روزنامه اطلاعات در رابطه با ماجرای بنزین پتروشیمی ، آلودگی هوا و بیماری سرطان نوشت:

ماجرای بنزین پتروشیمی، آلودگی هوا و رشد بیماری سرطان همچنان خبرساز است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هفته گذشته خبر داد که جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط با بنزین پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار می‌شود تا اطلاعات نهایی جمع‌آوری و اعلام نظر نهایی صورت پذیرد.

آقای جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اطلاع داد که «امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با بررسی دقیق همه اطلاعات کارشناسان به جمع‌بندی و نتیجه نهایی درباره کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها برسیم.» هنوز این نتیجه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام نشده است که آقای جلیل سالاری، قائم‌مقام سابق شرکت پالایش و پخش به دفاع برخاسته و در مصاحبه خود گفته است: «مباحثی که درباره سرطانزا بودن بنزین مطرح کردند یک دروغ بزرگ و فریب افکار عمومی بود. سازمان محیط‌زیستبرای اثبات ادعای خود حتی یک برگ سند قانع‌کننده به مردم و رسانه‌ها ارائه نداد.»

اما سازمان محیط‌زیست حداقل در طرح این پرسش بزرگ از تولید بنزین پتروشیمی و میزان خسارت‌های آن موفق بوده و با طرح پرسش مردم را در جریان قرار داد. این کار سازمان محیط‌زیست قابل تقدیر است. جناب سالاری که قائم‌مقام سابق شرکت پالایش و پخش بود چند تیتر خبری و سیاسی نیز در مصاحبه با روزنامه‌ای که همسو با دولت روحانی نیست داده که در صفحه اول آن روزنامه چاپ شده است.

به این جمله توجه کنید، «وزارت نفت، انجمن بازنشستگان با معدل 10 شده است!» این جمله نشان می‌دهد که جناب قائم‌مقام سابق شرکت پالایش و پخش، از وزیر جدید و تغییر و تحول در وزارت نفت، واقعاً عصبانی و ناراحتند. اما حتی اگر سخن ایشان در باب انجمن بازنشستگان با معدل 10 یعنی وزارت نفت صحت داشته باشد، اولاً، چه ربطی به ارائه بنزین پتروشیمیِ موجب آلودگی هوا و سرطان‌زا بودن آن دارد؟ ثانیاً برخی خوانندگان چنین برداشت می‌کنند که تحول بزرگی در وزارت نفت آن هم به سرعت در ظرف چند ماه صورت گرفته است که بازنشستگان با معدل 10 را جایگزین مردودین زیر دیپلم کرده است! با چنین حرف‌های سیاست زده‌ای نمی‌شود صورت مسأله را پاک کرد، مردم انتظار دارند تا مسئولین گذشته و حال با آن‌ها صادقانه رفتار کنند و اگر در روابط با یکدیگر سیاست بازی می‌کنند با مردم از باب کشف حقیقت سخن بگویند!

جناب سالاری که لابد اسم و مسئولیت ایشان در ارتباط با ماجرای بنزین پتروشیمی قرار دارد با عصبانیت در مصاحبه می‌گوید: «بنزین غیراستاندارد در زمان هاشمی و خاتمی توزیع می‌شد. مقامات محیط‌زیست بدیهی‌ترین اطلاعات تخصصی را درباره بنزین ندارند...». پرسش این است که شما که بعد از آن دوران (هاشمی و خاتمی) مسئولیت قائم‌مقامی شرکت پالایش و پخش را پذیرفتید، چرا به مردم گزارش نکردید و چرا مانع انتشار بنزین آلوده در آن دوران نشدید!؟

اما دکتر سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست، خبر از انجام تحقیقات علمی در این سازمان و مرکز علمی دانشگاه شهید بهشتی داد. او بخش کوچکی از تحقیقات علمی درباره بنزین پتروشیمی‌ها را در اختیار مطبوعات گذاشت و گفت: «... از اواسط سال 89 بحث اضافه کردن بنزین پتروشیمی‌ به سوخت کشور مطرح شد، در حالی که در هیچ جای دنیا موضوعی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم! بنزین پتروشیمی به دو روش پیرونیرو و ریفرمیت تولید می‌شود، که در روش پیرونیرو میزان بنزین 40 تا 50درصد و در ریفرمیت 2 تا 10 درصد است... در حالی که استاندارد بنزن موجود در هوا 5ر1پی.پی.بی است، اندازه‌گیری‌ها و مدارک مستند علمی نشان می‌دهد که میزان بنزن موجود در هوا در سال‌های اولیه ورود بنزین پتروشیمی‌ها یعنی سال 89، 900پی‌پی‌بی بوده است...». همه مجامع علمی و تخصصی اعلام کرده‌اند، بنزن، آلاینده سرطان‌زای قطعی است و سبب سرطان خون در بزرگسالان و کودکان می‌شود.

پرونده بنزین پتروشیمی‌ها و میزان غیراستاندارد «بنزن» در‌ آن گشوده شده است. جامعه انتظار دارد این پرونده در دو نهاد رسمی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه رسیدگی گردد. جامعه از رسانه‌ها نیز انتظار دارد تا با گزارش‌ها و یا مصاحبه‌های خاص، اصل رسیدگی به این پرونده را سیاسی نکنند. موضوع پرونده بنزین آلوده، فراتر از پرونده‌های رانت‌خواری و یا اختلاس مالی است. این پرونده جان شهروندان را در بر گرفته است. و از این نظر دادخواهی عمومی دارد که دادستان کل کشور مخاطب و مسئول آن است. مجلس و قوه قضائیه دو مرجع رسمی و اصلی برای رسیدگی به این پرونده‌اند. شایعات گوناگون و یا نقد و بررسی‌های سیاسی ملاک نیست، مردم می‌خواهند تا دو نهاد مجلس و قوه قضائیه قاطعانه به اصل ماجرا رسیدگی کنند و از مراجع علمی و تخصصی در کشور نظرخواهی کنند و با اسناد و مدارک نتیجه را اعلام نمایند. نباید گذاشت این پرونده دچار سیاست‌زدگی گردد. در این پرونده جان شهروندان و سلامت جامعه موضوع اصلی آن است. مردم نمی‌خواهند در رسیدگی به پرونده بنزین پتروشیمی‌ها نسبت به دولت قبلی «مرده باد» و برای دولت جدید «زنده‌باد» بفرستند. مردم برای یک ابهام بزرگ که آلودگی هوا و مرگ انسان‌ها را موجب شده است، پاسخ دقیق، علمی و قانع‌کننده می‌خواهند. نقش و رسالت مطبوعات درباره ماجرای بنزین پتروشیمی‌ها بسیار حساس است. برخی از روزنامه‌ها نشان از جناح خاص سیاسی دارند، اما در این پرونده نباید جناحی و یا سیاست‌زده عمل کرد. باید تلاش کرد تا واقعیت آن گونه که بوده و مراجع علمی حدود آن را نشان می‌دهند، انعکاس پیدا کند و مردم اطلاع یابند. پرونده و موضوع بنزین پتروشیمی‌ها مسأله انسانی است، آن را در چرخه سیاست‌زدگی آلوده نسازیم، مردم نگرانند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 27
    «مباحثی که درباره سرطانزا بودن بنزین مطرح کردند یک دروغ بزرگ و فریب افکار عمومی بود. سازمان محیط‌زیستبرای اثبات ادعای خود حتی یک برگ سند قانع‌کننده به مردم و رسانه‌ها ارائه نداد.»
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      3 1
      وای ببخشید اشتباه مثبت دادم
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    18 1
    امروز هم تیتر زده پارازیت سرطان زا نیست. جون مردم واسه جماعت دلواپس ذره ای ارزش نداره.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    19 1
    من فقط موندم که آیا این آقایان وجدان و شرف هم دارند که بازندگی مردم بازی میکنند؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    17 1
    خانواده ی سرطانی فقط میدونه اینها با مردم چه کردند .تا سرطان نداشته باشی من را درک نمی کنی وایران را نابود کردند .اینها همش حرفه حرف
  • شمالی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    13 1
    جناب آقای سینا ضمن آرزوی سلامتی برای شما و بستگان , همسر من در سن 50 سالگی به علت ابتلا به سرطان جان به جان آفرین تسلیم کرد اما علت فوت همسر بنده در آن مقطع نه بخاط سرطان بلکه به دلیل عفونت ریه بود که منشا این عفونت آلودگی صنعتی تشخیص داده شد. برای اثبات این ادعا من مدارک پزشکی دارم اما شما با کدام مدرک از فریب افکار عمومی سخن میگویید. بهتر نیست کمی از تعصب بکاهیم و به واقعیت بیفزاییم؟
  • قسمت یک IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    5 0
    چرا اینطور با جان مردم بازی می کنند؟ شما را به خدا به مطبهای هر فوق تخصص خون سری بزند و وضع وخیم این سرطانی ها مشاهده فرمایید. من حدود دو ماه پیش به دلیل وخیم بودن حال خواهرم خودم بدون وقت قبلی به مطب دکترش آقای شهراسبی مراجعه کردم متاسفانه انجا آنچنان شلوغ بود که من گیج شده بودم وبغض گلویم را گرفته بود بعد از چند ساعت منشی به من گفت شما شماره پرونده مریضت را می دانی من گفتم نه گفت زمان تشکیل پرونده را می دانی؟ وبعد به من چندتا دفتر از اسامی مریضها داد و گفت بگرد نام مریضت را پیدا کن من خدا را گواه می گیر که عین حقیقت را می گوییم اکثر کسانی را که نامشان را نگاه می کردم در ستون آخر آن با خود کار قرمز نوشته بود فـــــوت شد وقتی که منشی حال منقلب مرا دید من فرستاد تو و اقای دکتر با ..