نسیم نوشت:

در سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، کاربران ایرانی فیسبوک خواستار عذرخواهی آمریکا از این اقدام خود شدند.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا که بعنوان یکی از اعضای هیأت آمریکایی برای مذاکرات ۱+۵ با ایران در وین حضور دارد، طی مطلبی در صفحه فیسبوک خود با اشاره به بخشی از پیام ویدئویی روز گذشته ظریف مبنی بر اینکه «بازی شاهین-قُمری، به امید گرفتن امتیاز در لحظه آخر، نتیجه‌ای بهتر از سال ۱۳۸۴ ندارد»، از مخاطبان خود این سوال را پرسیده که «اصطلاح شاهین - قمری به چه معناست و آیا این اصطلاح در زبان فارسی رایج است یا نه؟»

در همین راستا بسیاری از کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی به جای ارائه پاسخ به این سوال وی، به مناسبت امروز که مصادف با حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی در تاریخ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ است، اشاره کرده‌اند. برخی از پاسخ‌هایی که کاربران ایرانی به آلن ایر داده‌اند بدین شرح است:

* آقای ایر نمی‌خواهید به نمایندگی از دولت آمریکا بابت شلیک عمدی به هواپیمای مسافربری ایران، عذر خواهی کنید؟

* امروز سالروز شلیک موشک آمریکایی به هواپیمای شماره ۶۵۵ ایران و شهید شدن ۲۹۰ ایرانیه. چرا هیچ وقت عذر خواهی نکردید؟ چرا به ویل راجرز فرمانده اون ناو جنگی مدال شجاعت دادین؟

* آقای اير امروز سالروز کشته شدن ۲۹۰ نفر انسان بي گناه در هواپيمای مسافربری توسط هموطنان شما هم هست. کاش دولت شما دست‌کم عذرخواهی می‌کرد.. اگر دنبال دلايل تنفر از امریکا در ايران هستيد اينم يکی از دليل‌هاش.

* امروز سالگرد شلیک به هواپیمای مسافربری ماست اقای آلن، حرفی برای گفتن دارید؟

* این همون بازی هست که نتیجه‌اش میشه شهید شدن ۲۹۰ نفر به صورت کاملا ناعادلانه. شاهین ۲۹۰ تا قمری رو میکشه

* مثل بازی شما با منطقه خاورمیانه.

* همان داستان چماق و هویج است.

* یعنی هواپیمای مسافربری و موشک نظامی #IR655

* امروز سالروز شهادت ۳۰۰ انسان بی دفاع توسط دولت شماست. چطور به خودتان حق می‌دهید در مورد حقوق بشر صحبت کنید؟ شرم بر شما. هیچگاه حتی عذرخواهی هم نکردید. به آن قاتل نامرد هم مدال افتخار دادید. بی صبرانه منتظر دادگاه الهی هستیم که هیچ کسی نمی تواند از آن فرار کند. حتی شما ...

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    27 4
    لايك
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    55 18
    چقدر تمام این جواب ها شبیه هم هستند. آدم ناخودآگاه فکر می کنه همه اش رو یه نفر نوشته
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      3 1
      یا شاید ایرانی های مختلف که جسم و جان و روحشون رو به امریکا نفروخته اند؟
  • ناشناس مونث US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    15 38
    فیس بوک در ایران فیلتر است و عده خاصی می توانند از ان استفاده کنند. بنا براین احتمال هست که این انتقادها جدی گرفته نشود.
  • بی نام GB ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    19 3
    یک کلام میگفتید بلد نیستید تمام حالا کسی تونسته جوابشو بده یا نه؟ لطفا برای ما هم توضیح بدید.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    28 85
    مرگ بر آمریکای جهانخوار و بد
  • شیر فرهاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    10 3
    هاااااا ای که گفتی یعنی چه؟
  • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    11 6
    مسترایر براستی اگر کشورما با باموشک هواپیمای مسافربری شما را مفجر می کرد وچند صد مسافر ان را می کشت اکنون چه احساسی داشتید اما اصطلاح شاهین وقمری همان رفتاری که شما تاکنون در مذاکرات هسته ای با ایران داشتید معنی می دهد
  • بی نام ES ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    به وزیر خارجه کشورمان افتخار کردم و بر کم سوادی سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه یالات متحده تأسف خوردم. اصطلاحی که وزیر خارجه محترم ما به کار بردند، کاملاً اصطلاحی دیپلماتیک است که در بحران موشکی کوبا هم در ادبیات سیاسی رایج شد و معادل انگلیسی آن «هاکداو گیم» است به دلیل اینکه بخش نظرات کاراکتر انگلیسی نمی پذیرفت مجبور شدم معادل آن را فارسی بنویسم. البته این امر از تفاوت دانش سیاسی فراوان وزیر محترم ما با سخنگوی ایشان نیز نشأت می گیرد.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      19 2
      یعنی چی آخرش؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      38 19
      چه ربطی به بیسوادی داره .من لیسانس گفتاردرمانی و فوق لیسانس زبانشناسی از دانشگاه تهران دارم و نمیدونم این اصطلاح یعنی چی..
    • احمد A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      40 12
      تصور نمی کنم الن ایر کم سواد باشه منه فارسی زبان هم این اصطلاح شاهینقمری رو نشنیده بودم
    • بی نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      13 5
      دلیل منفی ها به نظر شمابی نام از با پرچم اسپانیا را متوجه نشدم.ممنون از توضیح صحیح و کاملتون.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      14 13
      گویا برخی هموطنان محترم پاسخ را به درستی مطالعه نکرده اند و تصور کرده اند صرف عدم درک اصطلاح مزبور از سوی هر فارسی زبان نشانه کم سوادی است. اینکه هر فرد ناآشنا با حوزه علوم سیاسی با اصطلاح مزبور آشنا نباشد نشانه ناآگاهی وی نیست، بلکه ایراد از این جهت وارد است که سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، قاعدتاً باید با ترم های موجود در حوزه کاری خود آشنا باشد، در حالی که پیام فیسبوکی وی چیزی غیر از این را نشان می دهد.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      7 2
      خیلی عجیبه من دلیل منفی ها رو درک نمیکنم. سخنگوی وزارت خارجه یک کشور، معنی یکی از اصطلاحات حوزه علوم سیاسی را نمی دانسته و به دلیل عدم اطلاعش تصور کرده وزیر خارجه مان ضرب المثل فارسی به کار برده و معنی اون رو هم از کاربران فیسبوک پرسیده. حالا یکی از هموطنانمان یاداوری کرده که عجیبه سطح دانش سخنگوی وزارت خارجه امریکا تا این انداره پایینه که با اصطلاحات حوزه کاری خودش اشنا نیست. اون وقت یه عده هموطن اومدن به چی منفی دادن من نمی دونم
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    79 9
    ظریف خدا قوت...ممنونیم .....کور شود چشم حسودان و بی لیاقتان
  • حسین A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    17 3
    دلواپسا تو فیسبوک چی میکنن ؟ مگه نمیدونن استفاده از فیسبوک حرامه
  • بی نام A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    18 0
    در مدل شاهینقمری این بازی دو بازیکنپرنده وجود دارند که برای بدست آوردن یک منبع غیرقابل تقسیم با هم مبارزه می کنند. هر بازیکن می تواند بین دو استراتژی موجود یکی را انتخاب کند، و یکی از استراتژی ها تهاجمی است. می توانند همدیگر را تهدید کنندقمری، یا همدیگر را به طور فیزیکی مورد حمله قرار دهندشاهین. اگر هر دو بازیکن استراتژی شاهین را انتخاب کنند آنگاه تا زمانی که یکی از پا بیفتد و دیگری برنده شود بازی را ادامه می دهند. اگر فقط یک بازیکن شاهین را انتخاب کند و دیگری قمری، قمری بازنده خواهد بود. اگر هر دو قمری را انتخاب کنند به هر بازیکن سهمی کمتر از آنچه که به شاهین می توانست برسد می رسد.
  • علي A1 ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    10 3
    استفاده از اين اصطلاح يعني خودتان را شاهين ومارا قمري فرض نكنيد ما ديگر قمري ظريف ومظلوم گذشته كه پس از تلاش عاقبت اسير چنگه بازشاهين ميشد نيستيم.
  • ایرانی A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    11 4
    درود بر شرف و شخصیت دکتر ظریف عزیز . آقای ظریف باندازه جون شیرینم دوستت دارم و به داشتنتون افتخار میکنم.
  • بی نام US ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 4
    خیلی متاسفم که امکان استفاده از تمام ظرفیت های آقای ظریف را نداریم