درست دو روز پس از انتشار گزارش عرضه قلیان از طریق پیک موتوری، دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات اعلام کرد این موضوع را پیگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجودی که برخی رسانه ها، گزارش عرضه قلیان در برخی قهوه خانه ها به صورت تلفنی را تبلیغی دانسته بودند، اما این گزارش نتیجه داد و دولت قصد دارد مسئله را پیگیری کند.

پیش از این، خبرآنلاین گزارش داده بود با وجود منع عرضه قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی، این قاتل سلامت، به شکل های مختلف در اختیار مردم قرار می گیرد. (اینجا)

اکنون مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات اعلام کرده است از آنجایی که هر گونه استعمال و عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، سفارش قلیان های تلفنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

خدیجه محصلی از مکاتبه دبیرخانه مزبور با سازمانهای ذیربط خبر داده و گفته اقدامات عملی درباره منع عرضه قلیان در اماکن عمومی و همچنین عرضه قلیان بصورت تلفنی، را بطور جدی پیگیری می کنیم.

این مقام مسئول همچنین به بخشی از گزارش خبرآنلاین درباره استفاده از مسکرات به جای آب در تنگ قلیان نیز واکنش نشان داده و گفته است: در صورت اثبات چنین ادعایی، برخوردهای قاطعانه ای با آن صورت خواهد گرفت.

 

مردم به 1490 گزارش دهند

ستاد کشوری کنترل دخانیات پیش از این نیز از مردم خواسته بود تا در صورت مشاهده تخلفات در زمینه مواد دخانی، آن را با سامانه شکایات وزارت بهداشت به شماره تلفن 1490 در میان بگذارند تا پیگیری شود.

به گفته محصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنان پیگیر اجرای قانون جامع دخانیات هستند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، مصرف قلیان در کشور رو به افزایش بوده و مصرف گهگاهی قلیان در زنان و بویژه در سنین پایین تر نیز در حال افزایش است. بسیاری از کارشناسان از قلیان به عنوان دروازه مصرف سیگار و اعتیاد نام می برند چنانکه طبق اعلام مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، اغلب مصرف کنندگان قلیان، سیگار هم مصرف می کنند.

مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زنند که هر پک حاوی ۰.۱۵ تا یک لیتر دود بوده و هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.

قلیان عامل و تشدید کننده بسیاری ار بیماری ها مانند دیابت و فشارخون بالا است زیرا دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر فراوانی مواد سمی است و نیکوتین حاصل از دود آن نیز همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمنانی A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    43 12
    خبر آنلاین بد جوری با قلیون مشکل داری انگار
    • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      7 8
      اما انگار شما مشکل نداری و یکی از طرفداران قلیان هستی.... خبرآن لاین به موقع به میدان آمده تا شاید مسئولان یک فکری به حال آینده جوانان و سلامتی شان باشد. اوضاع بی ریخت تر از اینی است که گزارش شده است.
  • ارش A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    15 24
    قضاوت بد نکنید خبرآنلاین به سهم خودش به فکر مردم هست.همینکه اجازه داده کاربران تا حد قابل قبولی در موضوعات گوناگون سیاسی ،اجتماعی فرهنگی اقتصادی و غیره و بخصوص محیط زیست ، حیاط وحش ، آب و هوا و بنزین و امثالهم نظراتشونو بیان کنند خیلی ارزشمنده.من به شخصه خبرانلاین رو منبع اصلی اخبار برای خودم میدونم و جای قابل اعتمادی برای نظرگذاشتن و مطئمنم که مسئولین این رسانه نظرات کاربرانشونو برای مقامات ذیربط بطورمرتب ارسال میکنند.
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 0
    کار که نداریم قلیونم نکشیم شما بگین چیکار کنیم هر تفریح هم می کنیم میگند گناهه قلیون چه عذر شرعی داره وضع درست کنید ما عمرا به سمت این جور چیزا بریم
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    1 4
    اميدوارم پيگيرى بشه و ممنون از همه كسانى كه پيگيرى ميكنند
  • بی نام EU ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    7 1
    قلیان خیلی ضرر داره قبول به عنوان یک جوان آیا تفریح دیگری هست؟
  • بی نام GB ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 1
    شنیده بودیم بجای آب از شیر ویا آبمبوه برای جذب سموم و مواد شیمیایی تنباکودر قلیان استفاده میشود ولی اولین بار است که گفته میشه از نوشیدنی الکلی استفاده شده است، جل الخالق
  • ابراهیمی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 2
    نمیدونم چرا این سایت انقدر پیگیر جلو گیری از عرضه قلیونه شما از رسالت خودتون که انتشار اخبار بی طرفانه هست فراتر میرین هر تلاشی میکنین که جو منفی را بندازین. سیگار تو این مملکت مشکلی نداره ؟ بنزین آلوده و هوای کثیف آدمارو نمیکشه ؟ فقط قلیون همرو میکشه؟ چند درصد مردم قلیون میکشن ؟ در مقابل چند درصد سیگار میکشن ؟ کسی کسیو به زور مجبور نکرده قلیون بکشه ولی همه مجبورن که ازین هوای کثیف استفاده کنن. لطفا دشمنی یا عدم علاقه شخصیتونو با اهرم خبرگزاری پیش نبرین .
  • محمد IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    9 3
    بابا شما چرا به قلیون گیر میدین بریم شیشه بکشیم انوقت خوبه شما نمیدونین دست کم 10میلیون از این کار نان میخورن بیکار بشن خوبه برن دردی و هزار تا خلاف بس کنین بیکارین مثل اینکه
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    0 2
    نظرات مثبت و منفی را که نگاه میکنی معلوم میشه بیشتر افراد قلیون میکشند و برای سلامتیشون اهمیت نمیدن باید مسولین دنبال برطرف کردن ریشه گرایش به این پدیده باشند.