رئیس علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و رییس سابق کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که باید نمایندگان و وزیر علوم تعامل مثبت و سازنده با هم داشته باشند و الان برای بررسی عملکرد وزیر علوم زود است.

زهرا تالانی: یکی از چالش های دولت با بخشی ار نمایندگان مجلس،‌ وزیر علوم است. تعدادی از نمایندگان، طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا،‌ وزیر علوم دولت یازدهم را به هیات رییسه مجلس داده اند. این درحالی است که فرجی‌دانا هنوز یک سال نیست که از مجلس رای اعتماد گرفته. او دومین وزیر علوم معرفی شده از سوی حسن روحانی بود که بالاخره توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، تاکنون بارها برای پاسخ گویی به مجلس فراخوانده شده و حتی سال 92 یک کارت زرد هم گرفته است.

اکنون اما نمایندگان می خواهند در سه محور دانشجویان ستاره دار، انتصابات و بورسیه دانشجویان فرجی‌دانا را استیضاح کنند.

در همین زمینه علي عباسپور تهراني فرد، رییس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رئيس فعلی واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد معتقد است که دلایل نماینده ها برای استیضاح وزیر علوم قابل چشم پوشی است: هنوز یک سال نشده دکتر فرجی‌دانا کارش را شروع کرده. ضمن اینکه انتخاب روسای دانشگاه ها حق وزیر است. 

گفت وگوی خبرآنلاین با رییس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بخوانید؛


آقای دکتر، همانطور که می دانید طرح استیضاح وزیر علوم به هیات رییسه مجلس داده شده است. به نظر شما با توجه به اینکه هنوز یکسال هم از عملکرد وزیر علوم نمی گذرد،‌ می توان او را استیضاح کرد؟

قبلا هم که این موضع مطرح شده بود و من اعلام کردم که عجولانه است چون وزارت علوم در مقایسه با سایر وزارتخانه های دولت به خاطر عدم رای نمایندگان به دکتر میلی‌منفرد، دیرتر کار خود را شروع کرد. از طرفی هنوز یکسال هم از دوران وزارت دکتر فرجی‌دانا نمی گذرد. وزیر نیاز به زمان دارد تا بتواند برنامه های خود را اجرا کند و الان نمی توان درباره عملکرد او نتیجه گرفت.


البته الان سه محور را برای استیضاح مطرح شده که یکی دانشجویان ستاره دار است.

دانشجویان ستاره دار در دوره های قبل هم بود، اما تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که بخواهند از وزیر سوال کنند. به نظرم تعداد آنها در کل کشور 400 نفر است که البته بسیاری از آنها در دوره قبل با پیگیری کمیسیون و وزارت علوم ثبت نام کردند. ضمن اینکه اصلا دانشجوی ستاره دار معنا ندارد و این اشتباه وزیر علوم در سال 85 بود؛ چون گزینش با تاخیر انجام شد این موضوع باب شد. بنابراین این موضوع به وزیر فعلی مربوط نیست.


موضوع دیگر استیضاح که نمایندگان مطرح کرده اند،‌ انتصاب روسای دانشگاه‌ها است که آن را کاملا جناحی می دانند.

روسای دانشگاه ها از اصلی ترین بازوهای اجرایی برنامه های وزیر هستند، پس این حق اوست که بخواهد آنها را تغییر دهد. در این 35 سال همیشه همین‌گونه بوده است. هر وزیری معاونان و مدیرانش را طوری انتخاب می کند که بتواند با آنها کار کند و برنامه هایش را پیش ببرد. این طبیعی و حق اوست. پس نمی توان به خاطر این موضوع از وزیری سوال کرد. البته مجلس هم حساسیت‌ هایی دارد اما به نظرمن باید با هم تعامل کنند که در دوره ما هم چنین بود. ثبات در وزارت علوم به نفع دانشجویان هم است.


در این مدت به نظر می رسد که وزیر نتوانسته نمایندگان را قانع کند و حتی کارت زرد هم گرفته است. به نظر شما این اتفاق چه مشکلی برای نظام دانشگاهی ایران ایجاد می کند؟

کمیسیون آموزش و تحقیقات نباید دائم وزیر را سوال پیچ کند و این قدرت تفکر را از او می گیرد. درحالی که باید یک تعامل مثبت و سازنده داشته باشند؛ به هرحال مردم به این دولت رای دادند و باید نمایندگان هم آن را بپذیرند. از سوی دیگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم شرایط روسای دانشگاه‌ها را بررسی و تایید می کند بنابراین من فکر نمی کنم که این استیضاح در مجلس مطرح شود. به هرحال تغییر یک وزیر آن هم وزیر علوم که نقش مهمی در دانش و علم کشور دارد، درست نیست و باعث می شود دولت از برنامه های خود عقب بماند. البته هم مجلس و هم وزارت علوم باید به دنبال تعامل با یکدیگر باشند، ضمن اینکه مجلس باید حق قانونی وزیر علوم را به رسمیت بشناسد و وزیر علوم هم باید با مجلس تعامل کند. 


در مجلس هشتم که شما هم بودید قانون کارت زرد به وزرا برای نظارت بیشتر نمایندگان تصویب شد. در این دوره تاکنون 5 وزیر کارت زرد گرفتند. آیا این تعداد کارت زرد به وزرا درحالیکه هنوز یکسال هم از دوره فعالیتشان نمی گذرد، درست است؟

قبلا نمایندگان یک کمیسیون سوالی را از وزیر می پرسیدند، اگر نمایندگان راضی نمی شدند، سوال به صحن علنی می رفت و وزیر موظف بود در صحن علنی پاسخ دهد که اگر باز هم نماینده راضی نمی شد، او را استیضاح می کردند که معمولا انجام نمی شد. اما در مجلس هشتم در آیین نامه داخلی تغییراتی ایجاد شد و برای پیگیری سوال از وزیر قرار شد که پس از پاسخگویی یک رای گیری از نمایندگان شود تا اگر نمایندگان قانع نشده بودند کارت زرد بگیرد و پس از سه کارت زرد او را استیضاح کنند. در دوره های قبل هم نمایندگان از وزرا سوال می کردند، اما نباید این تبدیل به یک امر سیاسی شود و هدف ناسازگاری با وزرا باشد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    66 2
    لطفا بگذارند فرجی دانا به وظایفش برسد.
  • فرشاد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    43 3
    آنچه مسلم است اینکه نمایندگان موافق استیضاح دلشان نه به حال دانشجویان و نه دانشگاهها می سوزد بلکه دنبال تحت فشار قرار دادن دولت و البته مردمی هستند که با خلق حماسه سیاسی به این دولت رای دادند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    40 2
    نماینگان محترم بذارید دانشگاهها آرام باشند. تغییر روسا حق مسلم وزیر هست
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    5 57
    تهمت به بورسیه های نخبه قدرت تفکر را از انها نمگیرد؟ و موجب از بین رفتن ارامش دانشگاه و دانشجوی نخبه که باید در راستای پیشرفت کشورش کار کند نمیشود؟
    • مرتضی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      18 2
      دانشجویی که مسیر قانونی را طی کرده باشد، نباید نگران باشد ، موضوع این است که بسیاری از این افراد در حد دانشجوی معمولی هم نیستند چه برسد به نخبه؟
  • نقی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    2 37
    وزیر حق نداره رئیس دانشگاه ها رو بی دلیل عوض کنه و به کیفیت آموزشی لطمه بزنه. وزیر حق نننننننداره.
  • محمد A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    3 42
    وزیر حق انتخاب رئیس را دارد اما این حق ندارد که چندین ماه بزرگترین دانشگاه ایران را بدون رئیس به حال خود رها کند به طوری که به نقل از یکی از نماینده های مجلس متاسفانه رشد جهشی علمی ایران متوقف شده است
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      14 1
      ببخشید این رشد جهشی ینعی چی؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    8 0
    برخورد سیاسی با مسائل علم فرهنگی و اجتماعی صحیح نیست این را باید نمایندگان مجلس مخصوصا کمیسیون آموزش و تحقیقات سرلوحه کارخود قرار دهند تجمع نمایندگان جبهه پایداری در این کمیسون آنها را به این سمت سوق داده است
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 2
    خود نماینده ها مدانند چکار کنند