پیش از این علی احمدی برای خالی شدن ردیف های حقوقی، معلمان با 20 سال سابقه را تشویق به بازنشستگی پیش از موعد کرده بود. او حتی گفت که اگر نیرویی بیکار در مدارس هست، بهتر است بازنشسته شود. به همین دلیل نزدیک به 100 هزار فرهنگی بازنشسته شدند .

امید کریمی: اوضاع آموزش و پرورش قمر در عقرب است. نه اینکه بحرانی وجود داشته باشد، اما وضعیت پایداری ندارد. هر وزیری که بر مسند ساختمان خیابان سپهبد قرنی می نشیند، طرحی نو در می اندازد. حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در اظهار نظری تازه، همه آنچه که علیرضا علی احمدی، وزیر دوم دولت نهم رشته بود را پنبه کرده است. او از به کارگیری دوباره معلمان بازنشسته حرف زده است. پیش از این علی احمدی برای خالی شدن ردیف های حقوقی، معلمان با 20 سال سابقه را تشویق به بازنشستگی پیش از موعد کرده بود. او حتی گفت که اگر نیرویی بیکار در مدارس هست، بهتر است بازنشسته شود. به همین دلیل نزدیک به 100 هزار فرهنگی بازنشسته شدند تا جایی برای انبوه معلمان حق التدریسی باز شود. هرچند علی احمدی قصد داشت با این روش اصلاحات اساسی سیستم استخدامی آموزش و پرورش انجام دهد و نیروها را ساماندهی کند، اما بازنشستگی پیش از موعد، بحران کمبود نیرو را بوجود آورد و حتی به تعطیلی برخی مدارس و تراکم دانش آموزش در کلاس ها منجر شد.

اما اکنون حاجی بابایی گفته است: «نیروهای بازنشسته متخصص مانند مربیان بهداشت، فنی‌حرفه‌ای می‌توانند با گزینش مجدد برای کار در مدرسه و همان شهر با حفظ ردیف حقوقی سازمان مبداء به آموزش و پرورش منتقل شوند. باید شرایطی فراهم شود تا همکاران شاغل و یا بازنشسته آموزش و پرورش جایگزین نیروهای شرکتی جود در مدارس شوند.»

نیروهای شرکتی در آموزش و پرورش هم صیغه ای است. این بختک پیش از بازنشستگی های پیش از موعد گریبان آموزش و پرورش را گرفت. آموزش و پرورش مجوز استخدام نداشت و البته کمبود نیرو هم به مدارس فشار می آورد. به همین دلیل آموزش و پرورش هم روبه فعالیت های پیمانکاری آورد. اما قرار بود این نیروهای شرکت در بدنه آموزش و پرورش جذب شوند، این اتفاق نیفتاد، حتی خبر رسید که آموزش و پرورش دولت دهم قصد دارد برای ساماندهی معلمان حق التدریسی، آنها استخدام شرکتی کند. اما صدای مجلس درآمد. علی عباسپور تهرانی در این باره گفت: «عدم مدیریت علمی موجب برهم خوردن سیستم مدیریت در آموزش و پرورش شده است تا آنجا که از قانونی که استخدام معلم حق‌التدریس را منع کرده، پا را فراتر نهاده و به ابزاری نامطلوبی تحت عنوان استخدام از طریق شرکت‌ها رو آورده‌اند. این کار خلاف است و به مصالح آموزش و پروش نیست.»

با این حال وزیر آموزش و پرورش قصد کرده است، حجم زیادی از نیروهای بازنشسته را بازگرداند. او گفته: «روسای سازمانها در بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان دقت بیشتری به خرج دهند و تصمیم گیریها پس از هماهنگی با ستاد وزارت آموزش و پرورش  انجام شود. البته با بازنشستگی همکاران اداری موافقت خواهد شد و پاداش پایان خدمت این افراد سریعتر پرداخت خواهد شد. افرادی که به سن بازنشستگی می‌رسند در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و تصدی پستهای مدیریتی می‌توانند به خدمت خود ادامه دهند.»

پیشنهادهای کارآفرینی حاجی بابایی در نوع خود جالب است. او به روسای سازمان های آموزش و پرورش اجازه داده تا «با انتخاب یک نفر به عنوان قائم مقام، سرعت بیشتری به امور بدهند.»

اما استخدام نیروهای حق التدریسی هنوز بلاتکلیف مانده است. مجلس آموزش و پرورش را ملزم به استخدام رسمی آنها کرده است، اما هنوز خبری از این استخدام نیست. حاجی بابایی دراین باره هم وعده سر خرمن داده است: «طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی 60 هزار نیروی حق التدریسی باید طی پنج سال آینده به شرط داشتن مدرک لیسانس به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آیند.»

او همچنین از ارتقای جایگاه شغلی دفترداران تا حد معاون مدیر و البته تغییر معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داده است. به گفته وزیر، یک زن معاون ابتدایی می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    3 1
    آخه انصافه یه نیروی نهضت سوادآموزی هم که آزمون نداده همینطوری رسمی بشه ولی من با داشتن تخصص سه سال شرکتی تو هنرستان کاردانش کار کنم و بعد همینطور بیرونم کنن؟؟؟ وزیر محترم تورو خدا بفکر من بیچاره هم باش
  • لیلا IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۵
    2 0
    چراوقتی جا برای کار جوان ها باز شده دوباره نیروهای قدیمی وارد کار بشوند؟
  • مهتا IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
    1 0
    سلام من يك فوق ليسانس عمران-زلزله هستم(به خاطره شرايط زندگيم) چند باري براي تدريس به آموزش پرورش مراجعه كردم ولي هربار با بي احترامي و اين گفته كه كارشناس ارشد هستي كه باز هنوز نيروهاي حق التدريس همين جور موندن چه برسه به شما.جناب آقاي وزير لطفا براي كارشناسان ارشد و دكتري امتيازي قائل شويدباتشكر
  • لیدا IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
    0 0
    سلام،من تازه فارغ التحصیل شدم.آیا می تونم از مدرک موقت در ثبت نام استفاده کنم.
  • ش IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    1 0
    مگر انان که سابقه دار شدند ابتدا بی تجربه نبودند چرا جابرای جوانترها باز نمیکنید که هم شوق دارند وهم نیاز انصاف نیست که معلمان زنی که خواهان باز نشستگی پیش از موعد را دارند امسال محروم کنید اینها سختی کار منزل را هم دارند یعنی دو برابر کار میکنند.
  • مقداد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۴
    1 2
    اقای حاج بابایی شما را به خداسرنوشت24000جوانی که نیروی شرکتی اند به دست شما رقم میخورد.شما را به امام زمان کمکمان کنید.
  • محمد فاضل IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    0 1
    چرا حقوق بازنشستگان در همدان به موقع پرداخت نمی شود چراحق اولادوعایله مندی بازنشستگان پرداخت نشده است