عاشقانه ششمین روز میهمانی/ چگونه با مشکلات برخورد کنیم؟ / راست و چپ گمراهی و راه وسط حق است

ششمین روز مهمانی آغاز شده است، از میزبان مهربان و بخشنده یاری می خواهیم که امروز نافرمانی اش نکنیم و مشکلات کوچک را با بی صبری به گرفتاری های بزرگ تبدیل نکنیم.

ویژه نامه خبرآنلاین در روز ششم مهمانی به عاشقان بندگی تقدیم می شود.

 Video Link

سخنانی برای شنیدن در روزهای مهمانی

چگونه با مشکلات در زندگی برخورد کنیم؟

فایلی که در ابتدای مطلب می شنوید، سخنان دکتر محسن اسماعیلی درباره راه های مواجهه با مشکلات است که با توجه به کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه شرح می دهد.


نجوای روز ششم مهمانی

خداوندا برای نافرمانی ات مرا خوار مکن!

قدم به ششمین روز از ماه مهمانی دوست گذاشته ایم. پیامبر خدا در نجوای عاشقانه این روز می گوید: «خدايا در اين ماه به خاطر دست زدن به نافرمانيت خوارم مساز!» نجوای امروز را اینجا بشنوید.

 

نزدیک شدن به اخلاق الهی در روزهای مهمانی

درونمان را از نفاق پاک کنیم/ ناهماهنگی در قوای درونی عزت نفس انسان را از بین می برد

آيت الله جوادي آملي در یکی از جلسات درس اخلاق خود درباره عزت و شکوه نفس انسان چنین گفته است: «مقصود از اخلاص، تنها پرهيز از ريا نيست پرهيز از اختلاف هم است يعني درون ما بايد با هم هماهنگ باشند برخي از قوا و نيروها کار خودشان را انجام بدهند ولی اگر با ديگر قوا و نيروها درگير باشند اين نزاع دروني، آن شوکت و جلال و شکوه انساني را از ما مي‌گيرد همان‌طوري که اختلاف در بيرون باعث زوال شکوه و جلال است لذا فرمود نزاع نکنيد؛ اگر بخش‌هاي انديشه و انگيزه با هم درگير باشند وهم و خيال با عقل درگير باشند، شهوت و غضب با عقل عملي درگير باشند شکوه انسانيّت و جلال و جمال انسانيّت رخت برمي‌بندد.
بنابراین ما درون خود را بايد با اخلاص هماهنگ کنيم؛ زيرا در بازار الهي جز خالص چيزي را نمي‌پذيرند يعني خداي سبحان عبادت خالص و ايمان خالص را مي‌پذيرد.

در بيرون يعني در جامعه، افراد منافقي هستند که از معروف نهي مي‌کنند و از منکر حمايت مي‌کنند امر به منکر مي‌کنند و نهي از معروف که اينها کسانی هستند که از خوبي باز مي‌دارند و به بدي دعوت مي‌کنند. اين وصف ناپسند نفاق در درون برخي افراد هست؛ يعني برخي از قوا به زشتي امر کرده و از خوبي نهي مي‌کنند که نفس امّاره بالسّوء از همين قبيل است، لذا با وجود چنين نيرويي، جلال و شکوه نفس انسان رخت برمي‌بندد و ديگر روح آدمي آن عزّت و جلال را ندارد.

عزّت تنها براي خداست و راه عزيز شدن هم داشتن اعتقاد طيّب و طاهر از يک سو و عمل صالح و شايسته از سوي ديگر است و اگر کسي کَلِم طيّب داشت ديگر در درون او کسي نيست که امر به منکر و نهي از معروف بکند.

قبل از اينکه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منکر و زشتي کند مأموران داخلي دارد که زشت را زيبا نشان مي‌دهند و کارش به عهده نفس مسوّله است «تسويل» يعني زشت را زيبا نشان دادن و زيبا را زشت نشان مي‌دهند يعني معروف را منکر نشان مي‌دهند و منکر را معروف و با تبليغ سوء، آن عمل معروف مي‌شود منکر لذا انسان به اين منکر امر مي‌کنند؛ مردان الهي هستند که به پيروي از وجود مبارک حضرت امير آن‌طوري که در نهج‌البلاغه حضرت است حرکت کردند چرا که آن حضرت فرمود: من رائضم، تمرين‌دهنده‌ام هر روز و هر شب اين نفس را تمرين مي‌دهم که به تقوا عادت کند.

ما بايد درونمان را از نفاق تطهير کنيم که اين هم راه دارد و ذات اقدس الهي با یک اصل کلي فرمود: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَي وَاتَّقَي ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي ٭ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي﴾ بعد به وجود مبارک پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) فرمود: ما تو را براي کار خير آسان قرار داديم ﴿وَنُيَسِّرُکَ لِلْيُسْرَي﴾ يعني کارهاي خير به آساني از شما صادر مي‌شود و رنجي نيست چون ما مشکلات دروني که نداشته باشيم مشکلات بيروني ما را از پا در نمي‌آورد.

آن‌گاه ما به آساني اين راه را طي مي‌کنيم چرا که برخي‌ها مرتب منتظرند ببينند چه وقت اذان مي‌شود که نمازشان را اول وقت بخوانند يا چه وقت ماه مبارک رمضان مي‌شود که سحرها با خداي سبحان مناجات کنند روزها را هم روزه بگيرند، نه بيراهه بروند نه راه کسي را ببندند.»


زمزمه هایی از زبور اهل بیت برای نجوا در روزهای مهمانی

احسان خویش را از ما دریغ مدار آن گونه که ناامید شویم!

امام سجاد (ع) در دعای دهم صحیفه سجادیه می فرماید: «ای بی نیاز بی نیازان، اینک ما بندگان تو در پیشگاه توایم و من از همه به تو محتاج ترم. پس به توانگری خویش، تهی دستی ما را چاره ای ساز و احسان خویش را از ما دریغ مدار آن گونه که ناامید گردیم، که اگر چنین کنی، آن کس که از تو نیک بختی خواسته، بدبخت شود و آن کس که از احسان تو چشم بخشش داشته، تهی دست ماند.

با چنین نومیدی، از آستان تو پیش که رویم و روی نیاز به کدامین درگاه بریم؟ خدایا، تو منزهی و ما آن بیچارگانیم که برآوردن درخواست ایشان را واجب کرده ای، و آن رنج دیدگانیم که برداشتن رنج ایشان را وعده فرموده ای.

خواست تو را سزاوارتر و بزرگی تو را شایسته تر آن است که بر کسی که از رحمت تو می خواهد، رحمت آوری و آن کس را که از تو یاری طلبد، فریادرس باشی. پس بر زاری و نیاز ما رحمت آور و اکنون که خویشتن را بر آستان تو افکنده ایم، بی نیازمان فرما.»

سخنانی ناب از مولا علی برای تفکر در روزهای مهمانی

راست و چپ گمراهی و راه وسط حق است!

امیرمومنان علی (ع) د رخطبه 17 نهج البلاغه می فرماید: «بدانید اشتباهات مانند اسبان چموشند که افسار گسیخته سوار خود را هر جا که بخواهند ببرند، تا آن که به آتش دوزخ افکنند. و بدانید که تقوا مرکبی راهوار است که سوارش مهار آن را به دست گرفته و سرانجام او را وارد بهشت می کند. حقی و باطلی هست و هر کدام طرفدارانی دارد. اگر باطل فراوان باشد که از گذشته چنین بوده و امر تازه ای نیست، و اگر حق اندک باشد، نقصی برای حق نیست و با این حال فزونی و رواجش را امید می رود. و کمتر اتفاق می افتد چیزی که از دست رفته و روی گردانیده دوباره بازگردد.

راست و چپ گمراهی است و راه وسط حق است. کتاب ماندگار خداوند و آثار رسالت بر این راه قرار دارد. گذرگاه سنت پیامبر از این راه است و کار همگان به این جایگاه باز می گردد.»

 


*****

روزه دل و جسمتان مقبول ...

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =