حوزه هنری گفت: ماجرای عاشورا برای بچه‌ها مناسب نیست!

فریبا نباتی می گوید کتابی درباره زندگی حضرت زینب(س) نوشته بودم و با وجود قرارداد و دریافت پیش پرداخت، حوزه هنری از چاپ منصرف شد و گفت کتاب برای بچه ها مناسب نیست.

ایلنا گزارش داد: فریبا نباتی گفت: من طرحی داشتم درباره زندگی حضرت زینب(س) که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده بود. قراردادی با حوزه هنری بستم و در این موقع مبلغی به عنوان پیش پرداخت گرفتم. پس از چند ماه که از مدت تعیین شده بیشتر شد و همه صرف مطالعات بیشتر شده بود، کار را به حوزه هنری ارائه دادم که به شرط بازنویسی مجدد قبول شد.

وی افزود: پس از مدتی از این مجموعه با من تماس گرفته شد که طرح شما رد شده است. من دلیل این تصمیم را پرسیدم و جواب دادند که ماجرای عاشورا برای بچه‌ها مناسب نیست.

این نویسنده کودک و نوجوان به داستان این کتاب اشاره کرد و گفت: من از عاشورا شروع کردم. هنگامی که حضرت زینب(س) در صحرای کربلا حضور دارد و مستاصل مانده است؛ برود به سمت امام حسین(ع) یا اینکه به طرف اهل حرم حرکت کند.

وی ادامه داد: در ادامه، داستان به کودکی حضرت زینب(س) فلاش‌بک می‌خورد. در این قسمت ما روابطی بین ایشان و حضرت امام حسن و حسین(ع) و پدر و مادرش ایشان می‌بینیم. سپس به صحرای کربلا بازمی‌گردیم که حضرت زینب(س) به خواست خدا به سوی اهل حرم می‌رود تا شهید نشود و آن اتفاقات بعدی را رقم بزند.

نویسنده "گربه و عروسك: و داستان‌های دیگر" از خلف وعده حوزه هنری گله کرد و افزود: من پیش پرداخت را پس دادم و قرارداد را کنسل کردم. ولی خلف وعده آنها در دلم ماند. از آنها پرسیدم شما چقدر درباره زندگی خواهر امام حسین(ع) مطالعه کردید؟ زندگی ایشان زندگی خوشی نبوده و البته سرشار از امید به خدا بود.

وی افزود: به مسئولین حوزه هنری گفتم که من می‌توانم داستان دیگری بنویسم ولی زندگی حضرت زینب(س) همین است نه چیز دیگری. از طرفی منابع مطالعاتی در این زمینه واقعا کم است و اکثرا به واقعه کربلا و پس از آن پرداخته‌اند.

فریبا نباتی از ترجمه یک مجموعه داستان گفت و از نام بردن اسم کتاب خودداری کرد و گفت: این روزها نباید اسمی از کتاب ترجمه‌تان ببرید. چراکه پس از آن دیگر شما صاحب آن نیستید. به هرحال این کتاب شش کتاب حاوی داستان‌هایی برای نوجوانان است و در قالب کمدی نگارش شده‌اند.

وی به این سوال که ارزیابی شما از انتخاب هیئت رئیسه جدید انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چیست، چنین پاسخ داد: در کار خود را نشان می‌دهند. باید به آنها فرصت چند ماهه‌ای بدهیم. اما در کل این انجمن تابه اکنون کار اساسی در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان انجام نداده‌ است.

وی با اشاره به اینکه این انجمن تنها مرکز حمایتی از نویسندگان کودک و نوجوان است، افزود: باید جلساتی با حضور نماینده‌ای شورای عالی انقلاب و صاحب نظران این حوزه و اعضای انجمن انجام شود تا به بحث ممیزی و شفاف‌سازی خطوط قرمز پرداخته شود؛ چون به هرحال ما مسلمان هستیم و مقید به تربیت فرزندانمان. آسیبی که به ادبیات کودک و نوجوان وارد شده نتیجه رفتار غلط بزرگترهاست.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 222 IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    4 11
    متاسفم برای حوزه هنری...
    • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      3 0
      کتاب بز بزقندی برای بچه های ایران خوبه بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد . اینها خوبه ...که ما پدر مادر ها سر کارشون میزاریم باور کنند .........بابا عصر کامپیوتره بچه ها را مگه میشه گذاشت سر کار
  • حوزه هنري IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    4 0
    حوزه هنري اشعار و داستان هاي كوتاه بنده رو هم يك و نيم سال گرفت و بررسي كرد آخر هم گفت رد شد همين يك و نيم سال
  • بی نام RO ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    6 7
    در واقعه عاشورا نقش بچه ها پررنگ بود. علی اصغر. رقیه. عبدالله. سکینه. قاسم. دانستن این وقایع بچه ها را با بینش و با روح بزرگ بار میاره. با دانستن همین عاشوراست که حسین فهمیده ها در جنگ ظهور کردند.