مهر نوشت:

"گری سیمور" مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اختلافات موجود میان ایران و کشورهای 1+5، امکان رسیدن به توافق جامع هسته ای را تا تاریخ 20 جولای امری مشکل دانست.
دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از روز چهارشنبه 11 تیرماه در وین آغاز شده است. آنچه بیش از هر چیری در این میان به گوش می رسد اختلافات موجود میان کشورهای 1+5 از یک سو و اختلافات آنها با ایران در موراد متعدد از سوی دیگر است.

هر چند هر دو طرف تمایل دارند که این مذاکرات به نتیجه برسد و از دور قبلی مذاکرات نیز نگارش متن توافق جامع را آغاز کرده اند اما این اختلافات به گونه ای است که اغلب کارشناسان معتقد هستند شاید نتوان تا تاریخ 20 جولای که زمان به سر رسیدن دوره شش ماههاست به توافق جامع رسید.

در همین رابطه برای اطلاع دقیق از موضع کشورهای غربی بویژه آمریکا رد خصوص این مذاکره با دکتر "گری سیمور" مشاور سابق "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، به گفتگو نشستیم. سیمور مشاور ارشد پیشین باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات و خلع سلاح و مدیر مرکز امور بین الملل "بلفر" در دانشگاه هاروارد است.

"گری سیمور" در فاصله سال های 2009 تا 2013 میلادی در امور مرتبط با خلع سلاح هسته ای از مشاوران ارشد "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا بوده است. وی استاد مدرسه جان اف. کندی دانشگاه هاروارد است. سیمور اکنون مدیریت اجرایی مرکز "امور بین الملل " بلفر" در دانشگاه هاروارد را برعهده دارد.


دکتر سیمور دراین گفتگو گفت: ایران و کشورهای 1+5 در حالی پای به دور جدید مذاکرات هسته ای می گذارند که اختلافات زیادی برای رسیدن به توافق جامع هسته ای دارند.

مشاور سابق "باراک اوباما" در مورد اختلافات موجود گفت: از جمله مشکلات می توان به این مورد اشاره کرد که 1+5 خواهان کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران است اما تهران با این خواسته مخالفت کرده و قصد دارد تعداد آنها را در چند سال آینده افزایش بدهد.

او در ادامه گفت: با توجه به این اختلافات فکر می کنم که رسیدن به توافق جامع هسته ای تا تاریخ 20 جولای (29 تیر) بعید باشد. با این همه انتظار دارم که ایران و کشورای 1+5 با تمدید مذاکرات بعد از تاریخ 20 جولای موافقت کنند زیرا هیچ یک از طرفین خواستار شکست مذاکرات نیست.

سیمور پیشتر نیز با اشاره به اینکه ایران و 1+5 پیشرفتهایی در خصوص برخی مسائل فیمابین داشته اند گفت: دو طرف احتمالاً در ماه جولای در خصوص تمدید مذاکرات تا شش ماه دیگر یعنی تا ژانویه 2015 با یکدیگر توافق خواهند کرد.

او گفته بود:با توجه به اختلافهای کنونی و آتی میان ایران و گروه 1+5 در خصوص برنامه غنی سازی حصول به توافق جامع در کوتاه مدت خیلی محتمل نیست اما باید توجه داشت که دو طرف خواهان تداوم گفتگوها و مذاکرات هستند. حتی اگر موضوع هسته ای ایران حل و فصل شود دو کشور ایران و آمریکا در خصوص موضوعات دیگری واگرایی دارند. از جمله این موضوعات می توان به حمایت ایران از حزب الله، مخالفت ایران با اسرائیل و جنگ در سوریه اشاره کرد. اما شاید ایران و آمریکا بتوانند راهی برای حل و فصل مسائل فیمابین بگشایند. تصور می کنم که پرزیدنت اوباما برای عادی کردن روابط دوجانبه میان تهران و واشنگتن جدی است.

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    13 1
    به امید خدا