعه بودیم. دوست عزیز لطف می کنی کمی فکر کنی چرا مردم به نامزدهای انتخاباتی و یا به عبارت دیگر سردارانتان نه گفتند؟ زیرا دلواپس مملکت بودند و نه دلواپس پست و مقامشان. فاجعه برای روزی است که اقدامات خلاف قانون دولت گذشته رو شود. همانگونه که یک نماینده مجلس در مصاحبه اش گفته فعلا" قطره چکانی عمل میشود که برای مردم قابل هضم باشد. اعیاد مبارک و ایام مستدام باد.
    • بدیع الزمان A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      24 2
      جرم کسانی که احمدی نژاد را بزرگ کردند بیشتر از اعضای دولت است...کیست که نداند چگونه در سال 84 نام احمدی در دورترین روستا ها هم از مراکز و کانون های مختلف شنیده میشد....الان اونها نه تنها مواخذه نمیشند بلکه همین الان هم طلبکارانه صحبت میکنند......کی گفته اصول گرایی یعنی احمدی یا پایداری ها ؟؟ اینها به چه اصولی پایند بودند..میشه مشخص کنید؟
    • غیبت صغری A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      4 0
      احسنت بر بدیع. این جبهه پایداری و کاپیتان محمودخان رو خوب اومدی.مثبتم نوش جونت.
    • اشکان IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      0 0
      دوست عزیز طی 8سال گذشته جائی یادم نمی یاد که تریبونی یا یک روزنامه ای به اصلاح طلبان داده باشند تا حرفشون را بزنند چه برسه مناظره کنند با انهان اصولگرایان در حدی نیستند که خواسته باشند مناظره کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    14 1
    رمز عبورشون کاملا مشخصه تخریب و رقابت با دکتر روحانی برای پیروزی در انتخابات بعدی
  • سرداب غیبت A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 1
    درود بر دکتر تاجیک. امروز خبر آنلاین تیتر زده :"محمدرضا خباز خبر داد: پول یک میلیون و 600 هزار تن گندم را گرفتند ولی وارد نشد". جناب تاجیک به نظر میاد یه عده هم در این دولت میخوان از حقه نخ نمای آن مرحوم که مرتبا میگفت : بگم بگم باز هم استفاده کنند تا برای 4 سال دیگر هم مردم رو سر کار بذارن. چرا این آقا و مشابه ایشان یه بار اسم این افراد را نمیبرند. ما که همیشه فقط اسم "زنجانی" را به عنوان کاسب تحریم شنیدیم. محض رضای خدا اسم یه دونه جدید را بگن. اگه نمیتونن اعلام کنند بهتره که رو اعصاب مردم راه نرن. اگه میتونن و اعلام نمیکنن که جای سوال داره. اون خدا بیامرز با این کلک بگم بگم آرای سال 88 رو جمع کرد. حالا نوبت اعتدالیون شده که با همین روش یارگیری کنن؟ جای تاسفه. خدا نگهدارتان.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 2
    سلام هوای فرهنگ ما بس ناجوان مردانه بد است. چرا دلواپس نباشم وقتی: روحانی که میگه ماهواره برای دین مردم ضرر نداره من برای بچه هام دلواپس نباشم؟؟؟؟ خب یکی جواب بده. وقتی تو نمایشگاه کتاب، کتاب اشعار خوانده شده توسط شاهین نجفی عرضه میشه من دلواپس نباشم؟؟؟ وقتی لیلا حاتمی میره بغل یه مرد خارجی و کسی هیچ واکنشی نشون نمیده من دلواپس نباشم؟؟؟ وقتی زن رئیس جمهور آمریکا میگه دختر نباید تو فیسبوک عضو باشه و وزیرای دولت و رئیس جمهور ما مردم رو تشویق به استفاده از شبکه های اجتماعی میکنن من دلواپس نباشم؟؟؟ وقتی یکی تو دولت میگه باید قلیون آزاد بشه و کسی تو همون دولت واکنش نشون نمیده من دلواپس نباشم؟؟؟ وقتی وقتی وقتی... خب جواب بدید من دلواپس نباشم. هوای فرهنگ بس ناجوانمردانه سرد است.
    • دلواپس هوای سرد و بد فرهنگ A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      1 0
      سلام بر شما دلاور. اولا" چرا شما که اینقدر رایحه رقیقی داری در 8 سال گذشته برای رمالیسم و لمپنیسم دلواپس نشدید؟ زمینه همه این دلواپسیها ظرف همین یکسال ایجاد شده؟ هیچکسی در دولت گذشته عضو فیسبوک نبود؟ همه مردم ایران همین یکسال اخیر عضو شدند؟ رئیس دولت قبل راجع به قلیونیجات و حجاب یادتون می آید چی میگفت؟ مردم ایران مسلمان هستند هر کسی اگر ببیند دینش تضعیف میشود خودش از ماهواره استفاده نمی کند نیاز به هلیبرد جمع آوری دیش ندارد. اگر صدا و سیما برنامه مناسب تولید کند مردم می خواهند اوقات فراغتشان را با آرامش روحی پر کنندو کسی دنبال دردسر و تارزان و جیمز باندبازی نیست. هکذا فیس بوک و شبکه های اجتماعی. معتدل کردن هوای فرهنگ خوبست ولی راه دارد نه با ضرب و زور و خط و نشان کشیدن و....ادامه
    • دلواپس هوای سرد و بد فرهنگ 2 A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      1 0
      راهش اینه که ببینید بودجه های فرهنگی کشور بر اساس کدام برنامه و چگونه هزینه، مصرف و حیف و میل شده است. فرمانده نیروی انتظامی کشور میگوید جمع آوری و یا برخورد فیزیکی با مقوله ماهواره جواب نمی دهد شما باز میگوئید بدوش ضمنا" لیلا حاتمی توضیح داده است که از قبل تذکر داده بوده و یک پیر مرد 90 ساله با او مصافحه میکند و مانند مادر چاوز و رئیس دولت قبل هم نبوده نمیدانم چرا شما آنوقت دلواپس نشدید لابد جوکهای چاوزیات را ندیده اید تا دلواپس شوید , و شاید هم آنوقت هوای فرهنگ خیلی گرم و یا مطبوع بود ایام به کام و خداحافظ