وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر کمک صاحب نظران دانشگاهی و رسانه‌ای برای غنابخشی به دانشنامه مطبوعات ایران بر معرفی همه روزنامه نگاران بدور از نگاه سیاسی در این دانشنامه برای احراز بی طرفی آن تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین، آیین رونمایی از جلد اول دانشنامه مطبوعات ایران صبح امروز در دفتر علی جنتی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم گفت: با توجه به تاریخ مطبوعات کشورمان، جای خالی دانشنامه مطبوعات ایران به خوبی حس می شد و تدوین این کتاب کار بسیار ارزنده و مناسبی برای دسترسی آسان پژوهشگران و دانشجویان به سیر تاریخی مطبوعات ایران است. وی افزود: نقشی که مطبوعات و رسانه ها در اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و شفاف سازی در جامعه دارند بر کسی پوشیده نیست و بر این اساس با فساد و ناهنجاری های اجتماعی مبارزه می کنند و در واقع به اصلاح امور می پردازند.

علی جنتی، خاطرنشان کرد: کشور ایران در زمینه مطبوعات و نشریات در مقایسه با کشورهای همسایه پیشرو بوده و فعالیت هایش در این حوزه در زمینه های مختلف قابل توجه است.

وی با اشاره به سیر تاریخی شکل گیری مطبوعات در کشورمان افزود: در حال حاضر کشور ایران دارای تعداد بیش از 6 هزار روزنامه و نشریه است که تعداد مهم و قابل توجهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای اتمام دانشنامه مطبوعات ایران به کمک تمامی شخصیت های علمی،‌ دانشگاهی و اربابان مطبوعات نیاز است تا از طریق کمک خود به غنای این کتاب بیافزایند.

وی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی اطلاعات دانشنامه ادامه داد: بر خلاف دیگر دانشنامه ها، این کتاب به دلیل تغییر برخی مدیران مسوول، سردبیران و دیگر دست اندرکاران مطبوعات و نشریات نیازمند کار و تلاش بیشتر در راستای به روز رسانی است.

جنتی بر تسریع فرایند تکمیل دانشنامه مطبوعات تاکید کرد و افزود: برای به نتیجه رسیدن کامل این کتاب از اساتید مختلف و توان علمی آنها و نیروهای بیشتری باید بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه مطبوعات ایران کمک علمی بزرگی به جامعه محسوب می شود ادامه داد: در این کتاب علاوه بر معرفی نشریات و مطبوعات باید روزنامه نگاران و دست اندرکارانی که به طور حرفه ای در این حوزه فعالیت کرده اند به دور از نگاه های سیاسی و فکری آنها، معرفی شوند تا بی طرفی این دانشنامه بر همگان محرز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا کنون نوع فعالیت هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به لغو مجوز نشر و تذکرات کتبی و شفاهی به نشریات و رسانه های متخلف بوده ولی لازم است برای تشویق و ترغیب صاحبان قلم تشویق هایی هم در مورد نشریاتی که در جهت آگاهی بخشی درست و دقیق فعال هستند؛، صورت گیرد.

در پایان این مراسم کتاب دانشنامه مطبوعات ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر و محمدزاده سرپرست تدوین دانشنامه رونمایی شد.

بنابراین گزارش، جلد اول «دانشنامه مطبوعات ایران» حاوی مداخل «آ» و «الف» است که اولین مدخل آن مربوط به نشریه‌ای به نام «آبادی» و آخرین مدخل هم مربوط به نشریه‌ای به نام «ایمان» است.

به گفته محمدزاده، سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران، هر یک از مداخل به افرادی که بیشترین نزدیکی را با آن داشته‌اند، تدوین شده؛ مثلاً در مورد نشریات هر استان، تدوین مداخل به یک نفر از متخصصین حوزه مطبوعات در همان استان واگذار شده است. همچنین است در مورد نشریات تخصصی و سایر. اهمیت نشریه، تاثیرگذاری آن، ماندگاری و یا زوال آن نشریه، اولین‌های هر حوزه مثلاً در زمینه‌های تخصصی، از جمله معیارهای مدخل‌گزینی بوده است. در مجموع 250 مدخل در جلد اول دانشنامه مطبوعات ایران تدوین شده است.

مجلد اول دانشنامه مطبوعات ایران در 1500 نسخه و از سوی موسسه دانشنامه مطبوعات ایران و با قیمت 90 هزار تومان چاپ شده و البته در سایت دانشنامه به نشانی DM-IRAN.COM نیز فروش اینترنتی خواهد داشت.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =