فارس نوشت:

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: در ماه‌های اخیر دروغ‌پراکنی در بالاترین سطح در رسانه‌ها به صورت بدون پایه و اساس انجام می‌شود.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از کتاب مطالعات رسانه‌ای در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در کشور ما پیش از این نیز به مسئله سواد رسانه‌ای توجه شده بود و نخستین کتاب در این حوزه توسط یکی از فارغ‌التخصیلان دانشگاه امام صادق با عنوان تربیت رسانه‌ای ترجمه شد، همچنین کتاب نظریه‌های سواد رسانه‌ای نیز منتشر شد ولی کتابی جامع در حوزه آموزش رسانه‌ها نداشتیم.

وی افزود: بریتانیا یکی از کشورهای بسیار پیشرو در زمینه آموزش رسانه در سطح مدارس آموزش‌های لازم و دانشگاهی است که در این مسئله دارای سبک بوده و قدرت‌ رسانه‌ای این کشور در بخش خصوصی، عمومی و دولتی برای در اختیار گرفتن مخاطبان بسیار بالاست.

آشنا گفت:‌ در جامعه توده‌ای، مخاطبان به صورت منفعل تلقی می‌شوند و تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند. در صورتی که باید مخاطبان نیز تقویت شوند، تمام ابزارها برای تقویت سازمان‌های رسانه‌ای به کار گرفته می‌شود آیا حمایت از مصرف‌کنندگان مانند صنایع غذایی در صنایع رسانه‌ای نیز مطرح می‌شود؟

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با مطرح کردن یکی از خواسته‌هایش از رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عنوان کرد: این گونه کتاب‌ها باید با رویکرد بومی تآلیف شود تا برای دانشجویان ما غریبه نباشد زیرا کتاب غیربومی برای دانشجویان امروز مگر کسانی که از شبکه‌های ماهواره‌ای یا فیلترشکن استفاده می‌کنند، غریبه است.

آشنا ادامه داد: در حوزه بریتانیا مردم سواد رسانه‌ای دارند به طوری که اگر رسانه‌ای پیامی را به دروغ منتشر کند، از آن رسانه حسابرسی می‌کنند ولی تجربه ایرانی چنین موضوعاتی چیست؟ در ماه‌های اخیر دروغ‌پراکنی در بالاترین سطح رسانه ملی نیز به صورت بدون پایه و اساس مطرح می‌شود و به میهمانی همسر رئیس‌جمهور اتهام می‌بندند بدون آن که پایه‌ای وجود داشته باشد. این مسائل نوعی نابسامانی رسانه‌ای را به وجود می‌آورد. زیرا مخاطبان ما نمی‌دانند که باید به شدت از رسانه سؤال کنند.

وی قدرت بدون مسئولیت رسانه‌ها را جزئی از نگرانی‌های حوزه رسانه دانست و گفت: اگر مخاطبان سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشند رسانه‌ها احساس مسئولیت می‌کنند.

وی افزود:‌ در سال‌های گذشته تلاش در حوزه مخاطبان رسانه‌ها از جنس منع بوده است یعنی مخاطبان رسانه‌ای در معرض پیام‌های دیگران نباشند و به همین منظور بیشترین پارازیت را در بیشترین وسعت و ساعت اعمال کردیم تا از دریافت کنندگان حمایت کنیم،‌ یکی از قوی‌ترین سیستم‌های فیلترینگ جهان را در این زمینه اعمال کردیم ولی نتیجه این اقدامات این بود که امروز بالای ۷۰ درصد در تهران مصرف‌کننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند یعنی مسیری را طی کردیم که با وجود هزینه اجتماعی بالا دستاورد اجتماعی نداشت.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر بپذیریم مخاطب ما باید طوری توانمند شود که حتی در برابر دروغ‌های احتمالی رسانه ملی عکس‌العمل قوی داشته باشد یعنی تفکر نقادی مخاطبان را به رسمیت شناخته‌ایم زیرا اگر کیفیت مخاطب افزایش یابد زیر بار هر برنامه بی‌کیفیتی نمی‌رود.

وی گفت: اگر مخاطب ما آموخت که لذت بصری شهوانی تاثیرات تلخی در زندگی‌اش دارد (از شهوت‌رانی پنهان در رسانه‌های ایرانی گرفته تا شهوت‌رانی آشکار در شبکه‌های ماهواره‌ای) به دنبال این گونه مسائل نمی‌روند و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این زمینه می‌تواند قطب تربیت رسانه‌ای در کشور باشد.

آشنا در پایان با بیان اینکه دانشگاه امام صادق این روزها به سبب بیماری آیت‌الله مهدوی کنی بنیانگذار این دانشگاه حالی خوبی ندارد،‌گفت: تربیت اسلامی و علمی در دانشگاه امام صادق در تقابل با یکدیگر نیست و مکتب تربیتی این دانشگاه مکتبی است که استادان با تفکرات مختلف همزمان در این دانشگاه تدریس می‌کنند. به این فضای باز امکان تقابل و نقد و نظر را فراهم می‌کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    29 2
    فيلترينگ،بنزين هاي آلوده وپارازيت از يك جنس هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    24 1
    رسانه میلی کارش از انتقادو اینجور چیزا گذشته و منافعش دقیقا در تضاد با منافع مردمه و در مقابل جامعه و ارزشهای اجتماعی صف آرایی کرده و حتی امید و شادی مردم را نشانه رفته دیگه مسائل سیاسی که بماند جای خودش