رشیدی: بررسی ها در آلمان نشان داد بنزین پتروشیمی ها آلوده است

با وجود اینکه مسوولان دولت گذشته می گویند بنزین پتروشیمی ها مشکلی نداشته است،‌ اما آزمایشات انجام شده روی این بنزین در آلمان حکایت از آلوده بودن آن می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همان سال ۹۱ نمونه هایی از بنزین توزیع شده در تهران را به آزمایشگاهی در آلمان فرستاد. 

یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست و همچنین مدیرعامل پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درمیزگردی در خبرآنلاین درباره این آزمایش ها گفت: در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است. این درحالی است که آزمایش بنزین های توزیع شده در تهران نشان داد میزان بنزن و آروماتیک ها در بنزین پتروشیمی، بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است.

او گفت: بر اساس نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در آلمان میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی 6.48 درصد گزارش شده است. به استناد نمونه ‌برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط زیست نیز نتایج بدست آمده حاکی از بالا بودن میزان آروماتیک‌ها به مقدار 63.72 و میزان بنزن 6.98 در صد بوده است.

رشیدی گفت: ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین است که این ترکیبات همان مواد سرطان‌زای موجود در بنزین محسوب می‌شود که بسیار خطرناکند. براساس استاندارد یورو ۴ میزان آن‌ها در بنزین باید زیر یک ‌درصد باشد که بر مبنای آزمایش‌های ما در بنزین‌های تولید داخل بین دو تا سه‌درصد است. دي اكسيد گوگرد معمولا در اتمسفر تبديل به تري اكسيد گوگرد و تري اكسيد گوگرد تبديل به اسيد سولفوريك مي شود. اكسيدهاي گوگرد در صورتيكه در هوايي قرار نگيرند كه ذرات معلق در آن وجود داشته باشند و رطوبت نسبي نيز نسبتا بالا باشد شديدترين اثر نامطلوب را بر آلوده نمودن محيط زيست دارند. اما اگر گوگرد موجود در بنزین با این روند کاهش یابد از اثرات مخربی که بر محیط زیست اعمال می شود می توان جلوگیری کرد.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    12 0
    بنده شخصا" موضوعی احمقانه تر از این برای بحث ندیدم...موضوع خیلی ساده است .اگر قرار بود در پتروشیمی ها بنزین استاندارد تولید شود چه نیازی به ساخت پالایشگاه هاست؟ آیا مدافعان بنزین جعلی پتروشیمی فکر می کنند که پالایشگاه ها با برج های تقطیر و واحد های فرایندی کاتالیستی همان محصولی را تولید نمایند که می توان در پتروشیمی بدون این تمهیدات و تجهیزات گرفت؟ پس جرا ابن همه ادم نادان میرن پالایشگاه می سازن؟ خوب همه پتروشیمی بسازند توش بنزین هم تولید کنند بهتره که.چند منظوره هم هست..تازه با کمی تغییر میشه توش شیر خشک هم تولید کرد...وافعا" مسخره است..
  • همایون A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    5 0
    برادر رشیدی اونا دروغ میگن، بنزین ما نه اینکه مشکلی نداره بلکه کاملا سالمه. استاندارد اونا با استانداردهای ما فرق داره، استاندارد های ما بیشتر استاندارده
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    5 2
    ای اجنبی پرست چرا سیاه نمایی میکن؟چرا به مقالات برادر شریعتمداری توجه نمیکنی.عامل صهیونیست
  • حامی A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    10 0
    ایا برای دم و دستگاه اقایان احمدی نژاد و میرکاظمی سلامتی مردم اهمیتی داشت؟؟؟ خود کفایی در بنزین به چه بهایی؟ ایا برای دلواپاسان سلامتی و جان انسانها اهمیتی ندارد؟ این گونه تحریمها تاثیری نداشته؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    22 0
    تو رو خدا جان مردم و سلامتی آنها را با هیچ چیز عوض نکنید
  • بی نام ES ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    1 12
    بررسی در ایران رو نشان دهید که بنزین آلوده بود نه در آلمان خسته شدم از این بازیهای سیاسی و انحراف افکار
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      7 0
      بررسي ها نشون ميده بنزين ساخت پتروشيمي آلوده بوده و در ضمن اگر دقت كرده باشيد،با اون بنزين ها مصرف سوختمان بالاتر بود و هم چنين در تصادفات او بنزين زودتر آتش ميگرفت
  • محمد A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 0
    آقا ملت که احمق نیستن مردم این آلودگی را با شش هاشون متوجه شدن نیاز به آزمایش نیس
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    11 0
    نیازی به بررسی در آلمان نبود. هنوز هم آثارش مشهود و محسوس است
    • بی نام RO ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      1 8
      هوای فعلی ربطی به بنزین وارداتی نداره همون بنزین قدیمی هست. نمیگم آلوده نیست ها ولی داستان رو دارن بد نشون میدن. درست اینه بنزین قبلی آلوده بود و بنزین وارداتی هم ایضا اینکه چقدر هر کدوم آلوده بودند رو کار ندارم. به نظرم باید محدودیت مصرف اعمالبشه هر قدر میتونیم بنزین پاک داشته بشیم. یعنی اگر سهمیه بنزین پاک میشه 30 لیتر همون رو اعمال کنند نه 60 لیتر که 30 لیترشو با پول دوا درمون جبران کنیم.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    1 0
    من شخصا در قسمت شیمی درمانی یکی از بیمارستان های تهران کار میکنم تو ای 2 سال آمار سرطان 2 الی 3 برابر شده. .