آغاز نشست ایران،آمریکا و اشتون/ تمایل کری به همکاری ایران و عراق/ ظریف: مذاکرات متفاوت از گذشته نیست

نشست سه‌جانبه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه در وین آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، این مذاکرات سه‌جانبه در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است.ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا امروز هیات آمریکایی را در دیدار با ایران همراهی می‌کند.برنز دو هفته پیش در شهر ژنو با هیات مذاکره کننده ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی به مدت دو روز دیدار کرده بود.

 به دنبال بحران عراق برخی رسانه ها و مقامات غربی از تلاش برای جلب رضایت ایران برای مبارزه با داعش سخن گفتند. مقامات ایران چنین مبارز مشترکی را رد کرده اند.

رییس‌جمهور در کنفرانس خبری اخیر خود در پاسخ پرسش که اگر از ایران خواسته شود با آمریکا علیه داعش همکاری کند، آیا این کار را انجام می‌دهد، گفت: همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است،آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.

 شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اخبار احتمال همکاری ایران و آمریکا در بحران عراق را رد کرد و گفت:این موضوعات کارکرد جنگ روانی داشته و کاملا غیر واقعی است.ما همانگونه که اعلام کرده ایم در صورت درخواست رسمی دولت عراق موضوع کمک در چارچوب مقررات بین الملی را بررسی خواهیم کرد و این روند کاملا دوجانبه بوده و به کشور ثالثی ارتباط پیدا نمی کند.

 در همین حال جان کری جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یاهونیوز با بیان اینکه« آمریکا آماده مذاکره با ایران درباره عراق است» گفت: گزینه همکاری نظامی با ایران برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش  غیرممکن نیست.

دور جدید مذاکرات وین 5  امروز با ناهار کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز شد.

ظریف پس از پایان این دیدار  با بیان اینکه بحثهای خوبی داشتیم و برنامه ریزی برای جلسات بعداز ظهر امروز را انجام دادیم، افزود: در جلسه عمومی فرداصبح بحث مفصلی خواهیم داشت. به‌خلاف آنچه امروز گفتم که ممکن است جلسه عمومی نداشته باشیم تصمیم گرفتیم یک جلسه عمومی داشته باشیم و موضوعات را یک بار دیگر مرور کنیم. پس از آن به جلسات فنی و دوجانبه نیاز داریم تا ببینیم زمینه برای رسیدن به مبنای مشترک برای نوشتن متن مشترک آماده می‌شود یا خیر.

وی افزود: مذاکرات این دور به‌مانند مذاکرات دورهای قبل است و تفاوت چندانی ندارد.

خبرگزاری ها گزارش داده اند که  مذاکرات ایران و 1+5 نیز از ساعت 13:30 فردا به‌وقت تهران آغاز خواهد شد.

/ 212 212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کی هان IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    2 0
    دلار بزودی ارزان میشود ...انشاالله وضع بهتر میشود