60 درصد پیش نویس توافق نهایی آماده است/ عراقچی: درباره مسائل اصلی محتوایی هنوز تفاهم نشده است

بند پایانی توافق ژنو درباره «توافق درباره همه چیز یا هیچ چیز» این روزها محور مذاکراتی است که عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی می گوید:«در مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه ای رخ نداده است.»

به گزارش خبرآنلاین، اگر چه عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای می گوید که «درباره مسائل اصلی محتوایی هنوز تفاهم اصلی حاصل نشده است.»، اما خبر داده قریب ۶۰ الی ۷۰ درصد متن پیش نویس توافق نهایی آماده است.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز در گفت وگویی اختلافات ایران با 1+5 را«عمیق و گسترده» دانست و گفت: گزینه های مختلفی هست که بتواند راهگشا باشد درباره آنها کار می‌کنیم.

او توافق ۶۰ الی ۶۵ درصد متن توافق را بدان معنا ندانست که در مسائل محتوایی پیشرفت حاصل شده باشد چرا که وی می گوید:«موضوعاتی که باقیمانده و هنوز نگارش نشده، وزنش زیاد است و نمی‌توان گفت در محتوای مذاکرات هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ داده، ولی در نگارش متن که قسمت مهمی از مذاکرات است، پیشرفت نسبتا خوبی داشتیم.»

فردا قرار است برخی از وزرای خارجه 1+5 به وین بیایند. جان کری از افغانستان عازم وین می شود، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان قرار است به این مذاکرات بپیوندند، اما خبری از مقامات روس و چینی نیست.

لاوروف ظاهرا قرار است ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه را در سفرش به کشورهای آمریکای لاتین همراهی کند. در خصوص مقامات چین نیز گفته شده دوری راه دلیل عدم حضور وزیر خارجه چین در این مذاکرات است.
سفر وزرای خارجه غربی ایده اشتون بعد از نشست هایی بود که با محمد جواد ظریف داشت. اشتون که ماههای پایانی حضورش در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سپری می کند با این پیشنهاد می خواهد حضور آنان کمکی به پیشرفت مذاکرات کند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز در گزارشی تصمیم وزیران امور خارجه روسیه و چین برای حضور نیافتن در مذاکرات هسته‌ای ایران را موجب خدشه به توافق نهایی دانست. عراقچی هم گفته است: این سفر بدان معنا نیست که با آمدن آنها مذاکرات به سرانجام برسد، شاید یک مقدار کمک کند به تصمیم‌گیری در سطح کلان و حل موضوعات جدی‌تر و بشود مذاکرات را با روانی بیشتری ادامه داد.
اختلاف نظرها کنونی ایران و کشورهای غربی در باره جدول زمانبندی رفع تحریم‌ها،غنی سازی، جدول عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران است که عراقچی می گوید:درباره آنها « هنوز به تفاهم کامل نرسیدیم.»
او از بحث‌هایی در مورد راه‌حل‌های مختلف سخن می گوید که ایران و 1+5 هنوزنتوانسته‌اند به برداشت و نظر واحد در این مسائل برسند.یکی از این مسائل میزان استفاده از سانتریفیوژها است . موضوعی که امروز علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله گیلانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما نیاز عملی خودمان در ارتباط با غنی‌سازی را طبق برنامه اقدام مشترک ژنو انجام می دهیم.
وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، 190هزار سو برای سوخت سالانه نیروگاه‌های تهران، اراک و بوشهر نیاز داریم. اینطور که این تعداد سانتریفیوژ برای 190هزار سو لازم است که بستگی به قدرت سانتریفیوژها دارد.


سانتریفیوژهای فعلی ایران بیشتر از نسل اول و دوم است. صالحی تاکید کرده است: اگر از سانتریفیوژهای 10 سو استفاده کنیم 19هزار سانتریفیوژ و اگر از سانتریفیوژهای 24 سو استفاده کنیم 8 هزار سانتریفیوژ نیاز خواهیم داشت.
/27212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    135 6
    امان از این دو کشور باصطلاح دوست روسیه و چیندوستان نا مطمئنی که زمانی به انها نیاز داریم همواره بدلیل واهی نا پدید میشوند.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    2 1
    اگه بازم توافق نشه معلومه همه رو سر کارگذاشتید.
  • علیرضا IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    9 3
    دعای مردم ایران پشت سر شما باشد ایشالله موفق باشید و برای مردم ایران عزت و آسایش را به ارمغان بیاورد