کارلوس کروش:بازی با بوسنی برای ما فینال جام جهانی است/خدا با آرژانتین بود چون آنها پاپ را داشتند!

کارلوس کروش سرمربی تیم ملی ایران پیش از بازی با بوسنیداز آخرین مصاف گروهی تیمش در جام جهانی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خبرآنلاین به ورزشگاه فونته نوا شهر سالوادور ؛ کارلوس کروش سرمربی تیم ملی پیش از بازی با بوسنی به کنفرانس مطبوعاتی آمد و از بازی بزرگ تیمش در برابر تیم حذف شده اروپایی سخن گفت. کارلوس که این چند روزه سعی کرده هیجان ویژه ای به تیمش ببخشد تا برای بردن برابر بوسنی حاضر شوند ؛ در ابتدا حرف هایش را با گفتن سلام شروع کرد و گفت:«:این بازی برای ما خیلی مهم است. ما برای مان در باز است که صعود کنیم. اینجا می خواهیم خیلی خوب بازی کنیم در برابر یک تیم خوب و کلی بازیکن بزرگ. من متاسفم برای بوسنی که الان دیگر شانسی ندارد. »

آقای کروش با توجه به اینکه تیم ملی ایران نیاز به پیروزی دارد و نیم نگاهی هم به نتیجه بازی نیجریه داشته باشد، آیا احتمال دارد با مهاجم بیشتری بازی کنیم؟

نه من فکر نمی کنم که ما باید سبک بازی مان را عوض کنیم. چیزی که خیلی مهم است این است که ما نبازیم ولی واقع بین هم باشیم. ما نباید حس واقع بینی خود را از دست بدهیم. ما باید بفهمیم کی هستیم و کجا هستیم. ما داریم برابر تیمی بازی می کنیم که تجربیات بین المللی زیادی دارند. در چند بازی اخیر خیلی واقع بینانه بازی کردیم، در هر دو بازی ما فرصت هایی به دست آوردیم. فرصت داشتیم بازی را ببریم به خصوص در بازی دوم مقابل آرژانتین... ولی وقتی شما در برابر بهترین بازیکن جهان بازی می کنید و داور هم درست قضاوت نمی کند، کار سخت می شود. ما نباید سبک بازی مان را عوض کنیم، باید خودمان باشیم و سعی و تلاش خود را کنیم. می دانیم تیم بوسنی چقدر عملکرد خوبی داشته و چقدر مهاجم های خوبی دارند. ما باید بی توجه به این مسئله خودمان باشیم، بازی خودمان را انجام بدهیم. ما سعی کردیم که نه یک مهاجم سه مهاجم در جلو بگذاریم. ولی مطمئن باشید اگر نیاز به دفاع باشد، دفاع هم می کنیم. مهمترین چیز این است که متواضع باشیم و بگذاریم بهترین بازیکنان ما بازی کنند. مهمترین چیز روحیه است. به نظرم بهترین بازیکن ایران روحیه است.

در ورزشگاهی که امروز بازی می کنید، گل های زیادی زده شده است. فکر می کنید بازی شما هم پر گل باشد؟

بله من واقعا امیدوار هستم. ما در این فکر نیستیم که چندین گل بزنیم بلکه می خواهیم فوتبال خوبی انجام بدهیم. برای اینکه می دانیم اگر خوب بازی کنیم، بیشتر شانس صعود خواهیم داشت. ما فکر این نیستیم که چقدر گل بزنیم. این نتیجه خوبی در فوتبال به بار نمی آورد. شما اول از همه باید تمرکزتان روی بازی باشد. در آن زمان گل هم سراغ شما می آید. ولی اگر فقط فکر گل زدن باشید به نتیجه خوبی نمی رسید. چیزی که برای ما مهم است، نباید تمرکزمان روی نتیجه باشد از الان بلکه روی تمرکز باشد. در بازی قبلی روحیه و عملکرد خوبی داشتیم و حالا باید در بازی بعدی عملکرد و روحیه بهتری داشته باشیم. همینطور می دانم تمام بازیکنان می توانند کارشان را خوب انجام دهند. ببیند ما باید واقع بینانه جلو برویم. 4 تیم در گروه داشتیم که برای اول و دوم می جنگیدند ولی متاسفانه داوران خوبی نداشتیم. آنها اشتباههای فاحشی داشتند و باعث شد تا به این نتایج برسیم. مطمئن باشید اگر داور خوبی داشتیم، تیم ما الان 4 امتیاز داشت و آرژانتین هم همینطور. امیدوارم امروز هر دو تیم بازی خوبی انجام دهند و داور هم در سطح جام جهانی قضاوت کند و عملکردش منصفانه باشد، نه عملکردی که تا الان داشته اند. من می دانم باید درباره داور محتاط باشم ولی آدم باید حقیقت را بگوید. من فکر می کنم داور صربستانی... رک بگویم.... داور مناسبی نیست. این واقعا ناامیدمان کرده است برای بازی فردا. امیدوارم تیم ما با تمام کوشش هایی که در ماه قبل و سال های گذشته داشته، داور با احترام درباره اش رفتار کند. در واقع انصاف رعایت شود. ما می دانیم که در جام جهانی قبل 22 مربی کار خود را از دست دادند. باز هم می دانم این دفعه هم همینطور خواهد بود. بنابراین داورها باید احساس مسولیت داشته باشند. باید بدانند که اگر آنها هم اشتباه کنند نمی توانند کار خودشان را نگه دارند.

آقای کروش درباره تفاوت شرایط بازیکنان ایرانی و اروپایی توضیح می دهید؟

می دانیم که خیلی امکانات روی سرعت و عملکرد تاثیرگذار است. وقتی شما برای چنین مسابقاتی می آئد باید خود را از قب خیلی آماده کنید تا بتوانید توازنی ایجاد کنید. وقتی شما ورزشگاه بهتری دارید، می توانید با سرعت بیشتری از آن استفاده کنید. وقتی امکانات خوب باشد، حتی روی پاس دادن شما تاثیرگذار است. ببیند مهمترین نکته، سرعت بازی است. من فکر می کنم هنوز تفاوت زیادی در این زمینه با اروپا و آمریکای جنوبی داریم.

یک بخشی از صعود ما به بازی نیجریه و آرژانتین بازمی گردد. پیش بینی شما از نتیجه این بازی چیست؟

من چیزی ندارم بر ضد نیجریه بگویم... من خیلی از فوتبال آفریقا لذت می برم چون خودم آفریقایی هستم ولی فکر می کنم فردا با کمال احترام باید بگویم، اگر آرژانتین ببرد موقعیت ما را خیلی بهتر خواهد کرد. در این صورت می توانیم امیدوار به صعود باشیم. من به بازیکنان گفتم که باید بازی خودمان را کنیم، بیشتری تلاش را کنیم و بقیه اش دست خداست. ما نمی توانیم بقیه اش را کنترل کنیم. تنها چیزی که می شود کنترل کرد نوع بازی تیم و اراده بازیکنان است. تلاش کنیم بهترین بازی خود را در در آخری مسابقه این مرحله انجام دهیم. باید سعی کنیم تلاش ها را کنار بگذاریم. من یک جوک بگوئیم. مردم گاهی می گویند خدا، گاهی کج حقیقت را می نویسند ولی بدبختانه یکی در آرژانتین به اسم مسی هست که کار خدا را به هم می زند. من امیدوارم فردا کسی باشد که این کار را بکند و ما نتیجه بگیریم. من می گویم هر تیمی بهترین بازیکن را بکند، مستحق نتیجه است. ما فردا مسی را نداریم و یادتان باشد آقای پاپ هم که به خدا نزدیک است آرژانتین است. ما امروز باید تمرکزمان روی فوتبال باشد. ما واقعا متعهد به این بازی هستیم و به اینجا آمده ایم تا فوتبال خوب بازی کنیم و باز هم نتیجه باخداست.

شما روز قبل از مسابقه، تمرین تان اینجاست ولی ترجیح دادید که به جای دیگری بروید و تمرین کنید. چرا؟

ببیند جواب ساده است. ما قرار بود که از 2.30 تا 15 تمرین کنیم. این زیاد مساعد نبود برای ما. این نظر من است. وقتی کنمتر از 24 ساعت قبل از مسابقه مانده، تمرین در ساعت 2.30 ظهر و گرمای هوا، ممکن است برای بازیکنان خوب نباشد. بنابراین من ترجیح دادم که در این استادیوم تمرین نکنیم. موضوع دیگر این است وقتی آن ساعت تمرین کنید، خوب نیست. بازیکنان کمی کار برایشان از نظر خواب و غذا خوردن سخت است ولی کم کم می توانند خودشان را با این شرایط وفق دهند. ما اولویت مان بازی کردن است و باید ببینیم از نظر فنی چه چیزی برای بازیکنان ما بهتر است. به همین دلیل باید ببینیم چه زمانی بهتر خواهد بود برای تمرین. پس این منفی است که 24 ساعت قبل از بازی، تمرین داشته باشیم. وقتی من اینجا رسیدم، دیدم شرایط زمین نسبت به بلوهوریزنته خوب نیست. در آنجا تمرین ما کنسل شده بود. من سعی می کنم بگویم حرفم این است که می خواهیم بهترین بازی را بکنیم و ببینیم بهترین شرایط برای بازیکنان چیست. هر چه فکر کردم دیدم این زمان برای بازیکنان ما خوب نیست.

در بازی ایران و آرژانتین داور یک پنالتی را به نفع ما نگرفت. شما معتقد بودید که داور پنالتی را نگرفته است. در بازی نیجریه بوسنی هم داور گل سالم بوسنی را آفساید گرفت و پنالتی به نفع شان اعلام نکرد. بعد عکسی هم منتشر شد از داور مسابقه که همراه با گلر نیجریه خوشحالی می کند. شما فکر نمی کنید در این گروه اتفاقات مشکوکی می افتد؟

نه، من فکر نمی کنم. همچین چیزی اصلا به ذهن من نرسیده است. منظور من این است که بعضی داورها آمادگی بیشتری دارند. تجربه بیشتری دارند و با سرعتی که توپ و بازی دارد، فکر نمی کنم آینده ای برای فوتبال باشد بدون تکنولوژی. این مسئله فقط داوری نیست. گاهی سرعت بازی اینقدر زیاد شده است که این اشتباهات در آینده هم ادامه خواهد داشت. داور می داند اگر اشتباه کند آبرویش می رود. من نشنیدم که داوران کار خلاف کرده باشند ولی بعضی اتفاقات به سرعت می افتد. نمی توانم بگویم توطئه بوده است ولی اینقدر سرعت است، گاهی برای داور مشکل پیش می آید. الان در رشته های دیگر از جمله بسکتبال و هندبال و... هم این اتفاقات می افتد. به نظرم باید به داورها با تکنولوژی خدمت کرد. به طور کلی معتقدم این حرف ها درست نیست. ببینید انسان در حال تکامل است، فوتبال هم. وقتی در فوتبال 40 میلیون نفر می گویند و می بینند پنالتی است و یک نفر می گوید نیست، داور واقعا به کمک نیاز دارد. من از داورها از ته دلم حمایت می کنم، حتی طرف آنها را می گیرم ولی معتقدم به کمک نیاز دارند که بتوانند تصمیمات دقیق تر و درستی بگیرند. بنابراین مشکل با داور نیست، برای این است که سرعت زیاد شده است. غیر ممکن است صد در صد تصمیمات داور درست باشد. در جام جهانی ژاپن و کره جنوبی دیدیم اشتباهات را، در آفریقا هم دیدیم. در تلویزیون اینها را می شود دید ولی همه شماها هستید که این اشتباهات را رو می کنید و نشان می دهید. بنابراین فوبتال اگر می خواهد اعتبارش را نگه دارد باید با دنیای مدرن خودش را تطبیق دهد. وگرنه همه با حس یاس به خانه برمی گردند. ولی امروز روزی نیست که بخواهیم در این باره حرف بزنیم.

مسی کسی بود که بازی را خراب کرد. امید شما برای بازی فردا چیست؟

بازی فردا 11 نفر به زمین می روند. بقیه هم روی نیمکت هستند. 70 میلیون ایرانی هم پشت تیم ما هستند. فردا نسبت به بازی آرژانتین هم بهتر بازی می کنیم. امیدوارم با بهتر بازی کردن و همینطور روحیه خوبی که داریم، مسابقه را با نتیجه ای خوب به پایان ببریم. بالاخره در هر بازی یک نفر هست که نتیجه را رقم می زند، مسی باشد یا یک بازیکن دیگر. در تیم ما هم بازیکنانی هستند که میتوانند نتیجه را عوض کنند. مطمئنم بازیکنان ایران هم می توانند فردا سرنوشت را در یک لحظه به نفع ایران عوض کنند.

ببخشید من دوباره از مسی اسم می برم. شما مقابل ارژانتین واقعا خوب کار کردید. ولی دوست دارم بدانم شما چقدر فکر کردید که مسی را کنترل کنید.

من اگر بخواهم راستش را بگویم، اگر از من بپرسید چقدر تمرین داشتید فقط می گویم یک تمرین داشتیم ولی کسی باورش نمی شودوقتی این واقعیت را می گویم. ما سه سال است شروع کرده ایم که این تیم را آماده کنیم. راه طولانی، اردوی مختلف،بازی مختلف، سیستم تاکتیکی و... وقتی توانستیم به جام جهانی صعود کنیم تمرکز کردیم روی بازی نیجریه. بعد تلاش کردیم خودمان را برای بازی آرژانتین آماده کنیم. شما ببیند ما نمی توانیم با جادو یک بازی را ببریم. ما سه سال بازی کردیم، هم از لحاظ تکنیکی و اینکه روی ذهن بازیکنان کار کنیم. ما واقعا کار کردیم... اعتقاد دارم اگر بازیکنان من کمی تجربه بیشتری داشتند، شاید آن گل را به آرژانتین نمی دادیم. بازیکنان من کثیف بازی نمی کنند. خوب و منصفانه بازی می کنند. با سرعت خوب در زمین عمل می کنند. در 3،4 دقیقه آخر بازی آرژانتین سعی کردیم بازی را ببریم ولی وقتی مقابل تیمی بازی می کنید که اینقدر تجربه دارند، باید بگویم آن دقایق آخر خیلی مهم بود. شما می دانید که هر چند ثانیه همچین بازیکنان با تجربه ای می توانند،نتیجه را عوض کنند؛ مثل ضربه مسی. او بازی اش ویژه و عالی بود. با اینکه خیلی چیزها شاید منصفانه نبود ولی برای ما آن بازی گذشته است. باید به آینده فکر کنیم. الان آینده فقط بوسنی است. امروز بازی بوسنی فینال جام جهانی ماست. داریم به عنوان فینال به بازی امروز نگاه می کنیم. وقتی تهران را ترک کردیم همه می دانستیم نیامدیم که جام جهانی را ببریم. کسی از ایران همچین توقعی ندارد ولی ما توقع مان را بالا بردیم رویاهایمان را بالا بردیم. سعی می کنم که به مرحله حذفی برسیم. من یادم هست اخیرا مقاله ای در روزنامه ای خواندم... حتی از ایران اسم نیاوردند. من یادم نمی آید که یک نفر در تی وی گفته باشد بله در این گروه ایران هم وجود دارد... بنابراین ما خواستیم ایران را در نقشه راه فیفا بگذاریم. این اولین هدف ما بود، پس به جام جهانی رسیدیم. الان آرزوی ما این است که به مرحله بعدی برسیم. اکثریت فکر می کنند واقع بینانه نیستیم ولی آرزو که مفت و مجانی است. بگذارید ما آرزو کنیم که گل می زنیم و به هدف مان می رسیم. ما فردا طوری بازی می کنیم که انگار فینال جام جهانی است. این در ذهن ما هم خواهد بود.

اگر ایران به دور بعدی صعود کند، این چه معنایی برای فوتبال ایران خواهد داشت. درباره پرتغال هم حرف می زنید. صعود می کنند؟

برای ایران و 80 میلیون ایرانی این واقعا افتخار بزرگی خواهد بود. همچنین برای بازیکنان تیم. من امیدوارم که عملکرد ما حتی چه ببریم و چه نبریم، عملکردمان خوب باشد و بازیکنان ما بتوانند بهترین سعی شان را بکنند. بهترین نمایش را داشته باشند و نشان دهند چقدر با تجربه و پخته شده اند. نشان بدهند که چقدر تکنیکی خودشان را نشان بدهند. من امیدوارم این تجربه را با خودشان به آسیا ببرند که در آنجا اول، دوم یا سوم شوند. آنها واقعا مستحق چنین مدالی هستند. ببیند جام جهانی برای ما این است که تجربه ای باشد برای بازیکنان و سرمربی های آینده تیم که بتوانند بیشتر و بیشتر بازی شان را بهتر کنند. امیدوارم در آن مرحله جام استرالیا را ببرند. درباره پرتغال هم باید بگویم مردم توقع زیادی داشتند و وضعیت مبهم شده است. برای پرتغال اینقدر وضع بد نبود. من فکر می کنم روی هم رفته وقتی خیلی در اروپا بازی برگزار شده است، روی تیم های اروپایی تاثیرگذاشته، مخصوصا وقتی در آمریکای جنوبی بازی کنند. یک توازنی هست که ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و... نداشتند. وقتی به تاریخ جام جهانی نگاه می کنیم تفاوت ها را می بینم. به نظرم پرتغال هم قربانی همین وضعیت بوده، احساس خستگی داشته. مشکل است ولی برای پرتغال امید هست. گاهی وقت ها در فوتبال آدم سورپرایزهایی می بیند که انتظار نداشته است ولی عملکرد پرتغال خیلی شبیه به تیم های دیگر اروپایی است، مثل اسپانیا البته غیر از هلند و آلمان که توانستند به مرحله بعدی بروند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • با نام هستم IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    21 0
    یه دونه ای....
  • محسن A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    7 7
    آقای کیروش، لطفاً در بازی با بوسنی، حداقل یک نیمه از انصاری فر، جهانبخش و رضا حقیقی استفاده کنید. با تشکر
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      18 16
      همون 5 دقیقه برای حقیقی کافی بود تا باعث باختمون بشه
  • مهران A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    18 0
    خىلى مردى به خدا
  • ♥اس اس ...تاج آسیا♥ A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    12 1
    طولانی بود ای کاش فیلمشو میذاشتین ... ایشالا که صعود میکنیم
  • ابراهیم A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    17 1
    بابت همه چیز ممنون آقای کیروش.
  • محمدرضا A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    15 2
    احتمال برد ايران مقابل بوسنی از احتمال برد آرژانتين جلوی نيجريه بيشتر است.
  • محسن A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    17 0
    کاش این مهم تو کل مملکت ما اتفاق میافتاد که هر کاری را بدست کاردانش میدادند ...
  • بی نام A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    37 1
    خیلی صحبت های کیروش رو بد ترجمه میکنید
  • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    33 5
    این بازی رو که میبریم.فقط خدا کنه فرانسه برامون شاخ نشه.اون وقت میریم تو 4 تیم.ولی من مطمئنم قهرمان نمیشیم این دوره
  • مهدی IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    33 1
    کارلوس دوست داریم..کارلوس دوست داریم..کارلوس دوست داریم..کارلوس دوست داریم..
  • جلال A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    28 1
    اظهار نظرهای هوشمندانه...
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    61 5
    ما هم احمد خاتمی رو داریم که
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    21 1
    دوستت داریم کارلوس کیروش.
  • سحر A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    13 0
    درود برکی روش کبیر........ایشالا که امشب همه اتفاقای خوب رقم بخوره وبه دور بعدصعود کنیم.......
  • ايراني استقلالي A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    48 2
    به اميد برد تيم ملي ايران در برابر بوسني . . .
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    17 0
    افرین مربی حرفه ای به این میگن...................
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    21 0
    درود برتو
  • فریییی A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    مهمه دارن بوسنی رو دست کم میگیرن..................
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    0 0
    میبریم 100