والی "خوست " در افغانستان عامل کشتار ماموران سیا در این ولایت را جاسوس آمریکایی‌ها دانست که اطلاعات مناطق مرزی برای حملات هوایی هواپیماهای بدون سرنشین جمع‌آوری می‌کرد.

طاهرخان صبری " در گفت‌وگو با فارس در کابل، با تاکید بر این که عامل انتحاری داخل پایگاه نیروهای آمریکایی در ولایت خوست تبعه کشور اردن بود، اظهارداشت که وی هیچ گونه ارتباطی با مقامات افغان و یا ارتش ملی نداشت و فقط با اتباع آمریکایی داخل این پایگاه در تماس بود.

وی افزود: این شخص جاسوس آمریکایی‌ها بود و برای انجام حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان اطلاعات جمع آوری می کرد.

والی خوست خاطرنشان کرد: اتباع آمریکایی که در این پایگاه مشغول فعالیت بودند چنین وانمود می کردند که در بخش های غیرنظامی فعالیت می کنند اما پس از انفجار مشخص شد که آنها ماموران سازمان سیا بوده اند.

این مقام افغان اظهارداشت: ولایت خوست 184 کیلومتر با پاکستان مرز مشترک دارد و اکثر مناطق آن کوهستانی است، عبور و مرور شبه نظامیان به این ولایت از کوه ها و جنگلها صورت می‌گیرد که در شرایط کنونی کنترل آن دشوار است.

وی در عین حال اذعان کرد که کنترل مرزهای مشترک ولایت خوست با پاکستان، با امکانات و توانایی فعلی ارتش و پلیس افغانستان غیر ممکن است.

والی خوست مشکلات امنیتی این ولایت را هم مرز بودن این ولایت با مناطقی از پاکستان مانند میرام شاه، "کرم ایجنسی " و "میرعلی " که پایگاه‌های طالبان هستند، دانست.

وی علت دیگر افزایش فعالیت شبه نظامیان در این ولایت را گرم بودن این ولایت در فصل سرما دانست و گفت: به علت سردی هوا در سایر مناطق افغانستان عملیات شبه نظامیان بیشتر در این ولایت متمرکز می شود.

والی ولایت خوست افغانستان یادآور شد: علاوه بر مساعد بودن هوا، حمله ارتش پاکستان به طالبان پاکستانی در "وزیرستان شمالی " سبب شده تا به دلیل هم مرز بودن این منطقه با خوست، شبه نظامیان به راحتی وارد ولایت خوست شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 36063

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =