فارس نوشت:

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها مسئول هستند و باید وظایف خود را انجام دهند و واگذاری اختیارات، ناقض مسئولیت مراجع بالادستی نیست.
رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، صبح امروز در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه تهران با معرفی یک کتاب در حوزه نظام آموزش عالی گفت: در سمیناری شرکت کردم که در این سمینار مسئله‌ای در رابطه با دخالت دولت‌ها در دانشگاه‌ها مطرح شد، این مسئله به این شکل مطرح شد که دخالت دولت‌ها در دانشگاه‌ها دیگر دخالتی جهت‌یافته برای تاثیرگذاری در مدیریت به صورت مستقیم نیست بلکه به صورت کمک به دانشگاه برای توسعه آنها است زیرا توسعه آموزش عالی دغدغه جامعه است.

وزیر علوم گفت: در این سمینار مطرح شد که امروزه هیچ بدنه دولتی در عزل و نصب دانشگاه‌ها دخالت ندارد.

فرجی‌دانا گفت: زمانی که میزان کنترل دولت‌ها بر دانشگاه‌ها مطرح می‌شود ابهاماتی ایجاد خواهد شد، دنیا به این باور رسیده است که آتونومی دانشگاه‌ها (پاسخگو بودن دانشگاه به جامعه و داشتن اختیارات کافی برای پاسخگویی)در تناقض با مراجع بالادستی نیست.

وزیر علوم گفت: دانشگاه مسئول است بنابراین باید اختیارات خود را داشته باشد و این مسئله ناقض مسئولیت‌های مراجع بالادستی نیست ولی ما هنوز در این مباحث هستیم که اگر دانشگاه عهده‌دار مشورت به وزیر علوم برای انتخاب رئیس شود مراجع بالادستی نقض می‌شوند.

وزیر علوم ادامه داد: دنیا به این باور رسیده است که دانشگاه با جمع نخبگان باید اختیاراتی داشته باشد که در مسیر مصالح جامعه از این اختیارات بهره ببرد، این تجربه دنیا است و ما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و به آن پشت کنیم.

فرجی‌دانا گفت: وقتی بحث مشورت‌گیری از دانشگاهیان برای رسیدن به فهرستی از اسامی برای تصدی مسئولیت دانشگاه مطرح بود به تشکیل شورای منتخبان رئیس دانشگاه رسیدیم که نمایندگانی از اعضای هیات علمی گرد هم آمدند و گزینه‌هایی را معرفی کردند و حتی موضوعات دیگر دانشگاهی نیز می‌تواند به این شورا ارجاع شود.

فرجی‌دانا گفت: زمانی که تربیت فرزندانمان را به اعضای هیات علمی می‌سپاریم چطور می‌توانیم بگوییم این افراد در انتخاب رئیس دانشگاه فاقد صلاحیت هستند؟ چه کسی این مسئله را از ما می‌پذیرد که دو هزار عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در حال تربیت تعداد زیادی از فرزندان مملکت هستند صلاحیت انتخاب رئیس دانشگاه را ندارند؟

وزیر علوم با بیان اینکه توسعه علمی در بستر رضایتمندی برآمده از مشارکت جمعی محقق می‌شود گفت: اگر دانشگاهیان رئیس دانشگاه را از خود بدانند با مشکلات دانشگاه نیز کنار می‌آیند، زمانی که عده‌ای از اعضای هیات علمی صلاحیت فردی را برای ریاست دانشگاه مشخص کرده‌اند مگر می‌شود ما از کنار آن بگذریم؟ نه من باید این کار را بکنم و نه هیچ نهاد دیگری.

او با تشکر از محمدحسین امید سرپرست سابق دانشگاه تهران که زمینه تشکیل شورای مشورتی تعیین ریاست دانشگاه را فراهم کرد گفت: جلسات این شورا تجربه موفقی بود که سبب بروز وحدت در دانشگاه شد.

فرجی‌دانا گفت: ما دانشگاه پاسخگو می‌خواهیم به مشکلات جامعه واکنش نشان دهد و امیدوارم دانشگاهی را ببینیم که چراغ‌هایش به سبب فعالیت تا صبح خاموش نشود.

او گفت: مزیت دانشگاه جامع این است که می‌تواند از پیوند حوزه‌های مختلف بهره ببرد و گفتمان علم و فناوری که مقام معظم رهبری پرچمدار آن است نیز بدون همدلی اعضای هیات علمی تحقق نمی‌یابد.

فرجی‌دانا گفت: امیدوارم آیندگان حرکت ما به سمت علم و فناوری را قضاوت کنند نه ایستایی و عدم پویایی.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =