۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۵

با وجودی که انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، همیشه با فاصله چند ماهه پس از انتخابات آمریکا برگزار می‌شود اما این بار، مدل کارزار انتخاباتی آمریکا بیشترین سایه را بر انتخابات وطنی انداخته است.

حتی این بار رسانه ها و افکار عمومی داخلی نیز هر یک به تبعیت از دیگری، انتخابات آمریکا را با حساسیت بیشتری پیگیری می کردند. 

وقتی صحبت از مدل می کنیم وجوه متعددی را شامل می شود. در این میان، رقابت داخلی احزاب برای معرفی نامزد واحد و معرفی همزمان «رئیس جمهور - معاون اول» که نفر دوم نقاط ضعف نامزد اصلی را جبران می کند در کانــون توجهات به شمار می آید؛ حتی در روزهای اخیر دیدیم و شنیدیم که برخی فعالان از مدل دو محوره (رئیس جمهور،‌ معاون اول) سخن گفتند. این ایده اگرچه بازتاب گسترده ای نداشت اما سکوت در برابر آن احتمال باز تولید را افزایش می دهد. 

اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته، تقریبا در همین ایام رقابت های داخلی دو حزب اصلی آمریکا شروع شد که تا تابستان امسال ادامه یافت. هم در آمریکا و هم در کشورهایی که انتخابات آمریکا را تعقیب می کردند از همان ابتدا رقابت حزب داخلی دمکرات مهمتر می نمود. الان کمتر کسی از ما به خاطر دارد که رقیب مک کین در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه چه کسی بود اما همه ما دوگانه اوباما - کلینتون را به خاطر داریم. 

دمکرات ها احتمالا"، ‌دانسته این رقابت را به قدری بزرگ کردند و کل سپهر مبارزاتی انتخابات را به سیطره خود درآوردند. در آن ایام، ‌انتخاب هیلاری یا اوباما موضوع اصلی شده بود؛ غافل از آن که گزینه اصلی، باید دمکرات یا جمهوری خواه بوده باشد. 

سوال این است که چگونه دوگانه هیلاری کلینتون و باراک اوباما جواب داد؟ آنها پیش از هر چیز ، معرف تمایز چشمگیر در حوزه های مختلف بودند. زن و مرد، سفید و سیاه، مشهور و گمنام، ‌راست و لیبرال از آن جمله اند. علاوه بر این، اولی همسر رئیس جمهوری بود که به هنگام ترک کاخ سفید از محبوبیت برخوردار بود و دومی پدری مسلمان را در شناسنامه خود دارد. 

دمکرات ها توانستند با خلق و ارائه این کنتراست، فضای کل کشور را تصاحب کنند و تا جمهوری خواهان به خود بیایند، تبدیل به مساله اصلی کشور شوند. به همین جهت،‌ لااقل از این زاویه، پیروزی دمکرات ها چندان دور از انتظار نبود. 

شاید دوگانه «خاتمی - موسوی» که این روزها مطرح است نوعی گرته برداری از این مدل موفق باشد. امروز فضای رسانه ای  کشور را - که می تواند معرف  یا موجد افکار عمومی باشد - آمدن یا نیامدن آقای خاتمی، آمدن یا نیامدن آقای موسوی، و سرانجام کناره گیری یکی به نفع دیگری شکل می دهد. در این بازی، خبری از اصولگرایان نیست و طرفه آن که اصولگرایان نیز تابعی از این متغیر  شده اند؛ یعنی حضور و بازی در میدانی که رقیب برای آنان طراحی کرده است. 

این سکوت، به هرحال معرف انفعال است و شاید ضروری باشد اصولگریان راهبرد مستقل خود را هر چه زودتر طراحی و اجرا کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    کاش واقعا اینجور بود! بعید است اختلافات داخلی اصلاح طلبان ساختگی باشد. البته ممکن است در نهایت به یک کاندید برسند ولی نمی توان نتیجه گرفت که الان روی حسب دارند بازی می کنند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    داداش من در یک کلام بگو دنبال لاریجانی هستین که اونو بیارین. این همه مقدمه چینی لازم نیست.لازم نیست این آقایان دوم خردادی رو هم لولو کنین و بندازین به جون خلق الله. اصلا اون بیچاره ها همچی مدلی به ذهنشون هم نرسیده که بخوان بر طبق اون عمل کنن. تو رو خدا این که میگین اونا وضعشون خیلی خوبه و ما باید یک سیاست جدی یعنی جدید رو اجرا کنیم منظورتون احمدی نژاده؟!!!شماها دنبال تز عبور از احمدی نژادین ...ولی تو رو خدا نگین کسی نفهمید
  • رحيم گودرزي IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    اگه فكر ميكنيد كه ميتونيد دوستان اصول گراتون بيدار كنيد سخت در اشتباهيد
  • دوست IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    آقای انتظامی تحلیل زیبایی است.حظ کردیم
  • -------- IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
    0 0
    با آمدن آقای خاتمی باخت شما راستگرایان حتمی است. بیدارشدن یا نشدن آنها هم نتیجه را تغییر نمیدهد. فقط سلامت انتخابات مهم است که لابد خاتمی برای آن هم فکر کرده و تضمین های لازم را گرفته. مطمئن باشید اگر جمع آرا از 22-23 میلیون فراتر برود خاتمی در دور اول برنده میشود. مطمئن باشید یک دوم خرداد دیگر تکرار میشود و دوباره آرای خاموش تعیین کننده میشوند.
  • همکارقدیمی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
    0 0
    عجب مقایسه دبشی!از اون تحلیل هاییه که به ذهن هیچکی نرسیده. دمت گرم حاج آقا.چاکریم..........
  • علايي‌مطلق IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
    0 0
    اگر اينجوري‌ست كه نوشتيد،خوب يعني ثابت كرديد كه بازهم كه اصلاح‌طلبان با برنامه هستند و اصلولگرايان بدون برنامه. يعني درسي كه اصلاح‌طلبان به درستي از دوره قبل آموختند ولي اصولگرايان به دليل حضور در قدرت از آن غافل شدند و هشدار شما هم گويا در جمع ايشان شنيده نشده‌است.
  • روحاني IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
    0 0
    اصلاح طلبان يك جبهه واحد ايجاد مي‌كنند هرچنددر ظاهر نامزدهاي مختلفي را به جامعه معرفي كنند. با تدبيري كه انديشيده‌اند به مرورازكثرت به‌وحدت مي‌رسند.اما، گويا در اين ماهها اردوگاه اصولگرايان از فقر شديد استراتژي رنج مي برد؛ تفرقي كه دراين اردوگاه ديده مي‌شود آيا به وحدت خواهد رسيد؟ فراموش نكنيد كه در دوره قبل اصولگرايان تا دقيقه نود به تفاهم نرسيدند و در بازي به هم زدن بود كه يك نفر به صدر آمد.
  • حقانی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
    0 0
    تنها راه اصولگرايان این است که یکی از بزرگان جناح را که روی او امکان اجماع هست به میدان بیاورید.ناطق نوری و ولایتی و لاریجانی از این امکان برخوردارند.در این صورت برگ برنده جناح مقابل یعنی دو قطبی شدن شدید از اوگرفته مي شود..
  • ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
    0 0
    باور کن اصلاح طلبان این انتخابات را می برن. آنها از این 4سال درسهای زیادی گرفته ان. شما هم خودتون رو بیش از این ضایع نفرمایین! واقعا راست میگن که شماها طیف لیبرال اصولگرایانین و دنبال نمایش چهره جذاب تراز این جناحین. ولی تا به حال فکر کردین که اصولگرایی اصلا نمیتونه برای مردم جذاب باشه. چه بخش افراطی اون و چه لیبرال........
  • دوست IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
    0 0
    مثل هميشه قانع كننده و دوست داشتني
  • اگر لايق باشيم دوست IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
    0 0
    مثل هميشه عالي و بي نقص. از حضرتعالي اين تحليل انتظار مي رفت . مخلصيم
  • ---------- IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
    0 0
    آقای انتظامی من گرایش سیاسی شما را قبول ندارم ولی مطالب شما را دنبال می کنم.از نثرتون خوشم می آد و به نظرم کارهای شما و تاحدی آقای محبیان در بین اصولگرایان خوشفکرانه تر است.ضمناچند ماه پیش کتابتون روهم خوندم و لذت بردم چون تا به حال کسی از زاویه مدیریت مطبوعاتی و اقتصاد مطبوعات حرف نزده بود. ممنون ولی این تحلیل درست نیست چون خاتمی و موسوی هماهنگ نیستن!
  • محمود IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
    0 0
    آقا ممنون.ولی خاتمی حتما رای میاره.اینو به دوستانتون بفرمایین.خدا کنه به خاطر موسوی نکشه کنار.بابت کروبی نگرانی نیست!