ایرنا نوشت:

امام جمعه مشهد گفت: دشمن در صدد این است که رابطه دینی مردم با نظام را قطع کند و برای دستیابی به این هدف انواع دسیسه‌ها و توطئه‌ها را اجرا می‌کند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: طرح اصطلاح «هدایت اجباری» توطئه اخیر و فتنه‌گری دشمن برای قطع رابطه دینی مردم با نظام است که این اصطلاح را دشمن به دهان برخی انداخت که متاسفانه برخی از خودی‌ها نیز بدان پرداخته‌اند.

وی اظهار کرد: این افراد معتقدند که در خطبه‌های نماز جمعه و فعالیت‌های فرهنگی با دین مردم چه کار دارید و اسم این را هدایت اجباری گذاشته‌اند و می‌گویند در کجای قرآن هدایت اجباری آورده شده است که شما می‌خواهید مردم را به زور هدایت کنید.

وی با طرح این پرسش که آیا ما می‌خواهیم دینداری مردم را به اجبار درست کنیم به تشریح سه وجه دین پرداخت و گفت: جنبه آسمانی همان وحی و قرآن، یکی از وجوه دین است که هیچکس حق دخالت در آن را ندارد و وجه فکری دین که در دل و مغز و باور مردم است، دیگر وجوه دین را شامل می‌شود که کسی حق دخالت در باورمندی مردم را نیز ندارد.

خطیب جمعه مشهد با بیان اینکه ما با وجه سوم دین که همان وجوه عینی و خارجی دین است کار داریم، افزود: وجوه عینی شامل حاکمیت ارزش‌های دینی در جامعه و توجه به حلال و حرام است که حضرت امام حسین(ع)، ائمه معصومین و همه شهدای اسلام برای آن قیام کردند و شمشیر زدند و ما نیز برای حفظ آن تا پای جان ایستاده‌ایم.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه تاکید کرد: زن بی حجاب با بی حجابی دو کار می‌کند که یک بخش آن مربوط به ایمان و عقیده خودش است که به ما ربطی ندارد، چرا که هدایت اجباری نیست.

وی ادامه داد: اما بخش دیگر این است که با بی حجابی خود ناهنجاری اجتماعی و تضعیف ارزش‌های دینی را موجب می‌شود و وظیفه هر مسلمان است که از وجوه عینی دین پاسداری و حفاظت کند.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: اگر ارزش‌های دینی تضعیف شود، مردم در فکر خود نیز دین نخواهند داشت و این سووال پیش می‌آید که چرا انقلاب کردیم و چرا نظام اسلامی تشکیل شد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امروز اگر انقلاب ما بعد از ۳۵ سال در دنیا قوی‌تر از روز اول قلمداد می‌شود و رحلت بنیانگذار این انقلاب بعد از گذشت ۲۵ سال گرامی داشته می‌شود، عامل آن دین است، زیرا مردم دین خود را در انقلاب دیده و این انقلاب را حافظ دینشان دیدند.

امام جمعه مشهد در ادامه سخنانش گرامی‌داشت شعائر نیمه شعبان را یکی از برنامه‌های تقویت وجوه عینی دین از سوی مردم عنوان کرد و افزود: برگزاری جشن‌ها، احساسات و هیجان‌های شما در نیمه شعبان ثابت می‌کند که دین صاحب دارد.

وی با انتقاد از برخی از نوشته‌های منتسب به ایشان در خصوص کاهش نرخ بلیت اتوبوس و چراغانی‌های ایام نیمه شعبان افزود: متاسفانه برخی از متحجرین رذل سخنان بنده را به اشتباه انعکاس داده‌اند که چراغانی ایام شعبان لازم نیست و به جای چراغانی هزینه بلیت اتوبوس را کم کنید.

وی بیان کرد: عرض بنده این بود که از مطابق سنت‌های گذشته مردم در ایام نیمه شعبان با هزینه خودشان چراغانی و آذین‌بنذی می‌کردند و لازم نیست شهرداری‌ها دراین زمینه فعال باشند تا بلیت اتوبوس گران شود.

وی خطاب به مسئولان گفت: شما می‌توانید از خرج‌های دیگر بزنید و در ایام نیمه شعبان به عشق امام زمان به مردم مژده دهید که ۱۵۰ تومان افزایش کرایه اتوبوس اعمال نمی‌شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به پیام آسمانی مناسبت‌های هفته گذشته گفت: تقارن پنج مناسبت هفته گذشته شامل میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و ولادت حضرت زین العابدین(ع) و همچنین سالروز رحلت امام راحل و حماسه ۱۵ خرداد اتفاقی و تصادفی نیست.

وی ادامه داد: پیام تقارن این سه میلاد با رحلت امام راحل و حماسه ۱۵ این بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی در تداوم همان ایثار و قیام حسین(ع) و به عنوان دنباله رو تبار کربلا انقلاب اسلامی را بوجود آورد.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان خطبه دوم نماز جمعه مشهد برای شفاعت و بهبودی حضرت آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان که از دخایز ارزشمند انقلاب می باشد،دعا کرد.

امام جمعه مشهد در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد با اشاره به اصول سبک زندگی اسلامی و مسئله باروری گفت: نقش فرزند در آرامش بخشی زندگی و تحکیم پیوند خانوادگی و همچنین افزایش روزی برطبق توصیه‌های قرآن و ائمه اطهار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) همواره بر ازدواج و ازدیاد نسل تاکید فراوانی داشتند.

وی با بیان اینکه از دیدگاه قرآن پیشگیری در باروری به عنوان خطا و جرم محسوب می‌شود، افزود: مسئله پیشگیری و فرزندکشی در سه آیه قرآن کریم در آیه‌های ۱۴۰ و ۱۵۱ سوره انعام و آیه ۳۱ سوره اسرا به خوبی بیان شده است.

وی در پایان گفت: در برهه‌ای از زمان کاهش باروری در قالب برنامه‌های تنظیم خانواده در کشورمان تبلیغ می‌شد، اما امروز بر اساس توصیه مقام معظم رهبری افزایش نرخ رشد جمعیت به عنوان راهبرد بیان شده است که مسئولان باید امکانات این راهبرد ولایی را فراهم کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358764

برچسب‌ها