روزنامه سیاست روز در سرمقاله خود نوشت:

صلاح‌طلبان اعتقاد دارند که به خاطر رفتار و عملکرد دولت‌هاي نهم و دهم، اقبال به سوي اصلاح‌طلبان افزايش يافت و پايگاه اجتماعي آنها تقويت شد.
اما در مقابل افراد و گروه‌هايي هم هستند که اعتقاد دارند، جايگاه و موقعيت اين طيف سياسي کشور همچنان متزلزل است و با اقداماتي که در چند سال گذشته از سوي آنها انجام شده، بر افول اين طيف افزوده است.
اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري ۹۲ بر موجي که ايجاد شده بود سوار شدند و خود را به نامزدي چسباندند که وصله ناچسبي بودند. اين که آقاي روحاني در سال ۹۲ به عنوان رئيس‌جمهور برگزيده شد و دلايل انتخاب او چه بود، موضوع بحث ما نيست. اما آنچه که روشن و قطعي است، حمايت‌هاي ناقص و دست و پا شکسته اصلاح‌طلبان دليل و علت انتخاب آقاي روحاني نبود.
طيف اصلاحات در آن زمان براي بازآفريني خود سعي داشت تا به واسطه چنين نامزدي، در عرصه سياسي کشور حضور يابد و خود را سر زبان‌ها بيندازد تا شايد بتواند از پس اين انتخابات خود را از يک سو تبرئه کند و از سوي ديگر اذهان و افکار عمومي را دوباره به سوي خود جلب کند. اما آيا طيف اصلاح‌طلب که در انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸ با افراطي‌گري‌هايي که انجام داد با اعتدالي که شعار آقاي روحاني بود، قرابتي دارد؟
اصلاح‌طلبان اگر مي‌خواستند به طور مستقيم در انتخابات از نامزد خود يعني آقاي عارف حمايت کنند و تا پايان هم همين رويه را پيش ببرند، قطعاً شکست ديگري را تجربه مي‌کردند. حمايت‌هاي نمايشي آنها از نامزدي آقاي روحاني، سياستي بود تا شايد بتوانند خود را سرزنده در سپهر سياسي کشور نشان بدهند علاوه بر اين که پس از انتخاب رئيس‌جمهور، خود را سهيم در آن بدانند و سپس مطالبات‌شان را مطرح و برآورده سازند.
اکنون پس از گذشت يکسال از انتخابات رياست جمهوري ۹۲ آنچه آنها در روياي خود مي‌پروراندند، تحقق نيافته است به همين خاطر برخي از اصلاح‌طلبان دست به کار شده و مطالبي را بيان مي‌کنند که با واقعيت وحقيقت به دور است. مثلا اين که گفته‌‌اند، اصلاح‌طلبان اگر بشکنند روحاني هم مي‌شکند و اگر اصلاحات نباشد روحاني هم وجود نخواهد داشت و يا اين که رأي روحاني در انتخابات رياست جمهوري ۹۲ تنها يک ميليون رأي بوده است.
اصلاح طلبان بايد بپذيرند که شکسته‌اند و شکست آنها از زماني سرعت گرفت که فتنه ۸۸ را به پا کردند و با افراطي‌گري‌هاي خود هزينه‌هاي بسياري را تحميل مردم و نظام اسلامي کردند.
اين طيف سياسي که اکنون در اقليت کامل چه از لحاظ پايگاه اجتماعي و چه از لحاظ اعضاي داخلي به سر مي‌برد، نمي‌تواند خود را باني و باعث پيروزي رئيس‌جمهوري بداند که مواضع شفاف و انقلابي روشني در قبال بسياري مسائل دارد که اصلاح‌طلبان با آن زاويه دارند.
اکنون بدنه اصلاح طلبان به خاطر وابستگي به خارج در افکار عمومي منفور است و اين نفرت به آن خاطر است که در هر شبکه فارسي زبان ضدانقلاب يک اصلاح‌طلب حضور دارد و عليه نظام و حاکميت اسلامي مشغول فعاليت‌هاي ضدانقلابي است. جريان اصلاح‌طلبي اکنون خط و خطوط خود را از همين شبکه‌ها دريافت مي‌کند و هدايت مي‌شود. آيا مردم ايران اسلامي به چنين طيف سياسي سرسپرده اعتماد دارد؟
اکنون هم که دولت تدبير و اميد، با دوري از افراط و مقابله با اينگونه رفتارها باعث نااميدي اصلاح‌طلبان شده است، مورد هجوم قرار مي‌گيرد.
از يک سو دولت و شخص رئيس‌جمهور تضعيف مي‌شود و از سوي ديگر طيف سياسي مقابل اصلاح‌طلبان مورد تخريب واقع مي‌شود.
تضعيف و تخريب اين دو براي پيدا کردن جايگاه اصلاح‌طلبان در افکار عمومي است. انتخابات مجلس شوراي اسلامي نزديک است و اصلاح‌طلبان نيازمند يارکشي هستند. پس بهترين روش، تضعيف دولت آن هم با مقصر نشان دادن اصولگرايان، شايد بتواند اقبال مردمي را به سوي آنها جلب کند، غافل از اين که اين روش به بدنامي و شکست نهايي آنها خواهد انجاميد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امييييير IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    35 3
    همين تحليل هاى اشتباهتون هست كه مملكت رو به اين روز انداختيد هشتاد در صد مردم طرفداره إصلاحات هستند اونم نه به خاطر خودشون به خاطر اين كه رقيب اصىلگراها هستن فقط همين
  • فرهاد EU ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    52 5
    لابد اصول گرایان به خاطر تخریب مملکت محبوب همه
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    79 3
    تو راست ميگي 24 خرداد نمونه تاييد حرفهاي توست نننننننننننننننننننننننننننننننننهههههههههههههههههههههههههه؟
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    37 0
    "آنچه که روشن و قطعي است، حمايت‌هاي ناقص و دست و پا شکسته اصلاح‌طلبان دليل و علت انتخاب آقاي روحاني نبود." "اين که آقاي روحاني در سال ۹۲ به عنوان رئيس‌جمهور برگزيده شد و دلايل انتخاب او چه بود، موضوع بحث ما نيست" واقعا كه. اين آقايون تا كي مي‌خوان از واقعيت فرار كنن؟ انگار تو يه دنياي ديگه شايد دنياي والت ديزني زندگي مي‌كنن. "غافل از اين که اين روش به بدنامي و شکست نهايي آنها خواهد انجاميد." خب داداش من اگه واقعا مطمئني كه عاقبت شكست و بدنامي نصيب اصلاح‌طلبان خواهد شد، چرا اينقدر خودت رو به در و ديوار مي‌كوبي؟
  • بی نام RO ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    59 3
    چرا ذهنیات خود را نظر مردم می دانید؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    52 2
    اما تنخابات 24 خرداد چیز دیگری می گوید.
  • مهرداد IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    27 2
    با این تفاسیر معلومه نه از سیاست مطلعید و نه خیلی به روز هستید ... حضرات با تحریف واقعیتها چیزی گیرتان نمی آید ، اتفاقا از نظر بدنه 90 درصدی اصلاحات منفورین کسان دیگری هستند که مملکت را به آین روز در آوردند و الان دلواپس شدند ، قبول ندارید و وجوددارید یک بار برای همیشه یک نظر سنجی عمومی برگزار وبعد از آن هم همه به نتیجه آن احترام بگذارند ودیگر سکوت نمایند . اگر هنوز چیزی بنام وجدان در وجودتان هست ؟؟؟
  • احسان A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    36 2
    ا که مطلب رو نخوندیم اماتیتر رو که خوندیم با هم گفتیم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    23 4
    و اين تنفر در انتخابات خودش را نشون داد و كانديداي اصلاح طلبان ..... شد
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    18 0
    مطمئنی
  • نامی US ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    41 4
    افکارعمومی یعنی چه ؟جه کسانی این خط کشی ورای گیری را کرده تا بفهمه اصلاح طلبان منفورند؟به خدا خجالت چیز خوبیست.اگر واقعا راست می گویید محبوب ترین فرد اصول گرایان را بیاورید با یکی از اصلاح طلبان متوسط به لحاظ محبوبیت در یک برنامه زنده ،مثل نود ،به آرای مردم بگذارید تا با اس ام اس معلوم شود چه کسی محبوب وچه کسی منفور است. هرچند مطمئنم هرگز جرئت این کار را ندارید،چون خودتان از اول نتیجه را می دانید.
  • حسین A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    53 2
    شما که جامعه رو به طرف تفرقه سوق میدین دنبال چی هستین ؟؟؟؟؟ 8 سال فرصت و تمام امکانات در اختیار شما بود چه کار مثبت انجام شد؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    56 5
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    30 4
    البته عکس که همیشه بوده.چه با دولت نهم و دهم چه با ان افرادی از طیف راست همیشه منفور بوده اند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    22 2
    ماه رمضان ماه رحمت وبخشش وهم اندیشی مومنان است قضاوت از طرف دیگران وهمچنین وکالت خدای ناکرده غلط دیگران سخت است وروزی حلال رابرهمه سخت میکند
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    46 8
    یا شما نمیدونی وابستگی یعنی چی یا خبر از دل مردم نداری
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    47 3
    شمار گان اين روزنامه به 10 هزار نسخه هم ميرسه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    84 5
    شما چجوري از افكار عمومي با خبر مي شي؟ من موندم
    • هادی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      5 58
      نمون داداش،افکار عمومی اگر با اصلاحات بود که نامزد اصلی اصلاح طلبان انصراف نمیداد.
    • فرهاد EU ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      26 1
      بنظر جز دوستان خودشون معاشرت دیگه ای ندارند
    • مجید IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      3 27
      مثلا 9دی . یادت رفته. چون فراموشکارین میمونید دیگه.تصاویرشو سرچ کن نمیمونی
    • علی دینداری A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      13 0
      با سلام. گویا آقای هادی فراموش کردند. پس باید عرض کنم که آقای عارف انصراف دادند تا رای اصلاح طلبها شکسته نشه. نمیدونم شما دوستان چرا همه چیز رو به نفع خودتون میبینید؟ راستشو بگید.
  • بی نام ES ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    8 33
    کاملا مطلب درسته.تشکر میکنم از نویسنده.البته خیلی سعی میکنن خودشونو تطهیر کنن
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      17 1
      فقط یه سئوال: شما که اعتقاد داری حرفهای نگارنده این مطلب درسته بفرما که بیت امامره که همواره بر مدار منش و روش امامره حرکت کرده امروز در اردوگاه اصلاح طلبان و در حقیقت سمت مردم هست؟
  • علي IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    12 1
    مديران اين روزنامه در وزارت نيرو هستند
  • ياس IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    11 1
    امروزه به جرات می‌توان گفت، نمی‌توان دورخود حصارکشید و از دنیا جدا شد زیرا علم و تکنیک و صنعت چنان به هم‌پیوسته است و سرنخ هریک از ابزار و لوازم توسعه در دیگر کشورهاست که دوری از هریک از آنها می‌تواند مانع رشد و پیشرفت باشد. اصلاحات نباشد مملكت مي گندد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    11 3
    خیلی جالبه که این جماعت دم از افراطی گری اصلاح طلبا میزنن؟؟؟
  • ملت A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    6 0
    من اصلاح طلب به روحانی رای دادم
  • سیدعباس میراحمدی A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    6 0
    بقول احمدی نژاداب را بریزید انجایتان که می سوزد الحمدالله اصلاح طلب ها از ابتدای انقلاب تا کنون همیشه محبوب تر از اصولگرایان بوده وخواهند بود فقط مشکل پرروبودن شماست
  • اهل منطق IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 0
    در دنیای کنونی بنای همه چیز بر اساس تعادل ساخته شده لذا اگر این معادله بر هم بخورد افراطیگری بوجود امده بسیار خطرناک و بنیان کن خواهد بود بهتر است در برهه کنونی واقع بین بود و برای حفظ موجودیت همه فاکتور ها را مد نظر قرار داد .