محمدعلی اینانلو، کارشناس محیط زیست،‌ در یادداشتی شفاهی برای خبرآنلاین،‌ می گوید که نقش حیوان روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، پلنگ است نه یوزپلنگ!

یکی از دوستان نسخه چاپ شده از خبر ۱۵-۲۰ روز پیش خبرآنلاین آورد که درباره طرح یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی بود. (اینجا)

از روزی که طرح پیراهن تیم ملی برای مسابقات جام جهانی فوتبال نهایی شده است، فقط یک بار گفتم طرح حیوان روی پیراهن، یوزپلنگ آفریقایی است نه ایرانی یا آسیایی. تا کنون هم من این طرح را از نزدیک ندیده بودم، از تلویزیون هم مشخص نبود. اما وقتی پرینت خبر را دیدم متوجه شدم؛ این طرحی از پلنگ است نه یوزپلنگ.


چون قضیه ورزشی است و به آبروی ایران و تیم ملی فوتبال ربط دارد،‌حرف می زنم؛ به نظر من این طرحی از پلنگ است نه یوزپلنگ؛ و زحمات آن گروهی که این همه دوندگی کردند و آن همه زحمتی که آرش نورآقایی کشید، با درایت آقای کفاشیان هیچ و پوچ شد.  جالب اینکه شرکت تولید کننده لباس هم فدراسیون فوتبال ایران را مقصر دانسته است. (اینجا)

درخواست می کنم این عکس را به کارشناس هایی مثل آقای هوشنگ ضیایی، آقای جورابچیان، مهندس همدانیان که سال ها در پروژه یوز زحمت کشیده اند و آقای هومن جوکار که مسوول پروژه یوز ایران است؛ نشان دهید و نظرشان را بپرسید.

اگر این طرحی همانی باشد که روی پیراهن تیم ملی چاپ شده، حتما یک پلنگ است. یوزپلنگ گردن کشیده،‌ بلند و باریک دارد؛ اما در این عکس گردن کاملا با تنه و سر یک پارچه و کلفت است. مهمتر از اینها،‌ گردن این حیوان کوتاه است. یعنی مشخصات گردن پلنگ را دارد. 

علاوه بر این، صورت این حیوان حتما صورت یک پلنگ است. چون پوزه اش از یوزپلنگ بلندتر است. یوزپلنگ پوزه پخ تری دارد. اگر سبیل را هم به ماجرا اضافه کنید، بازهم به پلنگ می رسید؛ سبیل پلنگ بلند است و درحالی که سبیل یوزپلنگ کوتاه است. 

داشتن پوزه بلند و سبیل بلند در یک حیوان وحشی، به معنی شبگرد بودن آن حیوان است؛ پلنگ به عنوان یک حیوان شبگرد چون احتیاج دارد برای پیدا کردن شکار، بویایی بهتر و سنسورهای بهتری داشته باشد، پوزه و سبیل بلندتری دارد. 

درحالی که یوزپلنگ چنین مشخصه ای ندارد؛ سبیلش کوتاه است،‌ پوزه اش بلند نیست، صورتش پخ است،‌ به این دلیل که حیوان روزشکار است و لوازم شبگردی مثل پلنگ ندارد. یوزپلنگ از دیدگاه یک حیوان سرعتی،‌ روزشکار و مخفی کار است. 

از عوارض طبیعی مثل علفزارها برای غافلگیرکردن شکار استفاده می کند. تا جایی که بتواند به شکار نزدیک می شود، سپس شناسایی و حمله می کند؛ و حتما به شکارش می رسد. برای اینکه در سرعت صفر تا صدش ۲.۵ ثانیه است. سریعتر از هر اتومبیل سریع السیر.

یوزپلنگ برای اینکه از این عوارض طبیعتی استفاده کند و به شکار نزدیک شود، به چشم هایی احتیاج دارد که ببینند قبل از اینکه بدنش دیده شود.

در مقایسه آناتومی یوزپلنگ با پلنگ یک تفاوت دیگر هم مشخص است؛ چشم های یوزپلنگ کمی بالاتر و نزدیکتر به فرق سرش است. برای این که بتواند به خوبی شکار را ببیند؛ مانند تمساح. در حالی که پلنگ به خاطر نوع زیستش همیشه در صخره زارها در ارتفاعی بالاتر از شکارش قرار می گیرد و معمولا نگاهش از بالا به پایین است؛ بر خلاف یوزپلنگ که افقی نگاه می کند. در این عکس به خوبی حالت چشم پلنگ پیداست که پایین است و با فرق سرش فاصله دارد.

البته در این تصویر تلاش شده از فرق عمده پلنگ و یوزپلنگ استفاده شود؛ خط اشک که یوز دارد و پلنگ ندارد. خط اشک در این عکس واضح دیده می شود. در این عکس خطی از چشم تا پوزه کشیده شده. ولی به نظر من این خط اشک ظریف یوزپلنگ نیست، خط سیل بردگی است. به نظر من این خط اشک را با قلم درست کرده اند،‌ و متاسفانه قلمشان هم قلم درشت بوده و ظریف کار نکرده.

در این طرح به ظرافت تلاش شده یکی از فرق های مهم پلنگ و یوزپلنگ را بپوشاند؛ از هر کارشناس حیات وحشی که درباره تفاوت یوزپلنگ و پلنگ بپرسید، حتما اول می گوید یوزپلنگ خال هایش تو پر و پلنگ خالهای توخالی دارد.

و اما علاوه بر خط اشک که در اینجا به پلنگ اضافه شده، یکی از وجوه مشخصه فرق میان یوز و پلنگ، این است که یوزپلنگ یال دارد و پلنگ ندارد.

همچنین اگر پلنگ ها را نگاه کنید، از هر ۱۰۰ تا پلنگ، ۹۰ تا خال های بدنی تو خالی و خال های سر و گردن تو پر دارد.

حالا که صحبت از خال شد،‌ می خواهم گریزی بزنیم به سریال پایتخت. در آنجا جشن یوزپلنگ ایرانی را گرفتند در حالی که نجات دهنده پلنگ از مازندران می آمد. در حالی که یوزپلنگ دشتی است و در جنگل های مازندران نیست. معاون محترم محیط طبیعی سازمان محیط زیست هم در کمال خوشرویی در این مراسم شرکت کرد و جشن یوزپلنگ جنگل زی را به میمنت و مبارکی جشن گرفت و محیطبان افقی را به هر ترفندی بود، برای گریه و زاری آخر فیلم و احساساتی کردن مردم و شعارهای پوپولیستی، به سکانس آخر فیلم رساند.

اما در صحنه های آخر فیلم وقتی که آن دلاور مازندرانی، کشتی می گرفت، تماشاچیان بنری را بلند کرده بودند که به زعم خودشان،‌ پلنگی را نشان می داد که آن محیط بان نجات داده بود و سازمان محیط زیست به جای یوزپلنگ گرفته بود. اما بازهم خال نقش بزرگی بازی می کند.

ما در اکثر بیلبوردها و عکس های تبلیغاتی، قله فوجی‌یاما را چاپ می کنیم به جای دماوند. کسی هم نمی فهمد. در بنر فوق الذکر هم عکس جگوار چاپ شده بود که یک نوع پلنگ آمریکای جنوبی است و فرق خال های آن با پلنگ ایرانی را کارشناسان کاملا می دانند.

و در پایان اینکه بیهوده در پی اثبات این توفیر نباشیذ، چراکه خود سایت بیچاره بالای عکس نوشته لئوپارد (Leopard) یعنی پلنگ درحالی که یوزپلنگ می شود چیتا (Cheetah).

همه اینها به کنار، بازیکنان تیم ملی هم بعد از شستن لباس تیم ملی گفته بودند حیوان روی پیراهن، بیشتر به گربه شبیه شده بود تا یوزپلنگ و پلنگ!

به هرحال کاش می شد طرح روی پیراهن تیم ملی را تغییر داد یا اصلا پاک کرد. چون با این شرایط بیشتر آبروریزی زیست محیطی است تا کمک به یوزپلنگ ایرانی.


توضیح: محمدعلی اینانلو که پیش از این گفته بود فعلا قصد ندارد درباره مسائل زیست محیطی حرف بزند،‌ اما به دلیل این که موضوع را ورزشی دانسته، درباره نقش حیوان روی پیراهن تیم ملی اظهار نظر کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 123
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    52 6
    والا ما که کارشناس نیستیم ولی در صورت درستی مطالب گفته شده " وای بر ما که چنین دم و دستگاه اداری بی در و پیکری داریم " و "شرم بر فدراسیون فوتبال که اینچنین موجب خجلت مردم ایران شده" .
  • بی نام A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    113 3
    کفاشیان ....کففففااااااااااااااااشیااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
  • محمد IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    39 3
    همش بی تدبیری ......
  • سجاد A1 ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    56 2
    شکی نیست که این صحبتها همه درستند و همه و همه دلیلش مدیریت آقای کفاشیان است، اما خواهش می کنم چند روز مونده به جام جهانی از این حاشیه ها دوری کنید ما دیگه آب از سرمون گذشتهآبرومون رفت دیگه بیخیال شید، کاش عکس کفاشیان را می زدن رو پیراهن تیم ملی تمومش می کردن.....
  • شانلی A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    283 6
    علیرغم همه ی تبلیغات و در بوق و کرنا کردنها، لباس تیم ملی نه زیباست نه با کیفیت؛ درست مثل بازی تیم ملی
  • حسن A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    دوست عزیز مته به خشاش نزن اصل حرکته
    • محمد IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      بله منم موافقم مهم نیته
    • ب بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      مهم ابروریزه توی دنیاستمورد تمسخر واقع میشم
    • سوووفی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      37 2
      کدوم حرکت؟؟؟ چقدرم زحمت حرکت به خودشون دادن
    • محسن GB ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      20 2
      آره راست میگه این بنده خدا اصل حرکته وگرنه لباس چه ارزشی داره اصلا میتونن با لباس خونه و با زیرپیراهنی و دمپایی برن مسابقه بدن فکر نکنم خندوندن مردم دنیا کار بدی باشه
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      7 2
      نیت خوب بوه ولی اینکه از کنارش بخور بخور بشه بده طرح12دلاری خریدن و فقط خدا میدونه چقدر بابت طراحیش پول گرفتن از فدراسیون.
  • نامقي A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    88 5
    مقايسه اي جالب و عالي بود دقت بيشتر برنامه ريزان فوتبال در اين خصوص را بايد طلب كرد
  • محمد A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    تا کی ابرو ریزی اقای کفاشیان؟ تا کی خنده؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      770 5
      آبرو ريزي نداره لباسها را با آبگرم بشوييد تا آب بره هم پوزه اش كوتاه مي شه هم سبيلش اونوقت درست ميشه يك يوزپلنگ ايراني هه هه هه هه هه
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      کفاشیان کارای مربوط به موتبال رو درست انجام بده خیلیه .... این موضوع در تخصص ایشون نبود و وظیفه محیط زیستی ها بود نه فوتبالی ها
    • احمد IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      ولمون کن بابا تو پر تو خالی به چه چیزایی گیر میدن
    • کفاشیان IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      148 4
      هه هه هه خوب البته اینکه میبینید یک یوز پلنگ بوده هه هه هه هه ولی چون با اقای کی روش مشکل داشته موقع عکس گرفتن پسر عموشو آورده هه هه هه که این هم مسئله ای نیست، هه هه هه ما به گوش مسئولین رسوندیم مسئله رو هه هه هه هه ولی اینها همش بخاطر کمبود بودجه است هه هه هه هه
    • sam IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      الان مشکل های مملکت حل شد فقط مونده سیبیل یوزپلنگ
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      54 7
      فیلم پایتخت می سازند با احساسات مردم بازی می کنند و این مقدمه ای می شود برای انجام کار خودشان تا مردم هنوز در احساسات فیلم مورد علاقه غرق هستند و تا وقتی کسی از حضور جهانی و حساسیت های خاص ان خبر ندارد کاری می کنند کارستان تا ماندگارشویم برای خنده .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      8 57
      یوز یا یوز پلنگ . ایرانی باشه هر چی هست باشه
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      27 3
      مگه اين چيزا مهمه؟ مگه مهمه نقش روي پيراهن تيم ملي پلنگ باشه ببر باشه يا خرس باشه؟ براي آقايان چيز ديگه اي مهمه. مردم هم كه خنديدن براشون مهمه . ديگه چرا گير ميدي آقاي اينانلوي عزيز.
    • بی نام UA ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      60 1
      خداوندا شر مسولین نالایق را از سر ما کوتاه کن
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      32 1
      به نظر من عکس گربه مادر بزرگه رو میذاشتن بیشتر شباهت داشت
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      18 0
      دوست محترم كه ميگي هرچي باشه فقط ايراني باشه، جالب اينجاست كه كارشناسها گفتند اين پلنگ كه عكسش روي پيراهن تيم مليه ايراني نيست آفريقاييه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      5 1
      دیگه دارن میرن. وقت این حرفها نیست. اون سایت هم طرح یوزپلنگ که از اختراعات عمه اش نبوده، از صورت یوزپلنگ کشیده.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      13 2
      آقای اینانلو همون روز که پیراهن رونمایی شد شما اومدی برنامه 90 کلی تعریف کردی از طرحش بعدم زدی بنام خودت. خالا چمد روز بیشتر نمونده میگی عوضش کنن؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    143 3
    دیگه دوتا کارشناس حیاط وحش و دوتا گرافیک کار رو دور هم جمع کردن برای طرح نهایی یوز "ایرانی" کاری نداره که دیگه اون موقع این همه حرف و حدیث ساخته نمیشه براش ....................
    • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      43 2
      حیات وحش
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    67 3
    عجب
  • مینو IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    صحبتای شما متین ولی آخه الان ؟ اینا دارم میرن......:
    • فرشاد IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      راستی اون موضوع شکار غیر قانونی ایشون چی شد؟
    • مصطفی A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      29 3
      صحبتای ایشون که کارشناس این ماجرا هستن به احتمال زیاد درست هست، ولی گفتنش توی این زمان و در حالی که کسی هم توی فاز این ماجرا نبوده خودش آبروریزیه، ایشون یا نمیدونن با این کارشون چه کار می کنن، یا عامدانه این کار رو می کنن، که در هر صورت نفس این حرکت اشتباس خدا کنه مثل شستن لباس تیم ملی و کم داشتن لباس بین المللی نشه متاسفانه سر ماجرای پایتخت هم به نظر بنده ایشون اشتباه میکنن، خود آقای اینانلو چقدر تونست یوزپلنگ ایرانی رو مطرح کنه؟ یا بحث محیط بان های بنده خدا رو توی جامعه مطرح کنه؟ پایتخت با همه کاستیهاش تونست، پس آفرین به پایتخت
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      3 17
      فرشاد جان اون ماجرا به جای خودش ولی بزرگترین خلافکارم حرف حقی رو زد باید قبول کرد. در جواب خانم مینو هم در خود متن و پایینش یه کمی توضیح داده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      9 11
      اگر زمان احمدی نژاد بود هم می گفتید چه وقت این حرفهاست؟
    • علی A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      4 1
      منم یه چیزایی از پلنگ و یوزپلنگ بلدم ولی به این شدتی که این آقا در مورد این عکس گفته نیس خودتون جستجو کنید، مقایسه کنید همون یوزپلنگه زیاد خودتونو ناراحت نکنید
    • hamed IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      10 0
      آره دیگه دیر شده متاسفانه ،تنها کاری که میشه کرد اینکه به هر کدوم از بچه های تیم ملی یکی ی سی کلاس بدیم بگیم پلنگاشونو لاک بگیرن .
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    20 64
    یکی از مهمترین نشانه های یوزپلنگ خط اشک است که این طرح دارد آقای اینانلو در اشتباه هستند
    • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      41 4
      اگر متن رو میخوندی در این مورد نوشته بود. شک نکن که طرح پلنگ هست و نه یوز. منبعش هم تصویری که خبرآنلاین از سایت منبع طرح گذاشته. نوشته leopard . یوز میشه cheetah
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      1 1
      اول متن رو با دقت بخون بعد نظر بده اینهمه صحبت کرده استاد در مورد همون خط اشک اصلا ندیدی انگار
    • علی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      1 0
      بنده اینقدر مطالعه داشتم که فرق یوزپلنگ با پلنگو بفهمم، تنها فرقشونم خط اشک نیست تمام فرمایشات آقای اینانلو هم در مورد تفاوتها درسته ولی برای این عکس صدق نمیکنه فقط شاید سیبیلش یکم بلنده عکس رو پیراهن همون یوز پلنگه و هدف این بحثا چیز دیگس اون حرکت کپی پیستشون شرم آوره
  • سعید IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    57 5
    دوست گرامی درسته نیتش مهمه اما خود حرکت هم در چند روز آینده که جام جهانی شروع بشه مایع تمسخر و مضحکه همه دنیا خواهد شد مضحکه ای که نه به رئیس فدراسیون بلکه برای تمام مردم و روسای مملکت خواهد بود این نفس حرکت رو کسایی درآوردند که همیشه کارهاشون بوی نفت می داد
    • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      44 3
      دوست گرامی مایع چیه؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    11 3
    با تشکر. جالب اینجاست که توی همین سایت هم دوستان ال اشپرت جستجو میکردند طرح یوز رو پیدا می کردند. لینک اول خیلی زیباست که وسط پیراهن نقش ببنده http://www.canstockphoto.com/cheetahface9011483.html http://www.canstockphoto.com/cheetah1142058.html
    • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      10 2
      سرکار گذاشتی مرد حسابی؟؟؟؟صفحه که وجود نداره
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      1 1
      برو توی سایت canstockphoto.com صفحه اول کلمه cheetah رو سرچ کن
  • عسل IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    28 2
    باید قبل از طراحی با کارشناسان مشورت میکردند تا ایت آیرو ریزی پیش نیاد
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      10 1
      اونـــایی که تـــزش رو دادن بــایــد فــکــر طــرحــش هـم مــی کــردن.... الان دیگه صحبت نکنن واسه خودشون هم بهتره
  • حسام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    40 13
    ضمن احترام به آقای اینانلو, به نظر من در حال حاضر و در آستانه شروع بازیها این موضوع اصلا جایی برای طرح ندارد, بعلاوه اصل مهم در این حرکت جلب توجه عمومی به اهمیت محیط زیست و گونه های در حال انقراض من جمله یوز ایرانی است که کاری ارزشمند است.
  • رضا.ب IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    57 13
    اصل این کار واسه این بود که مردم جهان با دیدن یه طرح رولباس تیم ملی کشورمون، سوال براشون پیش بیاد که این چیه و قضیه چیه و بعدش با کار تبلیغاتی خودمون فضایی درست کنیم که مردم با یه سرچ ساده بفهمن قضیه از چه قراره و صحبت از یکی از گونه های نادر درحال انقراضه. فکر میکنم با این طرح به کف هدفمون رسیدیم. حالا دیگه آقایون مته به خشخاش گذار هرچی میخوان بگن. اقای اینانلو یجوری حرف میزنه که انگار مردم دنیا همه گونه شناس پلنگ و یوزپلنگن و تا ببینن طرح رو میزنن زیرخنده و میگن اینکه پلنگ خودمونه هدفگذاری این طرح واسه مردم عادی و فوتبالدوستانه، نه زیست شناسان و گونه شناسان و شکارچیان وگرنه معلومه این سه گروه خودشون خوب میدونن یوزایرانی درحال انقراضه و نیاز به کارتبلیغی نیست براشون
    • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      17 7
      احسنت
    • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      33 7
      درسته مردم عادی نمیفهمن تفاوت اینارو. آبروریزی وقتیه که فعالان محیط زیست غیر ایرانی بفهمن سوتی دادیم و دیگه برای فعالان محیط زیست ایرانی تره هم خرد نکنن. اینش بده. شما نشستی و فقط خودتو می بینی. مردم عادی اصلا لزومی نداره بفهمن یوز مهمه یا نه. مهم کنشگران بین المللی و مهم شدن ماجرا برای سیاست گذاران دولتیه.
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      23 2
      وقتی میشه کاری رو درست انجام داد، چرا باید یک کار درست و مهم رو به شکل نادرست و بی کیفیت انجام داد رضا خان؟ بحث اینه که ما متخصص خراب کردن ایده های خوب و انجام دادن کارها به شلخته ترین و بی اثر ترین روش هستیم. اگر میخوایم توجه همه به این نژاد در حال انقراض جلب بشه، باید اول خودمون توجهمون بهش جلب بشه و بشناسیمش تا اهمیتش رو بدونیم.
    • امید IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      9 1
      به نظر من خوبه که آدم هر کاری می خواد انجام بده ، درست و به نحو احسن انجامش بده تا هم خودش رضایت داشته باشه هم دست دیگران سوژه نده.
  • امیر A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    27 3
    فقط باید تاسف خورد که هیچ کاری با مدیریت انجام نمیشه توی این فدراسیون حالا ما باید با عکس حیون آفریقایی بریم برزیل بگیم این نماد یوز پلنگ ماست تورو خدا برید لباسو عوض کنید
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    32 2
    اگر قراراست چیزی نمادسازی ویا سمبل شود باید از هر نظر کامل باشد ونه اینکه عده ای غیرکارشناس با آبروی یک ملت بازی کنندمن چگونه بازی رانگاه کنم وقتی دوربین روی بازیکن ما زونگ کند به خودم افتخار کنم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 21
    ورزش را نبایستی با حیات وحش قاطی کرد
    • رضا A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      13 3
      مجید جان دلبندم اون سیاسته ، سیاست.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 2
    زونگ ؟
  • ایرانی IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    31 5
    آقای اینانلو اون موقع که این طرح داده شد چرا چیزی نگفتید؟ اصلا شما آخر تخصص یوز شناسی. این را بدانید که تمام این حرفها و اظهارات شما به فرض درستی کامل، در زمان مناسبی گفته نشده است. طرح لباس تیم ملی را که نمیشه یک هفته به شروع بازیها عوض کرد. این فقط یک آلارمه برای اینکه مردم بدونن یوز ایرانی در حال انقراضه.همینو بس.
  • بلا طرف IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    9 16
    داداشی همه که کارشناس نیستن البته هستن اما از نوع فوتبالیش لذا زیاد داری شلوغش میکنی و فکر کنم شما داری ابرو ریزی میکنی چون به همه میگی این پلنگه نه یوز پلنگ
  • عباس A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    17 1
    دیگه کار از کار گذشته ما خیلی وقت پیش همون موقع رونمایی از لباس تیم هم اینجا گفتیم هم به فدراسیون فوتبال ایمیل زدیم و راه حل دادیم ولی کو گوش شنوا حالا هم دیگه فقط باید بچه ها و تیممون رو حمایت کنیم .... همین الان دیگه وقت این حرفا نیست.
  • حسین قراگوزلو A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    11 1
    باسلام متاسفانه کمتر پیش آمده که برنامه ربزی امور این چنینی بدست توانمند کارداتان و کاربلدان انجام شود اگر در کشور ژاپن این اتفاق می افتاد بطور حتم مسولین خاطی عذر خواهی رسمی و استعفا می دادند. وای اینجا ابران است و...
  • حميد IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    14 8
    مگه فدراسيون مي‌خواسته يك كار علمي بكنه كه كمي تفاوت در ظاهر يوزپلنگ اينقدر مهم بشه، مهم جنبه تبليغاتي يوزپلنگه ضمن اينكه مگه تماشاچيهاي فوتبال كارشناس حيا وحش هشتند كه بخواهند فرق پلنگ و يوزپلنگ را بدونند.به نظر من آقاي اينانلو فقط خواسته خودش را مطرح كنه والا اگه موضوع مهمي بود،همون كارشناسهائي كه خودش نام برده قبل از اين اعتراض مي‌كردند.
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      17 2
      فدراسیون نمی خواست کاری کنه. اما فدراسیون همه تلاش های آرش نورآقایی و بقیه رو ندید گرفت و باعث شد این سوتی در بیاد. وگرنه مطمئن باش اونایی که دنبال این ماجرا بودن، این اشتباهو نمی کردن. فدراسیون گند زده
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    22 2
    این یوزپلنگ ایرانی چقدر خوشگله خخدایا خلقتتو شکر
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    30 2
    یوزپلتگی هست که گردنشو داده تو..مثل من الان..آه اینجوری
  • بی نام CH ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    13 10
    مگه پلنگ همونی نیست که راه راهه؟
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      27 3
      اونی که شما میگی سوسماره ;
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      12 1
      نه عزیز جان اونی که راه راه گور خر
  • محمد جواد IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 5
    در مورد کیفیت و تعداد پیراهن اگه حرفهایی که گفته میشه صحیح باشه که آبروریزیه و باید مسئولین پاسخگو باشند و حتی توبیخ بشوند اما در مورد طرح خیلی نباید حساس شد. البته بهتر بود کار دقیقتر انجام بشه اما یوز و پلنگ، ایرانی یا آفریقایی فرقی نداره مهم اعلام خطریه که حیات وحش را تهدید میکنه و چه خوب که ایران هم در اینگونه حرکتها فعال باشه
  • ماز A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    10 3
    تمام کارهای ما آبکیه و لی فدراسیون فوتبال یه چیز دیگه است . اینا به تمام معنا مدیر هستن. واز اینا مدیرتر اونهایی هستن که اینا آوردن سر مسئولیتی به این بزرگی
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 22
    تا جایی که من یادم لوگو هم طراحی شد و رو نمایی شد...
    • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      11 3
      والله من نمی دونم این محیط زیستی ها اینقدر دلسوز و پیگیر هستن چرا همون موقع رو نمایی دنبالش نرفتن ببیننش حتی..... گذاشتن کار رسید به اینجا.... حالا هم دیگه صحبتش رو نکنن خیلی بهتره
  • حاجي IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    8 5
    ضمن احترا م ، مگه چند نفر از اوونايي كه فوتبال نگاه ميكنن ميتونن اينقد دقت نظر داشته باشن
    • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      7 1
      حاجی از اون حرف ا نه از اون یکی حرف ا بود ها یه عکس ازش میگیرن میدن رسانه ها همه مردم دنیا میبینه و میشنوه
  • میثم IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    14 1
    دوستان زیاد حساسیت نداشته باشید.تیم ملی نهایت میخواد سه تا بازی انجام بده و برگرده. مطمئن باشید هیچ شگفتی هم خلق نمیشه که بخواد توجه رسانه ها رو به بازیکنان ایران و لباسشون جلب کنه. فقط شاید بازی ایران و آرژانتین مورد توجه رسانه ها باشه که اونجا هم بیشتر نگاهها به ساق پای مسی و ستارگان آرژانتینه.
  • بهرام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 5
    حالا که هم خود یوز تو ایران موجود هستش هم عکسش خدا رو هزار مرتبه شکر که نگفتن عکس دیناسوری رو بکشید که زمانی در ایران زندگی میکرده خدا میدونه چه شکلی از آب در میومد............
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    6 9
    دیگه الان وقت این حرفها نیست... الان فقط باید از تیم ملی حمایت کرد... البته اگر باز هم مثل همیشه برخی دوستان خاله خرسه بازی در نیارند آقای اینانلو شما خودت داری اسباب آبروریزی رو مهیا میکنی. این حرفها رو باید قبل از رونمایی پیراهن پیگیری می کردید و اجازه نمی دادید اشتباه کنند حالا دیگر فقط سکوت لطفا
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    8 2
    اين كفاشيان خيلى بى خياله
  • یاسر TH ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 1
    در خود سایت هم زده leopard که انگلیسی پلنگ هست .
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    10 1
    به نظر من کلاً تیم ملی فوتبال نرود به مسابقات جام جهانی آبرومندانه تر است با این بازیکنان ...
  • سرخوش A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 1
    بنظرم اصلا به روی خودتون نیارین فقط با شدت تشویق کنین چون قراره ما تماشاگران فهیمی باشیمکه در هر صورتی فقط تشویق کنیم بقیش مهم نیست بابا
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    5 3
    لازم به این همه توضیح نیست در یک نگاه به 2 تا عکس فوق میشه فهمیدنقش پلنگه روی پیراهن....به جای عوض کردن نقش عنوان رو عوض کنند.حمایت از پلنگ ایرانی.حتما اونم 10 سال دیگه منقرض میشه.شاید ما هم دیگه جام جهانی نریم تو 10 سال بعد
  • ali US ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 3
    حرف جناب اینانلو متین و درست میفرماین.ولی تو این سرایط خاص دیگه فوکوس رو روی آرامش روانی بچه ها بذاریم مهمتره تا اینکه حاشیه سازی کنیم
  • بی نام NL ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 2
    پلنگ بهتره تازه شبا شکار می کنه.مرموزه.از امروز حمایت از پلنگ ایرانی
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    5 4
    یعنی تو این مملکت یکی نبوده که فرق پلنگ با یوز پلنگو بدونه ؟؟
  • محمد RO ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    11 1
    اینا همش از روی بیسوادیه و بی لیاقتیه. یه دانشجوی محیط زیستم هم کاملا فرق پلنگ و یوزپلنگ رو میدونه. نه یوزپلنگ براشون مهمه نه تیم ملی فوتبال و نه غرور 70 میلیون ایرانی
  • رضا جون IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 2
    ما هم دلواپسيم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 1
    حالا خارجی ها می فهمند همه این طرح حمایت از یوز یک شعاره فقط.خیلی ساده هم می فهمند: مسوولینی که فرق پلنگ و یوزپلتگ رو نمی دونند. همون مهد عقرب و رطیل و مار باشند کافی است
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    16 1
    با اين بازيهاشون عكس لاك پشت بزنند بهتره
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    8 2
    کدوم آبرو؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    15 4
    صبر کنید آبرو ریزی اصلی رو خود تیم ملی انجام خواهد داد
  • نریمان A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 2
    2 بار راز بقا دیده باشی می فهمی این یوزپلنگه با چه استدلالی فهمیدی این پلنگه؟
  • بدون نام ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 0
    عالی بودن همه نظرات کلییی خندیدم
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 2
    واقعا با هم فرق دارند.
  • فرهاد A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 0
    آقای اینانلو همه حرفهای شما به غیر از نظرتون راجع به سریال پایتخت درست.به نظر من این سریال تنها برنامه ای بود که تونست حساسیتها رو راجع به محیط زیست بیشتر کنهو عموم مردم هم این حساسیتها رو بهتر فهمیدند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    7 0
    توعمرمون ندیدیم که یه مسئولیت درست انجام بدید آخههههههههههههههههه
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    7 0
    الان کفاشیان میگه پلنگ پلنگه، مهم اینه 4 تا پا داره هههههه هه هه
  • علی A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    1 0
    یاد فیلم ودی آلن و داستان بانک زدن و یادداشت تپانچه/کمانچه افتادم. دوستان، من از نزدیک با فرایند و آقای جوکار که زحمت زیادی در این فرایند کشیدند در تماس بوده ام. یک تیم فنی محیط زیستی در مسیر انتخاب تصویر درگیر بوده اند. تصویر چاپ شده یوزپلنگ است. دقت کنید که پوشش یوز مثل تمام سایر گونه ها در زمستان پرپشت تر است و به همین دلیل تصویر کمی چاق تر و تا حدودی شبیه پلنگ است ولی خط اشک که مشخصه اصلی یوز است کاملا تایید می کند که این تصویر یوز است. دقت بفرمایید که مهم انتقال مفهوم حفاظتی است که برای اولین بار به یک رقابت ورزشی بزرگ رسیده و ما همه باید پشتیبان آن باشیم. بیایید این فرصتها را به نفع کل جامعه و حفاظت حیات وحش استفاده کنیم . نه به نفع خودمان و نه همدیگر را تخریب کنیم ...
  • بی نام EU ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 1
    تازه از خواب بیدار شده؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 0
    عجب افتضاحی
  • حسام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 5
    مي خوام برم كوه شكار اهو مي خوام برم كوه ه ه شكار اهو تقنگ كو ليلي جان تنفگ من كوه اه و ناله چه به سر اين خاك امد خدايا ما ر كمك كن
  • رضا A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 0
    ايولله استاد ، آقاى دكتر كهرم ، جناب مهندس درويش و ديگر مشاورين و ناجيانِ محيط زيست و حيات وحش ايران و مدعيان محيط زيست تحويل بگيريد و وظيفه شما را بايد ديگران بگردن بگيرند و بار حيثيتى شمارا بايد ديگران بدوش بكشند ، واقعاً كه احسنت
  • بینام NL ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 1
    آقای اینانلو بیخیال شو دوست عزیز... من دقیقا برنامه ای از شما رو که تایید کرده بودید این تصویر رو و کل این حرکت رو دیده بودم که روی خط تلفن با برنامه زنده صحبت کردید. اگر اشتباه نکنم با شبکه 4بود حالا که همه زدن توی سر لباس و تصویرش، شما هم همراه شدید خیلی جالبه اگر مشکل داشت ، شمایی که این کاره هستید چرا همون موقع نگفتید
  • بهزاد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    6 2
    با زور شلاق که نمیشه یوز پلنگ برد جام جهانی
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      1 2
      چه قدر تو بي نمكي
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      0 1
      چرا نمیشه مگه نمیبینی الان دارن میبرن
  • بابک IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 2
    دیگه اینجوریشو اصلا فکر نمی کردم که آبرومون بره. دست فدراسیون درد نکنه.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 1
    مهم نفس عمل اینا میخوان بگن ما خیلی بلدیم .این اقا همون نیست که رفته بود شکار لو رفته بود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 1
    نفس كار خيلي خيلي خوبه، همين كه نشون بديم محيط زيست براي ما ارزشمند هست هرچند به دروغ خودش يه امتيازه، من رشتم زيست تكاملي هست، و قطعا اين يك پلنگ هست ولي نبايد فراموش كرد كه اين دو حيوان بسيار به هم شبيه هستند و خيلي ها فرق اين دو را تشخيص نميدند، خوب بود اگه طراحان قبل از طراحي مشورت ميكردند
  • علی US ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 0
    آقا فرشاد ، موضوع شکار غیر قانونی ایشون هم واسه غفلت خیلی از دوستان بود نسبت به یک چنین موضوعات مهمی ... خوبه که همه متوجه این دروغهای شاخدار شدند... بیچاره تیم ملی و ... یوزپلنگ ایرانی که همه میخواستند از قبلشون به شهرتهایی برسند و ... آخرش چی شد
  • lmohsen IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 1
    حالا اینقده چوب توش بمالید که عالم و آدم از گندش مطلع شن.بابا بیخیال جام جهانی رو بچسبید.که بعدش باز نشینیم سر بحث تکراریه خب تا 4 سال دیگه باید برنامه ریزی کنیم فلان کنیم عله کنیم و بله کنیم.
  • مهدی A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 2
    اتقاقاً عکسی که چاپ شده کاملاً عکس یک «یوزپلنگ» است و آن وب‌سایت خارجی هم به اشتباه نوشته leopard . یکی از بارزترین تفاوت‌ها٬ «خط اشک» سیاه رنگ صورت یوزپلنگ است؛ درحالی که پلنگ چنین خط مشکی را روی صورت خود ندارد و طرحی هم که برای پیراهن تیم‌ملی انتخاب شده این خط اشک را دارد که نشان می‌دهد که این واقعاً صورت یوزپلنگ است. بنابراین به نظر می‌آید که آقای اینانلو بی‌دلیل مته به خشاش گذاشته‌اند و اشتباه می‌کنند.
  • رضا US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 0
    از آقای اینانلو میپرسم مگه شما خودتون این طرح و انتخاب نکردید؟ گفتند : یک هفته قبل از رونمایی طرح در حضور جمعی از کارشناسان طرح را به ما نشان دادند که یک طرح گرافیکی از یوزپلنگ بود با پیش زمینه دایره ای که مثل خورشید کویر بود و بین تمام طرح های ارائه شده آن را انتخاب کردیم، اما طرحی که فدراسیون ارائه داد آن نبود من در آن مصاحبه فردوسی پور هم همین را گفتم که متاسفانه همه به جای حمله به فدراسیون به من حمله کردند خدا را شکر که هنوز آقای اینانلو هست که بعد از اون همه توهین و بی معرفتی باز دل نگرانی ملی اش و به خاطر موضوعات شخصی فراموش نکنه...
  • الهام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 1
    حالا پلنگ با یوز پلنگ مهمه؟؟ مهم اینه که میرن برزیل از هر تیم 4 تا میخورن برمیگردن. حالا آبرو یوز پلنگ ایرانی و نبرن بهتره والا
  • ساجده IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 1
    حالا پلنگ یوزپلنگ ببر شیر سوسمار کرگدن لاک پشت چه فرقی میکنه....در هر صورت نریم سنگین تریم....
  • بی نام DE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 0
    اینهمه امار تو دنیا داریم میخوام بدونم آمار غرغرو ترین مردم دنیا هم وجود داره؟ اگه باشه شک ندارم اول میشیم. کدوم ابروریزی همه تو برزیل لابد عکس یوزپلنگ ایرانی تو جیبشونه با پیرهن تیم ملی مقایسه می کنن. بس کنید توروخدا غرزدنو
  • رضا IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 1
    یکی از 24دلیل روزنامه گاردین برای دیدن جام جهانی جوراب های آبرفته تیم ملی ایران بود خوب این هم میشه 25 دلیل چه عیبی داره هه هه
  • عسل IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 3
    درسته که با این کار آبرو ریزی بزرگی پیش اومده .اما نگران نباشین چونکه تیم فوتبال ما بازی اول می بازه و بر میگرده .زیاد از این لباسها استفاده نمیشه.اصل آبرو ریزی اینه
  • hamed IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 2
    خب وقتی فدراسیون بجای قرارداد با امثال پوما ،نایک و آدیداس میره با ی اسپانسر دسته چندمی مزخرف آلمانی قرارداد می بنده نتیجشم بهتر از این نمیشه،حالا اصلا پلنگ بدرک،طرح بی تقارن لباسه چقدر احمقانس.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    10 1
    خود محیط زیستی ها هم نمیدونن این چیه.. یه وقت میگن یوزه اما نه آسیایی...یوزه آفریقاییه...یه وقت میگن یوز نیست اصلا پلنگه خوب بود اول بین خودشون به توافق می رسیدن بعد علنی میکردن
  • امین A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    5 1
    کاش می شد دوکون و دستگاه فوتبال را از ایران جمع کرد. آخر چه لذتی داره این فوتبال نه باشگاهی نه ملی فقط توپ بازی می کنند و پول فوتبال حرفه ای می گیرند و به ریش کل ملت ایران می خندند.
  • علي نظري IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    3 0
    فقط تاسف براي عدم مديريت صحيح يا بهتره بگم كلا عدم مديريت..