تکرار سه هزار میلیارد پسندیده نیست.

در حال حاضر دفاتر اسنادرسمی سراسر کشور به لحاظ قانونی در خصوص  انجام امور مالی خود ملزم به استفاده ازدستگاه  POSبانک ملی می باشند که این الزام اگر چه موجب جلوگیری از اجحاف به مراجعین است اما  سبب اجحاف مضاعف به  سردفتران گردیده است، اجحافی که دیگر برای این قشر از جامعه ما عادی شده ولی امیدواریم برای سیستم بانکی ما  عادی نشود چون با عملکرد فعلیِ سیستم بانکی ،تکرارسناریو سه هزار میلیاری  دوراز انتظار نیست.

داستان از این قرار است که هر دفتر خانه قبل از تنظیم سند ملزم به پرداخت وجه مربوط به آن از طریق سامانهPOS بانک ملی می باشد.

این سامانه ،وجوه واریزی را از جهت مالیات وحق التحریر وحق الثبت تفکیک کرده وهرکدام را به حساب مربوط واریز می کند.از اینکه مالیات وحق الثبت با چه تاخیری به حساب های  دولتی مربوط واریز می شود خبر نداریم اما حق التحریر (حقوق سردفتر ودفتریار،مالیات برارزش افزوده،حقوق کانون سردفتران ودفتریاران) که باید به حساب سردفتر واریز وسپس توسط سردفتر تفکیک شود همیشه با تاخیر مواجه است ، تاخیری که تاصبح روز بعد راهمه سردفتران پذیرفته اند(اگر نپذیرندهم نمی توانند کاری انجام دهند؟)اما بعضاً این تاخیرات به 72ساعت هم می رسد.

پرسش اینجاست:

تعداددفاترسراسر کشور حدود7200دفترخانه است.اگر بطور معمول ومتوسط قرار باشدروزانه 500 هزار تومان که (عبارت است از حقوق سردفتر،دفتریار،کانون سردفتران ودفتریاران،مالیات برارزش افزوده و...)به حساب مفتوحه در بانک ملی واریز شود جمع مبلغ واریزی 7200دفتر خانه بالغ بر3.600.000.000 تومان درروزخواهد بود.اما این مبلغ که در شرایط عادی حدود20 ساعت بعد ودر مواقع دیگر تا72 ساعت بعدبه حساب واریز می شود معلوم نیست در طی این مدت درحساب کیست.

بدیهیات:

وجه ازحساب مراجعه کننده (صاحب سند) همان لحظه کسر می شود.

به حساب دفتر خانه واریز نشده وحداقل 20 ساعت ودر شرایطی 72ساعت بعد واریز می شود.

شبهات:

بانک ملی مدعی است که طی این مدت پول در هیچ حسابی مربوط به وی نیست.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان هم همین ادعا رادرمورد خودش دارد.

تنها مجهول:

شما به این پرسش پاسخ دهید که طی این مدت ،این مبلغ که یک مبلغ حداقلی است (چه بسا بسیاربیشتر از مبلغ فوق باشد) درحساب چه کسی است؟

هشدار:

نکندصدای این کمانچه نوازی زمانی دربیاید که دیگر کاری نشود کرد.

نکند این حرکتِ خلافِ عرف واخلاق با این جمله غیر معقول که"همه تراکنش ها ی همه بانک ها با طرح شاپرک چنین وضعیتی دارند" توجیه شود.(بدیهی است که این عذر ی است بدتر ازگناه).

نکندسه هزار میلیارد تکرارشود.

نکند...

رضا حسینی جبلی

سردفتر اسناد رسمی

کد خبر 359980

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    13 1
    عملکرد بانک در مملکت ما به هیچ وجهی شفاف نیست برای همین چنان فاجعه هایی در سیستم بانکداری مملکت ما اتفاق می افتد و تاوانش را باید ما یعنی قشر ضعیف و فرودست جامعه متحمل شویم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    11 1
    احسنت به شما پیشنهاد میشود بقیه اصناف هم موارد اینچنینی را با کمک رسانه ها اطلاع رسانی کنند در عصر اطلاعات نباید شاهد چنین سو استفاده هایی باشیم
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    4 1
    امتياز اين اتفاق هم شامل يه عده ازما بهترونه.
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    7 13
    شما سردفتران دلسوز مردم چیزی که تو کاغذ نوشته هزینه اش 40 هزار تومن میشه 70 تومن میگیرد پولش در جیب چه کسی می رود؟
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 1
    مشتی نمونه خروار.پولی که از تاخیر تراکنش ها به حساب بانکها میروند سرسام آور است
  • خاوری از ونکوور A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 7
    بانک ملی سابقه خیلی پاک وروشنی داره اصلا نگران ودلواپس نباشید
  • جواد IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    5 9
    مومن چرا واقعیت را به مردم نمیگویید. 500 هزار تومان که فقط هزینه نقل و انتقال یک آپارتمان قوطی کبریتی است که . حالا بماند که روزانه ده ها ملک و چند ده ماشین را نقل وانتقال میدهید. چرا میگویید 500 هزارتومان بروید و صحبت از چندمیلیون در روز بفرمایید. ما که پشت کوه زندگی نمیکنیم در همین جامعه هستیم و تقریبا با شماهاسروکار داریم.
    • سردفتر IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      11 3
      مومن یک روز تشریف بیاورید دفتر بنده و روز کاری اینجانب و هزینه هایی که اخذ میگردد را متوجه شوید چه هزینه هایی را بایستی بپردازیم . آواز دهل از دور خوش است
  • حق شناس A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    5 0
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
  • نادری A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    15 3
    جواد جان دلبندم اون پولهای هنگفت که شما لطف می کنید و می پردازید به سردفتر و دفترخانه هیچ ربطی ندارد و متعلق به خزانه و شهرداری و حتی هلال احمر می باشد. و دفترخانه فقط مامور وصول آنها است بدون هیچگونه سود و سهمی از ان وجوه
  • یک متصدی دفتر A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    7 1
    کدامیک ازشما حضرات کاربر با درآمد 3 سال پیش و مخارج امروزی حاضره برای یک روز زندگی کنه که انتظار دارید دفاتراین ازخود گذشتگی رو بکنن.اشکال کار ازسازمان محترم ثبت کل هست که تعرفه های حق التحریر رو از سال 90 اصلاح نکرده و متصدیان دفاتر برای سرپا نگه داشتن دفاترشان و اخراج نکردن کارمندان مجبورندمبالغی رو اضافه تر بگیرند.هزینه های حقوق کارمندان ، اینترنت ،انواع کاغذ ، کپی ، چاپگرها، تعمیرات ساختمان ، ملزومات اداری،آب ، برق، گاز ، تلفن، مالیات افزوده،مالیات مشاغل، سهم کانون،بیمه و بازنشستگی و امثال اینهارو میشه باتعرفه های 3 سال پیش جواب داد بنظرتون؟ خودتون یکروز نمیتونید این شرایط رو تحمل کنید و اونوقت ازما همچین انتظاری رو دارید؟ لطفا" این جوابیه درج کنید.
    • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      10 1
      سلام . عزیزم چیزی که فرمودید نصف درد است . تعرفهء دفاتر اسناد در طی 10 سال اخیر ، دوبار اصلاح شده است : 1. در سال 1383 تصویب گردید 2. در سال 1390 . آنهم چه تغییری ؟ در بعضی از موارد : کمتر از 20 درصد . در عرض 10 سال ، پنیر 300 تومانی شده است 4000 تومان ، اجارهء دفتر 150 هزار تومانی ، الان شده است 2 میلیون و پانصد هزار تومان . و با این اوضاع ، سازمان ثبت ، زوری میخواهد حرف خودش را پیش ببرد . تعرفهء تنظیم سند وکالت فروش آپارتمان یک میلیارد تومانی به میزان 55 هزار تومان می باشد و 28 هزار تومان آن برای سردفتر است و اگر کمترین اشتباهی داشته باشد سردفتر مسئولیت یک میلیارد تومان را دارد و باید به همان میزان پاسخ بدهد .
    • سردفتر A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
      0 0
      داداش این ها که میگن سرددفتر با تعرفه 2 سال پیش باید کار کنه خوش بهالشان لابد ایران اسلامی رو باکشور های پیشرفته اشتباه گرفتن بااین گرونی ...
  • سیاوش EU ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    8 1
    جواد جان،تو که زدی بدترش کردی،اگر سردفتران روزی میلیون تومن درآمد داشته باشند بقول شما بخاطر درسی است که خوندن و زحمتی است که کشیدن،به فرض که ادعای شما درست باشه و تمام پولی که توی دفترخانه پرداخت میکنید هم مستقیم به جیب سردفتر بره اوضاع بدتر شد چون بجای 3600000000 تومان مبلغ 7200000000 تومان معلوم نیست توی جیب کی میره.در ضمن بیاید یاد بگیریم به درآمد دیگران حسودی نکنیم،اگر کسی درآمد بالایی داره بخاطر زحمتی است که کشیده،ما هم میخواستیم جربزه داشته باشیم و درس بخونیم و زحمت بکشیم تا بتونیم درآمد یک سردفتر رو داشته باشیم
  • سردفتر RO ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    8 0
    درجواب اقاجواد مومن گرامی باید عرض کنم اصلا مطلب وبلاگ در مورد تاخیر در برگشت هزینه های پرداختی به حسابهای مربوطه بوده که با تاخیر 1یا 3روزه وبعضی اوقات بیشتر انجام میشه نه میزان درامد روزانه دفاتر حالا اگه بحث حتی میزان درامد روزانه هم بوده باشه چرا بقول منطقی ها استقرا ناقص میکنید اگه 95درصد دفاتر دارند با درامد ناخالص 3الی 7میلیون روزگار میگذرونند باید 5درصد باقی رو ملاک قراردادقابل اثباته بشرط قدم رنجه کردن مدعی محترم
  • سردفتر A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    9 2
    دفتر اسناد رسمی دارای هزینه های سر سام آوریست که تماما از حق التحریری که برمبنای تورم سال نود تصویب شده پرداخت میشود .از هیچ بودجه عمومی ارتزاق نمی کند . تقریبا همان هزینه یک اداره دولتی را دارد . دفترخانه بزور از مردم پول میگیرد و دو دستی تقدیم خزانه دولت می کند بعضی از کفار که همه را به کیش خود می پندارند تصور می کنند وجوه پرداختی تماما به جیب سردفتر میرود.قسمتی از درآمد هلال احمر ایران شهرداریها و مالیات از طریق همین وصولی دفترخانه تامین میشود و جالب اینکه سهم متعلق به سردفتر با یک روز تاخیر و گاها بر اثر اشتباه سیستم بانک اصلا به حساب واریز نمیشود و باید تا چند هفته پس از اطلاع با التماس و خواهش وجوه غیب شده مسترد شود.
  • دفتريار IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    6 0
    1 بنده هم به عنوان دفتريار يك از دفترخانه از روز اول متوجه اين موضوع شدم و از آن زمان تاكنون به هيچ عنوان حق التحرير را از طريق pos واريز نميكنم . چون حق التحرير حقوق دولتي نبوده و مربوط به سردفتر است كه بعدا به صورت ماهانه درصد كانون و دفتريار و كاركنان را زا آن مي پردازد. 2 اصولا طرح شاپرك طرح مشكوكي بود كه اجرا گرديد . زيرا وجوه بعد از چند ساعت يا حتي چند روز به حساب پذيرنده واريز ميگردد. 3 ارقام واريز شده نيز جمع چند رقم است كه مشخص نميگردد كه ايا تمام دريافتها واريز شده اند يا خير ضمنا شما فروشگاه ها و پذيرندگان كل كشور را در محاسبات منظور نكرده ايد .
  • کارمند سابق دفتر خانه IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    2 8
    ای آقا من که تو دفتر خانه کار کردم خبر دارم . سر دفتر ها روزی 3 الی 5 میلیون تومان صافی براشون می مونه مخصوصا سردفتر های که 5 6 سال سابقه کار تو یک منطقه رو دارند. من خودم شاهد هستم در عرض چند سالی که کار کردم سردفترمون بهترین ماشین رو خریداری کرد یک خونه تو اقدسیه خرید . این آخریا هم که بگفته خودش می خواست تو صومعه سرا یک ویلا خریداری کنه . ضمنا در جواب آقای دفتر یار این رو بگم که کودوم سردفتر 15 درصد حق کارمند ها رو میده . . ضمنا این رو هم بگم سردفترا از غفلت مردم استفاده میکندد تحریر رو چند برابر حساب میکنند . مخصوصا در زمان نقل انتقال املاک که دیگه هیچ این است حکایت یک سردفتر
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 1
    درجواب نظر کارمند سابق دفترخونه باید بگم کسی که 65ساله توی دفترخونه بعنوان سردفتر خدمت میکنه حقش بیشتر از ایناست و شما بهتره به حقتون قانع باشید و رییستون رو خراب نکنید.خودتو ایصلاح کن برادر
  • عادل IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    موضوع اصلی کامنت تاخیر واریزه که از تمامی افراد ذینفع تقاضا میشه اعتراض نمایند و علاوه بر آن کسر 1200 ریال بابت اخذ موجودی از حساب و اگر به همین منوال پیش برود اصلا خدمات الکترونیک بانکها را نخواستیم فرداها بابت واریز هم موجودی کسر شود بابت پیامک و .........
  • وحید A1 ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    چرا اینقدر جوسازی میکنید در بین سردفتران بعضی حداقل ماهیانه 2,3 تومن درامد دارن بعضیا هم درامدهای بالاتر از 20,30 تون، ولی عمومیت نداره، اکثریت زیر 5 تومن هستش، انصاف این نیست که مبنای قضاوت درآمد بالای چند دفتر تو شمال تهران باشه
  • وحید A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    واقعا نظرات برخی دوستان راجب سردفتران زحمتکش منصفانه نبود، حالا جدای از برخی همکاران متخلف که اونم در هر شغلی وجود داره نباید مبنای قضاوت باشه، اکثریت شریف و زحمتکش هستن که 1ریال هم اضافه نمیگیرن، در رابطه با درامد دفاتر باید عرض کنم که قدری غلو شده است همه حداکثر درامد رو میگن اونم تهران ولی مبنای صحیح باید کل کشور باشه بعضی دفاتر تو خرجشون موندن بنده که شهرستان کار میکنم از ماهی 3 تا 6 متغیر هست درآمدم، ازون درامدای نجومی هم که بعضیا گفتن نداشتم

آخرین اخبار