روزنامه شرق نوشت:

جبهه نوپای پایداری توانسته است در مدت کوتاه از تشکیل خود، محوریت اصولگراها را به دست بگیرد. سال ۹۰ و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که آیت‌الله مصباح‌یزدی زمان را برای ایفای نقش بیشتر در بین اصولگراها مناسب دید و خواست حساب خویش را از دو یار قدیمی و هم‌طیفی خود یعنی آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی جدا کند و جبهه‌ای دیگر را با محوریت خود و عضویت شخصیت‌های این طیف، برای بازی موثرتر در زمین اصولگرایان، راه‌اندازی کرد.

حضور مستقل جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم، با تلاش‌های گسترده جبهه متحد اصولگرایی با حضور احزاب و شخصیت‌های سنتی این طیف برای اتحاد اصولگرایان همزمان بود. هرچند که آنان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند اما با این حال آنان بنا به دلایلی مانند سهم‌خواهی‌های گسترده جبهه نوپای پایداری، از پذیرش نماینده این جبهه در جلسات خود سر باز زدند و این اتحاد بدون حضور نماینده جبهه پایداری شکل گرفت و البته پایداری‌ها هم توانستند چند نفر از اعضای خود را داخل مجلس کنند. حال تنها با گذشت نزدیک به دو‌سال جبهه پایداری که طیف تندرو اصولگراها را نمایندگی می‌کند، توانسته است نبض این طیف را در دست گیرد و موج‌های بیشتری درست کند.

هرچند که اکنون فصل اعتدال است و بسیاری از شخصیت‌ها در مدح اعتدال و ذم تندرویسم به سخن می‌آیند و می‌خواهند این گفتمان را تئوریزه کنند اما با این حال می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد که این رویه در جریان اصولگرایی به صورت عکس پیش می‌رود. البته باید متذکر شد که این رویه از هشت‌سال پیش آغاز شد و هنوز متوقف نشده است. خبر دیدار حزب موتلفه اسلامی با آیت‌الله مصباح‌یزدی می‌تواند یکی از نمونه‌های آن باشد.

این دیدار در حالی انجام شد که موتلفه اسلامی به‌عنوان حزب سنتی اصولگرا چندسال پیش هم سابقه جذب به احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد. موتلفه و احزاب سنتی اصولگرا از همان زمان انتخاب و حمایت از احمدی‌نژاد حیات مصنوعی خود را آغاز کردند و با نادیده گرفتن آنان از سوی طیف احمدی‌نژاد، به کناری رفته و دیگر تاثیری بر معادلات سیاسی نداشتند. به نظر می‌رسد اینک این ریش‌سفیدان و سنتیان باز هم مانند هشت‌سال پیش برای ادامه حیات و فعالیت خود بالاجبار به جبهه‌ای نزدیک می‌شوند که نزدیک به دوسال پیش در پذیرش نماینده آنان در جبهه متحد اصولگرایی و کاندیداهای آنان در فهرست انتخاباتی‌ خود، مخالفت کردند. به نظر می‌رسد آنان اکنون باز هم با نزدیک‌شدن به فصل انتخابات می‌خواهند بازی کنند اما این‌بار جبهه پایداری توانسته است نبض را در دست گیرد و به نظر می‌آید این‌بار جبهه نوپای پایداری بتواند درباره پذیرش یا عدم پذیرش نماینده سنتیان و قدمای اصولگرا تصمیم بگیرد.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    12 1
    زین سخن خنده آمد خلق را
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    16 2
    این که تابلو بود
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    15 1
    یک حرف درست بعد اصولگرایان میگن ما دو دسته ایم
  • بی نام ES ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    5 47
    روزنامه شرق شما و جناحتان رو کی اداره میکنه؟.........بگم
  • بی نام ES ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    5 26
    هر چقدر میخواهید جبهه پایداری رو تخریب کنید.تو تاریخ این موضوع همیشه بوده .برچسب زدن برای اهداف ناسالم بعضی هاست .
    • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      20 1
      این گروه که اکنون به پایداری معروف شده در سخن 30سال پیش شهید بهشتی به گروه تکفیری و پرخاشجو تشبیه شدهاند شما را به گزارش اقای داوری از سخنان شهید بهشتی در مدرسه حقانی جلب می کنم