نسیم آنلاین نوشت:

یک استاد دانشگاه و فعال اصلاح طلب با بیان اینکه روحانی یک میلیون بیشتر رای نداشت، گفت: هاشمی و خاتمی با تمام وجود پشت این دولت بودند و هستند
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نسبت به اظهارات اخیر سعید حجاریان در خصوص نقش اصلاح طلبان در پیروزی روحانی و همچنین برنامه های دولت در انتخابات مجلس و تشکیل حزب اعتدال از سوی دولت واکنش نشان داد.

بخشهایی از سخنان صادق زیباکلام:
- معتقدم رای بدنه اجتماعی اصلاح طلبان بود که باعث پیروزی روحانی شد. "اگر و اگر" بدنه اجتماعی اصلاح طلبان به سمت آقای روحانی نرفته بود آقای روحانی فی نفسه یکی دو میلیون رای بیشتر نداشت.
- وقتی رهبری اصلاح طلبان آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی چهره ها و شخصیت های دیگر اصلاح طلب از مردم خواستند در انتخابات شرکت کنند و به روحانی رای دهند، ایشان در انتخبات پیروز شد.

-مجموعه ای که از مردم خواستند کمک کنند و به روحانی رای بدهند،با یک سلیقه و به یک میزان اصلاح طلب هستند. سید حسن خمینی، هاشمی رفسنجانی و این تیپ افراد را نمی توان آن اندازه ای که حجاریان، خاتمی و رمضان زاده اصلاح طلب هستند، اصلاح طلب معرفی کرد ولی به هر حال اگر اصلاح طلبی همچون اصولگرایی یک طیف در نظر داشته باشیم، قطعا سید حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی در طیف اصولگرایان نیستند و از قطار اصولگرایی پیاده شده است و در حقیقت جای آنها در میان اصلاح طلب ها هستند.
-حمایت های طیف اصلاح طلبان باعث شد که کسانی که مردد در رای دادن بودند، در روزهای آخر تصمیم بگیرند و به تردیدشان فایق آیند و به سوی صندوق ها شتافدند و نه تنها در انتخابات شرکت کردند بلکه به روحانی هم رای دادند.
-هیچ مطالعه میدانی جامع شناختی از این 19 میلیون رای صورت نگرفته است ولی من معتقدم که اگر کسی به من بگوید که آیا حمایت اصلاح طلبان ،حمایت هاشمی و خاتمی ، آن غروب دوشنبه که عارف کناره گیری کرد، نقش کارگزاران و امکاناتی که در راه پیروزی انتخاب روحانی به کار گرفتند نقش نداشت؟ می‌گویم بله خیلی نقش داشت.
- همه این عوامل نقش داشته نمی خواهم بگویم چون آقای خاتمی آن موضع گیری را کرد کار تمام شد؟ نه، رد صلاحیت هاشمی هم نقش داشته است. همه این ها دست به دست هم دادند و باعث شدند موج به راه بیفتند.
- با روحانی و نزدیکانش در برخی موضوعات مخالف هستم به دلیل اینکه اطرافیانش مدتی هست می گویند ما مستقل هستیم و برای خودمان هستیم و پیروزی ما مدیون هیچ کس نیست، اینها گزافه گویی است.
- کسی از آقای نوبخت و امیری صالحی و بانک و نعمت زاده و فریدون انتظار ندارد که این کار را بکنند یا آن کار را! ولی اینکه فکر می کنند آنها بودند که باعث پیروزی روحانی شدند نشان می‌دهد سخت در اشتباه هستند چراکه بدنه اجتماعی که باعث این پیروزی شد، اصلاح طلبان بودند.
-خودم در روز شنبه ای که جمعه اش 24 خرداد انتخابات بود یک نامه سرگشاده به هاشمی و خاتمی نوشتم که از بین 2 نامزد تکلیف مردم را روشن کنید و از آنها خواستم تا دو روز آینده تصمیم گیری کنند.
-اگر حمایت بدنه اجتماعی اصلاح طلبان از پشت روحانی برداشته شود کار برایش خیلی دشوار می شود؛ بعنوان مثال انتخابات سال آینده مجلس کار برای دولت و نامزدهایی که مورد توجه دولت هستند، بسیار دشوار خواهد شد.
-قطعا در انتخابات سال 96 اگر بدنه اصلاحات از روحانی حمایت نکند کار برای روحانی دشوار می شود. البته اگر بدنه حمایت نکند دولتش همچنان سر کار خواهد بود و برنامه هایش پیش خواهد رفت گرچه وقتی روحانی حمایت مردمی اش را از دست بدهد نباید فراموش کنیم که اصولگرایان زندگی را برای او دشوار می کنند.
-اگر اصلاح طلبان بیانیه جامعی بدهند که از امروز از روحانی حمایت نمی کنیم به هیچ وجه نمی گویم که از همان فردا دولت روحانی فلج می شود؛ اصلا و ابدا؛ ولی کار برای دولت روحانی خیلی دشوار می شود.
- آقای محتشمی پور و خوئینی ها و برخی دیگر از آقایان رادیکال و تندرو از همان دوران انتخابات هم خیلی نه از روحانی حمایت کردند و نه خودشان را نشان دادند.شاید بدشان هم نیاید که دولت روحانی نتواند کار کند.

- ولی نباید از این نکته فارغ بشوید که هاشمی و خاتمی با تمام وجود پشت این دولت بودند و هستند و بسیاری از مطبوعات و چهره های نزدیک به اصلاح طلبان با تمام وجود از آن دفاع می‌کنند؛ البته معنی آن این نیست که اگر حمایت ها برداشته شود دولت روحانی فلج می شود و باید استعفا دهد! روحانی همچنان بر سر کار خواهد ماند ولی جریان اعتدالی در انتخابات مجلس نمی تواند روی رای مردم حساب باز کند.
- راه اندازی حزب اعتدال الان موضوعیت دارد و اگر خیلی جدی و به صورت تشکیلاتی و منظم به آن بپردازند فکر می کنم که پدیده ای به نام حزب اعتدال می تواند در شرایط فعلی کشور جایگاه ویژه ای را ظرف یکی دو سال آینده ایجاد کند.

-روحانی می تواند بخشی از نیروهای اجتماعی اصلاح طلبان را به سمت خودش بکشاند و جذب کند و بخشی از آرای اصلاح طلبان را می تواند در انتخابات مجلس در اسفند سال آینده از آن خودش بکند و چه بسا بتوانند یک فراکسیون خیلی جدی به نام اعتدال در مجلس دهم تشکیل دهند.البته به آن معنی نیست که جریان اصلاح طلبان تعطیل می شوند و همه در حزب اعتدال حضور پیدا کنند، حزب اعتدال الان فقط در حد حرف است.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    10 6
    آفرین هم اصولگرا هم تندروهای اصلاح طلب
  • با نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    7 10
    ایشون البته تکلیفشون را دارن انجام میدن گاهی به نعل و گاهی به میخ میزنن. اوج کرامات ایشان در ابراز خوشحالیشون از عدم نتیجه گرفتن تیم ملی ایران مشهوده.
  • دانشجوی اصلاح طلب A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    10 13
    احسنت استاد ما فقط بخاطر خاتمی زای دادیم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    1 2
    منهم بهخاطر خاتمی ورفسنجانی رای دادم هر چهه باشد اینها شانزده سال برای سربلندی نظام و انقلاب زحمت کشیدن